Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Kjekk sak for tung GS)
- Palma
- Posts: 4748
- Joined: 09 Oct 2015 19:20
- MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod. - Location: Tjura
- Contact:
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Tanker i dvale-sesongen)
Nå sins je du dræ'n væl langt @biker7 . Nå har du einn gæ'fin GS i stallen åsså binner du å gløtte på traiumf...
Meinn du må nå bære handle.
Kan jo væra einn bra sikkel dætta..
Sent fra min SM-A405FN via Tapatalk
Meinn du må nå bære handle.
Kan jo væra einn bra sikkel dætta..
Sent fra min SM-A405FN via Tapatalk
- biker7
- Posts: 1325
- Joined: 27 Mar 2011 23:30
- MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Tanker i dvale-sesongen)
Joa, GS`n er grei den
Men artig med litt variasjon i stallen innimellom vettu.
Og ikke minst, Palma : Tenk deg lyden av denna trippelen med bråkepotte da !!
- biker7
- Posts: 1325
- Joined: 27 Mar 2011 23:30
- MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Tanker i dvale-sesongen)
Men du, ojda : Motoren var bra altså ?
Men var den sterk lavt ned i registret..? Er jo ingen tvin eller V-motor dette, så tenker at den kanskje da må ha litt mere turtall lissom
GS`n min er faktisk overraskende sterk og veldig fleksibel lavt ned i registret, og setter stor pris på denne egenskapen på bmw`n ihvertfall
Og er vel kanskje ikke så mye motorbrems på denne trippelen heller kanskje, sånn i forhold til evt. kjøring i litt bratte nedoverbakker i ulendt terreng..
Hva er dine tanker om dette ?
- ojda
- Bamsefar
- Posts: 9174
- Joined: 09 Apr 2008 20:45
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Tanker i dvale-sesongen)
Den ga greit med drag fra moderat turtall, og ga jevnt oppover godt krafttilskudd.
Jeg er klart tilhenger av krefter på lavt turtallsregister, og satt igjen med følelsen at denne kunne jeg faktisk ha levet godt med
En tripple er efter min mening det beste oppsettet for den type sykkel
Skal ikke nekte for at jeg ofte savner motoren på Tigerbærta
Jeg er klart tilhenger av krefter på lavt turtallsregister, og satt igjen med følelsen at denne kunne jeg faktisk ha levet godt med
En tripple er efter min mening det beste oppsettet for den type sykkel
Skal ikke nekte for at jeg ofte savner motoren på Tigerbærta
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
- biker7
- Posts: 1325
- Joined: 27 Mar 2011 23:30
- MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Tanker i dvale-sesongen)
Hmm.. Slettes ikke noe dårlig skussmål dette, fra en fører av en ganske så bunn-sterk 1200 GSojda wrote: ↑15 Jan 2021 21:30 Den ga greit med drag fra moderat turtall, og ga jevnt oppover godt krafttilskudd.
Jeg er klart tilhenger av krefter på lavt turtallsregister, og satt igjen med følelsen at denne kunne jeg faktisk ha levet godt med
En tripple er efter min mening det beste oppsettet for den type sykkel
Skal ikke nekte for at jeg ofte savner motoren på Tigerbærta
Men motorbrems da ? Noe du tenkte over dette eller ?
- ojda
- Bamsefar
- Posts: 9174
- Joined: 09 Apr 2008 20:45
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Tanker i dvale-sesongen)
biker7 wrote: ↑16 Jan 2021 00:44Hmm.. Slettes ikke noe dårlig skussmål dette, fra en fører av en ganske så bunn-sterk 1200 GSojda wrote: ↑15 Jan 2021 21:30 Den ga greit med drag fra moderat turtall, og ga jevnt oppover godt krafttilskudd.
Jeg er klart tilhenger av krefter på lavt turtallsregister, og satt igjen med følelsen at denne kunne jeg faktisk ha levet godt med
En tripple er efter min mening det beste oppsettet for den type sykkel
Skal ikke nekte for at jeg ofte savner motoren på Tigerbærta
Men motorbrems da ? Noe du tenkte over dette eller ?
Det med motorbrems må jeg innrømme at jeg at jeg ikke reflekterte over.
Må nok plaseres i gruppen ‘husker ikke’ (men er nå ivertfall ikke lagret som dårlig)
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
- ole m.
- Posts: 1234
- Joined: 09 Nov 2006 18:07
- MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974 - Location: Oslo
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Tanker i dvale-sesongen)
Prøvekjørte en tidligere Triumph 800 trippel, det var vel Tiger et eller annet, kan ikke betegnelsen på disse. Fantastisk lyd er vel det beste jeg kan si om motoren, ellers var den nærmest karakterløs. Jevnt og kjedelig drag, uten noen form for gode vibrasjoner. Ikke sykkelen for meg.
- biker7
- Posts: 1325
- Joined: 27 Mar 2011 23:30
- MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Tanker i dvale-sesongen)
Allikevel er det faktisk en del som synes den gamle 800-motoren var bra, og satte pris på både lyden og motor-karakteristikkole m. wrote: ↑16 Jan 2021 10:59 Prøvekjørte en tidligere Triumph 800 trippel, det var vel Tiger et eller annet, kan ikke betegnelsen på disse. Fantastisk lyd er vel det beste jeg kan si om motoren, ellers var den nærmest karakterløs. Jevnt og kjedelig drag, uten noen form for gode vibrasjoner. Ikke sykkelen for meg.
Samtidig har den fått en del kritikk for å mangle "bunndrag" og for å være litt "turtalls-maskin", og derfor kanskje ikke passe i en Adventure-sykkel..
MEN det er jo her den helt nye 900-motoren (888ccm) med sin nye konfigurasjon kommer inn.
Endret tenningsrekkefølge til 1-3-2 ,med litt ulik tenningshastighet mellom sylindrene.
"Stjælt" fra nettet :
"NEW FIRING ORDER
The all-new higher capacity and higher performance 900cc engine is now fully Euro 5 compliant, and has a new T-plane triple crank with new unique 1,3,2 firing order for greater character and tractability at low rpm plus improved off-road feel.
The result is enhanced rider connection to the rear wheel, refined on road performance and an incredibly distinctive T-plane triple soundtrack.
The result of that is a much closer association to the throttle character, sound and feel of a twin lower down, whilst maintaining all the torque, feel and delivery in the mid-range and top-end of a triple."
Skal visst være ganske stor forskjell sammenlignet med den gamle 800`n ,og mange sier at den nye nå minner mere om en twin litt nede i registret, både i forhold til motorkarakteristikk og lyd.
Her litt småfrisk kjøring med 900`n :
- ojda
- Bamsefar
- Posts: 9174
- Joined: 09 Apr 2008 20:45
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Tanker i dvale-sesongen)
Det er mange år siden jeg prøvde 800’n, men jeg husker jeg ikke var spesielt imponert over motoren, girkassa derimot
På 900’n derimot følte jeg godt kunne gjøre tjeneste i ojda-stallen (med faktorer som vekt og pris tatt med i regnestykket).
Det er bare 1 ting å gjøre biker7 å det er å prøvekjøre, men det bør du gjøre
På 900’n derimot følte jeg godt kunne gjøre tjeneste i ojda-stallen (med faktorer som vekt og pris tatt med i regnestykket).
Det er bare 1 ting å gjøre biker7 å det er å prøvekjøre, men det bør du gjøre
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
- biker7
- Posts: 1325
- Joined: 27 Mar 2011 23:30
- MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Tanker i dvale-sesongen)
Skulle gjerne ha prøvekjørt jeg, NÅ helst ! Men så er det jo slik at det er så hellsikes lenge til det er kjørbart ute ..
Så slik sett er det egentlig jævli lite taktisk å få slike tanker om evt. ny sykkel så tidlig i "dvale-sesongen"
- kvase
- Posts: 4069
- Joined: 04 Oct 2016 10:43
- MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/ - Contact:
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Tanker i dvale-sesongen)
Jeg skal teste den 900 pro versjonen + 890 ADV R+ africa 1100 - tror det kan gjøres gode kjøp rundt nå
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
- biker7
- Posts: 1325
- Joined: 27 Mar 2011 23:30
- MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Tanker i dvale-sesongen)
Skal du prøve de NÅ ??
Ja på østlandet trur jeg ikke det er noen forhandlere som låner ut sykler i kulden og salt-laken nå ihvertfall
Men du bor vel i "syden" du, sammenlignet med her øst
- kvase
- Posts: 4069
- Joined: 04 Oct 2016 10:43
- MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/ - Contact:
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Tanker i dvale-sesongen)
Nåja jeg skulle vel presisert april-mai en gang ett eller annet sted der
Africa 1000cc har jeg prøvd -790 ADV R også så de 2 er ute av mitt sinn -Tenker det må være noe bedre med 2021 modellene ja
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
- biker7
- Posts: 1325
- Joined: 27 Mar 2011 23:30
- MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Tanker i dvale-sesongen)
Var du ikke helt fornøyd med disse to eller.. ?
Jeg har også testet disse to en liten tur. Fine sykler, men føler (ihvertfall på papiret) at Tiger 900 appelerer mere til meg
i forhold til bruksområde, medfølgende utstyr (på Rally Pro) etc.
890 ADV R og Africa 1100 er helt sikkert bra, men de blir vel da noe dyrere enn Tigern, og spesielt hvis man skal montere det utstyret som er montert/medfølgende på Tigern.
- kvase
- Posts: 4069
- Joined: 04 Oct 2016 10:43
- MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/ - Contact:
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Tanker i dvale-sesongen)
Men jeg kan brått ende med en 1290 fra KTM og da jeg har prøvd s modellen mens R mod er nesten lik den jeg har .--Siste ord er ikke skrevet for min del og gudskjelov er det man skriver her bare ord og ikke hugd i fjell for alltidbiker7 wrote: ↑17 Jan 2021 15:53Var du ikke helt fornøyd med disse to eller.. ? Gode knallerter begge ryktene sier at den nye 890 har et bedre drag fra tomgang turtallet og opp så du ikke trenger å dra gassen så voldsomt ut fra kronglete situasjoner-Ja klart det er helt fritt hvordan man hanskes med det da --- --Africa 1100 har et litt større display og vist noe bedret innsyn i sol lyset å nokk igjen litt mer bunndrag men hvor stor differansen er skal ikke jeg si meg ekspert i Ja jeg har prøvd begge versonen 790 +1000 cc ene gode saker begge 2. Men de 2020/21 modellene er veien å gå
Jeg har også testet disse to en liten tur. Fine sykler, men føler (ihvertfall på papiret) at Tiger 900 appelerer mere til meg
i forhold til bruksområde, medfølgende utstyr (på Rally Pro) etc.Denne har jeg ikke fåt testa verken 800cc eller den nye men som du skriver ang utstyr så har denne alt til en snil pris
890 ADV R og Africa 1100 er helt sikkert bra, men de blir vel da noe dyrere enn Tigern, og spesielt hvis man skal montere det utstyret som er montert/medfølgende på Tigern.
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab