Mulig det, men neikvase wrote: ↑01 Feb 2023 10:52 Den blir ikke lett å ta da
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=283248992

Mulig det, men neikvase wrote: ↑01 Feb 2023 10:52 Den blir ikke lett å ta da
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=283248992
Hva begrunner du dette med? Luftkjølt er jo enklere, og mindre som kan gå galt. Bekymret for overoppheting?Bikeridr wrote: ↑01 Feb 2023 10:47 Så fikk jeg en vill idé at jeg skulle hoppe over på noe ennå mer drastisk enn @ojda gjorde og vurderte seriøst Moto Guzzi V85TT. Det kunne lett blitt den, men den har en totalt avgjørende faktor som aldeles *IKKE* kommer under mitt eie igjen; luftkjølt motor. Big serious No-No![]()
Prøver med på gjettekonkuransen jeg ogsåBikeridr wrote: ↑01 Feb 2023 11:05Mulig det, men neikvase wrote: ↑01 Feb 2023 10:52 Den blir ikke lett å ta da
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=283248992![]()
Det er vel en grunn til at "vannbussen" kom i 1973 og at selv mopeder i dag er væskekjølt.ole m. wrote: ↑01 Feb 2023 11:10Hva begrunner du dette med? Luftkjølt er jo enklere, og mindre som kan gå galt. Bekymret for overoppheting?Bikeridr wrote: ↑01 Feb 2023 10:47 Så fikk jeg en vill idé at jeg skulle hoppe over på noe ennå mer drastisk enn @ojda gjorde og vurderte seriøst Moto Guzzi V85TT. Det kunne lett blitt den, men den har en totalt avgjørende faktor som aldeles *IKKE* kommer under mitt eie igjen; luftkjølt motor. Big serious No-No![]()
Jepp, er nok mye nærmere (faktisk ca bullseyeRoargutten wrote: ↑01 Feb 2023 12:06Prøver med på gjettekonkuransen jeg ogsåBikeridr wrote: ↑01 Feb 2023 11:05Mulig det, men neikvase wrote: ↑01 Feb 2023 10:52 Den blir ikke lett å ta da
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=283248992![]()
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=282879823
Er ikke dratt ennå. Reiser fredag til ca helt andre siden av kloden.
Væskekjøling er først og fremst et resultat av høyere trimmingsgrad i motorene, og i senere tid handler det også om støydemping. På motorer som ikke har all verdens effekt er det ikke noe problem med verken luftkjøling eller støtstenger, man kjører jo både BMW GS og Moto Guzzi i varmere strøk enn her vi (og du) bor.Bikeridr wrote: ↑01 Feb 2023 12:56Det er vel en grunn til at "vannbussen" kom i 1973 og at selv mopeder i dag er væskekjølt.ole m. wrote: ↑01 Feb 2023 11:10Hva begrunner du dette med? Luftkjølt er jo enklere, og mindre som kan gå galt. Bekymret for overoppheting?Bikeridr wrote: ↑01 Feb 2023 10:47 Så fikk jeg en vill idé at jeg skulle hoppe over på noe ennå mer drastisk enn @ojda gjorde og vurderte seriøst Moto Guzzi V85TT. Det kunne lett blitt den, men den har en totalt avgjørende faktor som aldeles *IKKE* kommer under mitt eie igjen; luftkjølt motor. Big serious No-No![]()
Men ja, jeg begrunner det sterkt med ujevn og usikker kjøling. Overoppheting er en veldig avgjørende faktor og det har jeg selv opplevd da oljefilteret eksploderte på en luftkjølt sykkel jeg hadde. Rushtrafikk med mye stillestående trafikk og 30°C er ingen god kombo. Ei heller Nord-Norske sommertemperaturer, som ofte er énsifret og dermed vanskelig å få god driftstemperatur. Dessuten, støtstenger slutta vel de fleste med rundt 1910. Bare Harley og tunge skipsdiesler (og Guzzi, tydeligvis) somn driver med sånt ræl i dag.
Så nei, motoren er ikke "enklere", det er mange fler faktorer som kan gå galt enn på en væskekjølt motor med overliggende kamaksling og uten støtstenger som lett kan hoppe av eller knekke.
Bikeridr wrote: ↑01 Feb 2023 10:47 Faen, smittsomt å lese alle dere som bytter sykler fortere enn truser..![]()
Nuvel, jeg fabulerte jo i fjor at jeg skulle legge ut FJR'n for salg, men en hektisk sommer *uten* spesielt mye MC-kjøring gjorde at det ikke "ble tid" til å selge. Dessuten, valget av ny sykkel var vasnskelig. De 2-3 syklene jeg vurderte, passet ikke inn i hva jeg forestilte meg å ville ha. De ble "for stor og for liten" på samme tid. F.eks en Versys 650 ble "for stor" som nr 2 sykkel, samtidig som "for liten" til hovedsykkel.
Så fikk jeg en vill idé at jeg skulle hoppe over på noe ennå mer drastisk enn @ojda gjorde og vurderte seriøst Moto Guzzi V85TT. Det kunne lett blitt den, men den har en totalt avgjørende faktor som aldeles *IKKE* kommer under mitt eie igjen; luftkjølt motor. Big serious No-No![]()
Men nå er avgjørelsen tatt. FJR'n blir lagt ut for salg når jeg kommer hjem i april, etter 12 år i mitt eie. Lobbyeringen har allerede startet. Ny hovedsykkel kommer sannsynligvis ikke i år, men bestemmelsen for hvilken det blir er tatt.
Siden dere alle er så flinke med hint; her er gjettekonkurransen for mitt neste valg:
Tett over 3⁄4 liters motor på 83HK.
For dyr og altfor høy for en kortbeint fjellfinn som megArcticTiger wrote: ↑01 Feb 2023 20:03 Dere Kråss-Dekk fetisjister glemmer vist Ducati DesertX. Den får gode skussmål.