er det vanskelig å skifte rådelager
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
bør nok korrigere litt her: Her beskriver du et et glidelager, som krever trykksmøring av veiva. I våre små motorer er det bare 4-taktere som har dette, 2-taktere i mc og mopeder har kun presset veiv med rulle- eller nålelager. Disse er smurt av oljen i bensinen.Jalmar wrote:Den andre metoden er den vanligste. Da er råden til å dele, og det er to skruer som holder den sammen rundt veiva. Lageret er da også to deler, eller lagerskåler som det heter. Man skrur råden frahverandre, fjerner de to lagerskålene, legger på plass de to nye lagerskålene, og skrur råden sammen rundt veivakselen igjen. Det er viktig å smøre inn veiva og lagerskålene med olje før man monterer. Er det en totakter bør man antagelig bruke totaktsolje til dette. Er det en firetakter bør man også sjekke oljekanalene i veiva før man monterer lageret.