MC-utstyr og beskyttelse mot ild

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
Post Reply
drivingnirvana
Posts: 152
Joined: 28 Aug 2007 00:02
Location: Oslo

MC-utstyr og beskyttelse mot ild

Post by drivingnirvana »

Grunnen til at jeg spør er at jeg leste for litt siden om at man ikke burde bruke MC-hjelm ved bilkjøring på bane, fordi det ikke er flammesikkert (slik bilhjelmer skal være).

Lurer også på brannegenskapene til skinn? Aldri sett skinn brenne, heller aldri prøvd selv... Det brenner jo til slutt, men lurer på hvor motstandsdyktig det egentlig er. Klarer ikke å se for meg at brann er en fare ved en motorsykkelulykke for man blir jo slengt av med en gang.



Tanker? Tenker egentlig bare høyt nå...
Hei du
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: MC-utstyr og beskyttelse mot ild

Post by tshansen »

Dette burde jo jeg kunne svare godt på. Men for å være helt ærlig så er jeg litt usikker når det kommer til hjelmen!

Jeg vet at skinn er veldig motstandsdyktig mot varme og flammer, men hvor bra de diverse skinndressene er, det skal jeg klare å finne ut av
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
inunf
Posts: 4921
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: MC-utstyr og beskyttelse mot ild

Post by inunf »

Dette burde være spesielt interessant for de med R6. De er jo kjent for å ta fyr hvis de sklir bortover asfalten.
User avatar
Desmo-Dude
Posts: 916
Joined: 28 Jun 2005 00:12
MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721

Re: MC-utstyr og beskyttelse mot ild

Post by Desmo-Dude »

Fett brenner jo bra,så hvis du er flink til å vedlikeholde dressen,så brenner den bedre enn hvis du slurver :)
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
drivingnirvana
Posts: 152
Joined: 28 Aug 2007 00:02
Location: Oslo

Re: MC-utstyr og beskyttelse mot ild

Post by drivingnirvana »

Desmo-Dude wrote:Fett brenner jo bra,så hvis du er flink til å vedlikeholde dressen,så brenner den bedre enn hvis du slurver :)
En annen måte å se dette på :D Fett...
Hei du
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: MC-utstyr og beskyttelse mot ild

Post by RockeRolf »

Skinnet er vel ikke det verste. Det har bra motstand mot antenning. Er verre med innerforet!
Men nå kommer fler og fler produsenter med innerfor av brannhemmende materiale.

Brukselevansen sett opp mot MC er vel så liten at man får håpe at dette ikke går på bekostning av utviklingen av andre sikkerhetskomponenter på dressene!!
User avatar
Svolp
Posts: 184
Joined: 11 Mar 2008 19:01
MC: Snart :-)
Location: Stavanger

Re: MC-utstyr og beskyttelse mot ild

Post by Svolp »

For og si det slik så kan jeg trygt si at før skinnklær begynner og brenne har man kokt i hjel for lenge siden.
Når det kommer til hjelmen så er jeg usikker men går også på det samme att kroppen tåler ikke varmen som dannes og det går ganske fort. Men, er du dynka i bensin og det tar fyr får du jo en sinnsykt tempratur ganske kvikt men hvor lang tid det da tar før faktisk hjelm og skinn antenner er jeg usikker på.
Klæra vi har i brannvesenet er nesten for gode, du svimer av og blir kokt lenge før du brenner deg. Klærene er svært gode mot strålevarmen mtp brannskader direkte brannskader gjennom klæra men tempraturen inne i klære våre blir sykt høy, spessielt under hjelmen ved lengere innstatser.
Motorsykkel

nå: Snart
ex: `05 Suzuki GSF 650 S
ex: `03 Yamaha Virago 125

Kilometer kjørt i 2011 : 0
Kilometer kjørt i 2010 : 9000km
Kilometer kjørt i 2009 : 7040km

Mottasen er pdd på vinterlagring!
Post Reply