Ørepropper/plugger - hva, hvor?

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
User avatar
Dentist
Posts: 306
Joined: 09 May 2005 10:21
MC: Yamaha FJ 1100 m/1200 motor og gearkasse
Location: Hamar

Ørepropper/plugger - hva, hvor?

Post by Dentist »

Etter å ha kjørt noen turer nå, så kom jeg på hvorfor jeg brukte øreplugger når jeg kjørte før... :wink:

Så jeg trenger noen da... men hva slags øreplugger bruker dere til MC kjøring?

Er det greit med sånne engangsgreier som utvider seg i øret, eller er det andre typer som anbefales?

Hvor får du kjøpt ørepropper og hva koster de?
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Post by Dominator »

Jeg bruker alltid ørepropper av "engangstypen". Du får vel kjøpt de på apoteket tenker jeg. For de mere sofistikerte finnes det ørepropper i plast/gummi du kan få formstøpt til øregangene dine. Disse har et elektronisk filter som stenger ute støy og vindsus men slipper gjennom tale. Må være perfekt for de som bruker intercom? Så en brosjyre for disse da jeg var på Friluftsmessa på Hellerud for litt siden. Husker ikke merkenavnet lenger dessverre. Og prisen er jo ganske stiv, over 1000 kr for et par propper. Men er sikkert en knall investering da.
coolfantaman
Posts: 118
Joined: 28 Apr 2005 23:54
Location: Egersund

Post by coolfantaman »

jeg har et par propper av silikon. disse bruker jeg ikke når jeg kjører da, men for andre årsaker. men disse former du slik du vil ha de og stapper de inn i øret. meget gode. kostet 56 kr på apoteket. slike engangs hater jeg, detter alltid ut.
Honda - The Power Of Dreams

Kjører Honda Shadow 125 ccm
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Post by Dominator »

Jeg bruker sånne som du ruller sammen med fingrene før du stapper dem i øret. Når de ekspanderer tetter de godt. Og de holder seg på plass.
Tumbleweed

Post by Tumbleweed »

Engangsplugger funker bra, bare de ikke er for lange.
Om enden på pluggen stikker så langt ut fra øret at den er borti hjelmen, får du mer støy enn om du kjører uten plugg.

Ikke alltid jeg orker å bruke plugger, men det lønner seg.

Hæ?
Hva sa du?
Unnskyld?
Hm?

T'Weed
User avatar
Dentist
Posts: 306
Joined: 09 May 2005 10:21
MC: Yamaha FJ 1100 m/1200 motor og gearkasse
Location: Hamar

Post by Dentist »

Jeg var innom ett apotek i lunsjen, de hadde kun 2 typer. Ene var 6pk med voksørepropper som jeg syntes ikke så noe særlig ut.
Så jeg kjøpte en pakke med noen oransje av noe slag - kosta 49 kroner.

Så får vi se om det duger.

Men fyttigrisen for ett møkkavær det er ute idag... jeg som hadde ment å kjøre idag. Det regner og er kaldt som på nordpolen... sommer hvor er du? :roll:
Tumbleweed

Post by Tumbleweed »

Dentist wrote:Men fyttigrisen for ett møkkavær det er ute idag... jeg som hadde ment å kjøre idag. Det regner og er kaldt som på nordpolen... sommer hvor er du? :roll:
Sier du det? Her i Trondheim er det frydengrønt, sol og blå himmel.
Og 11 minusgrader, selvsagt.

T'Weed
Axxeman
Posts: 424
Joined: 30 Apr 2005 17:55
Location: Tromsø

Post by Axxeman »

På musikkbutikker (de som selger instrumenter, ikke cd'er) får man noen gode øreplugger. Er ikke helt sikker på hva de er laget av men tror det er noe silikon lignende greier. Det fulgte med to pra plast dingser som man kan regulere om alt skal filtreres bort, eller om du skal høre, hva skal jeg si sånn under en viss db.

Jeg bruker de ikke når jeg kjører men når jeg spiller gitar og de funker meget godt til det!

Kostet 179 kr
Het Porsche på NMCF
Medlem nr. 100
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

Å kjøpe "engangspropper" på apoteket er vel den dyreste plassen du kan få kjøpt de... om du har en verktøybutikk / arbeidsklær-butikk i nærheten så har de ørepropper i god kvalitet billig...
Kjører selv bare med engangs... men bare på langtur (gidder ikke å bruke den på en tur til byn)
Æ'ndalitten
Posts: 1209
Joined: 25 Apr 2005 23:24
Location: Æ'ndal

Post by Æ'ndalitten »

ehhh....bruker dere ørepropper når dere kjører sykkel? Hvorfor? :oops: :?
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

Prøv det og du forstår hvorfor.. kjørte selv ikke med dette i starten, men etter en dag på hjul så forstår du hvorfor... det suser i ørene selv med bruk av ny hjelm (anser faktisk hjelmen min som relativt støysikker, tenker hvordan det bråker for folk som har halvhjelm eller åpningshjelm :shock: )
Det er mye mer behagelig for ørene..flere av mine kamerater som ikke kjører med, aner ikke hvorfor... de vet ikke hva de går "glipp av"
User avatar
NoName
Posts: 3684
Joined: 23 Apr 2005 10:54
MC: 07 Buell XB12Scg
09 Buell 1125CR

Post by NoName »

Hæ? Hva sa du?
Jeg bruker halvhjelm og kjører raka rør.. 8)

Men bruker øreplugger på langturer ja.
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Post by Dominator »

Så/leste en test av støynivå i MC-hjelmer en gang. Resultatet var ganske oppsiktsvekkende, for støynivået var mye høyere enn man skulle tro. Vindstøy er verst, motorstøy betyr mindre. For oss som har (og har tenkt) å kjøre MC i mange år er det faktisk veldig viktig å bruke hørselvern. Du kan risikere å få nedsatt hørsel om du ikke gjør det. Så jeg bruker konsekvent propper på alle turer lengre enn 2-3 km. Det tar meg akkurat 20 sekunder å sette dem inn, og de har sin faste plass i MC-jakka. :smt020 Det er akkurat som Cartman sier, har du først begynt med propper så blir du fort avhengig.
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Dominator wrote:Så/leste en test av støynivå i MC-hjelmer en gang. Resultatet var ganske oppsiktsvekkende, for støynivået var mye høyere enn man skulle tro. Vindstøy er verst, motorstøy betyr mindre. For oss som har (og har tenkt) å kjøre MC i mange år er det faktisk veldig viktig å bruke hørselvern. Du kan risikere å få nedsatt hørsel om du ikke gjør det. Så jeg bruker konsekvent propper på alle turer lengre enn 2-3 km. Det tar meg akkurat 20 sekunder å sette dem inn, og de har sin faste plass i MC-jakka. :smt020 Det er akkurat som Cartman sier, har du først begynt med propper så blir du fort avhengig.
Leste akkurat i dag at jevn støy faktisk er sunt (under ett veldig høyt nivå), fordi det blant annet trener opp musklene og mekanismene som beskytter hørselen. Bla hadde folk i tibet mer hørselskade en disovankende ungdommmer, fordi de var mindre beskyttet mot det som antakelig gir mest skade (høye impulslyder).

Men dette var relativt ny, og foreløpig ikke verifisert forskning, bare en digresjon. Det skader neppe å være på den sikre siden.

AtW
User avatar
Sirupsnapp
Posts: 81
Joined: 19 May 2005 18:40
Location: Eid - S&F - Vestlandet

Post by Sirupsnapp »

Kva med øyrepropper med lyd i?
Er dei til bot eller bedring?
Rape me if I'm wrong - Hakuna Matata

Rieju Spike 2004mod til salgs med Tecnigas eff. anlegg, turtallsperre og drevsett. 18tusen. PM for mer ønskelig info =)
Post Reply