Proteiner o.l

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Proteiner o.l

Post by Kriz »

Har lyst til å kjøpe protiner for å bli sterkere da seff så på denne her http://butikksenteret.com/powersport/pr ... ducts_id=6 , hvis den gjør det som står så passer den til meg, men har noen erfaring, tips til hva å kjøpe?
User avatar
dilletanten
Posts: 250
Joined: 01 May 2005 22:52
Location: Oslo

Post by dilletanten »

Det der er vel ikke proteiner?
Dessuten tror jeg ikke du blir sterkere av å bare få i deg det greiene der... det hjelper kanskje kroppen til å ta til seg det den trenger under trening, men nytter ikke å være hjemme og tro at du blir sterk :P
Sølv Suzuki SV650s -03mod

"I feel sorry for people who don't drink. When they wake up in the morning, that's as good as they're going to feel all day. "
~Frank Sinatra
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Det der er ikke protein men creatin. Ikke kjøp de greiene der i Norge. Bare sukker nesten, så du blir scamma.
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Kriz »

dilletanten wrote:Det der er vel ikke proteiner?
Dessuten tror jeg ikke du blir sterkere av å bare få i deg det greiene der... det hjelper kanskje kroppen til å ta til seg det den trenger under trening, men nytter ikke å være hjemme og tro at du blir sterk :P
Var ikke akkurat det som var planen... tror du virkelig de vil scamme meg over et par gram kreatin ? hva med proteinfrabikken.no scammer de folk da :?:
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

Kreatin og protein er VELDIG forskjellig!
Om du trener mye, og ønsker å få best mulig utbytte, så bør du i det minste ta proteinpulver. Du kan enten gå på Proteinfabrikken som du nevner, eller Ej-shop. Begge seriøse nettbutikker som jeg har handlet av mange ganger. Lykke til
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Kriz »

Hva med å ta protein og kreatin? som jeg har forstått er kreatin så du får mer styrke/kondis/energi under trening og protein så musklene bygger seg opp

Edit:

D-Ribose 150 Kapsler
148,00
Kreatin 500g Proteinfabrikken
139,00
Whey Protein Isolat 1000g Jordbær
249,00


tenkte jeg skulle bestille dette, passer de sammen?
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

Joda, du kan godt ta begge deler. Men om du har planer om å ta kreatin, så anbefaler jeg deg å lese mere på det... er viktig å dosere riktig for å få mest mulig ut av det, samtidig som du ikke tar for mye (hardt for nyrene dine). Selv går jeg på begge deler.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Du treningsmannen Cartman, kan du fortelle meg om jeg har riktig i følgende utspill: Protein bygger muskler - Kreatin gjør at du yter bedre når du trener, mer krefter.

Husker ikke helt jeg, er så lenge siden jeg holdt på med sånt :P

EDIT: Og Kreatin tar man vel før treningsøkten, og protein etter ?
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

Er desverre litt mer avansert enn som så.. en liten om kreatin:
På kjemisk nivå fungerer kreatin slik: Kroppens energiomsetning er basert rundt et molekyl kalt ATP. Ved å fjerne fosfatgruppen fra ATP og danneADP, frigjøres energi som muskelcellen kan nyttegjøre seg av. Dersom (teoretisk) muskelen går tom for ATP kan den ikke lengre fungere. Kroppen har en egen mekanisme for å gjenskape ATP fra ADP, og det er her kreatinet kommer inn ved at kreatin fosfat donerer sin fosfatgruppe til ADP molekylet, og skaper ATP molekyler. Dette betyr igjen at man ved å innta kreatin har tilgang på mer energi til bruk for muskelcellene.

Så hva skjer når man tar kreatin?
Kroppen svarer med å bli noe sterkere, både styrkemessig og kondisjonsmessig. Muskelcellene tar inn mer vann, og blir følgelig sterkere. Man går opp ca. 2-3 kilo som et resultat av dette, og det sies at proteinsyntesen også blir positivt influert av denne prosessen. Kreatin bør inntas i pulverform, og blandes ut i væske (ikke sitrusfrukt for de bryter ned creatine monohydrate til creatinine). Væsken bør ikke være for kald da dette akselerer den naturlige nedbrytningen av kreatin. Kreatin er best absorbert etter en treningsøkt da kroppen da er mest insulin sensitiv, og det er insulin molekylet som tar kreatinet inn i blodstrømmen og til muskelcellene.
Kilde: iform

Det som er spennende er at de har gjort endel tester på kreatin og funnet ut at det kan gi økte mentale prestasjoner også... så det kommer nok til å bli mer og mer annerkjent med tiden.

Protein brukes blant annet til å bygge opp musklene du bryter ned ved trening. For å akselerere muskelbygging prosessen bør du ha et proteininntak på rundt 4 gram protein pr kilo kroppsvekt.
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Kriz »

Ja da var det bestilt...
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

Hva bestilte du da?
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Kriz »

D-Ribose 150 Kapsler
148,00
Kreatin 500g Proteinfabrikken
139,00
Whey Protein Isolat 1000g Jordbær
249,00

+ moms og frakt ble det i underkant av 700... dyrt :shock:
R
Posts: 418
Joined: 23 Apr 2005 19:02

Post by R »

Hei.

Først må du finne ut om du skal trene for å bli svær eller trene for å deffe. Skal du vokse må du konstant ha relativt høyt blodsukker og helst få i deg ihvertfall 2,5 gram proteiner pr. kg kroppsvekt hver dag. Om du veier 70kg, vil det si 2,5 x 70 = 175 gram proteiner pr. dag. Noen av proteinene tar du fra ordentlig mat, andre tar du fra proteinpulver. Når det gjelder hva slags mat og hvor ofte du bør spise, så bør du holde deg til kvalitetsmat fordelt på helst fem-seks måltider om dagen. Dette for å holde forbrenning i gang, tilføre påfyll til muskler og å hindre kroppen i å stjele energi fra muskler i løpet av dagen. Kvalitetsmat er for eksempel:

Proteiner: tunfisk, kyllingfilet, egg, fisk.

Karbohydrater (langsomme): Poteter, brød, ris.

Fett: Olivenolje, omega3.

Du må ha riktig balanse mellom disse tre næringstypene. Husk dette med minst 2,5 gram proteiner pr. kg kroppsvekt, i tillegg til høyt blodsukker. Blodsukkeret får du til å stige ved hjelp av karbohydrater, dvs langsomme karbohydrater, som er de kroppen klarer å utnytte best til å bygge muskler med. Kjappe karbohydrater som du finner i sjokolade og sukkertøy er ikke egnet til å bygge med, men er ikke "skadelig" når du bygger. Er også en fordel om du inntar en proteinshake ca. 30 minutter før treningslutt, og en blanding av kjappe og langsomme karbohydrater i samme sekund du er ferdig på trening. Sleng også innpå en proteinshake før du legger deg, så hindrer du at muskler brytes ned i løpet av natten.

Sikkert en del som har andre synspunkter på hvor mye du bør tilføre kroppen av de forskjellige stoffene, og hvorvidt proteinpulver er bra eller ikke. Dette vil du garantert erfare selv etterhvert, hva som funker og hva som ikke funker. Folk jeg kjenner har tatt både 4 og 5 gr proteiner pr kg kroppsvekt om dagen. Noen mener det er waste, andre mener det må til.

Når det gjelder trening så er det lurt å begyne lett og føle at du har kontroll på det du driver med før du begyner å løfte tungt. Det dummeste jeg ser er for det meste er fjortiser som skal kjekke seg i benken og løfter fort, skeivt og altfor tungt. Gjør øvelsen kontrolert og føl at du bruker den muskelen øvelsen er ment å trene. Når du føler du har kontroll på det du driver med kan du kjøre hardt som faen, men pass på å la musklene hvile lenge nok før du setter i gang igjen. Noen kan trene samme muskel flere ganger i uka, mens andre må ha minst en ukes pause. Dette er også individuelt. Etterhvert når du har lært deg masse øvelser og kjenner kroppen din og dens begrensninger, så kan du lage egne programmer og mikse og trikse. Begyn med et lett program med basisøvelser, så kommer resten av seg selv etterhvert.

Deffing orker jeg ikke gå så mye inn på, men det gjelder å ha lavt inntak av karbos og høyt inntak av proteiner. Du hadde visst allerede funnet http://www.iform.no , mange der med mye kunnskap og erfaring.

Hvor gammel er du? Hold deg også unna steroider og annet shit, uansett hvor forlokkende og ufarlig det høres ut. :wink:

Edit:

Skal du bruke kreatin, bruk for guds skyld den nye typen: Kreatin methyl ester. Den er dyrere, men du trenger ikke en brøkdel av hva man må ta av den vanlige typen, og du får en mye bedre virkning. Du slipper også den vannansamlingen du vanligvis får av kreatin.
Kreatin gjør at jeg får lettere pumps, øker litt i styrke og blir fortere restituert. Noen får det ikke til å funke, men det er kansje fordi dem ikke tar det riktig og ikke gir det nok tid til å funke. Det tar fort noen uker før du begyner å merke virkningen. Har du ikke trent før så bør du trene en mnd eller to før du begyner på kreatinkur.
Last edited by R on 01 Jun 2005 00:21, edited 1 time in total.
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Kriz »

Er 16 år, har tenkt og trene ordentlig (Pumpe), og jeg er allerede ganske stor men jeg vil bli større hehe :9 så derfor skal jeg...må bare nevne at jeg spiser havregryn hver dag, det skal visst være sunt :P så nå er planen og begyne og pumpe, spise sunt og mye.. jeg har allerede brukt noe tid på å finne kilder til å overbevise morra mi, fordi hu tror dette er bare tull :lol: Men jeg vil bare si at jeg har tenkt og holde vekta, kanskje gå litt opp men bli kvitt unødvendig fett, siden jeg ikke har noe i noen år før jeg begynte igjhen for ca 1 år siden :P på en måte skal jeg bytte ut gammelt fett med musker som er planen :P

tror også at kjøp av kosttilskudd øker motivasjon og intresse som vil ende opp i posetive resultater
R
Posts: 418
Joined: 23 Apr 2005 19:02

Post by R »

Ikke løft for tungt, siden du (bare) er 16 år. Kroppen er ikke ferdig utvokst og har nok ikke godt av flere år med hardcore vektløftning akkurat nå. Ellers er kroppen din i den optimale alderen for trening, mest sansynlig fylt til randen av naturlig testosteron. Du vil nok raskt merke gode resultater om du gjør ting riktig og har viljen.
Har hørt om en tommelfingerregel som sier at du ikke bør løfte mer enn din egen kroppsvekt i pubertetsårene, men jeg har sett kids som løfter godt over det i benk, markløft og knebøy uten at de har tatt noe synlig skade av dette. Så må du vurdere selv hva som blir riktig.

Det at personer som moren din og andre sier at dette bare er tull må du regne med. Ikke hør på hva morra di sier, var det noen som sa en gang..
Folk uten peil, ofte leger og forskere, sier at dette med pulver og kosttilskudd bare er humbug og at brødskiver og melk er mer enn godt nok. Tren en stund nå med kosttilskudd, for så å prøve å trene uten. Tipper det går en ukes tid før du er tilbake på kosttilskuddet.

Edit:

D-ribbose har jeg aldri prøvd, men det skader nok ikke. Selv pleier jeg å handle på proteinfabrikken og kjøper:

- 100 % Whey Protein 3000g - Proteinfabrikken (denne lager jeg shaker av flere ganger om dagen).

- Carbo Fuel 3000 g - Proetinfabrikken (denne tar jeg rett etter trening blandet med litt ekstra proteiner).

Ellers går det litt i kreatin og glutamin, begge periodevis.

Husk vitamintilskudd. Når du trener mye trenger kroppen ekstra tilførsel av vitaminer og mineraler. Du får kjøpt tilskudd spesielt for kroppsbyggere, som trenger en større dose enn hva de som ikke trener gjør.

PS: Veit det er kult å drikke hver helg i ungdomstida, men prøv å begrens flatfylla mest mulig. Det gjør mer skade enn nytte og du yter dårligere på trening og bruker lengre tid på å komme deg. Røyking er også skikkelig bad om du har planer om å øke muskelmassen. Bare måtte si det sånn i tilfelle. :wink:
Locked