"Vill" Blogging

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

"Vill" Blogging

Post by Ragnhild »

Noen som har synspunkter på det noen kaller Villblogging?
Personlig syns jeg at det hører hjemme på et forum at man kan dra en spøk, drive litt ordkløveri rundt om kring uten at noen behøver å ta seg nær av det. Og om noen har lagt et egg syns jeg at h*n kan stå for det, og ikke heve seg over andre som kanskje gjør ting som viser like liten omtanke og respekt for både egne handlinger og for reglene som regulerer samfunnet vårt.
Forumet er på mange måter en prat over en kaffekopp eller et glass med noe i som skjer over nettet, og man kan delta uten å gå hjemmefra. De som deltar har innspill av forskjellig slag. Noen har MC-faglige spørsmål og de diskuteres i tråder som er forbeholdt den typen spørsmål. Og der er det greit at man holder seg til topic.
Bloggene eller Bikers logs som vi kan kalle det på et MC-forum, blir litt anderledes.
Mange vil ha bloggen sin som en slags dagbok over egne MC-aktiviteter, mens andre bruker Bloggen til mer utadvendt sosial aktivitet.
Og da er et spørsmål hvor privat vil man at Bloggen skal være. Jeg bruker Rollator-bloggen for å fortelle om noen av mine MC-aktiviteter, men det har blitt mye sosialt også. Jeg syns det er hyggelig når LordShaft sier han likte turreferatet mitt fra årets EU-tur. Og om noen kommer med mer eller mindre seriøse innspill til det som står i Rollator-bloggen er det også greit. Og for meg er det en selvfølge at det man skriver er noe man også kan si ansikt til ansikt til den man skriver til/kommenterer. Det sitter tross alt levende mennesker og leser det som blir skrevet på forumet.
Men kanskje andre har andre syn på hva som kan skrives i Bloggene og hvilken grad av seriøsitet man kan forvente/forlange syns jeg vi gjerne kan diskutere.
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: "Vill" Blogging

Post by FV »

Folk er veldig forskjellige. Det er kan være veldig vanskelig å oppfatte folk på en korrekt måte. Hvem kan man spøke med, hvem tåler ingen ting, osv. Uansett hva du skriver, og hvem du skriver det til, så kan alle lese det. Det kan bli ett problem da folk tar ting helt forskjellig. Jeg vet også om ett par brukere her inne som er blitt helt misforstått av andre brukere og som faktisk har fått "hat-mailer" hos en bruker på dette forumet.
User avatar
BomBom
Posts: 173
Joined: 18 Mar 2007 15:42
MC: Kawasaki Ninja 250R
Location: Oslo

Re: "Vill" Blogging

Post by BomBom »

Personlig har jeg droppet å lese en god del blogger.
Ikke fordi jeg har noe i mot bloggeren, og det vedkommende skriver,
men fordi jeg ofte opplever at det er 3-4 nye sider med diverse FJAS fra diverse andre brukere,
og det gidder jeg ikke pløye gjennom hver gang jeg logger på :roll:

Da leser jeg heller bloggene til f.eks. Jeanette, som har gode turreferater og mindre grad av internhumor og vås :D
User avatar
boxer wolf
Posts: 1686
Joined: 22 Jun 2007 22:36
Location: Akershus

Re: "Vill" Blogging

Post by boxer wolf »

Jeg er litt enig i det BomBom skriver, samtidig har jeg vel bidrat med noe villblogging selv.

Men det kan kanskje være en idé å vurdere hvor man gjør det. Det er jo ikke alle som ønsker bloggen sin fylt opp med det BomBom (med rette) kaller fjas. I sin egen blogg må man selvfølgelig kunne villblogge så mye man vil, og med det inviterer man samtidig andre til det samme.

Dersom "eieren" av bloggen ikke selv deltar blir det feil å fylle bloggen med velformulert fjas.

Tråder som i sin natur er lagt opp til villblogging er vel Baren og Den Blå tråden.
Image
Si det du mener, og men det du sier.
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: "Vill" Blogging

Post by FV »

Man høster slik man sår. Er man en villblogger så må man vel tåle å bli villblogget litt også?
Uansett, så har vi alle våre svin på skogen. At ting sklir ut litt av og til er helt normalt og veldig viktig om man skal en god stemning på forumet. Bare det ikke sklir ut som på bike-forumet.
Scotty
Posts: 1199
Joined: 15 Jul 2007 03:38

Re: "Vill" Blogging

Post by Scotty »

Det blir ofte slikt på forumer som dette. Mer skravling, og lenger å bla til neste turreferat. På bloggsider så har man gjerne alle oppdateringene fremme, og kommentarbokser som man åpner under oppdateringen. På forum er det ikke slikt. Så dermed kan de som ønsker en seriøs blogg få inntrykk av at den ikke er så seriøs ettersom man er nødt til å se alle kommentarene, og de fyller opp side etter side. Som de andre sier så har det selvsagt med hva man skriver selv, og om man oppfordrer leserene til å være saklige og ikke komme med unødvendige eller upasselige kommentarer i forhold til emnet.
User avatar
Galilee
Posts: 935
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Re: "Vill" Blogging

Post by Galilee »

For min egen del er jeg absolutt FOR 'villblogging' i moderate doser. Dagens nivå er akkurat sånn som jeg forventer.

Jeg håper trådstartere selv sier ifra om de synes det sklir ut. Jeg tror sånt blir respektert av selv de villeste villbloggere.

For de som ønsker mer 'mc-fagstoff'; Forumet reflekterer brukernes interesser. Vil du ha mer MC-prat, så start flere tråder med det du vil fortelle, eller det du lurer på. Funnet en fin butikk, nytt produkt, prøvekjøring, fix løsning på problem; post det her!
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Re: "Vill" Blogging

Post by Ragnhild »

Hva er det som får folk til henge på MC-forumet?
Når man ser på medlemsstatistikken er det 45 som har mer enn 1000 innlegg pr 10/8-08 kl 16.13. Halvparten av disse har hengt med siden 2005, det året MC-forumet ble starta. Og for å sitere Pelsen som har hengt med siden starten
pelsen wrote: Jeg antar at mengden pissprat og moro er mye av grunnen til at folk med peiling på MC gidder å henge her.

LordShaft wrote:Det kan til tider spore av med mye tullprat og hygge. Noe jeg selv også bidrar sterkt til. Men ¨nå har jeg erfart at det er nettopp det som skjer når du møter en ukjent mcist på veien, fergeleie, rasteplass, kafe, kro, kiosk, bensinstasjon osv osv.
Mvh
-Shaft-
Enig Shaft, eller som nå når jeg fikk besøk av bikere som jeg har truffet på forumet
Image
Det ble en trivelig prat over kjøkkenbordet

Og hva får 3400 menensker til å registrere seg/lese på forumet?
Er det fordi det diskuteres clutchlameller, simmeringer og politiets siste radarkontroll?
For å si det sånn, vi prata også om MC-ting, Jalmar og jeg, men det var mer at vi har en felles interesse og forståelse for motorsykler og turkjøring, enn at vi diskuterte Voyagerens tekniske løsninger eller kjøreegenskaper på grus.

Og siden noen mener at "Villblogging" er fjas, og andre etterlyser mer seriøse innlegg, mener jeg det er riktig å dra opp denne diskusjonen. Vi har alle en grunn for at vi bruker MC-forumet. Og skal MC-forumet fortsette som et bra og seriøst nett-forum med fornøyde brukere, må vi ikke bare tåle ulik bruk av forumet, vi må også tåle at bruken diskuteres. Liker man ikke det noen kaller fjas i sin blogg/tråd, er det en ærlig sak, og da kan man flagge det på åpent forum.
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: "Vill" Blogging

Post by tshansen »

Veldig bra at dette blir diskutert, å ja det er lov å være helt uenig. selv om de fleste som har skrevet i denne tråden er enig om det samme, skal ikke dere føle dere skremt til å ta diskusjonen videre.

Jeg syns forumet funker helt utmerket i forhold til hvordan jeg er og skriver. Vi har en løs tone og mye "Morro" med både fjas og seriøse ting.
Å vil noen bare ha serriøse svar i bloggen sin, så flagg den med en liten note!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: "Vill" Blogging

Post by Jeanette »

BomBom wrote:Da leser jeg heller bloggene til f.eks. Jeanette, som har gode turreferater og mindre grad av internhumor og vås :D
Hyggelig å høre :)

***

Når det ellers gjelder mitt syn på villblogginga, så er jeg enig i mye av det som er blitt skrevet allerede. Jeg synes villblogging er helt greit, men i moderate doser. Jeg har nok bidratt til noe villblogging selv, om enn ganske lite, men jeg synes rett og slett det blir litt "slitsomt" når det blir villblogging over x antall sider. Jeg har uansett ikke noe imot at det blir villblogging i tråder der trådstarter synes det er greit, og kommer jeg over villblogging så hopper jeg heller over det enn å sitte og irritere meg over det. Det kan være litt "kjedelig" om man følger med i en tråd og en oppdatering viser seg å være villblogging, men det må man vel tåle. Forumet er til for å brukes og det finnes både seriøse og mer useriøse tråder, og om noen har en god (og intern) tone, så er vel det bare bra?

PS: Ønsker ingen massiv villblogging i min egen blogg ;)
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: "Vill" Blogging

Post by Baron von Waffel »

Her var det sagt mye vetugt om et viktig emne. Og det er vel helt klart at de ivrigste deltakerne her på forumet trives bra og har funnet en form de liker. Og den formen er det stort spenn over.

Enkelte av de yngre kvinnelige deltakernes blogger har også blitt utsat for litt for tåpelig villbloging etter min smak. Men det er en stund siden.

Spørsmålet er vel heller om vi er blitt et forum som oppleves som ekskluderende for nye forumister. Her kan villbloggingen virke ekskluderende. Men det blir en spekulasjon. Hva sier nykommerne om dette? Det er vel bare en av dem som har kommentert dette. Og han ba om mindre villblogging.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
Shotgunrider
Posts: 73
Joined: 01 Apr 2008 18:31

Re: "Vill" Blogging

Post by Shotgunrider »

Baron von Waffel wrote:Spørsmålet er vel heller om vi er blitt et forum som oppleves som ekskluderende for nye forumister. Her kan villbloggingen virke ekskluderende. Men det blir en spekulasjon. Hva sier nykommerne om dette? Det er vel bare en av dem som har kommentert dette. Og han ba om mindre villblogging.
Som forholdsvis nyankommet MC-interessert uten MC vil jeg gjerne si at det er grenser for hvor mange simmerringbytter og oljelekkasjer jeg har lyst til å lese om. Jeg liker derimot veldig godt å lese om folks turer, erfaringer med de ulike syklene, hvordan man takler forskjellige underlag, og hvordan MC-treffene i forumregi arter seg for eksempel. Jeg liker også de flotte bildene som medlemmene poster. At der er massevis av off-topic kommentarer mellom de mest interessante postene kan av og til være irriterende, men bidrar også til å gjøre medlemmene mer levende. Enkelte skriver jo med en så flott snert at det er beundringsverdig og lesverdig bare for det. Så får det bare være at innlegget kanskje handlet om mandelpoteter, det var uansett flott skrevet.

Jeg har reagert negativt på en del poster her, men det kan skyldes at jeg er for gammel til å forstå sjargongen til posterne. Videre irriterer jeg meg over elendig rettskriving, men det er mitt problem. Alt i alt virker dette forumet som et vennlig, kunnskapsrikt forum med alle typer mennesker som har en felles interesse og som trives godt sammen akkurat her, og der ris og ros blir tatt opp og ikke avfeid. Det er sånn det skal være, mener jeg.
- Vi er på god vei til å ødelegge det vi har av luft, vann og jordbunn. Det eneste vi tar ordentlig vare på er asfalten. Bill Vaughan
User avatar
thomanil
Posts: 33
Joined: 04 May 2008 09:34
MC: På drømmestadiet foreløpig...
Location: Oslo
Contact:

Re: "Vill" Blogging

Post by thomanil »

Baron von Waffel wrote: Spørsmålet er vel heller om vi er blitt et forum som oppleves som ekskluderende for nye forumister. Her kan villbloggingen virke ekskluderende. Men det blir en spekulasjon. Hva sier nykommerne om dette? Det er vel bare en av dem som har kommentert dette. Og han ba om mindre villblogging.
Som allerede nevnt; småpraten virker menneskliggjørende. Jeg som er nykommer liker iallfall å ha muligheten til å se hva slags folk som skjuler seg bak brukernavnene her. Dersom man har så store problemer med den delen av forumet er det jo bare å la være å lese blog-seksjonene (se allerede nevnte verktøy for å kun se nye poster i "ikke-blog-delen").
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Re: "Vill" Blogging

Post by Jalmar »

Det vi ser i denne tråden er egentlig oppsiktsvekkende. Er det bare noen som ønsker å ytre sine meninger rundt dette? Vil det si at de ikke har noen meninger om vill-bloggingen, eller at de ikke våger flagge sin mening om fenomenet? :-k

Jeg er absolutt for vill-blogging. Vel og merke der vill-bloggingen hører hjemme. Og det er i bloggene der eier selv ikke har flagget at bloggen skal være "fredet" slik at ALLE kan oppdage dette og i de generelle trådene som klart fremstår som "ville" ( f.eks. Blåtråden og Baren). At det til tider kan forekomme tilfeldige ordspill og vridninger i andre tråder har jeg heller ikke noe i mot, men det har jo vist seg at dette er noe som kun forekommer i tråder som er utdebattert allikevel. Jeg stoler på at moderatorene tar seg av overtramp og syns de gjør en fin jobb i så måte.

Noe vi skal være forsiktige med er å kneble den gode replikk. Ikke dermed sagt at all vill-blogging består av gode replikker, men blar man bakover i bloggene kan man finne gode ordspill og gode replikker som man kan trekke på smilebåndet av. Og som enkelte har påpekt før meg i denne tråden, gjenspeiler det faktisk slik man i mange tilfeller opplever en samtale med en annen motorsyklist man treffer etter veien. Man utveksler "høflighetsfrasene" og så kommer man over på løssluppen prat i en munter tone. Og stiller man et seriøst spørsmål får man et seriøst svar.

Vill-bloggingen har satt meg i kontakt med mange seriøse motorsyklister. Så i mitt tilfelle har vill-bloggingen virket inkluderende framfor eksluderende. Og så lenge det er frivillig å lese det som står skrevet på forumet, er det opptil hver enkelt om vedkommende vil la seg irritere eller ikke.

Et argument som jeg har respekt for er det faktum at de seriøse tingene i en blogg kan forsvinne i flere sider vill-blogging. Kanskje det kan være en løsning å lage en tråd i "Reiseruter & Veivalg" der man linker til den aktuelle siden i bloggen der referatet står? :-k
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Re: "Vill" Blogging

Post by Ragnhild »

Jalmar wrote:Et argument som jeg har respekt for er det faktum at de seriøse tingene i en blogg kan forsvinne i flere sider vill-blogging. Kanskje det kan være en løsning å lage en tråd i "Reiseruter & Veivalg" der man linker til den aktuelle siden i bloggen der referatet står? :-k
Det går jo an, men har det no for seg?
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Post Reply