Hijab i Politiet?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
SoloTwin
Posts: 1627
Joined: 29 Apr 2005 19:20
MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)

Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km

Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen.
Location: Akershus
Contact:

Hijab i Politiet?

Post by SoloTwin »

( Vi tar diskusjonen videre her godtfolk :) )

Avsporing på avis-tråden, som vistnok ble startet av meg... :oops:
TENK: Uten å vite det!
Og jeg som skyldte på Lordshaft! :smt084
Så den startet slik:

Men når man først er på avsporinga her både i hijab-debatten og på tråden (om jeg har forstått at den skal være mc-relatert), så vil jeg nå bare si at;
Om jeg skulle ligge nede for telling, forblødd og med brukne armer,
så er meg totalt likegyldig om det er en nonne som forbinder mine sår og spjelker mine brudd, eller om det er ei sykepleierske som gjør det.

Det synes jeg er rart at ikke andre er enige i.
Trenger vi hjelp, så trenger vi hjelp. Og trenger vi hjelp der og da (som vi ofte trenger når vi trenger hjelp) så er det synd å ikke få hjelp fordi det ikke finnes nok folk i yrket. Så mens hijab-brukerne sitter som regnskapsførere fordi de ikke får jobb som politi, så blir saker henlagt pga mangel på folk, kriminaliteten øker og blir værre fordi vi ikke har nok folk.
Når vi har folk som er villig til jobbe som politi med lav lønn, så skal vi være glade for det.

At folk velger å bli ranet, utsatt for vold og alt det pga en hijab, er meg uforståelig.
Trenger vi flere regnskapsfører eller trenger vi flere rekrutter til politiet?
De skal vel ha hijaben INNI lua. Så uniform er vel uniform uansett? Om det er et skjerf som stikker ut av lua eller om det blond langt hår, spiller vel ingen rolle? Bare de gjør det en jobb!

La politi-spørsmål være politi-spørsmål og ikke et hijab-spørsmål.
Trenger vi rekruttering til politiyrket eller trenger vi ikke?
:evil:
Last edited by SoloTwin on 11 Mar 2009 00:23, edited 2 times in total.
Image
-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A
Image Ønsker alle en trivelig mc-sesong!!! Image - BLOGGEN - Image
User avatar
lassie
Posts: 865
Joined: 01 May 2005 00:17
MC: 08 HD Fat bob
Location: akershus

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by lassie »

Det er at argument du kan glemme, andelen kvinner som vil bruke hijab i politiet er så liten at rekruttering ikke er issue. Nå kan de heller ikke ta på fremmede menn, og hvilken hjelp skal du få da? De kan be mannen legge seg ned og ta på seg håndjernene selv så klart :roll: .
Når de ikke kan utøve politiyrket uten hijab er religionen satt over Norsk lov, og de er allerede der uskikket til å være politi. Debatten burde vært lagt død allerede der...
User avatar
Speedy Gonzales
Posts: 1715
Joined: 24 May 2005 14:08
MC: Z1000 08
Location: Os

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Speedy Gonzales »

Ti poeng til deg!!

Er så enig så enig, er helt tåpelig hele greien. Skal de følge troen sin så kan eg "som han over meg sier" ikkje få hjelp av en muslimsk kvinne. Hva er poenget da? Eg ser ikkje helt for meg at en kjeltring "mann" springer nedover gaten der frøken muslim springer bak og hyler STOPP, VENT PÅ MIN KOLLEGA!
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
User avatar
SoloTwin
Posts: 1627
Joined: 29 Apr 2005 19:20
MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)

Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km

Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen.
Location: Akershus
Contact:

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by SoloTwin »

Jeg bestreber meg for å ikke bli usakelig og personlig, men nå glepper det vist litt ;)
- Jeg tror neppe dere er så "trangsynte" at dere ikke klarer se hvilke deler av politiyrket man kan benytte seg av de "nye" rekruttene.
Se om dere kan finne flere "ukule" politioppgaver som blir prioritert, mens andre ikke. Jeg skal forsølke å finne noen her (som faktisk er helt reelle og som er hentet fra virkeligehetene - for å si det banalt.)

Man har så mange oppgaver som politiet gjør som ikke gavner annet enn irritasjon. Og det er så mange oppgaver som ikke blir fulgt opp og henlagt at det skaper enda mer irritasjon og forvirring og urettferdighet. Se foreksempel på saker som blir prioritert og se på strafferammen for for eksempel trafikkforseelser eller korrupsjon kontra misbruk av barn.
Samfunnstraff ved misbruk av gutter??? Forenklet forelegg??? Hva er lengste dom her?
Ved korrupsjon? Eller dokumentforfalskning (stor eller liten)?

Hvor mange har ikke irritert seg over feks at bilen blir avskiltet fordi man mangler forsikring (noe som ikke engang var tilfelle!), ransaking av bil fordi du lånte den bort til noen som politiet TRODDE var stjålet, og satte to edruelige personer i fyllearresten slik at du ikke blir hentet ettr fest slik du ble lovet og måtte traske hjem midt på vinteren og nesten fryse ihjel.
Eller at de reiser hjem til folk for å pantsette videospillere som hører foreldrene til (hvor de selvsagt ikke lenger har tatt vare på kvitteringen) eller hva det skal være hos naboen fordi sønnen er rusavhengig.

Her kan man helt sikkert bare ramse opp i det uendelige.
Slike saker som dette DET har de tid og anledning til.
Men å ta seg av skikkelige og akutte saker, DET kan de ikke.

Om dere ser dette, så ser dere at vi trenger folk til å fylle endel "arbeider" her. De arbeidene jeg over forsøkte å beskrive. Og arbeid som å skrive ut bøter, sitte i skranken på stasjonen (i stedet for arrogante mannfolk som truer deg til tross for at det er de som kverrulerer og er usakelige. Kanskje hadde vi SLUPPET noe av denne "arrogansen" som visse menn viser når de ønsker å brife med musklene sine).
Arbeid som forhør av vitner og mye mye annet.
Det finnes MANGE forskjellige arbeidsoppgaver de kunne fylle slik at vi fikk flere politifolk i gaten eller der de til enhver tid trengs.
La disse reise rundt til klubbene eller barnehagene, eller hva det nå skulle være for å vise politiet som et serviceorgan.

Å ha tid til å skrive ut bøter og annet "forefallende" arbeid (inntekt og innkrevningsarbeid) har de MER enn tid til, mens lovløse får fri pga henlagte saker, eller at vitner ikke engang blir avghørt er virkelig forkastelig.
Og det finnes sikkert mange eksempler på arbeid eller manglende utført arbeid å komme med her, som sikkert kunne vært besatt dersom vi ga noen få til jobben.
Det er som med politi yrket som med læreryrket og helsesektoren; det er snart ingen som vil ha dem.

Hvor er politiet når gjengslagsmålet er et enda et faktum i Oslo?

Nei, til flere henleggelser!
Ja, til flere folk i politiet! Hijab eller ei!
Vi trenger flere folk!

(Og jeg MÅ bare; Prøv å NEKTE normann å gå med olabukse på gata. Prøv! Det kommer til å bli et h**** av bråk. Tru meg! Så kom ikke her å si at det bare bare er å "kvitte" seg med et klesplagg.
Lenge leve "forbudsnorge" som er mer opptatt av forbud enn å få løst problemet.
Eller problemet er egentlig at tradisjonen i løse ting er å gi forbud. Kunne vi ikke bare forby hele Frp da? Forby folk å støtte FrP? Så er vi kvitt hele problemet? (Nei, selvsagt er det ikke slik. Men det er slik det likvel er) )
Image
-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A
Image Ønsker alle en trivelig mc-sesong!!! Image - BLOGGEN - Image
User avatar
lassie
Posts: 865
Joined: 01 May 2005 00:17
MC: 08 HD Fat bob
Location: akershus

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by lassie »

Du glemte visst det faktum at søkere som vil bruke hijab er så få at det ikke har noe å si?

Politi skal kunne pågripe uansett, papirflyttere behøver ikke være politi, det er åpnet for sivile til å gjøre den jobben, de kan gjerne bære hjiab, turban, bondeskaut eller hva nå de har lyst til.

I politiet har vi UNIform, ikke MULTIform, takk og pris.

Synd du setter deg på pidestalen og har en slik nedtalende "tone".
User avatar
SoloTwin
Posts: 1627
Joined: 29 Apr 2005 19:20
MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)

Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km

Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen.
Location: Akershus
Contact:

Re: Hijab i Politiet?

Post by SoloTwin »

Håper jeg er nedlatende annet enn de første linjene? :roll:
(For der var jeg bevist på det.)
For jeg liker ikke når folk er nedlatende, og er jeg det selv - så er det fint at du sier fra, akkurat som du nå gjør. :D

Diskusjonen om hijab er jo en prinsippsak for alle - vil jeg tro. Enten det er for det ene eller det andre. I alle fall er det en prinsippsak for de som har gjort seg opp en mening om det.
Og da er jo prinsippet - for min del, at det er bedre med folk i hijab enn ingen folk.
Og som jeg nevnte innledningsvis, når jeg først ligger forslått på bakken (les: trenger hjelp) så spiller det ingen rolle om det er en nonne (les; religiøs person i drakt) som forbinder mine sår, eller en sykepleier eller lege (les; politi).
Nå må jeg bare pressisere at jeg ikke er for av-uniformering eller heldekkende drakter som feks burka, samedrakt, bunad eller grilldress, hva nå enn folk måtte sette en hijab i sammenhengen med.

Dette her minner meg om en diskusjon man hadde for noen år tilbake der man diskuterte om religiøse symboler som halssmykker på jobb. Feks et heksagram på aldershjem, skoler etc. Man kunne støte noen ved å vise sin tilhørighet til en bestemt religion (var det ikke så?)
Man ville forby det. Man diskuterte om man kunne få lov å "skjule" det bak genseren. Alt skal forbys.
Og nå vil man forby et hodeskaut man kan ha under lua og uniformen.

Jeg lurer på om sakene egentlig dreier seg om å forby andre religioner enn kristendommen?
Kanskje vi bare skal forby all religion og tabu-belegge det, slik at vi sparer alle for "lidelsen" det å se hvilket trosretning man er tilhenger av?
Det må jo være i god tradisjons tro å gjøre det? Å forby som en løsning på det hele mener jeg.
Image
-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A
Image Ønsker alle en trivelig mc-sesong!!! Image - BLOGGEN - Image
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Hijab i Politiet?

Post by Lølle »

Jeg tror ikke det er noen som bryr seg om det er en nonne eller sykepleier som spjelker dine brudd :roll:
Det er høyere søkertall til politihøyskolen enn det har vært på 10 år - jeg tror ikke det er noen av de forferdelighetene du beskriver som skyldes at det er noen som er regnskapsførere istedet for polittjenestepersoner. Det er ikke et valg mellom politi i hijab eller intet politi.
Dette har ikke med islam å gjøre for min del - jeg nektet å delta i kirkeparade i Forsvaret for 25 år siden og synes ikke religion har noe i maktapparatet å gjøre. Jeg synes uniform skal bæres ...uniformt, ikke iht den enkeltes religion.
Vi har et flagg med kristenkors og det har jeg bært med stolthet på uniform i mange år, men jeg synes ikke symboler på den enkeltes religion har noe på en uniform i statens maktapparat å gjøre.
Jeg synes ikke vi skal ha en klasseinndeling av politiet hvor den enkelte skal utføre tjeneste innenfor begrensningene ens religionsutøvelse gir.
Image
Image
User avatar
lassie
Posts: 865
Joined: 01 May 2005 00:17
MC: 08 HD Fat bob
Location: akershus

Re: Hijab i Politiet?

Post by lassie »

Politiet skal være nøytralt, politisk, og religiøst. Hva en politimann/kvinne står for privat skal aldri ha noe å si, skal ikke vises,og skal heller ikke hindre arbeidet.
User avatar
xadox
Posts: 764
Joined: 02 May 2007 11:36
MC: 2007 Yamaha R6 (sort/sølv)
Location: Drammen

Re: Hijab i Politiet?

Post by xadox »

Dette er kjempeteit tema å diskutere om...

STENG for min del!
1.3.1.2
User avatar
xadox
Posts: 764
Joined: 02 May 2007 11:36
MC: 2007 Yamaha R6 (sort/sølv)
Location: Drammen

Re: Hijab i Politiet?

Post by xadox »

AJ hva har hijab i norsk politi å gjøre med Osama Bin Laden og gjengen hans?
1.3.1.2
User avatar
xadox
Posts: 764
Joined: 02 May 2007 11:36
MC: 2007 Yamaha R6 (sort/sølv)
Location: Drammen

Re: Hijab i Politiet?

Post by xadox »

Synes ikke du skal blande religion og terrorisme... (tro meg det finnes flere religioner som har sine terrorister også) ETA, IRA OSV OSV...
1.3.1.2
User avatar
SoloTwin
Posts: 1627
Joined: 29 Apr 2005 19:20
MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)

Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km

Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen.
Location: Akershus
Contact:

Re: Hijab i Politiet?

Post by SoloTwin »

Lølle:
Det er vanskelig å forstå hva som egentlig foregår...
Er det kun søknadene som ikke blir behandlet slik at det ikke blir ansatt nok politifolk?
Er det økonomiske som står i veien for å ansette nok politifolk?
Søknadsmassen til KRUS gikk i alle fall ned fra 2004 til 2006 (har ikke nyere data).

Vet ikke hvor du har tallene fra som sier at det er høyere søkertall til PHS nå enn på 10 år.
Men i følge KRUS sin opptaksstatistikk så ser noen av årene slik ut når gjelder antall søkere dit;

1989: 2800 søkere
1990: 2078
1991: 2020
1992: 2824
1993: (kun internt opptak)
1994: 2200
1995: 1375
1996: 1089
1997: 1060
1998: 731
1999: 724
2000: 606
2001: 802
(Så forstår jeg ikke dataene helt for 2002 og 2003)
2004: 1139
2005: 876
2006: 838 (?)
http://www.fafo.no/pub/rapp/10011/10011.pdf

Senere ble tallene høyere kanskje på grunn av denne årsaken:
"Nye og dårligere opptaksregler til politihøyskolen
For 2009 blir det lettere å søke til Politihøyskolen. Søkerne trenger ikke lenger å møte personlig med søknaden.
Den kan nå sendes direkte fra en pc og politiuet aner ikke hvem søkeren er."
Per E. Holt, lederen av politiets fellesforbund i Vestfold
http://www.stavangeravisen.com/art_print.asp?id=47209

Vel det var de som udanner seg. Så til de som skal søke arbeid...
Hvor mange er det som faktisk søker stillingene etter endet høyskole?

Lokallagsleder Audun Buseth i Politiets Fellesforbund i Asker og Bærum har sagt;
"Lønnsnivået i politiet for lavt - det forsterker de utfordringene vi har i forhold til dårlige bemanning. Det er en reell frykt for at vi mister gode medarbeider, og at stadig færre søker seg inn i etaten."
http://www.budstikka.no/sec_nyheter/article211531.ece

ER det grunn til å være bekymret?
"9 av 10 PHS-studenter vurderer andre alternativer enn politiet.
Stadig flere studenter bruker bevisst utdannelsen ved Politihøgskolen som en innfallsvinkel til andre yrker. En spørreundersøkelse i regi av PF-studentene ved Politihøgskolen viser at 88 prosent av de spurte vurderer andre karriereveier enn politiet. Spørsmålet som ble besvart av 897 elever var:
Kunne det vært aktuelt for deg å begynne å jobbe andre steder enn i politiet?
792 studenter svarte at de kunne tenke seg andre jobber i politiet, mens 105 svarte nei at de kun vil jobbe i etaten. 714 nevnte høy risiko og lav lønn som grunn til at de vil se seg om etter noe annet, mens 253 mente at ubekvem arbeidstid talte imot en karriere i politiet."
Og;
"- Jeg kan ikke låse meg til å jobbe i politiet selv om jeg har gått på Politihøgskolen. Flere av dem som har begynt på Politihøgskolen er sterkt tvilsomme om de kommer til å begynne i politiet i det hele tatt, sier ..."
http://www.politiforum.no/id/2852

Det viser at normenn kanskje ikke ønsker å arbeide i slike yrker. Akkurat som vi ser i helsesektoren. Og akkurat som vi ser i Finnmark i legestanden der.

"Ferske tall fra Politidirektoratet viser at 410 stillinger i politi- og lensmannsetaten i Norge står ubesatt. Små lensmannskontorer får ikke søkere og i byene blir lønnsmidler brukt på driftsbudsjettet.
– Samlet sett er ikke denne situasjonen til å leve med. Vi er inne i en vond spiral, der både politibetjentene og sikkerheten er presset, sier Arne Johannessen, leder av Politiets Fellesforbund, til Aftenposten. Han mener alle må være ærlige og innrømme at situasjonen i Norge er svært kritisk."
http://www.pf.no/id/11562

SÅ; spørsmålet om nok politi eller ikke er temmelig forvirrende.
Og ja, jeg er bekymret. Og ja, jeg ønsker folk INN i politiet. FLERE folk.
Om det så er med hijab eller ikke!
Last edited by SoloTwin on 11 Mar 2009 00:29, edited 2 times in total.
Image
-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A
Image Ønsker alle en trivelig mc-sesong!!! Image - BLOGGEN - Image
User avatar
Speedy Gonzales
Posts: 1715
Joined: 24 May 2005 14:08
MC: Z1000 08
Location: Os

Re: Hijab i Politiet?

Post by Speedy Gonzales »

At vi trenger flere folk i politiet er vel ingen hemmelighet, men den eneste løsningen på det er høyere lønn, flere goder og IKKJE at vi begynner å blande religion inn i noe så nøytralt som politi.
Hva er det neste da?

Liker overhodet ikkje det som skjer her til lands! Er blitt ett paradis for kriminelle og åpner du munnen din om religion så er du rasist :evil:

Ja til strengere straffer og tøffere innvandringspolitikk!!
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
drivingnirvana
Posts: 152
Joined: 28 Aug 2007 00:02
Location: Oslo

Re: Hijab i Politiet?

Post by drivingnirvana »

Morsomt når hijab alltid sporer over til terrorisme, radikal og kriminalitet.

Alt jeg har å si er at jeg støtter trådstarter og at det har dessverre blitt akseptert å mobbe hijab-bærere.
Hei du
User avatar
Speedy Gonzales
Posts: 1715
Joined: 24 May 2005 14:08
MC: Z1000 08
Location: Os

Re: Hijab i Politiet?

Post by Speedy Gonzales »

En del av grunnen til at folk misliker dette er jo pga at de krever for mye. Hva i huleste tror du hadde skjedd hvis eg hadde reist til de og bygget kirke og begynt å bråke med bjellen?? Kan love deg at enten hadde eg blitt drept med syre eller steinet!
Og det er ikkje til å legge under en stol at Norge var ikkje slik som idag for 10-15 år siden.Er selvfølgelig langt fra bare muslimer som gjør jævelskap, men hvis personer følger koranen så er det noe som sier seg selv at desse personene ikkje kan bo i ett land som Norge!!
Eg mener å ha lest engang (husker ikkje hvor) at hvis du tok folketallet så var Oslo verre enn New York med tanke på kriminalitet osv osv.

Eg har overhodet ingenting imot ett flerkulturellt samfunn, har selv personer i vennegjengen som er svarte, men politet bærer ingenting som direkte peker mot kristendommen.
Klærene er lik for menn som for kvinner nettopp pga vi her i Norge prøver å ha likestilling selv om det ikkje alltid virker slik..
Deal with it eller kom deg til XXXXXX hjem igjen!

Diskusjoner som dette kan holde på i en mannsalder så alt eg har å si til slutt er: Nei til Hijab i politiet.
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
Post Reply