Bikeridr - om alt og ingenting

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Borg
Posts: 1708
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Borg »

Bikeridr wrote: 16 May 2024 17:23 PSX_20240516_182129.jpg
Hadde nettopp en gjest her i cigarloungen..
Vi hadde en som ville flytte inn for 1 time siden. Hørt folk snakke om geithams men ikke sett noe lignende her før den dronninga ville flytte inn. Takke seg til ordentlig insektsspray. Hun stakk!
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4586
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Bikeridr »

Virker med sigarrøyk også 🙃
Jeg hadde heller aldri sett geithams før vi flyttet hit.
De er imponerende store og dronninga er jo stor som en linerle..
Hva jeg også har sett her er humledronning og den er på størrelse med gråmåse :shock:

Nuvel, hverken humle eller geithams er spesielt aggressiv, så vi bare passer på at de ikke kommer inn. Hagen vår er lagt ut ganske insektvennlig, så vi får leve med dem rundt oss. Og ja, det er sant som forskerne sier; geithams og humle "lærer" seg de menneskene de er i nærheten av og sålenge vi ikke plager dem, så plager de ikke oss. Litt værre når vi får besøk av andre som ikke er så rolige rundt vepser..

Vi har plenty bier også. Er noen oppi gata som har bikuber.

De eneste vi "utrydder" hvis de legger bol i nærheten av huset, er jordveps. De er mye mindre men til gjengjeld barnefødt dritsure 😁
User avatar
Domino
Posts: 224
Joined: 16 Dec 2020 14:43
MC: 1992 Kawasaki ZX-6
2011 Triumph Tiger 800

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Domino »

Men humledronninga tar vel ikke pølsa fra handa di sånn som Tromsømåsen gjør?
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4586
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Bikeridr »

Dette skulle egentlig i geocachetråden, men i mangel på mobilsignal, så falt det ut.
Nuvel jeg har endelig fått knødd igng sesongen. "Alfred" ble tatt på en 20-mils tur til Pokaini nasjonalpark. Det sies at det er en forhekset skof med noen merkelige steiner rundtomkring trærne. Nå ble jeg verken forhekset eller på annen måte skremt, men mygg var det iallefall nok av..
Ble lite sykkelbilder, men bevæpnet med mobilkamera fikk ejg nå tatt noen bilder av den såkalt forheksede skogen.
Pokaini_01.jpg
Pokaini_03.jpg
Pokaini_08.jpg
Pokaini_09.jpg
Pokaini_10.jpg
Pokaini_11.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4586
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Bikeridr »

Ser ut til å bli greit kjørevær i dagene fremover :)
Prognosen.png
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4586
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Bikeridr »

Det var egentlig planen å dra på tur i dag, men jeg var fyllesjuk. Fikk en liten økonomisk gledesmelding i går. Jeg hadde betalt xxx001,- i skatt og ble utliknet xxx801,- men det sto "restskatt å betale kr 0,- så den norske stat fant ut at jeg "får" de kr 800,- hos dem :)
Nuvel, dagen ble ellers benyttet til litt sigarrøyking og fotografering i bakhagen, da det var altfor varmt i solveggen med 27°C i dag.
Siden jeg har et 800mm objektiv og ikke er redd for å bruke det, her er etpar bilder av dagens fotosession..
R5EK4762_DxO.jpg
Det var noen solflekker i dag, så kanhende det blir nordlys i kveld der det er mørkt nok til å se det..
R5EK4780_DxO.jpg
47m unna i en tretopp. Avstanden er ifølge fotoapparatet.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4586
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Bikeridr »

Husker ikke om jeg har lagt ut denne krabaten tidligere. Nuvel, jeg tok bildet med macroobjektivet i fjor vår under en sigarsession i solveggen, får det ble altfor varmt å sitte i sola. Jeg hadde alltid trodd at ulveedderkopper var noen svære jævler, men det viser seg at det er en "sekkebetegnelse" på de som hopper ("pouncing spiders") på byttet sitt. De varierer fra noen millimeter til rundt 10cm i størrelse. Denne lille tassen her er vel rundt 5mm.
WolfSpider.jpg

Et "nestenmacro" bilde av en libelle. Dette bildet tok jeg i går. Libeller ("damselfly"), i motsetning til øyenstikkere ("dragonfly") er ganske sky av seg og liker ikke å få et kameraobjektiv trykt opp i trynet, så ble på ca 1 meters avstand.
Libelle.jpg

Noe som er bittelitt lettere å få til å sitte i ro, er blomster. Nå var det et aldri så lite vinddrag i lufta, så helt lett var det ikke likevel, håndholdt, som jeg prøvde. Pollensekken i en Rhododendron. Ca helt i nærfokusen på objektivet, eller rundt 8cm fra frontlinsen. 1,4x macro.
Rhododendron.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
intruder
Posts: 4318
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by intruder »

Den som hadde et fotoapparat...fortsett å dele !

her blir det mest å spørre og svara sjøl :smt051 :smt051 men følger med familiene i fuglekassene på garasjeveggen med skiltet " nil satis nisi optimum "..Everton
User avatar
Tekumseh
Posts: 2083
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Tekumseh »

Fine bilder. Utstyret er en ting, men øyet for å se motivet er noe annet - du har begge.
Og det å ut i det grønne noen turer er samtidig balsam for sjelen. Skulle ha vært utlevert blåresept på sånt ;-)
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4586
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Bikeridr »

De er tilbake. Har ikke sett de på rundt 10 år. Det er jo 13 og 17 år cicada år i år. Mulig jordsirisser har samme syklus.
Denne labbet over tærne mine da jeg satt ute i formiddag og filosoferte med en sigar i skyggen.
Ifølge artsdatabanken blir hunnene rundt 50mm lange. Den planken som er i fokus og hvor den hviler midtfoten på er en 2tomm2, så grei størrelse uansett. Er ikke observert naturlig i Norge, men er greit utbredt sør i Sverige og Danmark og ellers i øvrige Europa, Afrika og Asia. De spiser insekter, larver og mark men kan også gjøre skade på planterøtter, da den lever lever under jorda for det meste. Engelsk navn er "Mole Cricket". De er likevel ikke ansett som skadedyr da de er i relativt fåtall i forhold til planter. Tidligere hadde vi en hund som grov de opp og spiste dem. Hun "gamle mor" som vi har igjen er altfor kresen 🙃
Så ja, man behøver ikke forlate eiendommen for å finne aktivt dyreliv.
Jordsiriss.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4586
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Bikeridr »

I føljetongen, "man må jo ikke forlate eiendommen".
Jeg har jo et 800mm objektiv og jeg er jo heller ikke redd for å bruke det.
I Sverre M. Fjeldstad (Må han hvile i fred) sin ånd, med definisjonen "Elg i solnedgang" bringer jeg her "Stork i solnedgang".
Det tok meg etpar dager, men så fikk jeg nailet den. Tatt fra cigarloungen hjemme..
Stork_1.jpg
Stork_2.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9171
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by ojda »

Det tar seg da ikke ut!
Å ta bilde av storken mens den gjør sitt kvelds-toalett 🫣🫵
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Post Reply