Og hva betyr "flytgrense"?Gielas wrote:
Nå, som dengang, finner jeg det litt vanskelig...
men multipliseres de 2 tallene (8. får man 64.
Siden dette er 1/10 av minste flytgrense, vil flytgrensen være 640N.
I klartekst vil det si at flytgrensen er ca. 64 kg/mm2.
Tur til Scotland, NC 500 og veien videre. Et ferieeventyr 2018.
Re: Tur til Scotland, NC 500 og veien videre. Et ferieeventyr 2018.
- Bikeridr
- Geocache General
- Posts: 4589
- Joined: 08 Oct 2015 09:28
- MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken" - Location: Babīte
- Contact:
Re: Tur til Scotland, NC 500 og veien videre. Et ferieeventyr 2018.
Flytgrense er hvor mye du kan bøye bolten før den blir permanent skjev.knutk wrote: Og hva betyr "flytgrense"?
Ei fjær har en enormt stor flytgrense, mens kobber har nesten null.
Tar du en liten streng fjærstål, kan du bøye den nesten dobbel og den vil returnere til sin opprinnelige form. Kobber, derimot vil bli værende i den bøyde posisjonen.
Samme med bolter; hvor mye vekt/press "bøyingskraft" du utsetter den for er det tallet du får av de to tallene.
8.8-bolt har strekkfasthet på 800nm/mm2 og 80% av dette er flytgrensen.
De sterkeste (vanlige) boltene en får tak i er 12.10 med 1200nm/mm2 og 100% av dette er flytgrensen
- DrGreve
- Moderator
- Posts: 2021
- Joined: 06 Oct 2015 12:48
- MC: Honda VFR800 ABS 2005
- Location: Mo i Rana
Re: Tur til Scotland, NC 500 og veien videre. Et ferieeventyr 2018.
Sideveis påkjenning påvirker flytegrensen som betyr at molekylene endrer seg i forhold til hverandre og som bikeridr korrekt påpeker. flytegrensen er hvor skaden er uopprettelig.
Langsgående påkjenning påvirker strekkfastheten.
Langsgående påkjenning påvirker strekkfastheten.
- Bikeridr
- Geocache General
- Posts: 4589
- Joined: 08 Oct 2015 09:28
- MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken" - Location: Babīte
- Contact:
Re: Tur til Scotland, NC 500 og veien videre. Et ferieeventyr 2018.
Sånn var det det var, lenge siden jeg jar vært på skolebenkenDrGreve wrote:Sideveis påkjenning påvirker flytegrensen som betyr at molekylene endrer seg i forhold til hverandre og som bikeridr korrekt påpeker. flytegrensen er hvor skaden er uopprettelig.
Langsgående påkjenning påvirker strekkfastheten.
Forøvrig, en bitteliten feil i din utdyping; metall har ikke molekyler men forbindelser
Re: Tur til Scotland, NC 500 og veien videre. Et ferieeventyr 2018.
Takk gutter. Da har jeg lært noe nytt i dag og
- mekkern
- Posts: 5141
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Tur til Scotland, NC 500 og veien videre. Et ferieeventyr 2018.
Noe å tenke på er at jo hardere man trekker til jo mer av ‘holdekraften’ blir oppbrukt.
La oss si at man har en 8mm 8.8 bolt og denne holder to flater sammen,denne kan teoretisk holde et par tonn men begynner å deformeres på ca1800kg.
Hvis en tenker at en skal trekke disse flatene fra hverandre og man har trukket skikkelig til-la oss si at man har skrudd til så en nesten har dratt over gjenger : 13-1400kg så er ikke resterende holdekraft mer enn rundt 400kg.
Så tiltrekningsmomentet må være et kompromiss mellom friksjon på flatene som er tilskudd og kreftene som trekker de fra hverandre. hardere tilskrudd fester ikke dermed mer.
Vibrasjoner gir dynamiske belastninger i tillegg til de statiske og kompliserer forholdene.
Materialtypene har også mye å si- rustfrie/syrefast bolter kan ha høyere gradering men tåler vibrasjon/bøyningen dårligere Enn mange svarte kvaliteter.
Et godt eksempel på disse problemer med overlast er hjulboltene. Jo bedre folk trekker disse til - jo oftere knekker de under kjøring.
Når det gjelder dette festet: blir dette løst i forkant av at det ryker (løs skrue)eller knekker det uten varsel.
La oss si at man har en 8mm 8.8 bolt og denne holder to flater sammen,denne kan teoretisk holde et par tonn men begynner å deformeres på ca1800kg.
Hvis en tenker at en skal trekke disse flatene fra hverandre og man har trukket skikkelig til-la oss si at man har skrudd til så en nesten har dratt over gjenger : 13-1400kg så er ikke resterende holdekraft mer enn rundt 400kg.
Så tiltrekningsmomentet må være et kompromiss mellom friksjon på flatene som er tilskudd og kreftene som trekker de fra hverandre. hardere tilskrudd fester ikke dermed mer.
Vibrasjoner gir dynamiske belastninger i tillegg til de statiske og kompliserer forholdene.
Materialtypene har også mye å si- rustfrie/syrefast bolter kan ha høyere gradering men tåler vibrasjon/bøyningen dårligere Enn mange svarte kvaliteter.
Et godt eksempel på disse problemer med overlast er hjulboltene. Jo bedre folk trekker disse til - jo oftere knekker de under kjøring.
Når det gjelder dette festet: blir dette løst i forkant av at det ryker (løs skrue)eller knekker det uten varsel.
- ojda
- Bamsefar
- Posts: 9174
- Joined: 09 Apr 2008 20:45
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Re: Tur til Scotland, NC 500 og veien videre. Et ferieeventyr 2018.
Dette ble jo fryktelig teoretisk og tørt
La oss tilføre litt "dressing" i diskusjonen
[youtube][/youtube]
La oss tilføre litt "dressing" i diskusjonen
[youtube][/youtube]
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
- ojda
- Bamsefar
- Posts: 9174
- Joined: 09 Apr 2008 20:45
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Re: Tur til Scotland, NC 500 og veien videre. Et ferieeventyr 2018.
Ett lite klipp fra ukene som gikk så altfor fort
[youtube][/youtube]
[youtube][/youtube]
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Re: Tur til Scotland, NC 500 og veien videre. Et ferieeventyr 2018.
Og herr Ashland kjørte bare videre?ojda wrote:Dette ble jo fryktelig teoretisk og tørt
La oss tilføre litt "dressing" i diskusjonen
[youtube][/youtube]
Deilig Har du kameraet festet foran eller oppe på toppen av hjelmen her?ojda wrote:Ett lite klipp fra ukene som gikk så altfor fort
[youtube][/youtube]
- ojda
- Bamsefar
- Posts: 9174
- Joined: 09 Apr 2008 20:45
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Re: Tur til Scotland, NC 500 og veien videre. Et ferieeventyr 2018.
Leffy wrote:Og herr Ashland kjørte bare videre?ojda wrote:Dette ble jo fryktelig teoretisk og tørt
La oss tilføre litt "dressing" i diskusjonen
[youtube][/youtube]
Deilig Har du kameraet festet foran eller oppe på toppen av hjelmen her?ojda wrote:Ett lite klipp fra ukene som gikk så altfor fort
[youtube][/youtube]
Etter at jeg har vært en av de største negative kritikerne til "teletubby-hjelm" fant jeg det nå mest hensiktsmessig å feste cammen der oppe på toppen
Dette mye på grunn av en høyere vindskjerm som tok veldig mye av bildet ved "chin-mount"
Jeg har gjort så mye denne våren jeg har sagt jeg aldrig ville gjøre, så hvorfor ikke
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
- ashland
- U-Svingen
- Posts: 2658
- Joined: 11 Oct 2015 20:11
- MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20 - Location: Halden
Re: Tur til Scotland, NC 500 og veien videre. Et ferieeventyr 2018.
Uten att jeg kan se noe merke på skruen, kan jeg ikke tenke meg BMW har påkostet en syrefast skrue, det er litt 'overkill', men rustfri er den nok. Mener å huske rustfri ikke er like sprø legering som syrefast.
Ojda har ligget bak begge gangene. Tror han ikke har fått noe 'forvarsel' eller sett noe før kofferten detter av. Asfalten har ikke vært humpete og det har ikke skjedd ved inspirert kjøring.
Ett bilde av bruddpunktet, helt klinisk rent
Jeg har verken fått forvarsel eller merket noe til vesken, når den detter av. Skal tippe vibrasjoner gjør tretthet i metallet, før skruen knekker tvert av. Bak flattjernet er det sveiset fast en mutter og bolten som knekker er skrudd gjennom og holder selve låsemekanismen for kofferten til rammen. Den er ikke skrudd hardt til, den låsemekanismen som bolten gikk igjennom kunne jeg snurre på. Så tipper BMW bruker locktite på gjengene ved montering.
Uten sammenligning forøvrig har vi hatt samme problem på jobben, ang vibrasjoner og bolter. De tåler statisk tonnevis av påkjenninger, men ved vibrasjoner knekker bolter opp til 3 - 4cm tvers av etter lengre påkjenninger av vibrasjoner
Ojda har ligget bak begge gangene. Tror han ikke har fått noe 'forvarsel' eller sett noe før kofferten detter av. Asfalten har ikke vært humpete og det har ikke skjedd ved inspirert kjøring.
Ett bilde av bruddpunktet, helt klinisk rent
Jeg har verken fått forvarsel eller merket noe til vesken, når den detter av. Skal tippe vibrasjoner gjør tretthet i metallet, før skruen knekker tvert av. Bak flattjernet er det sveiset fast en mutter og bolten som knekker er skrudd gjennom og holder selve låsemekanismen for kofferten til rammen. Den er ikke skrudd hardt til, den låsemekanismen som bolten gikk igjennom kunne jeg snurre på. Så tipper BMW bruker locktite på gjengene ved montering.
Uten sammenligning forøvrig har vi hatt samme problem på jobben, ang vibrasjoner og bolter. De tåler statisk tonnevis av påkjenninger, men ved vibrasjoner knekker bolter opp til 3 - 4cm tvers av etter lengre påkjenninger av vibrasjoner
fun is not a straight line
- mekkern
- Posts: 5141
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Tur til Scotland, NC 500 og veien videre. Et ferieeventyr 2018.
Så låsen er løs? Da er det vel mulighet for at det kan rakle og viberere?
Re: Tur til Scotland, NC 500 og veien videre. Et ferieeventyr 2018.
Påtagelig at det er koffert på høyre side begge gangene. Bolten skal kun holde kofferten inntil bagasjeholderen. Vekten skal bæres av bøyla som holder kofferten.
Vet ikke hvordan det er på XR, men antar BMW benytter samme filosofi som på F700/800. Dvs at man justerer den nedre holderen på kofferten slik at holderen fullt og helt bærer vekta av koffert, og bolten har som eneste oppgave å holde kofferten inntil bærebøyla.
Kan det, rent hypotetisk, tenkes at justeringen ikke ble gjort tilfredsstillende da ny koffert ble montert.
Om denne justeringen ikke er riktig utført vil kofferts vekt bli hengende på bolten, og bolten blir utsatt for krefter som ikke var tiltenkt. Riktig justering av koffert sjekkes lett. Når man monterer kofferten plasserer man kofferten på festebøyla og man skal kunne skyve koffertfeste inn på festebolten uten noen form for løft eller unødig press. Den skal skli lett på plass og klikke i lås når låsen aktiveres.
Vet ikke hvordan det er på XR, men antar BMW benytter samme filosofi som på F700/800. Dvs at man justerer den nedre holderen på kofferten slik at holderen fullt og helt bærer vekta av koffert, og bolten har som eneste oppgave å holde kofferten inntil bærebøyla.
Kan det, rent hypotetisk, tenkes at justeringen ikke ble gjort tilfredsstillende da ny koffert ble montert.
Om denne justeringen ikke er riktig utført vil kofferts vekt bli hengende på bolten, og bolten blir utsatt for krefter som ikke var tiltenkt. Riktig justering av koffert sjekkes lett. Når man monterer kofferten plasserer man kofferten på festebøyla og man skal kunne skyve koffertfeste inn på festebolten uten noen form for løft eller unødig press. Den skal skli lett på plass og klikke i lås når låsen aktiveres.
-
- Posts: 2542
- Joined: 06 Oct 2015 21:02
- MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS - Location: Ænnebu, Vestfold
Re: Tur til Scotland, NC 500 og veien videre. Et ferieeventyr 2018.
Det er bare å bårre opp hølet og trø i en 1/2" bolt
- ojda
- Bamsefar
- Posts: 9174
- Joined: 09 Apr 2008 20:45
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Re: Tur til Scotland, NC 500 og veien videre. Et ferieeventyr 2018.
Hadde mimrekveld om Rivieraen i dag, å skuffa ikke det nei
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.