Tips til å løfte mc?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
Reinsdyr
Posts: 1
Joined: 23 Dec 2012 11:04
MC: 2005 Honda CBF 600

Tips til å løfte mc?

Post by Reinsdyr »

[jeg har flyttet posten min fra Tung MC-forumet, skamfull]

Jeg håper noen her kan hjelpe meg. Jeg står i den kinkige situasjonen at jeg skal skifte styrelager på en 600 Honda CBF, som ikke har midtstøtte. Under demontering av alt krimskramset rundt har jeg satt sykkelen på depotstøtter fra Biltema, som fungerer helt strålende. Problemet er at støtten fremme løfter i styrekronen, som skal av ...

Alternativene jeg har kommet frem til er:

1. Bygge to bukker og henge opp sykkelen. Jeg vil helst ikke det, fordi jeg skal hamre og banke litt når lageret skal ut, dessuten er det mye arbeid å lage dem. Tung er sykkelen også.
2. Støtte opp under motoren. Her er problemet at eksosrørene går under motoren, og de skal jeg vel helst ikke sette den på? Eller skal det gå bra, hvis jeg fordeler vekten?
3. Nødløsning: Velte sykkelen over på siden. Åpenbare grunner til at jeg ikke har lyst til det ...

Som dere skjønner, har jeg ikke krok i taket i garasjen, og har ikke mulighet til å sette inn en heller (jeg er leieboer, og vil ikke begynne å modifisere huset til husverten).

Er det noen som har noen gode forslag, eller som eventuelt vet om noe jeg kan kjøpe (som ikke er en verkstedskran til 2000kr) som kan hjelpe?
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: Tips til å løfte mc?

Post by RockeRolf »

Gakk hen til nærmeste byggevarehus og hent noen meter utsortert 2"/4". Siden du tydeligvis er kjip/blakk: Dette får du nesten gratis.
Lag to A-rammer og slå en travers imellom. Det tar deg en halvtime. Det er mer enn sterkt nok til både å henge opp fronten på sykkelen i, og slå ut lagerringene.
Etterpå kan du brenne den. Så får du utnytta varmeverdien i den også.
Som jeg ser det er det det eneste alternativet du gir, utover å la sykkelen stå på et eller annet jiggelverk som medfører at du allikevel ender på alternativ 3.
Post Reply