Formatering av laptop

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
R
Posts: 418
Joined: 23 Apr 2005 19:02

Formatering av laptop

Post by R »

En kompis av meg har en Toshiba laptop med forhåndsinnstalert operativsystem (winxp). Nå har han fått masse virus som har gått løs på systemfiler etc, og eneste muligheten er å formatere og legge inn xp på nytt. Hvordan formaterer man en sånn laptop? Har hørt noe om at xp skal ligge som et "image" eller noe sånt på harddisken, hvordan fungerer dette? Prøvde også å putte inn winxp instalasjons-cd, men der hvor det kommer opp innstalerings- og formateringsvalg på en vanlig stasjonær pc, kommer det ikke opp en døyt på laptopen. Åssen formatere?
TDK
Posts: 1098
Joined: 26 Apr 2005 15:55
Location: Asker

Post by TDK »

Hvis du får opp BIOS, prøv å sette cd-rommen som bootdisk.

Dermed vil pc'en boote opp på det som står i cd rommmen, dermed kan du reinnstalere XP. Dette vil være det beste valget, ettersom da alle viktige systemfiler vil bli gjenopprettet uten at du mister alt på pc'en...
Aprilia RS 125 FP
Uplombert Potte - El. Eksosventil - Uplombert CDI - Uplombert luftfilter
R
Posts: 418
Joined: 23 Apr 2005 19:02

Post by R »

Nei, vi får ikke opp bios? Noen ideer?? Den er satt til å lese fra eventuell cd ved oppstart, men begyner ikke noen innstalering når vi putter i xp cd'en.
La0
Posts: 43
Joined: 08 May 2005 13:04
Location: Oslo / Lillestrøm
Contact:

Post by La0 »

Hadde egentlig samme problemet.
Har du en WinXP cd for hånden og du kommer inn i windows har du egentlig løst problemet. Sett i CDen, og velg "innstaller windows" eller noe liknende... Bare fortsett med innstallasjonen, og etterhvert vil den reboote for at du skal velge hvilken partisjon di vil legge den på... Det er her du har muligheten til å formatere :wink:
TDK
Posts: 1098
Joined: 26 Apr 2005 15:55
Location: Asker

Post by TDK »

La0 wrote:Hadde egentlig samme problemet.
Har du en WinXP cd for hånden og du kommer inn i windows har du egentlig løst problemet. Sett i CDen, og velg "innstaller windows" eller noe liknende... Bare fortsett med innstallasjonen, og etterhvert vil den reboote for at du skal velge hvilken partisjon di vil legge den på... Det er her du har muligheten til å formatere :wink:
Men han må jo først få bootet fra cd'en.

Du sier at det ikke skjer noe når du setter i cd'en før du starter pc'en?
Trykk på del, f8 osv når pc'en starter mange ganger og se om du kommer inn i bios...
Aprilia RS 125 FP
Uplombert Potte - El. Eksosventil - Uplombert CDI - Uplombert luftfilter
User avatar
haavard.ha
Posts: 284
Joined: 26 Apr 2005 19:17
Location: Rogaland - Karmøy

Post by haavard.ha »

TDK wrote:
La0 wrote:Hadde egentlig samme problemet.
Har du en WinXP cd for hånden og du kommer inn i windows har du egentlig løst problemet. Sett i CDen, og velg "innstaller windows" eller noe liknende... Bare fortsett med innstallasjonen, og etterhvert vil den reboote for at du skal velge hvilken partisjon di vil legge den på... Det er her du har muligheten til å formatere :wink:
Men han må jo først få bootet fra cd'en.

Du sier at det ikke skjer noe når du setter i cd'en før du starter pc'en?
Trykk på del, f8 osv når pc'en starter mange ganger og se om du kommer inn i bios...
Du trenger ikke å boote så lenge du kommer inn i windows..
Det stemmer det la0 sier, er bare til å kjøre installasjonsprogramet fra windows.
2001 Aprilia RS 125
TDK
Posts: 1098
Joined: 26 Apr 2005 15:55
Location: Asker

Post by TDK »

haavard.ha wrote:
Du trenger ikke å boote så lenge du kommer inn i windows..
Det stemmer det la0 sier, er bare til å kjøre installasjonsprogramet fra windows.
Kan man kjøre programmet fra windows? Da beklager jeg, det visste jeg ikke... :lol:
Aprilia RS 125 FP
Uplombert Potte - El. Eksosventil - Uplombert CDI - Uplombert luftfilter
La0
Posts: 43
Joined: 08 May 2005 13:04
Location: Oslo / Lillestrøm
Contact:

Post by La0 »

Yess, du kan kjøre programmet fra windows :D Fant jeg ut for litt siden også mens jeg sleit med akkurat det samme problemet.
Som jeg sa så ender du etterhvert opp på samme sted du havner hvis du booter fra cd'en, og derifra og ut er det akkurat likt :wink:
IGNiTiON
Posts: 194
Joined: 28 Apr 2005 15:52

Post by IGNiTiON »

Vist du innstalerer windows på nytt bare ved å starte opp med xp-cd`en,
fjerner du da også det som ligger på den andre stasjonen??

Jeg bruker alltid å starte pc`en med en oppstartsdiskett og deretter formatere hardisken før jeg innstallerer xp.
bla
Post Reply