2 takt vs 4 takt
-
- Posts: 462
- Joined: 26 May 2007 08:28
- MC: KTM 250 cross 03 mod
Honda NSR 99 mod - Location: Hokksund
2 takt vs 4 takt
Hva går best av en typisk 250 2-takt R sykkel vs en 250 R 4-takt med like mange hester?
-
- Posts: 462
- Joined: 26 May 2007 08:28
- MC: KTM 250 cross 03 mod
Honda NSR 99 mod - Location: Hokksund
Re: 2 takt vs 4 takt
Hvorfor det?
Re: 2 takt vs 4 takt
Det er vel muligens de samme grunnene som at en 2-takt 125 går raskere enn en 4-takt 125.
Eller?
Eller?
- Honda NSR 2003
-
- Posts: 462
- Joined: 26 May 2007 08:28
- MC: KTM 250 cross 03 mod
Honda NSR 99 mod - Location: Hokksund
Re: 2 takt vs 4 takt
Nei langt ifra det samme.. 2-takt 125 har jo dobbelt så mange hester
Re: 2 takt vs 4 takt
Dobbelt så mange er det jo ikke, men det stemmer at det er en forskjell.
- Honda NSR 2003
- Alas
- Posts: 1713
- Joined: 22 Sep 2006 15:47
- MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.
- Location: Bergen
Re: 2 takt vs 4 takt
Kommer an på om du mener aks eller toppfart. Siden du sier dem har like mange hk vil den som veier minst ha best aks, og den som har best aerodynamikk vil ha best toppfart. I teorien ihvertfall......Honda_NSR wrote:Hva går best av en typisk 250 2-takt R sykkel vs en 250 R 4-takt med like mange hester?
-
- Posts: 462
- Joined: 26 May 2007 08:28
- MC: KTM 250 cross 03 mod
Honda NSR 99 mod - Location: Hokksund
Re: 2 takt vs 4 takt
I teorien ja
4 takt har jo effekt over hele turtallet. Har ikke det noe å si da?
Men mange sier jo at 2 takt er så mye sprekere alikevel?
4 takt har jo effekt over hele turtallet. Har ikke det noe å si da?
Men mange sier jo at 2 takt er så mye sprekere alikevel?
- Alas
- Posts: 1713
- Joined: 22 Sep 2006 15:47
- MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.
- Location: Bergen
Re: 2 takt vs 4 takt
En 2takter er sprekere ja, men du sier at de har like mange hk, da er de like sprek. Det er noen forskjeller i dreiemoment som kan være utslagsgivende kanskje, men ellers så er det som jeg sier, avhengig av vekt og aerodynamikk.Honda_NSR wrote:I teorien ja
4 takt har jo effekt over hele turtallet. Har ikke det noe å si da?
Men mange sier jo at 2 takt er så mye sprekere alikevel?
I teorien.
Re: 2 takt vs 4 takt
Forestill deg at du har et kar med popcorn. Du skal flytte popcornet over til et annet kar på den andre siden av rommet. Du skal bruke kopper til å flytte det. En totakter vil da tilsvare at du har en kopp i hver hånd, mens en firtakter tilsvarer kun èn kopp. For at du skal flytte like mye popcorn med firtakteren som med totakteren er det flere ting du kan gjøre. Du kan bruke dobbelt så stor kopp, du kan trampe popcornet nedi til du har fått dobbel dose eller du kan springe dobbelt så fort over til den andre siden av rommet. Dette tilsvarer henholdsvis større slagvolum, turbo (eller kompressor) og turtall.
Som dere kanskje vet er det vanlig at firtakterene får kompansere med større slagvolum, f. eks. i MX der 125 cc totakt konkurrerer i samme klasse som 250 cc firtakt.
Hvis firtakteren og totakteren skal ha like stort slagvolum og alikevel ha samme toppeffekt må firtakteren enten ha overtrykksladning eller høyrere turtall. Siden turbo på en motor under 750 cc er ganske dødfødt, sitter vi igjen med turtall. De japanske 250 cc firtakts R-syklene er ofte rekkefirere med knøtsmå stempel som gjør dem i stand til å nå latterlige turtall. 18 - 20 000 rpm er ikke uvanlig. De har også ekstremt oversqare borring. Alt dette gjør at du kan vinke farvel til alt som ligner på bunndrag.
Dessuten lurer jeg på hvilke 250 cc firtaktere som skal ha samme effekt som RS/ RGV 250? Ser at f. eks. CBR 250 RR er oppgitt til 40 hk. Og det er sikkert på veiva. Det samme gjelder for FZR 250 R.
Typiske totakts R-sykler er oppgitt til en vesentilg høyrere toppeffekt: KR-1S har 55 hk, RGV 250 har 62 hk, TZR 250 har 45 hk og RS 250 har 72,5 hk. Jeg regner med at alle disse tallene er skrytehester målt på veiva, men det gjelder for begge typer sykler, så det skal ikke ha noe å si for denne sammenligningen.
Som dere kanskje vet er det vanlig at firtakterene får kompansere med større slagvolum, f. eks. i MX der 125 cc totakt konkurrerer i samme klasse som 250 cc firtakt.
Hvis firtakteren og totakteren skal ha like stort slagvolum og alikevel ha samme toppeffekt må firtakteren enten ha overtrykksladning eller høyrere turtall. Siden turbo på en motor under 750 cc er ganske dødfødt, sitter vi igjen med turtall. De japanske 250 cc firtakts R-syklene er ofte rekkefirere med knøtsmå stempel som gjør dem i stand til å nå latterlige turtall. 18 - 20 000 rpm er ikke uvanlig. De har også ekstremt oversqare borring. Alt dette gjør at du kan vinke farvel til alt som ligner på bunndrag.
Dessuten lurer jeg på hvilke 250 cc firtaktere som skal ha samme effekt som RS/ RGV 250? Ser at f. eks. CBR 250 RR er oppgitt til 40 hk. Og det er sikkert på veiva. Det samme gjelder for FZR 250 R.
Typiske totakts R-sykler er oppgitt til en vesentilg høyrere toppeffekt: KR-1S har 55 hk, RGV 250 har 62 hk, TZR 250 har 45 hk og RS 250 har 72,5 hk. Jeg regner med at alle disse tallene er skrytehester målt på veiva, men det gjelder for begge typer sykler, så det skal ikke ha noe å si for denne sammenligningen.
-
- Posts: 462
- Joined: 26 May 2007 08:28
- MC: KTM 250 cross 03 mod
Honda NSR 99 mod - Location: Hokksund
Re: 2 takt vs 4 takt
Takk for bra svar inunf
Akkurat det med 250 var et eksempel.. Et dårlig eksempel, men poenget var at det skulle være like mange hester.
Men tenk deg 15 hester(som et eksempel) på to sykler,en 2-takt og en 4-takt . Burde ikke de dra like bra? 15 hester ER vel 15 hester?
Akkurat det med 250 var et eksempel.. Et dårlig eksempel, men poenget var at det skulle være like mange hester.
Men tenk deg 15 hester(som et eksempel) på to sykler,en 2-takt og en 4-takt . Burde ikke de dra like bra? 15 hester ER vel 15 hester?
Re: 2 takt vs 4 takt
Jo, men det er som det sies ovenfor, det har noe med vekt og aks å gjøre.
- Honda NSR 2003
- Alas
- Posts: 1713
- Joined: 22 Sep 2006 15:47
- MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.
- Location: Bergen
Re: 2 takt vs 4 takt
Jepp, 15 hester er 15 hester. Ikke noe mer å si om den saken. Men akselerasjon avhenger av vekt, så jo tyngre en sykkel er jo tregere vil den akselerere. Toppfarten avgjøres mest ut av vindmotstand, den som har best aerodynamikk er den som går fortest. Såklart vil det nok være forskjeller i dreimoment, men også på førere og deres evner osv, men vi kan jo anta at disse er like, da er det vekt og aerodynamikk som "bestemmer".Honda_NSR wrote:Takk for bra svar inunf
Akkurat det med 250 var et eksempel.. Et dårlig eksempel, men poenget var at det skulle være like mange hester.
Men tenk deg 15 hester(som et eksempel) på to sykler,en 2-takt og en 4-takt . Burde ikke de dra like bra? 15 hester ER vel 15 hester?
Men hva som er raskest av en 250ccm 2-takt og en 4-takt, så vil en 2-takt dra ifra ganske lett vil jeg tro, som Inunf har forklart forbilledlig.
Mvh
Re: 2 takt vs 4 takt
At 15 hester er 15 hester er en vanlig missforståelse. 15 hk er toppeffekten til motoren. Den yter altså ikke 15 hk hele tiden, bare på toppen av effektkurven. Effekten til en motor er gitt ved arbeidet den utfører målt i newtonmeter ganger hvor fort den utfører det, altså turtall, delt på en konstant.Honda_NSR wrote:Takk for bra svar inunf
Akkurat det med 250 var et eksempel.. Et dårlig eksempel, men poenget var at det skulle være like mange hester.
Men tenk deg 15 hester(som et eksempel) på to sykler,en 2-takt og en 4-takt . Burde ikke de dra like bra? 15 hester ER vel 15 hester?
Men hvis du ser for deg f. eks. to scotere skal kjøre om kapp (scoter fordi de slurer, slik at turtallet er konstant), de veier akkurat like mye, har akkurat samme kåpene og derfor akkurat samme drag-koeffisient (luftmotstand), men den ene er firtakter og den andre er totakter. De har samme toppeffekt, f. eks. 15 hk, men på forskjellig sted i turtallsregisteret. Hvis giret på begge scoterene er satt slik at de begge vil holde det turtallet der motoren yter 15 hk hele tiden, vil de også i teorien gå akkurat like fort, men bare så lenge turtallet er konstant.
Hvis vi ser bort fra scotere og konsentrerer oss om skikkelige sykler med gir, så er ikke 15 hk det samme. Når man kjører mc (eller bil) med manuell girkasse så bruker man mer av effektkurven enn akkurat toppeffekten. Da har momentkurven, altså hvor mye arbeid motoren klarer å utføre på et gitt turtall en finger med i spillet. Trikset for å få mest ut av motoren er å vite hvor mye neste gir kommer til å senke turtallet og på hvilket turtall motoren din har toppeffekten sin. Si at toppeffekten ligger på 10 000rpm, og at neste gir vil senke turtallet med 2000 rpm. Da girer du på 11 000 rpm og turtallet går ned til 9000 rpm. Da har du giret optimalt, selv om rødstreken ligger på 16 000. På en slik sykkel vil turtallet mellom 11 000 og 16 000 kalles "over rev" og bare brukes når du f. eks. er midt i en sving og ikke vil gire.
Det ligger i totakterens natur at momentkurven ikke er like jevn som på en firtakter. Derfor vil man merke forskjell. En totakter vil nok som oftest oppleves som sterkere på toppen siden den er daffere i mellomregisteret før man får en ketchup-effekt på toppen. Selv om motoren ikke yter mer enn en tilsvarende firtakter, vil den oppleves som raskere pga. kontrasten.
Håper at jeg klarte å gjøre det forståelig.
- Alas
- Posts: 1713
- Joined: 22 Sep 2006 15:47
- MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.
- Location: Bergen
Re: 2 takt vs 4 takt
Men Inunf, 15 hester er 15 hester uansett hvordan du vrir og vender på det.
Ellers har du helt rett og klarer å forklare det veldig greit spør du meg
Selv om jeg skjønte det på forhånd da....
Ellers har du helt rett og klarer å forklare det veldig greit spør du meg
Selv om jeg skjønte det på forhånd da....