Blitt skeptisk til sykler

Prat om tung MC.
User avatar
gbruaset
Posts: 422
Joined: 12 Oct 2006 18:55
Location: Oslo

Re: Blitt skeptisk til sykler

Post by gbruaset »

to9montana wrote:Jeg har nettopp registrert meg her,men har vært innom og lest mange tråder før jeg ble medlem. Jeg har planer om å ta lappen til neste år og kjøpe en sykkel. Jeg har lest mange tråder her om vedlikehold av sykler,og det virker som en sykkel krever utrolig mye stell, vet ikke helt om det er verdt alt stellet. Jeg er i tillegg student så vet ikke helt om jeg har råd til det. Er det noen som kan fortelle meg hva som er NØDVENDIG stell i løpet av en sesong?
Jeg var i samme situasjon for deg for 3 år siden. Dvs jeg var ikke student, men uerfaren mc debutant. Jeg kunne ingenting om mekanikk, eller skruing. Det har likevel gått veldig bra. Først kjøpte jeg en brukt sv 650. Det eneste jeg gjorde med den, var å vaske den, stramme/smøre kjede, samt ta den på nødvendig service.

i fjor kjøpte jeg en splitter ny sykkel, og etter 4000 km, har det ikke skjedd noenting med den, ikke så mye som en ulyd engang. Å kjøpe ny sykkel som student, er kanskje overkill. men min erfaring og konklusjon til deg, er - løp og kjøp - det er definitivt verdt det! kjør forsiktig og behandle den pent, samt få litt råd før du kjøper en brukt, er gode tips. Lykke til!
02 Suzuki sv 650 x
08 Suzuki dl 650 x
11 BMW f 800 GS v
to9montana
Posts: 6
Joined: 03 Jun 2009 20:18

Re: Blitt skeptisk til sykler

Post by to9montana »

gbruaset wrote:
to9montana wrote:Jeg har nettopp registrert meg her,men har vært innom og lest mange tråder før jeg ble medlem. Jeg har planer om å ta lappen til neste år og kjøpe en sykkel. Jeg har lest mange tråder her om vedlikehold av sykler,og det virker som en sykkel krever utrolig mye stell, vet ikke helt om det er verdt alt stellet. Jeg er i tillegg student så vet ikke helt om jeg har råd til det. Er det noen som kan fortelle meg hva som er NØDVENDIG stell i løpet av en sesong?
Jeg var i samme situasjon for deg for 3 år siden. Dvs jeg var ikke student, men uerfaren mc debutant. Jeg kunne ingenting om mekanikk, eller skruing. Det har likevel gått veldig bra. Først kjøpte jeg en brukt sv 650. Det eneste jeg gjorde med den, var å vaske den, stramme/smøre kjede, samt ta den på nødvendig service.

i fjor kjøpte jeg en splitter ny sykkel, og etter 4000 km, har det ikke skjedd noenting med den, ikke så mye som en ulyd engang. Å kjøpe ny sykkel som student, er kanskje overkill. men min erfaring og konklusjon til deg, er - løp og kjøp - det er definitivt verdt det! kjør forsiktig og behandle den pent, samt få litt råd før du kjøper en brukt, er gode tips. Lykke til!
hehe,jeg har blitt ganske gira på det nå, men det blir til neste år. Skal se om jeg klarer å få spart noen penger til neste år.
User avatar
Ola M
Posts: 267
Joined: 01 Mar 2009 15:31
MC: GSX750ES
Location: Bergen

Re: Blitt skeptisk til sykler

Post by Ola M »

to9montana wrote:Hjelper vel litt med god erfaring fra biler?
Det hjelper veldig! Litt grunnleggende mekaniske prinsipper, litt google-evne til å søke seg fram til info på nettet og en verkstedsmanual så er tingene i boks. I tillegg så er det lett å komme til alle komponentene på sykkelen og den krever ikke mye plass rundt for å mekke litt.
to9montana
Posts: 6
Joined: 03 Jun 2009 20:18

Re: Blitt skeptisk til sykler

Post by to9montana »

Ola M wrote:
to9montana wrote:Hjelper vel litt med god erfaring fra biler?
Det hjelper veldig! Litt grunnleggende mekaniske prinsipper, litt google-evne til å søke seg fram til info på nettet og en verkstedsmanual så er tingene i boks. I tillegg så er det lett å komme til alle komponentene på sykkelen og den krever ikke mye plass rundt for å mekke litt.
Takk! Må si dere har hjulpet meg en del her nå, nesten så jeg gleder meg til sykkelen bryter sammen og jeg får mekka på den,hehe.
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Blitt skeptisk til sykler

Post by maelling »

Å skru sykkel er en kosejobb i forhold til bil, i allefall om man har biler av typen Mercedes 460 g-wagen og en W123 som jeg har hvor alt bare er rust (ny bil er derimot fint å skru på). Sykkel er veldig hyggelig i forhold. Du har ingenting å frykte ;) Det er dessuten sjelden du har behov for å skru veldig mye, med mindre du har en gammel FJ eller noe annet fra 1970-80 - tallet. Nyere sykler fra sent 90 og frem holder seg fint. Det værste du kommer borti er muligens skiftning av gaffeltetninger og bremser, og muligens forgasser-ting, men det er bare en lek i forhold til biler : )

PS: Smart å kjøpe en 2-3 år gammel sykkel gått under 10 000 km, så er det like bra som nytt om det er godt holdt : ) Da slipper du mye hyggeligere unna prismessig enn om du handler nytt. Jeg har hatt 10 MC'er og aldri handlet nytt, og det er kunsten for å holde økonomi i det. Slå til på knalltilbud raskt om sykkelen er strøken og fin : )
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
User avatar
quantumduck
Posts: 247
Joined: 25 Aug 2006 13:20
MC: Hayabusa
Location: Nesodden

Re: Blitt skeptisk til sykler

Post by quantumduck »

to9montana wrote:takker for alle svar. Må si dere har klart å overbevise meg her nå, ser mye mer positivt på det nå. Ble litt redd på grunn av alle trådene angående vedlikehold osv.
Bare vent til alle trådene om vinterkonservering starter ...
User avatar
TageSK
Posts: 338
Joined: 29 Jun 2008 16:23
MC: Bamsefar er en BMW R1150GS.
Han triller ca 20.000 km i året med Sjefen og meg.
Bamsefar har aldri vært i Norge.
Location: Pisa, Toscana, Italia
Contact:

Re: Blitt skeptisk til sykler

Post by TageSK »

Kjøp en BMW R-serie (hvor R ikke betyr "Racing" !). Da stikker alt som skal vedlikeholdes ut i luften og er lett å komme til.
Kjede? Nei takk. Har to Transalp med kjede, og jeg hater det.
Men, naturligvis, et kjede er mer effektivt en kardang, lettere, og man kan ha med seg reservedeler.

Har kjørt 122.000 km med min BMW R1150GS og hatt den på verksted tre ganger på åtte år (for ting som krevde spesialverktøy).

Årsaken til at sykler krever mer vedlikehold enn en bil er at det er spart på vekten i alle deler (som gjør dem svakere), og at alt er utsatt for vær og vind. Slitasjen av vær og vind, salt og sand, skal ikke undervurderes!

[TaSK]
Tage Stabell-Kulø
Pisa, Toscana, Italia
Min lange FAQ om 11xxGS og 1200GS er her.
Min "Riding in Tuscany"-tråd er her.
Mer informasjon om MC i Toscana her.
Rambler
Posts: 140
Joined: 28 Sep 2008 14:09
MC: Kawasaki
Location: Sørnorge

Re: Blitt skeptisk til sykler

Post by Rambler »

TageSK wrote:
Har kjørt 122.000 km med min BMW R1150GS og hatt den på verksted tre ganger på åtte år (for ting som krevde spesialverktøy).

[TaSK]
Hva har du måttet gjort med syklen på disse årene bortsett fra bytte av olje og filter osv.?

Jeg har vært inne på å kjøpe BMW men det har blitt til at jeg har holdt meg til "riskokere".
Der alle tenker likt tenker ingen mye, og den som ler best ler værst.
User avatar
TageSK
Posts: 338
Joined: 29 Jun 2008 16:23
MC: Bamsefar er en BMW R1150GS.
Han triller ca 20.000 km i året med Sjefen og meg.
Bamsefar har aldri vært i Norge.
Location: Pisa, Toscana, Italia
Contact:

Re: Blitt skeptisk til sykler

Post by TageSK »

Rambler wrote:
TageSK wrote:Har kjørt 122.000 km med min BMW R1150GS og hatt den på verksted tre ganger på åtte år (for ting som krevde spesialverktøy).
[TaSK]
Hva har du måttet gjort med syklen på disse årene bortsett fra bytte av olje og filter osv.?
Jeg har vært inne på å kjøpe BMW men det har blitt til at jeg har holdt meg til "riskokere".
Ok, la meg først si dette: Kjøper du en moderne sykkel som er ment å skulle brukes, i motsetning til en som er ment å være et design-smykke (les: Ducati 1098S, og tilsvarende), da kan du regne med mange, mange år med glede uten problemer. BMW var kjent for sin pålitelighet, som lå langt over det man kunne forvente hos andre. Slik er det neppe lenger. Ikke fordi BMW er dårligere, men fordi alle andre har blitt uendelig mye bedre. Jeg har også to Honda Transalp. Forventer ikke mer problemer der enn med min BMW.

Men, når det er sagt: Fremdeles er det slik at BMW lager mindre "smykker" enn de aller, aller fleste andre. Her er mindre plast, og det aller meste er lett tilgjengelig uten å måtte demonetere plastdeksler som likevel bare er til pynt. På en 1150GS er det meget, meget lite som bare er til pynt. kort sagt; Enten elsker du designet, eller så hater du det. Om du vil lese om teorien bak et design hvor lite er til pynt, så er slagordet Form Follows Function, og du kan lese om det i Wikipedia her. På Transalpen er det ti ganger så mye plast som på GS'en.

Uansett, en BMW R1150GS kan du forvente at skal leve i minst 200.000 km uten problemer utover vanlig slitasje. Med normalt vedlikehold (se linken til FAQ i min signatur), som naturligvis inkluderer stadig fler ting eftersom kilometrene går, er 200.000 km ikke uvanlig.

Med ett unntak: Det som på engelsk kalles "final drive" (der kardangen ankommer bakhjuleet, gjør en 90-graders vri; la oss kalle det "bakakselen") er designet slik at det er nødvendig med presisjon utover det vanlige når "bakakselen" monteres sammen. Dersom den ikke er shim'et helt presist, da er det bare et tidspørsmål før det store lageret der inne ryker. Vanligvis ved omlag 50.000 km. Jeg betalte 350 euro for å få det fixet. Du kan gjøre det selv uten spesialverktøy (men du må fryse lageret for å greie å få det inn i huset uten presse). Se linken nedenfor for detaljer.
Mitt gikk ved 53.000 km. Nå har jeg 122.000 og ingen tegn til problemer. Altså er det trolig korrekt satt opp da det ble skiftet. Ryktene forteller at dersom du gjør jobben selv, og bruker samme shim'ing, da må du gjøre det hver 50.000 km. Men for de fleste er jo det noen år mellom hver gang man har kjørt 50.000 km. Jobben tar et par timer.

Ellers har jeg på disse årene vært på verksted for å skifte bærekulen på Telelever-armen (la oss kalle det gaffelen) for den må man presse på med et spesialverktøy (280 euro), og for å skifte lagrene i paralever-armen. Der oppdaget jeg efterpå at man ikke trenger spesialverktøy, så det kunne jeg har gjort selv.

Skiftet sim-ringen der akslingen kommer ut av girkassen (ved 110.000 km). Det tok fire timer totalt. Så har jeg skiftet begge sim-rimgene i gaffelen foran (tar en halvtimes tid). Eller har den fungert absolutt uten problemer i alle disse kilometrene. Og det til tross for at jeg aldri vasker sykkelen, den har stått ute i alle disse årene (har ikke garasje), og jeg lever i et land med et fleksibelt forhold til fartsgrenser.

[youtube]<object width="425" height="344"><param name="movie" value=" name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]

[youtube]<object width="425" height="344"><param name="movie" value=" name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]

Men, dog, en R1150GS er "forrige" generasjon sykkel. Og den veier noe minst 250 km klar til bruk. Min, med alle greier jeg har hengt på, veier sikkert 300. Så det er ikke verdens raskeste sykkel (for å si det mildt). Men det er nesten standard-valget for folk som kjører langt. Hva med denne:
Last year the couple broke the Guinness world record for the "Fastest Circumnavigation the World by Motorcycle" riding two-up on a BMW R1150 GS. They covered 19,461 miles, averaging 1,000 miles a day and visited 12 countries and four continents in just 19 days and eight-and-a-half-hours.
Gjenta efter meg: 1.000 miles (1.600 km!) i gjennomsnitt per dag, i 19 dager! Artikkelen er her.

Så, i det minste: Om du skifter til BMW R1150GS, da kommer du i det minste i godt selskap.

[TaSK]
Tage Stabell-Kulø
Pisa, Toscana, Italia
Min lange FAQ om 11xxGS og 1200GS er her.
Min "Riding in Tuscany"-tråd er her.
Mer informasjon om MC i Toscana her.
User avatar
Night Rider
Posts: 84
Joined: 14 Jun 2007 14:27
MC: F800S 2007

X Suzuki SV 650 K3
Location: Oslo

Re: Blitt skeptisk til sykler

Post by Night Rider »

Relativt frisk kjøring! Vanskelig å få ordentlig inntrykk av farten, men det ser ut til at du bremser langt inn i svingene. Du må i alle fall være godt kjent.
Rambler
Posts: 140
Joined: 28 Sep 2008 14:09
MC: Kawasaki
Location: Sørnorge

Re: Blitt skeptisk til sykler

Post by Rambler »

Du har tydeligvis godt kjennskap til BMW TageSK, har du noen meninger om at enkelte sier disse sykklene har hatt en del flere feil de senere årene?

Ellers må jeg si at det du skriver nesten får meg til å bytte ut riskokern. :D
Jeg er veldig enig i at "klimapåvirkning", lagring og bruk, og kanskje et par småvelt, kan avsløre svært store kvalitetsforskjeller som man aldri oppdager hvis man bare kjører småturer med nypolert sykkel i solskinnet.

Enkelte sykler ser ut til å være konstruert spesiellt med tanke på at mest mulig grisedyr plastikk skal gå i stykker ved selv en ubetydelig velt. Antagelig er dette innkalkulert slik at man kan senke utsalgsprisen i påvente av plastikksalget. I praksis kan man nesten si at kunden betaler en del av utsalgsprisen gjennom svært dyr "plastikkforsikring".
Der alle tenker likt tenker ingen mye, og den som ler best ler værst.
User avatar
TageSK
Posts: 338
Joined: 29 Jun 2008 16:23
MC: Bamsefar er en BMW R1150GS.
Han triller ca 20.000 km i året med Sjefen og meg.
Bamsefar har aldri vært i Norge.
Location: Pisa, Toscana, Italia
Contact:

Re: Blitt skeptisk til sykler

Post by TageSK »

Image
Min GS heter Bamsefar, og han er ganske robust.
Legg merke til hvordan den høyre kofferten har pløyd seg vei gennom grusen.

[youtube]<object width="425" height="344"><param name="movie" value=" name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]

1:35 ut i filmen ser du meg i fint driv noen minutter før jeg gikk overende.

[TaSK]
Tage Stabell-Kulø
Pisa, Toscana, Italia
Min lange FAQ om 11xxGS og 1200GS er her.
Min "Riding in Tuscany"-tråd er her.
Mer informasjon om MC i Toscana her.
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: Blitt skeptisk til sykler

Post by RockeRolf »

Tage får korrigere meg om jeg tar feil, men: Første årgang av 1200 GS hadde endel elektronikktrøbbel. Ringantennen for immobilizern medførte bl.a. at enkelte eiere ble ganske....immobilized. K1200 motorene hadde mye fjas med innsprøytinga. Mye re-mappingsaffærer.

Har inntrykk at eldre og litt enklere BMW er skuddsikre. Og sikkert dagens modeller som har 2-3 år på nakken
User avatar
TageSK
Posts: 338
Joined: 29 Jun 2008 16:23
MC: Bamsefar er en BMW R1150GS.
Han triller ca 20.000 km i året med Sjefen og meg.
Bamsefar har aldri vært i Norge.
Location: Pisa, Toscana, Italia
Contact:

Re: Blitt skeptisk til sykler

Post by TageSK »

RockeRolf wrote:Tage får korrigere meg om jeg tar feil, men: Første årgang av 1200 GS hadde endel elektronikktrøbbel.
Når vi snakker om 12GS (i motsetnign til 1100 eller 1150), da skal du ikke kjøpe 2005-2007. Av flere årsaker. Lang historie vi kan ta en annen gang. Hvor pålitelig 12GS fra og med 2008 viser seg å være, det gjenstår å se. Foreløpig ser det veldig bra ut. Veldig bra.

Image
Bildet viser en 1100GS, og er tatt i USA. Det vil si: Vi snakker 450.000 MILES her (724.000 km). Sylindre og stemler skiftet, ellers vanlig vedlikehold. Mer info her.

Slik skal det være! Selv har jeg bare kjørt 210 km i dag. Jeg har meget langt igen til 724.000 km.

Uansett - både 1100GS og 1150GS er herlig sykler som har vist sin pålitelighet. Og hvor du (med noen meget få unntak) kan gjøre absolutt alt selv. I særdelshet: Alt vanlig vedlikehold (dvs det som skal gjøes hver 10.000, 20.000 og 50.000 km) er lett å gjøre på gårdsplassen.

[TaSK]
Tage Stabell-Kulø
Pisa, Toscana, Italia
Min lange FAQ om 11xxGS og 1200GS er her.
Min "Riding in Tuscany"-tråd er her.
Mer informasjon om MC i Toscana her.
knutk
Posts: 2379
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Blitt skeptisk til sykler

Post by knutk »

Etter å ha pløyd gjennom alle innleggene så langt må jeg hive meg på, greier ikke å holde stille, selv om jeg trolig ikke tilfører stort :-)

Angående valg av sykkel er det fine med nyere tid at de aller fleste sykler er bra nok. Sykler fra andre halvpart av -80 tallet og videre er kommet dit hen at kraftene er bra nok, bremse/kjøreegenskaper bra nok og teknisk kvalitet er bra nok. Selvsagt er der STOR forskjell på en -88 modell og en 2008 modell, men vi snakker her om en doning til bruk på vanlige veier i normal trafikk med fartsgrenser som en ramme og relativ begrensing.
Eldre sykler er selvsagt mere slitt enn nyere, og man må beregne kostnader for slitedeler. Likeså er nyere sykler enklere på generelt vedlikehold. men dyrere i innkjøp.

For å forenkle valget vil jeg foreslå at du setter opp en økonomisk ramme for hva du føler å bruke på kjøp, og velger det du har lyst på, velg med hjertet.
Uansett hva du kjøper koster det penger også etter handel er avsluttet. MC er drittmoro, men relativt dyrt i drift og rasende upraktisk i forhold til bil.

Så litt om BMW siden merket er nevnt. BMW har hatt enkelte problem med sine modeller senere år. BMW går i bresjen med hensyn til ny teknologi, og brøyter vei. (de lanserte feks ABS bremser 1987). Som med all ny teknikk tar det litt tid å plukke bort alle feil. Litt flåsete sagt men man kan gjøre en jente gravid og få en unge i løpet av ni måneder, men man kan ikke sette på 9 stk og få en unge på en måned..
Slik er det for BMW også. TageSK nevnte ringantenne. Nøkkel har innebygget transponder for startsperre. Der ligger en ringformet antenne rundt nøkkelhullet, og her var der en serie med feil fra underleverandør. Der har også vært andre problem, men slik er det bestandig i starten. Dog må sies at i grove trekk kan man si at "problemene" er av en størrelseorden man kan håndtere. Til gjengjeld får du en komfortabel og velkjørende sykkel hvor man hele sesongen kun vasker sykkel, passer på dekkslitasje og fyller bensin. Service er også slik at man kan gjøre det meste selv. På de nye K-modellene (m vannavkjølt rekkefire) er årlig service stort sett oljeskift. Bremseveske annet hvert år og tennplugger/kjøleveske hvert fjerde. ventilsjekk på 100 000.

Nå skal ikke dette være en streng som primært hyller BMW. Mange av de samme egenskaper finner man også hos andre merker, og jeg vil derfor gjenta: Sett opp hvor mye du ønsker å bruke, og velg sykkel med hjertet. Vedlikehold i en eller annen form må utføres uansett valg, ikke heng deg for mye opp i det.
Lykke til
Post Reply