MC i bykjernen og parkering

Prat om tung MC.
Kerberos
Posts: 1
Joined: 08 Mar 2009 12:34

MC i bykjernen og parkering

Post by Kerberos »

Hei,

Vurderer å ta lappen og kjøpe meg MC. En relativt ny og fin en. Aberet er at jeg bor på nedre Grünerløkka (Oslo) uten egentlig mulighet til å parkere sykkelen i en bakgård. En eventuell sykkel vil derfor måtte bli stående ute på gata hele sommerhalvåret. Jeg har latt meg selv tro at dette ikke er så vanlig da jeg ikke har sett så mange motorsykler stående mellom bilene omkring her.
Det er muligens et dumt spørsmål men er det risikabelt å langtidsparkere på slike steder?
Da med tanke på at bilister eller gående hvelver eller utfører hærverk (ja, det er en del fulle folk som raver i gatene her)?
Er motorsykler begrenset til å parkere på samme plass som andre motoriserte fartøy (biler), eller kan de parkere mer eller mindre som sykler (tråsykler)?

Mvh,
en som muligens blir å finne på veiene til sommeren
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: MC i bykjernen og parkering

Post by supermons »

Du kan nok skjule mye oppmerksomhet med å ha et trekk over den når den skal stå mer enn et par timer. Hjelper nok også hvis du ikke skal ha den nyeste/feteste sykkelen som alle må bort og se på. Jeg ville også satt den et sted der jeg kunne lenka ene hjulet til noe som står fast, som en lyktestolpe eller noe sånt. Eventuelt sett den så du kan se den fra vinduet.
User avatar
icemanx
Posts: 411
Joined: 23 Jun 2008 21:33
MC: 1998 Ducati 748 SPS
Location: Trondheim

Re: MC i bykjernen og parkering

Post by icemanx »

høylytt alarm kan jo også være en fin faktor her.. så det høres godt hvis noen prøver å ta den..
"You shouldnt be hiding from the cops at a doughnutstore"
carboy
Posts: 1288
Joined: 16 Feb 2008 16:07
Location: Hokksund

Re: MC i bykjernen og parkering

Post by carboy »

Det er vell egentlig ganske skummelt og parkere mc over alt, uten att i egen garasje med full lå osv.
Er du ekstra redd for sykkelen, og gjerne legger inn en tusen lapp eller to så kan du få sikret den ganske godt?
Isåfall Sjekk ut denne sia og ring ned til disse gutta så kanskje de hjelper deg med en rimelig og JÆVLA effektiv alarm, som funker helt utrolig, ifølge det jeg har hørt av folk og sett på youtube, skal selv gå til innkjøp av en sånn alarm før sesongen.

http://www.motonet.no/

E-post: post@motonet.no
Telefon: 21 69 72 13
Mobil: 91 74 73 76

De holder til i Moss (Stubbeløkkveien 45 D). Der har de noen modeller som du kan se på og se åssen alt funker, foresten så trur jeg også forsikringa blir rimeligere.
Kjøp også en presening og skive lås i tillegg så tenker jeg den er ganske trygg (ikke at du trenger dette vis du kjøper scorpio alarm)

Carboy ;-)
-Carboy-
User avatar
Galilee
Posts: 935
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Re: MC i bykjernen og parkering

Post by Galilee »

Jeg for min del hadde ikke tatt sjansen på permanent gateparkering.

Har du sjekka parkeringshaller i området? Det er mange som lar MC parkere gratis. Parkeringshallen ved Oslo-S for eksempel. Den er bevoktet også.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
drivingnirvana
Posts: 152
Joined: 28 Aug 2007 00:02
Location: Oslo

Re: MC i bykjernen og parkering

Post by drivingnirvana »

Hvor ligger den på Oslo S? Det høres jo veldig kjekt ut!

Men jeg ville ikke satsa på parkering på Grünerløkka av alle steder i Oslo, det er som du sier alltid noen drita mennesker ute og flyr som ikke respekterer andres eiendeler. Det er så mye som skjer der at du kan drive å tukle med noens bil/MC/sykkel midt på lyse dagen uten at noen reagerer mye, siden det er så mange folk og folk sjeldent legger merke til hvem som eier hvilket kjøretøy... Tør ikke tenke på antallet mennesker som ville prøvesittet på den når kvelden senka seg! Jeg hadde aldri klart å sove i ro heller...

Kan prøve å leie garasjeplass, så kan du bruke den til bilen og? MCen bak og bilen foran! Koster vel 1200-1400 i måneden i det området... Eventuelt så har du en del plasser utenfor sentrumskjernen (Økern f eks) der du kan leie en lukket garasje til 1000-lapp måneden (sjekk finn.no eiendom!) og man kan jo gidde å kjøre opp dit i bil (hvis du har det) og parkere den, og ta med MCen på tur. Jeg satser på noe lignende, separat garasje eller fellesgarasje...
Hei du
carboy
Posts: 1288
Joined: 16 Feb 2008 16:07
Location: Hokksund

Re: MC i bykjernen og parkering

Post by carboy »

-Carboy-
User avatar
erazar
Posts: 588
Joined: 25 Jun 2008 15:41
MC: 08mod yamaha r6
x 98mod suzuki gsxr 750
x 84mod suzuki rg 250
Location: Haugesund

Re: MC i bykjernen og parkering

Post by erazar »

Spørs om Oslo komune blir så happy om noen bolter en snail garasje fast i asfalten midt på løkka :D Tror også jeg hadde gått bort fra permanent parkering på Grünerløkka, jeg jobber der og kjører sykkel til jobb uten at noe har skjedd med min sykkel (bank i bordet), men kollegaer har fått flere bulker og knuste vinduer om de har latt bilen stå over natten i helgene, det skjer ikke alltid.. men det har skjedd ofte nok til at jeg ikke kjører til jobb om jeg ikke skal kjøre bort igjen samme dag.
Always remember that you are unique, just like everybody else.
User avatar
Galilee
Posts: 935
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Re: MC i bykjernen og parkering

Post by Galilee »

drivingnirvana wrote:Hvor ligger den på Oslo S? Det høres jo veldig kjekt ut!
Parkeringshallen er under taxiholdeplassen v hotel Opera.
Innkjøring fra havnegata, ned i bakken istedet for opp til taxiholdeplassen.

Jeg brukte denne da jeg bodde i Oslo ei uke nå i høst.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: MC i bykjernen og parkering

Post by knetrom »

Vurderer å flytte til Bergen sentrum, men da må jeg ha mulighet til å parkere MC i en bakhage eller lignende. Sykler virker som fritt vilt til tider..
User avatar
Ola M
Posts: 267
Joined: 01 Mar 2009 15:31
MC: GSX750ES
Location: Bergen

Re: MC i bykjernen og parkering

Post by Ola M »

knetrom wrote:Vurderer å flytte til Bergen sentrum, men da må jeg ha mulighet til å parkere MC i en bakhage eller lignende. Sykler virker som fritt vilt til tider..
Det er ikke så ille som du tror! Når jeg bodde i Sandviken hadde jeg så bra uteparkering som det kan få blitt, på baksiden av et hus ute av syn fra gaten. Mange slike muligheter der. På Nordnes har min og en annen sykkel fått stå uplaget hele sommer og høst. Dvs bortsett fra noen som puttet et junkfoodpapir inn i bakfelgen. Lurer på hva meningen med det var. :-k En jeg kjenner har sin flotte Kawa Zephyr stående på fortauet i Nygårdsgaten hele sesongen, aldri noe trøbbel. Og når jeg labber rundt ser jeg gjerne de vanlige syklene på de vanlige stedene.

Man får jo mnds parkering i de fleste parkeringshusene. Koster en god del, men supersafe. Men setter du den litt utenfor veien der alle går forbi (rundt et hjørne er nok), har på en lås og (kanskje viktigst) en presenning, eliminerer du triggeren til 99% av fulle idioter som kan finne på å gjøre hærverk. Tyveri hører jeg veldig lite om.
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: MC i bykjernen og parkering

Post by knetrom »

Tyveri er vel ikke det verste, men hærverk av varierende grad (som junkfoodpapiret ditt, sykkelen var vel et hendig bosspann), drittunger som klatrer på den osv. Jo flere fulle folk som går forbi, jo verre, vil jeg tro. Nå bare synser jeg, har aldri bodd i sentrum selv, men om jeg skal ha sykkelen her jeg bor nå tør jeg ikke å sette den på parkeringen foran bygget, må nok knote den bak sånn at evt. tyver må knote like mye for å få den fram igjen.
ole85
Posts: 12
Joined: 17 Jul 2008 22:11
MC: Suzuki Bandit 98 mod.
Ganske stock, med unntak av micron effekt anlegg.
Location: Arendal

Re: MC i bykjernen og parkering

Post by ole85 »

Sett opp et skilt foran syklen som alle kan se hvor det står "FARE! SELVSKUDD" så er du kvitt problemet for godt! 8)
Om du vil rigge opp en hagle med utløsermekanisme får være opp til deg..
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: MC i bykjernen og parkering

Post by knetrom »

Hehe, uansett om du rigger opp eller ikke så får du fort politiet på døren om du prøver på noe sånt :D

På det useriøse plan så er jo denne et alternativ også
Øyvind S
Posts: 25
Joined: 15 Feb 2009 18:23
MC: 1989 Suzuki GSXR 750, 1999 Honda CR 250 (til salgs), og en illsint '86 FZ 50
Location: Hønefoss

Re: MC i bykjernen og parkering

Post by Øyvind S »

Pleier å sette sykkelen baki VW Transporteren min jeg. I hvert fall hvis jeg ikke skal bruke den på noen dager. På en annen side, er det kanskje dumt å måtte handle både sykkel og bil hvis ikke du har varevogn fra før :-k
Post Reply