Hilsen fra new Zealand

Prat om tung MC.
Post Reply
Maki
Posts: 3
Joined: 10 Sep 2009 16:15
MC: R6

Hilsen fra new Zealand

Post by Maki »

Dette er mitt förste inlegg her. Jeg er ikke Norsk men jeg er interrestert i Norge siden jeg bodde der i 6 aar. Jeg er Islandsk men bor fortfarende i New Zealand som er virkelig et mc paradis. Jeg bruker sykklen min hele aaret, bade for moro skyld og til aa komme til jobben min. Det kommer ikke snö eller is paa veien hvor jeg bor. Jeg har hatt en Kawasaki 250R i et aar og nu har jeg en yamaha R6 some jeg har hatt et halvt aar. Det er en nydelig mc, men ikke egnet til lange turer tenker jeg.

Det er et par ting jeg lurer paa i forbindelse med MC i Norge. Hvad er en "lav-effect" mc? Hvorfor er mc saa dyrt i Norge. Jeg kjöpte et nytt R6 for 16.000$ eller 66500 Norske kroner. De koster en del mer i Norge, ikke satt?

Unskyld min daarlige Norsk...
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Hilsen fra new Zealand

Post by maelling »

Hei du! Norsken din er ikke så aller værst egentlig :) "Lav - effekt MC" vet jeg ikke om er en betegnelse på noe fast bestemt, men mer et relativt begrep tror jeg. Det involverer vel lett MC (125 cc, 15 HK) og mellomtung (600cc, 34 HK) muligens , så det er ingen kategori. Hvor man setter grensen for "lav effekt", kommer vel an på hva man sammenligner med. Vi har bare "tung MC", "mellomtung" og "lett MC" som kategorier. Grunnen til at MC er så dyrt her i landet, har med avgifter å gjøre. Her har man avgifter på både volum (cc) og effekt (hk/hp), så en 600 cc MC med 120 hk vil få avgifter som følger:

Avgift for motoreffekt: 34 612,27
Avgift for slagvolum: 16 477,75
Stykkavgift: 10 101,00
Engangsavgift for tilsvarende nytt kjøretøy: 61 191,02

I tillegg kommer det en stykkavgift, som alle sykler på 2 hjul rammes av her i landet, med unntak av mopeder vel. Så, disse prisene kommer på toppen av selve prisen på sykkelen inkludert moms. Her har du grunnen, hovedsaklig. Den samme grunnen er det at biler er så dyre, men her regner man etter CO2 - utslipp og effekt, noe man ikke gjør på MC. Det hadde slått gunstig ut om man hadde begynt å gjøre det på MC også. Så, det vi betaler her oppe for en R6 er 66500 kr +/- pluss de avgiftene over.

Hilsen tilbake fra Norge : )
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Maki
Posts: 3
Joined: 10 Sep 2009 16:15
MC: R6

Re: Hilsen fra new Zealand

Post by Maki »

Tusind takk for ditt fine svar. Jeg synes det er horribelt at dere betaler saa höje avgifter. Her nede er det ingen avgift paa effect. Det er en regel som siger at det förste aaret man har MC maa man bruke 250cc eller mindre. Etter det kan man ta en pröve og vis den er bestaatt kan man ha hva some helst :D

Vi har en fin side om mc med mye prat:

http://www.kiwibiker.co.nz/forums/

Ha det fint.
knutk
Posts: 2380
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Hilsen fra new Zealand

Post by knutk »

For å få lov til å kjøre tung motorsykkel (over 125ccm) uten restriksjoner må man enten være over 21 år eller hatt førerkort for tung sykkel i to år. I mellomtiden kan man føre en mellomtung (lav-effekt) sykkel, definert som: "En mellomtung motorsykkel har en effekt på høyst 25 kW og et forhold mellom effekt og egenvekt på høyst 0,16 kW/kg".
Poenget er altså at når du tar lappen som 18-åring er du begrenset oppad til 34 hester (25Kw). Man må da vente i to år eller til man blir 21 før man lovlig kan kjøre med en ubegrenset sykkel.
Lav-effekt er typisk 600cc som er begrenset elektronisk i motorstyringen. Alle de store har laveffekt utgave av sin kandidater i gruppen. Når man når lovlig alder kan man med enkle grep fjerne den elektroniske begrensingen.

Pris på sykkler:
Takk for at du gnir det inn :)
Alle motoriserte kjøretøy er tungt avgiftsbelagte i Norge. Derav den høye prisen. Det kan man jo mene hva man vil om, og det gjør vi :D , men faktum est at det største politiske partiet i Norge er en varm pådriver for den typen avgifter, så man har vel bare seg selv å skylde. (ønsker ikke her en avsporing om politikk pls..)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Hilsen fra new Zealand

Post by tshansen »

Det er vel ingen tvil om at avgiftene i Norge er sinnsykt høyt, men når vi ser hvilke lønninger vi har her i Norge kontra land med mye lavere avgifter så er det ikke så forbanna gale alikevell ;-)

Hyggelig med en hilsen fra andre siden av kloden, håper å se mere til deg.

mvh
-Shaft-
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Rimol
Posts: 497
Joined: 21 Dec 2007 18:03
MC: Honda CBR 1000RR Fireblade
Location: Trondheim

Re: Hilsen fra new Zealand

Post by Rimol »

LordShaft wrote: Hyggelig med en hilsen fra andre siden av kloden, håper å se mere til deg.

mvh
-Shaft-
Ikke for å være pirkete men trur ikke at New Zealand er her til lands :P

Trivlig å høre fra andre verdensdeler og. Har vært kult å reist til andre verdensdeler og leid mc og kjørt omkring og sett andre land på et mc sete ;-)
Last edited by tshansen on 10 Sep 2009 20:10, edited 1 time in total.
Reason: Skjønner ikke hva du prater om *plystre*
Honda CBR 1000RR Fireblade
-Ermax undertray
-Ermax vindskjerm
-Datatool gir idikator
-CLS Kjede smørersystem
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Hilsen fra new Zealand

Post by Lord Erik »

Rimol wrote:
LordShaft wrote: Hyggelig med en hilsen fra andre siden av kloden, håper å se mere til deg.

mvh
-Shaft-
Ikke for å være pirkete men trur ikke at New Zealand er her til lands :P
Er det ikke rett utenfor Askøy en plass da? :-k
Rimol
Posts: 497
Joined: 21 Dec 2007 18:03
MC: Honda CBR 1000RR Fireblade
Location: Trondheim

Re: Hilsen fra new Zealand

Post by Rimol »

Lord Erik wrote:
Rimol wrote:
LordShaft wrote: Hyggelig med en hilsen fra andre siden av kloden, håper å se mere til deg.

mvh
-Shaft-
Ikke for å være pirkete men trur ikke at New Zealand er her til lands :P
Er det ikke rett utenfor Askøy en plass da? :-k
er det? trudde at det var i Nord-Finland jeg :-k må vel jobbe mere med geografien ;-)
Honda CBR 1000RR Fireblade
-Ermax undertray
-Ermax vindskjerm
-Datatool gir idikator
-CLS Kjede smørersystem
Kriston
Posts: 687
Joined: 05 Jan 2009 23:51
MC: Ducati 1198S Corse
Location: Oslo

Re: Hilsen fra new Zealand

Post by Kriston »

New Zealand ligger faktisk i det sørvestlige Stillehavet, veldig nærme Australia.
Det er store likheter mellom landskapet der og det i Norge, så er sikkert derfor dere missforstår. Kan ikke tenke meg en annen grunn. :-k
Post Reply