Trenings topicen

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Trenings topicen

Post by tshansen »

Hvis du kjører ryp står det forklart når og hvor du skal kjøre dropp sett :-)

Jeg kjører det til hver muskelgruppe ja. Men jeg har jo mange øvelser på hver muskelgruppe, da jeg ikke kjører ryp.
Si på tirsdagene når jeg kjører Biceps og Triceps så ser opplegget slik ut

Oppvarming.
Hantel Curl
Curl EZ stang
Curl EZ stang omvent grep
Konsentrert curl (sitter på benk hviler albuen mot innsiden av kneet)
etter disse øvelsene kjører jeg så mange rep jeg klarer med lette vekter... mellom 8 og 12 kilo hantler. Trener med 30 kilos hantler

Slik er det for triceps også:

Oppvarming
Dips med 50 kilo hengende rundt livet
Fransk press
Nedtrekk tau
Også bruker jeg onearm kickback som drop sett øvelse...

Men dette er slik jeg kjører nå... hva som fungerer på meg, behøver ikke ha like bra effekt på andre. Så ta forbehold om at du må prøve deg litt fram. Lære kroppen din å kjenne før du får maks utbytte.
Som sagt, som du sier med den rygg øvelsen.
Enten er du meget kompleks sammensatt, eller så gjør du øvelsen feil. Det skal helvetes godt gjøres å ikke kjenne den på riktige plassen føler jeg hehe.

Hvor bredt grep holder du? hvordan står du med bena i forhold til skuldrene? hvor langt framoverbøyd står du!? har du over eller undergrep på stangen? ?
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Trenings topicen

Post by Lord Erik »

Lett framoverbøyd, skulderbredt grep, og en skulderbredde avstand mellom beina. Kanskje jeg skal prøve meg fram med lette vekter for å forsikre meg om at jeg har teknikken inne, og se om jeg kjenner det da.

Hehe, 30 kg hantler på biceps? Det er det jeg bruker på bryst. :lol: Leste forresten gjennom hele treningstopicen den ene dagen, og la merke til at du drikker proteinshake flere ganger om dagen(?). Går det helt fint det? Har lest rykter (på iform.no) om at for mye whey kan føre til økt østrogenproduksjon, og at for mye melk ikke er bra osv. Nå ser ikke du ut som en fyr som sliter med for høye østrogennivåer. Det hadde gjort matoppsettet ti ganger enklere dersom en shake kunne fungert som et eller to av mellommåltidene.
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: Trenings topicen

Post by FV »

Shaker er vel og bra og bruke som tilskudd, men ikke la det erstatte en variert kost med høyt proteininnhold! Det finnes mange enkle måter å få i seg bra med proteiner, det krever bare litt ekstra planlegging. Firstprice kyllingfilet og kalkunfilet er mine favoritter. Bruker gainer i tillegg de dagene jeg trener for å komme opp i det kcal-inntaket jeg ønsker men prøver å holde meg til mat fremfor pulver.
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Trenings topicen

Post by Lord Erik »

Har relativt høyt proteininntak, men er vanskelig med mellommåltid. I løpet av en dag spiser jeg for det meste egg, bigg, svinekjøtt, banan, mager kesam, havegryn, men tar kun protein etter trening. Hadde vært fint om det gikk an å bruke som mellommåltid.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Trenings topicen

Post by tshansen »

Jeg ser ingen grunn til at du ikke skal kunne drikke shake til mellommåltid, men å erstatte det med "tilskudd" er ingen god ide.

Jeg tar ikke whey! jeg tar protein shake... whey er strengt talt en blanding av ca 50/50 protein/karbo
Jeg har forandret litt på matvanene mine siden begynnelsen av denne tråden.
Men jeg kjører stort sett havregrun (litt lei) havregøt eller kellog's all brand til frokost, også tar jeg en proteinshake etter å ha fått i meg måltidet. Men drikker shaken med vann..
Etter trening kjører jeg mest mulig karbohydrater (rett etter trening) også spiser jeg ett måltid med mye proteiner en halv time til time etter endt treningsøkt.
Også tar jeg alltid en protein shake om kvelden før jeg legger meg. Er jo om natten du strengt talt trenger de mest :-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: Trenings topicen

Post by FV »

LordShaft wrote:
Jeg tar ikke whey! jeg tar protein shake... whey er strengt talt en blanding av ca 50/50 protein/karbo
Nå roter du veldig her, Mr. Shaft. Whey er engelsk for myse, som igjen forklarer at det er et myseprotein, som igjen forklarer at dette er proteiner som kommer fra melkeprodukter.
En gainer derimot, den har blanding av proteiner og karbohydrater.
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Trenings topicen

Post by Lord Erik »

Ja, refererte bare til det som whey, men mente altså proteinshake med myseprotein. Har prøvd de soyaversjonene, men ender alltid opp med å kaste resten av boksen fordi jeg ikke får det ned. Du blander shaken med vann altså? Ser for meg at det smaker huggorm, men virker mye mer praktisk enn melk. Er tiltak å holde melken kjølig i skapet mens jeg trener. Legger den som oftest i frysen før jeg går slik at den er skikkelig kald, da er den omtrent kjøleskap temperatur etter trening.

Generelt spiser jeg egg, bacon, mager kesam, juice, og kaffe til frokost, med proteinshake rett etter trening, stekt svinekjøtt til lunch, biff og mandelpoteter til middag, gjerne en shake mellom middag og kvelds, og havregryn med rosiner før jeg legger meg. Spiser også litt frukt ala bananer og mandariner mellom måltidene, men har ingen fast rutine på dem.

Trente i går etter én uke treningsfri, og tok roing med bredt grep igjen. Kjenner meg ganske stiv mellom skulderbladene i dag, og det er vel gjerne der den øvelse skal ta?
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: Trenings topicen

Post by FV »

Eneste fordelen med soyaprotein er prisen.
Jeg bruker gainer og blander det sammen med drikkeyoghurt for å få opp kcal, det både smaker godt og gainer har en tendens til å løse seg bedre opp sammenlignet med vann ta det virker som at kokosfett o.l løser seg bedre i melk enn vann.
Det smaker heller ikke verst når det er lunkent, men når vi har slike temperaturer som vi har for tiden så er det vel bare å la shakeren ligge i bilen når man trener så er den god og kald når man er ferdig.

Om du er støl mellom skulderbladene så har du nok gjort rett, den går også litt på bredden på rygg (latissimus dorsi).
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Trenings topicen

Post by tshansen »

FV wrote:
LordShaft wrote:
Jeg tar ikke whey! jeg tar protein shake... whey er strengt talt en blanding av ca 50/50 protein/karbo
Nå roter du veldig her, Mr. Shaft. Whey er engelsk for myse, som igjen forklarer at det er et myseprotein, som igjen forklarer at dette er proteiner som kommer fra melkeprodukter.
En gainer derimot, den har blanding av proteiner og karbohydrater.
Hahaha skammer meg!!! selvfølgelig... Jeg som roter noe jævlig her ;-)
Lord Erik wrote: Trente i går etter én uke treningsfri, og tok roing med bredt grep igjen. Kjenner meg ganske stiv mellom skulderbladene i dag, og det er vel gjerne der den øvelse skal ta?
Da er du inne på riktig utførelse av øvelsen! den tar veldig på musklene mellom skulderbladene ;-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Trenings topicen

Post by Lord Erik »

Den er fin, da fortsetter jeg med den. Har ikke bil i Lillehammer, og å la shaken stå utenfor blir litt uaktuelt. Men det var et godt tips for når jeg er tilbake i Bergen igjen etter siste eksamen. Savner Bergen allerede!
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Trenings topicen

Post by Lord Erik »

Noen som har erfaring med L-Carnitine i forbindelse med styrketrening? Har hørt at det har en muskelfremmende effekt, men på diverse helsekostsider står det under kategorien slankeprodukter.
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Trenings topicen

Post by Lord Erik »

[youtube]_6-A0iHSdcA[/youtube]

Ganske spennende dokumentar. Hadde vært kjekt med en kropp som bygget muskler bare man spiste mer mat. Min legger på seg fett. [-(

EDIT: Også ganske spennende med studiet de never om han tykke fyren som levde ett år uten mat. Drakk kun vann tilsatt vitaminer. Ufattelig at det er nok energi i fett til å holde en person gående så lenge, selv om han sikkert ikke var på sitt mest energiske i den perioden.
User avatar
Riinoo
Posts: 25
Joined: 02 Jun 2010 19:52
MC: Suzuki sv650
2005mod
Location: Nesodden
Contact:

Re: Trenings topicen

Post by Riinoo »

Hva skjer her inne? :D

Sommerformen i boks? \:D/
Et mål av gangen
User avatar
EspenL
Posts: 112
Joined: 03 Jun 2009 12:37
MC: 1986 - Yamaha XT600 Ténéré - 1997 til 2007
1951 - BSA A10 - 2007 til d.d.
1994 - Honda VFR 750 F - 2009 til d.d.
Location: Kjeller

Re: Trenings topicen

Post by EspenL »

Riinoo wrote:Sommerformen i boks? \:D/
Jobber med saken! \:D/

Var og testet crossfit på søndag. Fytti helvete!!! :shock: :D
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Trenings topicen

Post by Lord Erik »

Artig at du skulle nevne det, jeg satt akkurat og leste om crossfit nå. Hvordan var det? Tung tenker jeg?
Post Reply