Hijab i Politiet?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
drivingnirvana
Posts: 152
Joined: 28 Aug 2007 00:02
Location: Oslo

Re: Hijab i Politiet?

Post by drivingnirvana »

Er enig i begge sider av saken. Men igjen så blander du kriminalstatistikk i en hijabdebatt og da virker det som om du egentlig vil få frem mer enn bare hijab-nekt. Kan ikke være så godt å sitte med så mye frustrasjon? Men kan jeg spørre deg om hva du faktisk gjør av handlinger? Eller sitter du bare og debatterer på internett og tror at verden vil endre seg?

Sorry for litt idiotisk innlegg og bensin på bålet. Men for meg er begge sider av denne saken komiske.

"Jeg har mange svartinger i vennegjengen" LOL


:-#
Hei du
User avatar
Speedy Gonzales
Posts: 1715
Joined: 24 May 2005 14:08
MC: Z1000 08
Location: Os

Re: Hijab i Politiet?

Post by Speedy Gonzales »

Vel, noen her inne kunne ikkje forstå hva som var problemet med hijab i politiet.
Eg ytret frempå hvorfor folk kunne mene det og en del av mine egne meninger.

Er du med?

Men for å si det igjen så tror eg det at folk rett og slett er bekymret for hvordan samfunnet våres endrer seg og det er derfor folk reagerte/reagerer slik de gjorde/gjør.
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
User avatar
Speedy Gonzales
Posts: 1715
Joined: 24 May 2005 14:08
MC: Z1000 08
Location: Os

Re: Hijab i Politiet?

Post by Speedy Gonzales »

Hehe, du spør hvilke handlinger eg gjør.
Hva kan eg gjøre? Gå ut å demonstrere og rasere noen butikker og håpe på at det er noen som hører meg?
Eg stemmer på det partiet eg mener har best saker og thats it.
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
drivingnirvana
Posts: 152
Joined: 28 Aug 2007 00:02
Location: Oslo

Re: Hijab i Politiet?

Post by drivingnirvana »

Jada, jeg er med. "Just pulling your leg" :)
Hei du
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Hijab i Politiet?

Post by tshansen »

Minioriteten (eller hvordan det skrives) i dette landet er eksperter på å gjøre seg selv til offer!
Å de lykkes som oftest med sine hylekor, for våre talentløse politikere i dette landet er livredd for å yttre sin mening i frykt for å bli stemplet som rasister! Å dette vet de og bruker for hva det er verdt.

Helt ærlig!? Hva skal vi med kvinner som er så religiøst bundet at de må bruke hijab i politiet? De er også like religiøst bundet at de ikke får ta i fremmede menn!? Ja vi kan stue disse vekk på kontorer eller jobbe med andre ting, men hva skjer da? Jo da blir de såtte i bås og de føler seg mobbet på arbeidsplassen, kanskje enda verre....De får nok skyts til å snu hele politiet etter sin pipe!

En annen ting er at muslimske jenter/damer er ekstremt undertrykt i sin religion. Hvorfor står der damer å griner av glede når noen er tøff nok til å brenne en hijab!? Hvorfor blir denne damen også drapstruet av menn!! som mener dette ikke er riktig.

Nei Hijab har ikke noe i politiet å gjøre! Å ja jeg er redd for utviklingen i det norske samfunn! Holder vi ingen ting hellig lengre? Det er vel verdt å nevne at når vi feiret Norge sist gang, prøvde de seg på å få bære egne flagg i 17. Mai toget!???? Vi feirer NORGE!! ikke ett flerkulturellt samfunn!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Hijab i Politiet?

Post by Lølle »

Du blander kortene, ST.
Det er ikke uniformsreglementet som skaper alle problene du lister opp.
Det er nok søkere til utdanningen. Politiet vil ha høyere lønn som alle andre, men det er altså ikke mangel på kvinner i hijab som er kilden til noe av dette.
3 423 personer har i år satt opp Politihøgskolen på sin liste over studier de ønsker seg inn på. 2 851 av disse har satt Politihøgskolen som første prioritet. – Dette er svært høye tall, og det er et godt utgangspunkt, sier leder av Politiets Fellesforbund Arne Johannessen.
Image
Image
User avatar
esstrom
Posts: 155
Joined: 20 May 2007 16:30
MC: Kjører en Honda Magna 750 94 modell, kjempesykkel med kruttmotor og fine kjøre egenskaper:)
Location: Trondheim

Re: Hijab i Politiet?

Post by esstrom »

Politiet skal som sagt være nøytralt, begynne man å "legalisere" hijab i politiet vil jeg tro det blir en rullende snøball, og når man ser hvor mye motgang de får når det gjelder hijab, kan de sannelig klare å la være å bruke dette i arbeidstiden.(det med hijab brenningen synes jeg forresten er unødvendig, hadde ikke blitt rent lykkelig hvis noen stilte seg opp å brann et kors)
User avatar
SoloTwin
Posts: 1627
Joined: 29 Apr 2005 19:20
MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)

Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km

Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen.
Location: Akershus
Contact:

Re: Hijab i Politiet?

Post by SoloTwin »

Lølle wrote:Du blander kortene, ST.
Det er ikke uniformsreglementet som skaper alle problene du lister opp.
Det er nok søkere til utdanningen. Politiet vil ha høyere lønn som alle andre, men det er altså ikke mangel på kvinner i hijab som er kilden til noe av dette.
3 423 personer har i år satt opp Politihøgskolen på sin liste over studier de ønsker seg inn på. 2 851 av disse har satt Politihøgskolen som første prioritet. – Dette er svært høye tall, og det er et godt utgangspunkt, sier leder av Politiets Fellesforbund Arne Johannessen.
Det er ikke mangel på søkere (når "alle" kan søke skolen med en epost,) som er problemet.
"Nye og dårligere opptaksregler til politihøyskolen" (Les over)

Det er spørsmålet om hvor mange som faktisk søker på de ledige stillingene
"Ferske tall fra Politidirektoratet viser at 410 stillinger i politi- og lensmannsetaten i Norge står ubesatt. Små lensmannskontorer får ikke søkere og i byene blir lønnsmidler brukt på driftsbudsjettet."
"714 nevnte høy risiko og lav lønn som grunn til at de vil se seg om etter noe annet, mens 253 mente at ubekvem arbeidstid talte imot en karriere i politiet" (kan leses over i mitt forrige innlegg)
(Det samme som vi ser i helsesektoren)
OG det faktum at mange politifolk slutter i jobbene sine som er reelt
"Gir opp politiyrket på grunn av lav lønn
Lav inntekt og dårlige betingelser fører til at stadig flere forlater politietaten."
http://www.pf.no/id/8170
"Politiet på Hadeland fortviler etter at seks sentrale personer nærmest samtidig har forlatt Vestoppland politidistrikt. Men de er ikke alene om å være frustrerte. Totalt forlot 231 personer politiet i fjor for å prøve andre yrker."
http://www.politiforum.no/id/2952
Utallige slike saker kan man lese her;
http://www.google.com/search?client=ope ... 8&oe=utf-8

Jeg sier det igjen;
Det går som med politiet som i helsesektoren.

Høyere lønninger er helt klart svar på den labre antallet faktiske politifolk i Norge.
Det er vei alle eninge om, hijab eller ei.

Men jeg synes det er forkastelig at en diskusjon skal seg om noe helt annet enn saken i seg selv; Hvem som skal være politi for meg og deg når ingen gidder.
Men folk vil opplagt heller ofre både helse og hjem og alle andre saker fremfor å ta hijab-folk i arbeid, Husk dette er IKKE den eneste diskusjonen vi har hatt. Husk "symbol"diskusjonen for noen år tilbake.
Vi vil ikke ha noen andre enn "norske kristne" til å drive i posisjoner hvor vi må stole på folk. Fordi vi ikke stoler på dem.
Så enten de er relle eller ikke, tror Ola Normann at de "sikkert har skjult agenda" med de gjør. "Disse folkene kan vi ikke stole på".
Det er DET spørsmålet dreier seg om.
Pluss litt "vi skal hjelpe de ut stakkars ut av hijab-helvete og deres forferdelige djevelske religion".
Også finner vi de mest ekstreme eksemplene som tyngdepunkt i saken. Husk vi har fanatister i Kristendommen også. Innen alle yrker forøvrig.

Lordshaft:
Du skriver
"Minioriteten (eller hvordan det skrives) i dette landet er eksperter på å gjøre seg selv til offer!"
Det er VI som gjør oss til offer. Les innleggene over her så ser du hvem som ser på seg selv som "offer" for noe som helst her.
Og mener du fremdeles at de er "offre" så er det du som setter dem på det merket. Jeg har ikke merket noe til det. Det er en projisering.
Du projiserer VÅR offerrolle (les innleggene til de andre her så ser du) til å nedverdige dem med å overføre det til dem i stedet. Slik kan vi kanskje unngå å si "stakkars oss!" til mer sarkastisk "ja, stakkars dem!" (selvsagt uten å mene det).
DET er det en forskjell på.
Image
-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A
Image Ønsker alle en trivelig mc-sesong!!! Image - BLOGGEN - Image
User avatar
SoloTwin
Posts: 1627
Joined: 29 Apr 2005 19:20
MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)

Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km

Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen.
Location: Akershus
Contact:

Re: Hijab i Politiet?

Post by SoloTwin »

Har bare lyst til å plusse på en liten ting...

Vi vet nå hvor pengene som kunne gått til høyere politi-lønninger blir brukt. Til høyskoleutdanning som ender i andre yrker.
"Jobben er ikke gjort selv om justisministeren øker antallet plasser ved Politihøgskolen til 552. Han er nødt til å innse virkeligheten. Det blir for defensivt å tro problemet er løst bare ved å utvide antallet studenter, sier Anniken Mjaaland" om saken om alle studentene som ikke ender i andre yrker enn som politi.
I grunnen ganske forkastelig!
Kanskje skulle et av opptakskravene være praksis i et vist anntall år?
Ikke kvaliteten hadde blitt så god, men vi var i alle fall sikret nok folk i etaten. Da ville kanskje etterspørselen til skolene synke og bli mer reelle, vi ville få de "rette" folkene som ØNSKER å bli politi, og vi kunne tatt bort endel studie plasser og flyttet pengene til lønningssekken til politiet i stedet for i skolen.
Kanskje.
Image
-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A
Image Ønsker alle en trivelig mc-sesong!!! Image - BLOGGEN - Image
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Hijab i Politiet?

Post by Lølle »

Mer enn jeg orker lese, du får synes hva du vil.
Hvis du tror at hijab til uniform gir flere i politiet, så får du bare ta feil.
Image
Image
User avatar
lassie
Posts: 865
Joined: 01 May 2005 00:17
MC: 08 HD Fat bob
Location: akershus

Re: Hijab i Politiet?

Post by lassie »

Å skulle pense diskusjonen om hijab inn på at det er over-religiøse damer i skaut (hijab) som skal redde politietaten blir jo bare helt håpløs. Politiforbundet er i mot, stort sett alt av politiske partier utenom SV er i mot, hvermansen er i mot, fremtredende muslimer er i mot, ta et hint nå. Hijab i politiet er ikke en god ide, det er ikke noen gode grunner til å ha hijab i politiet, bare dårlige. Muslimske land har ikke dette tillatt, hvorfor skal vi?

Jeg synes du oppkonstruerer et behov her ST, rett og slett ;-)
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Re: Hijab i Politiet?

Post by Banditbiker »

xadox wrote:Dette er kjempeteit tema å diskutere om...

STENG for min del!
Kanskje like greit å overse hele debatten med mindre du har annet å tilføre debatten enn at det du ikke har sansen for er kjempeteit og at andre ikke skal få lov til å føre en diskusjon.
:-k
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Re: Hijab i Politiet?

Post by Banditbiker »

SoloTwin wrote: Kanskje skulle et av opptakskravene være praksis i et vist anntall år?
Sølvi, du glemmer at dette ikke lenger er en etatsskole slik det var tidligere hvor man hadde plikttjeneste etter endt utdanning. Den gangen hadde man også lønn under utdanning på lik linje med Forsvaret.
I dag bekoster studentene sin utdanning selv, og sitter igjen med studielån slik som de fleste andre studenter. Ingen kan kreve at de søker seg jobb i politiet etter endte studier. Manger velger også nettopp det, finne seg andre yrker. Noe av årsaken til dette ligger i det faktum at det tilbys ikke nok politistillinger i markedet. Politidistriktene har såpass lave driftsbudsjetter at de rett og slett må saldere på antall stillinger for å ha råd til å betale strømregning, husleie og bensin til biler som skulle vært skiftet ut for mange år siden.
Vel, dette ble litt off topic, beklager det, men siden du dro inn dette som en mulig løsning på bemanningskrisen.
User avatar
SoloTwin
Posts: 1627
Joined: 29 Apr 2005 19:20
MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)

Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km

Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen.
Location: Akershus
Contact:

Re: Hijab i Politiet?

Post by SoloTwin »

Banditbiker wrote:
SoloTwin wrote: Kanskje skulle et av opptakskravene være praksis i et vist anntall år?
Sølvi, du glemmer at dette ikke lenger er en etatsskole slik det var tidligere hvor man hadde plikttjeneste etter endt utdanning. Den gangen hadde man også lønn under utdanning på lik linje med Forsvaret.
I dag bekoster studentene sin utdanning selv, og sitter igjen med studielån slik som de fleste andre studenter. Ingen kan kreve at de søker seg jobb i politiet etter endte studier. Manger velger også nettopp det, finne seg andre yrker. Noe av årsaken til dette ligger i det faktum at det tilbys ikke nok politistillinger i markedet. Politidistriktene har såpass lave driftsbudsjetter at de rett og slett må saldere på antall stillinger for å ha råd til å betale strømregning, husleie og bensin til biler som skulle vært skiftet ut for mange år siden.
Vel, dette ble litt off topic, beklager det, men siden du dro inn dette som en mulig løsning på bemanningskrisen.
Lasse, lølle og alle andre for den saks skyld. Altså ikke bare til banditbiker:

Jeg leste det. Og er selvsagt enig her. Det jeg mener er at det koster penger å drive skole og studiepenger regner jeg med at de får på lik linje med andre. Det betales jo tilbake, men det ser ikke ut til at det rekrutterer flere politi.

Men hvis du mener at penger tilbake på skolen slik det er i forsaveret og det er måten å redde staben på, så er jeg for det også.
Men da er jeg redd alle andre også vil ha det, som vil jobbe i service-næringen i stat og kommune.

Vi ser at det kommer folk utenfra grensen som er villig til å ta de jobbene vi ikke vil ta (pga for lav lønn), så da må vi tilsette de som vil.
Om de går i hijab eller ikke spiller ingen rolle for meg.

Det diskrimineres for mye synes jeg. Derfor er jeg for alle som ønsker passe på våre barn, meg og deg, i form av politi, i helsevesenet eller hva. Når jeg blir gammel er jeg glad noen pleier meg. Hvis det er noen som gidder. Og hvis vi ikke har skremt alle utlendinger ut av norge. For da blir det dårlig! :lol:
Da er jeg redd det kun hadde sittet ingeniører og folk i mediabransjen igjen. Og en haug med advotaker, og evt overlevende eiendomsmeglere.
Last edited by SoloTwin on 11 Mar 2009 19:05, edited 1 time in total.
Image
-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A
Image Ønsker alle en trivelig mc-sesong!!! Image - BLOGGEN - Image
User avatar
SoloTwin
Posts: 1627
Joined: 29 Apr 2005 19:20
MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)

Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km

Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen.
Location: Akershus
Contact:

Re: Hijab i Politiet?

Post by SoloTwin »

Jeg tror jeg har fått sagt det meste av mine betenkeligheter i denne saken. Og jeg tror jeg har fått fram poenget om at jeg er imot disktrimering av folk i skaut
av religøse årsaker
av utenlands-opprinnelses-årsaker
hudfarge eller hva det skal være folk er motstander mot.
Så lenge de kan gjøre en jobb ser jeg ikke problemer med det.
Og jeg regner med at de har såpass innsikt i egen religion og hva politiyrket innebærer av diverse utfordringer, så ser de at det ikke vil by på noe problemer for dem, synes jeg det er rart at vi skal se på det som noe problem.
Også skylder vi på et skjerf og påpeker at det er å "besudle" en uniform. (Også plusser vi på all verdens andre symbolske gjenstander også på denne uniformen i vår vrede)
Jaja. Jeg er i alle fall ikke mot at noen mennesker i skjerf kan gjøre en grei jobb i politiet. Jeg regner med at de selv har tenkt igjennom saken og kjenner den nok bedre enn meg og mange andre.
Image
-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A
Image Ønsker alle en trivelig mc-sesong!!! Image - BLOGGEN - Image
Post Reply