oljeskift på ducati 750ss

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
the rock
Posts: 36
Joined: 17 Jul 2008 09:41
MC: zamir begum, søker "rape" "forced" å diverse andre ting på internette. har prøvd å kjøpe en kåne fra iraq. å jobber i avast sekuritas i oslo. adresse: granebakken 96
Location: oslo

oljeskift på ducati 750ss

Post by the rock »

hei
lurer på hvor mye olje 750ss tar ved oljeskift. Første gang jeg skal bytte olje på sykkelen (har gjort det på biler tidligere:)) må sykkelen stå rett for måling av oljen eller på støtten?

fint om noen vet hvor jeg kan finne teknisk manaula for denne sykkelen.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: oljeskift på ducati 750ss

Post by tshansen »

Hei hei...

På denne siden finner du en del snop!
http://ducati.com/services/maintenance/index.do
Her er det bare å plotte inn hvilken sykkel du har, årstall osv. 750 går under supersport i den fanen til høyre! Her er både Owners manual og Spare Part katalog.

Jeg vil tro at ved bytte av oljefilter og olje så går det rundt 3,7 - 3,9 liter olje. Uten bytte av oljefilter går det litt mindre.
Sykkelen bør stå så plant som over hodet mulig, gjerne depostøtte om du har det.
Ved måling av olje via det inspeksjonsglasset på siden, må den stå plant! ikke på sidestøtten.

Når du holder på å fylle vil du nå ett punkt da det ser ut som det er fullt, men med en gang du fyrer den opp å la den gå noen sekunder vil du se at mere skal på ;-)

Lykke til.

Mvh
-Shaft-
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
the rock
Posts: 36
Joined: 17 Jul 2008 09:41
MC: zamir begum, søker "rape" "forced" å diverse andre ting på internette. har prøvd å kjøpe en kåne fra iraq. å jobber i avast sekuritas i oslo. adresse: granebakken 96
Location: oslo

Re: oljeskift på ducati 750ss

Post by the rock »

takk Lordshaft. HVa skulle vi gjort uten deg på forumet :D da skal jeg bytte olje på den idag. Har kjøpt olje\filter fra Ducati forhandler på sinsen. Så nå håper jeg på å få sykkelen ut snart \:D/
LordShaft wrote:Hei hei...

På denne siden finner du en del snop!
http://ducati.com/services/maintenance/index.do
Her er det bare å plotte inn hvilken sykkel du har, årstall osv. 750 går under supersport i den fanen til høyre! Her er både Owners manual og Spare Part katalog.

Jeg vil tro at ved bytte av oljefilter og olje så går det rundt 3,7 - 3,9 liter olje. Uten bytte av oljefilter går det litt mindre.
Sykkelen bør stå så plant som over hodet mulig, gjerne depostøtte om du har det.
Ved måling av olje via det inspeksjonsglasset på siden, må den stå plant! ikke på sidestøtten.

Når du holder på å fylle vil du nå ett punkt da det ser ut som det er fullt, men med en gang du fyrer den opp å la den gå noen sekunder vil du se at mere skal på ;-)

Lykke til.

Mvh
-Shaft-
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: oljeskift på ducati 750ss

Post by tshansen »

;-)
Husk når du skifter oljefilter på sykkelen. Smør litt olje på oringen på toppen av oljefilteret, da setter det seg bedre. Oljefilteret skal ikke strammes: (prøve å forklare) Vri det til med håndemakt så mye du klarer, også strammer du det litt til med en tang. Altså litt mere enn håndemakt!

Om du ikke har skiftet allerede så kan dette være ett lite tips å ta med på veien ;-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
the rock
Posts: 36
Joined: 17 Jul 2008 09:41
MC: zamir begum, søker "rape" "forced" å diverse andre ting på internette. har prøvd å kjøpe en kåne fra iraq. å jobber i avast sekuritas i oslo. adresse: granebakken 96
Location: oslo

Re: oljeskift på ducati 750ss

Post by the rock »

LordShaft wrote:;-)
Husk når du skifter oljefilter på sykkelen. Smør litt olje på oringen på toppen av oljefilteret, da setter det seg bedre. Oljefilteret skal ikke strammes: (prøve å forklare) Vri det til med håndemakt så mye du klarer, også strammer du det litt til med en tang. Altså litt mere enn håndemakt!

Om du ikke har skiftet allerede så kan dette være ett lite tips å ta med på veien ;-)
hei
har skiftet og gjort det du har skrevet. fylte på 3,9l olje.Det som er rart at når sykkelen står på benet er det så vidt olje i måleren men når den står oppreist blir det fullt. Skal jeg ta ut noe olje? har testkjørt og ingen blåeksos eller noe annet.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: oljeskift på ducati 750ss

Post by tshansen »

du måler oljen når sykkelen står plant (depostøtte/midtstøtte) Når den står på sidestøtten vil jo oljen naturlig gli ned mot laveste punktet å se ut som det nesten er tomt i inspeksjonsglasset!!

OBS OBS!! har du fyllt for mye olje er det like ille som for lite olje! I følge det jeg har hørt når det kommer til ducatier. Du har to streker ved siden av inspeksjonsglasset som oljen skal være mellom. eller ikke over den øverste streken eller under den laveste streken når sykkelen står plant!

Håper dette var til hjelp ;-)

Mvh
-Shaft-
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
PerTore
Posts: 592
Joined: 07 May 2008 21:26
MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant
Location: Vestfossen, Øvre Eiker

Re: oljeskift på ducati 750ss

Post by PerTore »

Ikke bruk tang eller annet verktøy for og trekke til oljefilteret, da kan du meget lett skade det. Trekk det til med håndmakt ( uten en glatt oljefilm på henda/filteret, da..)

Når man har fyllt på ny olje, starter man sykkelen og lar den gå 5-10 sek. (til oljelampa slokker+ litt til.) Dette er for og få fyllt opp oljefilteret med olje. Nivået vil da synke litt på motoren, og du kan fylle opp til riktig mengde nåes.

Som Shaft sier: For mye olje kan være veldig skadelig for motoren. For lite olje vil kunne resultere i høyere clutchslitasje (ikke på Ducati med tørrclutch, vet ikke hva 750ss har??), for høy oljetemp, og høyere påkjenning/fortere slitasje og forurensning på olja.
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!

Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: oljeskift på ducati 750ss

Post by tshansen »

Du SKAL!!!!! jeg gjentar SKAL tighte oljefilteret på ducati til mere enn bare håndemakt! Det rister såpass at det løsner om du ikke drar det til litt ekstra! Tro meg, been there done that ;-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
PerTore
Posts: 592
Joined: 07 May 2008 21:26
MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant
Location: Vestfossen, Øvre Eiker

Re: oljeskift på ducati 750ss

Post by PerTore »

Ok, da bøyer jeg meg for den. Men ville uansett ikke brukt tang på det. ville nok gått for en oljefilteravdrager av den typen med justerbar gummireim. Pointet er og ikke skade/klemme inn oljefilteret, noe du lett gjør med en tang.
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!

Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: oljeskift på ducati 750ss

Post by tshansen »

Hehe, ja jeg kan til nød bruke en stor vannpumpetang! Men det beste er å kjøpe slike tenger som er beregnet til oljefilter. Tror jeg betalte 39 kroner på Biltema for en slik ;-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Desmo-Dude
Posts: 916
Joined: 28 Jun 2005 00:12
MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721

Re: oljeskift på ducati 750ss

Post by Desmo-Dude »

LordShaft wrote:Du SKAL!!!!! jeg gjentar SKAL tighte oljefilteret på ducati til mere enn bare håndemakt! Det rister såpass at det løsner om du ikke drar det til litt ekstra! Tro meg, been there done that ;-)
Jeg har aldri strammet oljefilteret på noen av mine Ducatier med noe annet en håndmakt.Er jo en selvfølge at både filter og hånda er tørr når du strammer,så du får skikkelig tak.Har du hørt det fra noen som skrur Ducati?
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: oljeskift på ducati 750ss

Post by tshansen »

Ja alle jeg kjenner som har skrudd ducati sier dette. De sier også dette på løvås hvis du ringer å bestiller filter hos de ;-)
Jeg skrudde til bare med håndemakt og mitt løsnet! Så jeg tighter litt ekstra med en tang ;-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply