Snøscooter uten sertifikat?

Prat om ATV og Cross
Post Reply
ErlingSG
Posts: 2424
Joined: 27 Aug 2006 09:48
Location: Bergen

Snøscooter uten sertifikat?

Post by ErlingSG »

Noen her som har fått pes for å kjøre snøscooter i utmark uten sertifikat?

Ringte på noen gamle snøscootere som står utenfor den lokale bil-pusheren, og han sa at jeg skulle få begge for 2000,-.
Den ene er tungstarta, han sa noe om å ta et tau direkte inn på reima.. (?!)
Ingenting som ikke kan fikses før vinteren slår inn sikkert..
Den andre på 250ccm var skjært, men kan vel brukes til noe?
Vil hovedsaklig ha den til å dra på Røde Kors-hytta i vinter og leke meg litt på fjellet, og det virker ikke som om folk er så vanskelige på det akkurat her..
User avatar
Valfar
Posts: 770
Joined: 12 Aug 2006 14:58
MC: '03 KTM 660 SMC - Solgt
Location: Oslo
Contact:

Re: Snøscooter uten sertifikat?

Post by Valfar »

Litt avhengig av hvor i landet du bor. Visse steder er det helt håpløst, mens andre steder er det få som bryr seg.
Oppe i dalen fatter er fra var det aldri noe problem før, men nå er det helt håpløst. Helikopter og fly som flyr rund og kikker, samt scooterpatruljer nede på bakken.

Og uansett er det ikke lov å kjøre i utmark uten løyve, noe som egentlig er det største problemet...

Synd det skal være så håpløst, snøscooter er sykt morsomt, og det skulle da ikke være så jævlig vanskelig å få til noen løyper der folk kan få rast fra seg litt?
Mulig det har endra seg de siste årene, ga egentlig opp for 6/7 år siden selv.
Schrodinger's cat walks into a bar, and doesn't.
ErlingSG
Posts: 2424
Joined: 27 Aug 2006 09:48
Location: Bergen

Re: Snøscooter uten sertifikat?

Post by ErlingSG »

Endelig svar :)
Vel, har mer eller mindre bestemt meg for at jeg i allefall kjøper en av de. Så lenge jeg tar med 3/4 sekker med ved eller andre nyttige ting når jeg drar er det nok ikke noe problem, kan selvsagt tilby meg å ta med supplies til de andre hytte-eierene også..
Skal bort og se på de denne uka da jeg ikke skal jobbe før på torsdag. Sjekke litt rundt merke og modell og forhøre meg med scooterfolk fra Nordland om hva jeg bør gjøre.
Altså, 2000 kroner for å ha det vanvittig gøy et par vintre ser jeg på som lommerusk, får uansett solgt det for halve prisen når jeg er ferdig med det :P
User avatar
Valfar
Posts: 770
Joined: 12 Aug 2006 14:58
MC: '03 KTM 660 SMC - Solgt
Location: Oslo
Contact:

Re: Snøscooter uten sertifikat?

Post by Valfar »

Hadde jeg bodd ett sted med mulighet for å kjøre scooter hadde jeg nok slått til selv :)

Lurer litt på å kjøpe en selv nå, men det blir så mye styr så jeg vet ikke om jeg gidder.
Må ha henger for å dra maskinen rundt, finne steder å kjøre, være nervøs når jeg kjører steder jeg kanskje ikke burde kjørt osv...
Schrodinger's cat walks into a bar, and doesn't.
ErlingSG
Posts: 2424
Joined: 27 Aug 2006 09:48
Location: Bergen

Re: Snøscooter uten sertifikat?

Post by ErlingSG »

Hehe, er maks 500m opp til nærmeste fjellvei som er mer eller mindre forlatt om vinteren. Trenger ikke egentlig henger ;) Er ikke mer en kanskje en mil til hytta i luftlinje, men det kan jo fort bli lengre om man "må" ta omveier :smt051
User avatar
Valfar
Posts: 770
Joined: 12 Aug 2006 14:58
MC: '03 KTM 660 SMC - Solgt
Location: Oslo
Contact:

Re: Snøscooter uten sertifikat?

Post by Valfar »

Ja da er det jo greit :) Her hadde det rast på med klager bare jeg hadde tatt meg en liten tur. Bor forsåvidt ganske landlig til, men naboene er tydeligvis sykt hissig på alt som bråker litt.
Schrodinger's cat walks into a bar, and doesn't.
ErlingSG
Posts: 2424
Joined: 27 Aug 2006 09:48
Location: Bergen

Re: Snøscooter uten sertifikat?

Post by ErlingSG »

Bortsett fra at jeg har ligget på båre bak en snøscooter har jeg ikke egentlig vært noe borti det, det bråker vel ikke sååå gærnt?
User avatar
Valfar
Posts: 770
Joined: 12 Aug 2006 14:58
MC: '03 KTM 660 SMC - Solgt
Location: Oslo
Contact:

Re: Snøscooter uten sertifikat?

Post by Valfar »

Som med MC kommer det helt an på hvilken scooter du kjører. 800 cc totaktere gir fra seg en ganske hissig (og deilig :P) lyd, og skulle jeg hatt en snøscooter ville det blitt noe som virkelig sparker.
De du har nevnt her vil nok ikke være så ille på støy og ikke tiltrekke seg så alt for mye oppmerksomhet :)
Schrodinger's cat walks into a bar, and doesn't.
ErlingSG
Posts: 2424
Joined: 27 Aug 2006 09:48
Location: Bergen

Re: Snøscooter uten sertifikat?

Post by ErlingSG »

Nei, ser ut til å være "familiemodellen".. Litt stygg, men sikkert morsom nok:
Image
Image
Post Reply