HD 883 Iron, Hd Street Rod eller Suzuki Bandit...?

Prat om tung MC.
Post Reply
User avatar
Barcelona
Posts: 37
Joined: 03 Sep 2011 02:14
MC: Bmw F 800R 2011-mod
Location: Trondheim

HD 883 Iron, Hd Street Rod eller Suzuki Bandit...?

Post by Barcelona »

Hei sann....

Jeg er en mann i min beste alder, dvs i 40-åra, og kjører opp til våren. Men jeg har blitt anbefalt å kjøpe sykkel nå og utover fram til jul pga fallende priser, dette i følge "forståsegpåere"... :-)

Har sett meg ut 4 sykler som jeg synes virker interessante, HD 883 Iron, Hd Street Rod, Suzuki Bandit, Yamaha XJ6 Diversion. Alle sammen av nyere dato, dvs 2006-2010. Og det jeg lurer fælt på er om dette er sykler jeg kan satse på for å få en optimal og fin kjøreglede i mange år framover.Fart er uten betydning for meg, men sykkelen bør se "ok" ut, og være lettkjørt.

Jeg er forresten 172 cm og 70 kg hvis det skal være av betydning.

Jeg er også åpen for andre forslat, og takker på forhånd for alle svar... :-)
User avatar
simpson
Posts: 45
Joined: 21 Aug 2011 18:08
MC: 00 Ducati 748
07 Ducati 1098

Re: HD 883 Iron, Hd Street Rod eller Suzuki Bandit...?

Post by simpson »

Jeg er også åpen for andre forslat, og takker på forhånd for alle svar... :-)[/quote]

Hei

Var i samme situasjon som deg og endte opp med en 2008 Honda 700 Transalp.
Fantastisk sykkel å kjøre, men ingen racer.
Valgte den pga utseende,kjørestilling, bra drag og moment i motor.
Men det er like mange meninger om sykler som det er folk som kjører.....
Lykke til med kjøpet uansett hva du velger.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: HD 883 Iron, Hd Street Rod eller Suzuki Bandit...?

Post by supermons »

Anbefaler deg å prøvesitte alle, gjør det lettere å utelukke sykler som ikke passer for deg :)
User avatar
herkit
Posts: 486
Joined: 23 Mar 2011 16:38
MC: HD Softail Custom '08
Location: Bergen

Re: HD 883 Iron, Hd Street Rod eller Suzuki Bandit...?

Post by herkit »

Har sjølv en XJ6 og er fornøgd med den som førstesykkel, lettkjørt og fin. Går greit å kjøre lengre turer med den sjølv om salen kansje blir litt for hard i lengden. Einaste eg egentlig har å utsette på den er at for min del blir knevinkelen litt for knapp for min smak men det er nok meir et problem med kneet mitt enn med sykkelen. Er rundt 170 sjølv forresten. Prøvesitt og finn ut om du liker det.
User avatar
Juliet
Posts: 895
Joined: 26 Dec 2007 23:22
MC: 2005 Sportster 1200
Location: Øvre Romerike

Re: HD 883 Iron, Hd Street Rod eller Suzuki Bandit...?

Post by Juliet »

Du har funnet svært ulike sykler der. Du bør prøvesitte og aller helst prøvekjøre syklene for å få en bedre følelse av hva du vil ha. Bandit og Diversion er to sykler som er svært lettkjørte og ypperlige førstegangs-sykler i noen lunde samme sjikte. HD er ikke fullt så lettkjørte, de er litt tyngre å svinge og håndtere, har litt svakere bremser og en litt annen feeling enn japansk, sittestilling, et annet dreiemoment.
Sportster og VRod har heller ikke så mye til felles, så her blir det smak, behag og subjektiv synsing som teller. Jeg har ikke kjørt vrod, men har sportster og har kjørt honda 600 F som er i samme gata som diversion og bandit, og min helt subjektive oppfatning er at japanske 600cc er kjekt nok, men litt slitsomt i lengden når man er vant med hd med dobbelt så mye kubikk og som trives best med lavt turtall.... Og så sitter jeg ikke noe godt på en slik japaner når jeg må sitte lett fremoverlent og hvile på skuldrene når jeg mye heller vil sitte lett bakoverlent på en customvariant. Men dette er jo smak og behag og hva man vil være vant med. Gå ut til butikkene og prøvesitt! Den sykkelen som til sist får frem det største smilet er nok rett ;)

Jeg ville nok ventet med å kjøpe sykkel til våren i ditt tilfelle hvis du ikke er bombesikker på hva du vil ha. Du bør prøvekjøre litt forskjellig og kjenne etter hva som passer for deg. Både med tanke på kjørestil, sittestilling, størrelse osv. Prisforskjell nå og til våren er ikke uoverkommelig.
Image
Vennlig hilsen Juliet
User avatar
Barcelona
Posts: 37
Joined: 03 Sep 2011 02:14
MC: Bmw F 800R 2011-mod
Location: Trondheim

Re: HD 883 Iron, Hd Street Rod eller Suzuki Bandit...?

Post by Barcelona »

Da har jeg vært rundt og kikket og prøvesittet ulike modeller, og må vel bare si at det er enormt stor forskjell mellom de ulike typene.

Har vel kommet fram til at det er enkelte som skiller seg ut, og ble også anbefalt andre enn jeg hadde nevnt over her. Spesielt prøvde jeg en FZ8 i Trondheim som jeg likte veldig godt, samt en HD XL883 R. Jeg har ikke prøvekjørt den, men er den kjempetreg, eller klarer jeg fint å kjøre forbi bussen?

Men er det noen som vet om det er store forskjeller på de to ulike Yamaha'ene FZ8 N og XJ6 N. Og da tenker jeg ikke på ulikhetene i kubikk. Forsvarer FZ8 25-30.000 kroner ekstra i innkjøp kontra XJ6...?

Og sånn til slutt, hvordan er det for eventuelle passasjerer å sitte på Yamaha'ene...?

Takker for alle svar... :-)
inunf
Posts: 4921
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: HD 883 Iron, Hd Street Rod eller Suzuki Bandit...?

Post by inunf »

Prøver meg på litt synsing. Har prøvd sportster 1200, og jeg synes den var alt for slapp, selv om den var fin å kjøre ellers. Har hørt en del snakk om at den minste sportsteren er eksepsjonelt slapp - da ser jeg ikke vitsen. Greit nok at ikke alle vil ha turbomata 'busa med 500 hk, men LITT fort skal det jo gå.

Enda mer synsing: Så vidt jeg vet har FZ8 mer motor, bedre fjøring, bedre bremser og bedre kjøreegenskaper enn XJ6. Har ikke kjørt noen av dem, men jeg hadde uten tvil gått for FZ8. 200 cc ekstra gjør den nok en god del mindre masete å kjøre enn XJ6.

Du har ikke sett på Ducati Monster da? En S2 burde vel være midt i blinken for deg?
User avatar
Barcelona
Posts: 37
Joined: 03 Sep 2011 02:14
MC: Bmw F 800R 2011-mod
Location: Trondheim

Re: HD 883 Iron, Hd Street Rod eller Suzuki Bandit...?

Post by Barcelona »

inunf wrote:Prøver meg på litt synsing. Har prøvd sportster 1200, og jeg synes den var alt for slapp, selv om den var fin å kjøre ellers. Har hørt en del snakk om at den minste sportsteren er eksepsjonelt slapp - da ser jeg ikke vitsen. Greit nok at ikke alle vil ha turbomata 'busa med 500 hk, men LITT fort skal det jo gå.

Enda mer synsing: Så vidt jeg vet har FZ8 mer motor, bedre fjøring, bedre bremser og bedre kjøreegenskaper enn XJ6. Har ikke kjørt noen av dem, men jeg hadde uten tvil gått for FZ8. 200 cc ekstra gjør den nok en god del mindre masete å kjøre enn XJ6.

Du har ikke sett på Ducati Monster da? En S2 burde vel være midt i blinken for deg?
Jeg har hørt flere som skryter av denne sykkelen. Er vel egentlig et helt ukjent merke for meg som er helt fersk, men kanskje det er verdt å ta en kikk... :-)
Men hvordan er Ducati Monster S2R 800/1000 opp imot Monster 696...?
inunf
Posts: 4921
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: HD 883 Iron, Hd Street Rod eller Suzuki Bandit...?

Post by inunf »

Ducati er "Ferrari på to hjul". V-twin gir mer bunndrag enn en rekkefirer. Altså mer krefter i det turtallsområdet du bruker mest. Mer cc --> mer bunndrag. Bunndrag er fint. Har ikke kjørt noen av disse syklene, men hvis du vurderer den minste sportsteren så er sikkert den minste monsteren også noe å vurdere. Selv hadde jeg gått for 800'en. Det er en motorstørrelse og type som jeg synes er "passe" til norske forhold.

BMW F800R/S er jo også i samme gata, sett på de?
User avatar
herkit
Posts: 486
Joined: 23 Mar 2011 16:38
MC: HD Softail Custom '08
Location: Bergen

Re: HD 883 Iron, Hd Street Rod eller Suzuki Bandit...?

Post by herkit »

Barcelona wrote:Da har jeg vært rundt og kikket og prøvesittet ulike modeller, og må vel bare si at det er enormt stor forskjell mellom de ulike typene.

Har vel kommet fram til at det er enkelte som skiller seg ut, og ble også anbefalt andre enn jeg hadde nevnt over her. Spesielt prøvde jeg en FZ8 i Trondheim som jeg likte veldig godt, samt en HD XL883 R. Jeg har ikke prøvekjørt den, men er den kjempetreg, eller klarer jeg fint å kjøre forbi bussen?

Men er det noen som vet om det er store forskjeller på de to ulike Yamaha'ene FZ8 N og XJ6 N. Og da tenker jeg ikke på ulikhetene i kubikk. Forsvarer FZ8 25-30.000 kroner ekstra i innkjøp kontra XJ6...?

Og sånn til slutt, hvordan er det for eventuelle passasjerer å sitte på Yamaha'ene...?

Takker for alle svar... :-)
Har enda ikkje hatt passasjer på XJ6'en men ut fra sete og plassering av fotkvilere så trur eg nok den skal være grei. Men mulig det blir litt lite motor om man nermer seg makslast (180kg er det vel). Når det gjelder "masete" kjøring som en nevner over så syns eg faktisk ikkje det er så veldig masete å kjøre den, er iallefall ikkje så masse giring som enkelte synes å tru. Det har nok med den lave effekten i forhold til den jevne 600cc sykkel, lavere effekt gir jo bedre dreiemoment. Når vi først snakker om effekt så syns eg ikkje det heller er et problem. Har ingen problemer med å "komme forbi bussen". Når alt dette er sagt så ville eg valgt FZ8 om planen var å kjøre mykje tur med passasjer, dette blir synsing siden eg har sett FZ8 men verken prøvekjørt eller -sittet. Det er en meir romslig sykkel med større motor. Dei andre syklane kan eg ikkje sei nåkke om.
Post Reply