There she goes... :-(

Prat om tung MC.
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Re: There she goes... :-(

Post by bandit »

Image

Som dere ser var det ikke lett for verken meg eller bilisten å se hverandre før det var for seint. Hadde det vært en VEI hun kjørte ut fra, ville jeg ikke ha ligget på utsiden av køen der og da, for jeg er jo klar over faren for slike "blindsoner" i trafikken. Men bilen kom ut fra en liten asfaltflekk ved siden av veien (biloppstillings plass) som jeg aldri har lagt merke til før.

I og med at hun brøt vikeplikten ser det ut til at motpart får all skylden for ulykken. Man skal være meget forsiktig med å svinge ut (og til venstre) på forkjørsvei midt i morgenrushet når det kommer mopeder og motorsykler på utsiden av køen med ujevne mellomrom..

Det som var så dumt var at hun svingte ut i veien, og så stoppet hun bilen når hun dekket hele feltet med bilen sin. Hadde hun gasset på litt og kastet bilen ut til siden, ville jeg rukket å smette mellom henne og bilene som ventet. Men det ville jo vært enda bedre om hun kjørte litt saktere ut i krysset, og stoppet bilen tidsnok til at jeg kunne kommet rundt på utsiden. Jaja, det er lett å være etterpåklok. Må huske på at det var regn, mørkt og begrenset sikt midt oppi alt sammen..
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Re: There she goes... :-(

Post by Onsløv »

Håper ikke du lå så langt ut som tegningen viser, det kan jo tolkes som forbikjøring? Men skal vel helst ligge innenfor de gule? (ja jeg vet...... ;-) )

Når det gjelder reaksjonen hennes, så er det vel normalt for de fleste "vanlige" sjåfører at de panikkbremser når de ser noe oppstå.
Tror uansett det ikke er vits å tenke "hvis om og hvis atte". Gjort er gjort... og elg er elg.

En annen ting. Er det lurt å legge ut detaljer før forsikringssaken er opp og avgjort? Forsikringsfolk leser vel kanskje her de og..? :-#
Men regner med du har kasko uansett?
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Re: There she goes... :-(

Post by bandit »

Deauville00 wrote:Håper ikke du lå så langt ut som tegningen viser, det kan jo tolkes som forbikjøring? Men skal vel helst ligge innenfor de gule? (ja jeg vet...... ;-) )

Når det gjelder reaksjonen hennes, så er det vel normalt for de fleste "vanlige" sjåfører at de panikkbremser når de ser noe oppstå.
Tror uansett det ikke er vits å tenke "hvis om og hvis atte". Gjort er gjort... og elg er elg.

En annen ting. Er det lurt å legge ut detaljer før forsikringssaken er opp og avgjort? Forsikringsfolk leser vel kanskje her de og..? :-#
Men regner med du har kasko uansett?

Jeg var midt i en forbikjøring, det er ikke noe jeg legger skjul på (har også oppgitt dette i min forklaring til politi og forsikring). Ingenting ulovlig i det. Brudd på vikeplikt regnes som en mye grovere feil enn forbikjøring foran en utkjørsel.
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: There she goes... :-(

Post by RH racing »

bandit wrote:
Deauville00 wrote:Håper ikke du lå så langt ut som tegningen viser, det kan jo tolkes som forbikjøring? Men skal vel helst ligge innenfor de gule? (ja jeg vet...... ;-) )

Når det gjelder reaksjonen hennes, så er det vel normalt for de fleste "vanlige" sjåfører at de panikkbremser når de ser noe oppstå.
Tror uansett det ikke er vits å tenke "hvis om og hvis atte". Gjort er gjort... og elg er elg.

En annen ting. Er det lurt å legge ut detaljer før forsikringssaken er opp og avgjort? Forsikringsfolk leser vel kanskje her de og..? :-#
Men regner med du har kasko uansett?

Jeg var midt i en forbikjøring, det er ikke noe jeg legger skjul på (har også oppgitt dette i min forklaring til politi og forsikring). Ingenting ulovlig i det. Brudd på vikeplikt regnes som en mye grovere feil enn forbikjøring foran en utkjørsel.
du SKAL ligge på "feil" side av den gule ved forbi kjøring... du kan ikke lage ditt eget felt innenfor "riktig" side... så du har nok gjort det meste riktig her... men om hun har brutt vikeplikten er en annen sak, da en eller flere biler har sluppet henne ut.. en bil som stopper avbryter sin forkjørsrett og da kan dermed den andre bilen kjøre ut.
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Re: There she goes... :-(

Post by bandit »

Det får bli opp til forsikringsselskapene å avgjøre skyldspørsmål, men "mellom oss":

Motparten ringte meg og forklarte at hennes forsikringsselskap mente hun hadde en veldig dårlig sak. Og mitt forsikringsselskap sa at jeg hadde en veldig sterk sak. Så jeg regner med at det ordner seg..
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: There she goes... :-(

Post by RH racing »

håper da det ;) blir det "ny" sykkel? eller blir du sykkel løs fremover da?
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Re: There she goes... :-(

Post by bandit »

RH racing wrote:håper da det ;) blir det "ny" sykkel? eller blir du sykkel løs fremover da?
Tar nok pause et år eller to pga familiesituasjonen, og så blir det en 929 på meg etterhvert, tenker jeg..
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: There she goes... :-(

Post by RH racing »

;) du klarer ikke å holde en pause :D prøvde selv jeg når jeg solgte den forrige ninjan.. gikk ikke lang tid føre en endte opp med ny ninja
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
Northman
Posts: 1780
Joined: 18 Jul 2008 01:46

Re: There she goes... :-(

Post by Northman »

Forferdelig synd med moppa... men godt du slapp unna uten større skader :)

Personlig synes jeg "hvileperioden" frem til januar er mer enn lang nok :) men alt forandrer seg vistnok når man får unger ;)

Lykke til, håper vi sees på veien igjen :)
It is better to exist unknown to the law.
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: There she goes... :-(

Post by RH racing »

Northman wrote: men alt forandrer seg vistnok når man får unger ;)
:)
nei...suget etter sykkel er nok alltid der... men kona sier ofte: nei...nå må du tenke på oss andre her i familien :twisted:
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: There she goes... :-(

Post by tshansen »

1 år eller 2 kan du bare drite i!! :evil:

Eller kanskje ikke, da har jeg tid til å komme like langt som "dere" på bane ;-) hehe
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Re: There she goes... :-(

Post by bandit »

LordShaft wrote:1 år eller 2 kan du bare drite i!! :evil:

Eller kanskje ikke, da har jeg tid til å komme like langt som "dere" på bane ;-) hehe
Ja, jeg tenkte faktisk på det. Nå har du + noen andre kompiser sjangsen til å ta level 1&2 neste sommer, og så blir jeg med og tar level 3&4 i år 2011.. 8)
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Re: There she goes... :-(

Post by Dominator »

Flott at du slapp unna med bare småskrammer, drit kjedelig med sykkelen. MC-basillen tar deg nok i løpet av vinteren ;-)
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Re: There she goes... :-(

Post by bandit »

Skal ikke nekte for at basillen er der allerede. Hvis jeg bare tok hensyn til det jeg hadde lyst til, hadde jeg hatt ny sykkel samme dag som jeg får av gipsen. Men nå får jeg firmabil om et par uker, må nesten bruke den til og fra jobb. Og det blir sinnsykt lite tid igjen til MC når man har to unger (én snill, og én vill), båt, bil, kone, hus og heim som skal stelles.. Synes ikke jeg kan ta meg råd til å ha et leketøy (til 70-80 tusen) stående i garasjen hvis jeg bare får kjørt 50 mil i løpet av en sesong liksom. :-k
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
4bikes
Posts: 9
Joined: 04 Oct 2008 08:49
MC: v-tvin+singel+singel

Re: There she goes... :-(

Post by 4bikes »

Nå har jeg lest hele denne tråden fra ende til annen og jeg må si jeg undrer meg på at ingen setter spørsmålstegn ved kjøremønsteret? Det juridiske er en side av saken, det fint å slippe å få skylda. Og det er supert at det ikke ble større personskader enn det ble. Men opptrådte Bandit lurt? KJørte han på en slik måte at bilisten hadde noen sjanse til å se ham? Sørget han for at han hadde tilstrekkelig handlingsrom? Og var farten virkelig tilpasset forholdene? og hvor stor var fartsforskjellen i forhold til den bilkøen han kjørte forbi?
Jeg skriver selvfølgelig ikke dette for å disse Bandit, men for å sjekke om det er noe vi andre kan lære av hans uhell. Jeg synes nok at holdningen "jeg var på feil sted til feil tidspunkt" blir litt nærme "hvis gud vil". Skal vi unngå å bli statistikk må vi lære oss å ta høyde for at andre trafikkanter gjør feil. Ofte. Da må man ha sørget for eget handlingsrom, hvis ikke sitter man i saksa...
God bedring med tommelen.

Jens
Post Reply