batteri

Prat om tung MC.
Post Reply
Stormfull
Posts: 6
Joined: 15 Jul 2008 20:16
MC: Har en Honda Shadow VT 750 87mod.
Location: Drammen

batteri

Post by Stormfull »

Lurer på en ting. Fant ut akkurat at min shadow ikke lader og jeg må en tur til stavern nå i kveld å tilbake igjen til drammen.
Har akkurat satt inn ett fullladet batteri (nytt) Er det noen her som veit om dette holder en tur fram og tilbake Drammen -Stavern???
Vil nødig stoppe på veien :D
User avatar
Halle
Posts: 102
Joined: 27 Apr 2008 09:40
MC: Sykkelløs for tiden

Re: batteri

Post by Halle »

Jeg hadde ikke satt mye penger på det.
Halle
User avatar
Tvinitla
Posts: 263
Joined: 02 Apr 2006 13:56
MC: YAMAHA FJ 1200 '89
Location: Hordaland

Re: batteri

Post by Tvinitla »

Det er lyset som trekker mesteparten av strømmen, driften av motoren (tenningen) bruker lite strøm. Å kjøre uten lys er absolutt ikke å anbefale.
YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 163.000)
Stormfull
Posts: 6
Joined: 15 Jul 2008 20:16
MC: Har en Honda Shadow VT 750 87mod.
Location: Drammen

Re: batteri

Post by Stormfull »

Nei tror ikke jeg tar sjansen :) får heller skru litt sykkel til helgen. Statoren min er gått fyken :(
Noen som veit om det er mye jobb å bytte?
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: batteri

Post by maelling »

Kjører du midt på dagen i fullt sollys, så kan du jo bare bruke parkeringslys om du har. Da går det ikke så mye strøm, og selv kjører jeg som oftest med dette. Det er vel bare 5 watts pærer rundt om som trekker litt. Du kan jo regne på det selv hvor lenge det vil vare:

Hvis pærene dine trekker 20 watt til sammen med parkeringslys, vil 20/12 bli 1.66 ampere. Hvis ditt batteri er på 10 ampere time, vil batteriet ditt holde i ca 6 timer. Da har jeg sett bort i fra hva tenningen og instrumentpanelet ditt trekker. Det som er kjedelig er at sykkelen din vil stoppe etter 6 timer, så du bør kjøre fort! :D Har du litt svovelsyre i lommen på turen, kan du bytte ut vannet i batteriet ditt (det har blitt vann når det er tomt) og helle på denne syren, og batteriet ditt er fullt igjen. Dette fungerer ikke om ditt nye batteri er av gelé-typen vel å merke :P Du kan uansett bare kutte lysene hvor det ikke er noe fare, så kommer du lenger ;) Det er ikke noen langvarig løsning dette her :P
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Re: batteri

Post by Onsløv »

Hehhe...
Ga meg minner fra tiden jeg var avisbud... kjørte rundt i en bil som ikke ladet. Kjørte rundt på svarte natta med parklys.. når jeg ikke så lysene i dashen lenger, var det på tide å komme seg heim. Var forgasser på denne bilen da, så jeg fryktet ikke for at den stoppet, men at jeg ikke kunne se lenger.
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
Babelfisken
Posts: 570
Joined: 19 Mar 2007 22:32

Re: batteri

Post by Babelfisken »

Deauville00 wrote:Hehhe...
Ga meg minner fra tiden jeg var avisbud... kjørte rundt i en bil som ikke ladet. Kjørte rundt på svarte natta med parklys.. når jeg ikke så lysene i dashen lenger, var det på tide å komme seg heim. Var forgasser på denne bilen da, så jeg fryktet ikke for at den stoppet, men at jeg ikke kunne se lenger.
Det er ikke forgasseren som gir gnist til tennpluggene da, men du mente kanskje at det var diesel motor?
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Re: batteri

Post by Onsløv »

Nytt for meg at dieselmotorer har forgasser.
Nei, det jeg tenkte på, var at det ikke var elektrisk bensinpumpe som var så avhengig av strøm.
Mener å huske at bilen jeg hadde, gikk selv om jeg koblet fra batteriet.
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
User avatar
MowZ
Posts: 1275
Joined: 21 Jan 2008 15:44
MC: BMW S1000RR 14'
x:Yamaha YZF-R1 03'
x:Honda CBR 600F4 2000 modell
x:Vespa pk 50 xl
Honda replica 230ccm cross
Pocketbike 50 ccm
Location: Drammen

Re: batteri

Post by MowZ »

rar bil da...
BMW S1000RR, Simply the best!
kenna650
Posts: 64
Joined: 18 Jul 2008 22:12
MC: Suzuki SV-650.
Location: Skedsmo

Re: batteri

Post by kenna650 »

Nytt for meg.

Du mener kanskje at du ble sliten så dynamoen på forhjulet ikke gikk så fort rundt lenger?
Avisbud tida for meg var vesker bak på trådsykkelen. 8)
Suzuki SV650S

--------
Racing in monaco, is like driving a helicopter in your bedroom. - R. Schumacher
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Re: batteri

Post by Onsløv »

Mener å huske jeg hadde med ca 500 aviser og kjørte nærmere 100 km på en natt. er litt trått med trøsykkel da....
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: batteri

Post by FV »

Dynamoen vil jo fortsatt produsere strøm selv om batteriet er koblet ifra.
Post Reply