Trening - spør meg - les første post først

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
stoppitide
Posts: 261
Joined: 12 Nov 2007 22:06
MC: Ducati Monster S2R 800

Re: Trening - spør meg - les første post først

Post by stoppitide »

hahaha wrote:Noen meninger om protein pulver, karbodydrat pulver og kreatin?
Nå for en som er ung, slik som meg.
Ble vertfall frarådet kreatin på det sterkeste, sa at det trenger man ikke hvis man ikke er en proff idrettsutøver!
Hva sier du, trainer? :)
Proteinpulver: veldig sjeldent at det er noe poeng hvis man spiser normalt. De som bruker pulver konstruktivt/"riktig" gjør det fordi de ønsker å få i seg nok proteiner i en fase der de vil beholde muskelmassen, men redusere karboinntaket slik at de blir magrere. Dette kunne man også fått til med mye egg, kjøtt, fugl og fisk, men pulver blir da mye enklere å få til.

Karbopulver: de fleste pulvertyper inneholder også karbohydrater. Mat er bedre, men igjen kan pulver være en praktisk løsning.

Hvis måten å holde jevnt inntak er å ha tilgjengelig pulver, så er det greit nok. Dog er normal og variert mat bedre.

Kreatin har to hovedeffekter som begge er veldig individuelle - muskelcellene kan bli større og gi rask volumøkning, men eventuell effekt er størst i starten og den har ingen prestasjonsøkende effekt i seg selv. Morsomt og motiverende? Tja, kanskje det?
Den andre, litt mer fornuftige effekten, kan være at ytelsesnivået/-evnen i selve økten kan bli mer eksplosiv/power. Det kan bety at man klarer litt mer på trening - i så fall med bedre resultat. Her er det store individuelle forskjeller og sikkert et innslag av innbilt virkning for noen og enhver.
Kreatin KAN virke positivt - prøv gjerne noen uker så vet du hva som gjelder for deg.

Min generelle holdning er at pulver, kreatin osv ikke kan matche sunt og variert kosthold. Reserveløsninger (pulver) kan i det praktiske liv være ok å ty til, men det blir fort en uvane, kan skape "avhengighet" og kunstig forhold til ernæring, kropp og trening.
Som eksempel nevner jeg padleren Wæraas Larsen (god form!!) - han og de andre på landslaget rører ikke andre tilskudd enn karbo. Til gjengjeld spiser de ekstremt variert, ofte og ganske mye.
User avatar
Petterjacobsen
Posts: 939
Joined: 01 May 2007 09:09
MC: 2003 GSXR 750 med div mods.
Location: Gullskogen Vest, Drammen

Re: Trening - spør meg - les første post først

Post by Petterjacobsen »

Er ikke alle som har mulighet til spise 7-8 måltider om dagen, da er pulver greit å ta.

Jeg spiser 3-4 ganger om dagen som er for lite, men tar i tillegg 40 gram protein 3 ganger hver dag.

Skal du ha godt utbytte av trening vil jeg si man trenger 2gram protein pr kg kroppsvekt hver dag, gjerne mer.
Men, leveren takler store doser med protein dårlig, derfor kan marietistel hjelpe. Har værtfall vært brukt for å hjelpe leveren i mange hundre år.

En toppidrettsutøver som mer eller mindre får servert alle måltidene hver dag og som kun har trening og mat å tenke på er ikke 8 måltid noe problem, men for oss vanlig dødlige så kan det være problematisk.

Jeg er stort sett på farten hele dagen og da kan de gå lenge mellom måltidene.

Kreatin funker ikke på meg, blir trøtt jeg...
Men hvis man skal opp til eksamen eller lign kan et kreatintilskudd i 1-2 dager før eksamen hjelpe på hodet!
Jeg har brukt mye penger på piker, vin og sang. Resten har jeg sløst bort...
Simen H
Posts: 626
Joined: 31 Oct 2006 21:55

Re: Trening - spør meg - les første post først

Post by Simen H »

Hei, Jeg trener masse. både styrke på sats og en god del fotball 3 ganger i uken.

Jeg har nå det siste året slitt veldig med kramper i leggene når jeg spiller fotball. Det kommer gjerne etter 40 minutter og etter jeg har slitt meg ut på mange spurter.

Her om dagen fikk jeg ett tips fra en tilskuer at jeg kanskje hadde for lite magnesium og sink i kroppen og sa jeg burde gå på apoteket å skaffe meg kapsler som gir tilskudd av nettopp dette. Jeg har sett litt på proteinfabrikken.no og ser de selger ett produkt som heter ZMA vurderer å bestille dette ( http://proteinfabrikken.no/aspx/produkt ... x?plid=601 ) men gidder ikke hvis det bare er tull.

Hva tror du om det? =)

Må nevne at jeg har veldig eksplosive muskler som er stive som stokker.


Mange takk for svar!! :D


Btw: Proteinpulver, kabrbofuel og kreatin fungerer som fjell på meg=) tror det er mest psykisk, men jeg øker hvertfall mye i alle muskelgrupper. Har i tilleg ett godt kosthold;) (så det er sakt)
stoppitide
Posts: 261
Joined: 12 Nov 2007 22:06
MC: Ducati Monster S2R 800

Re: Trening - spør meg - les første post først

Post by stoppitide »

Jeg har også lest noe om hva som kan forårsake hyppige kramper, men er ikke kar om å huske hva det var. Magnesium og zink er, såvidt jeg vet, ikke skadelige stoffer så det kan være verdt et forsøk. Kanskje du skulle spørre en lege for sikkerhets skyld?

Forøvrig ville jeg vel tro at tøying kan være på sin plass. Skal det hjelpe utover å være behagelig - altså faktisk strekke muskulatur - bør det være jævlig vondt, holdes i minst 30 sekunder (pust godt underveis) og gjentaes 3 ganger - hver dag over "noen" uker. Tøyingsøvelser kan du få enkle råd om på Sats eller der du spiller fotball.

Velg ett av de ovennevnte tiltakene og gjennomfør det først, dernest det andre. Da får du svar på hvilket som faktisk hjelper deg.
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Re: Trening - spør meg - les første post først

Post by bandit »

Mornings Stopp-i-tide,

Jeg har utviklet en liten øltønne der det skulle ha vært en six-pack.. :roll:

Da jeg var 17-18 år trente jeg en god del, både styrke og utholdenhet. Fant da ut at jeg har anlegg for å bli "stor" hvis jeg går inn for det. Jeg har eksplosive muskelfibre, og får god og rask proggresjon etter noen måneder med styrketrening. Utholdenhet er derimot en svakhet, så jeg har IKKE anlegg for å bli maratonløper eller syklist. Dessverre er det en del overvekt i familien, så det at jeg har noen kg for mye skyldes nok DELVIS "dårlige" gener, delvis dårlige matvaner, og delvis en altfor lite aktiv livsstil.

Nå er det vel snart 8-9 år siden jeg var i noenlunde bra form (er 27 år gammel nå), og i løpet av de årene har jeg gått fra ca 78kg til ca 96kg (er 1,81 høy). Og det er ikke bare muskler, for å si det sånn :shock:

"Problemet" er at jeg har jobb, kone, barn og alltid husprosjekt på gang. Med en AKTIV 1,5 åring i huset blir det fint lite tid til å få gjort noe som helst fornuftig før etter at ungene er i seng (i 20-tiden). Og klokken 20 er jeg helt tappet for energi, og har vanskelig for å motivere meg selv til å trene.. :?
Jeg har vurdert muligheten for å stå opp en time tidligere for å ta en sykkeltur/joggetur, men det innebærer at jeg må opp kl.5 om morgenen og jeg er IKKE et utpreget A-menneske :shock:

Jeg føler selv at hvis jeg først skal gå inn for å komme i form (og bli kvitt øltønna), må det trenes mye og jevnlig. To 45min økter med jogging vil ikke ha nevneverdig effekt, ikke før om et par år i alle fall. Og jeg vil ha resultater KJAPT. Da vi har felles måltider hjemme, synes jeg det blir usosialt å kun spise villris og tunfisk mens de andre spiser fiskepinner eller hva det måtte være. Vi har et normalt variert kosthold hjemme, så når det gjelder kosthold tror jeg det viktigste er å komme inn i gode rutiner på NÅR jeg spiser (hver 3. time?), og selvfølgelig at jeg ikke skeier ut med en Grandiosa kl.22 på kvelden og denslags..

Som du sikkert ser, har jeg tenkt en god del rundt dette selv. Men jeg tar gjerne imot gode råd og tips fra en som har formell kompetanse på området. Og jeg trenger et spark bak for å komme igang.. :lol:

Har du noen gode tips å komme med?
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
stoppitide
Posts: 261
Joined: 12 Nov 2007 22:06
MC: Ducati Monster S2R 800

Re: Trening - spør meg - les første post først

Post by stoppitide »

Du er i godt selskap - du opplever det samme som maaange andre.

Overvekt skyldes ubalanse mellom inntak og forbrenning. På den ene siden er du heldig som lever et liv der du har mye å være glad for (?) - på den andre siden er det også viktig å ta vare på seg selv.

Jeg tror du vet nok om kosthold. Det er å gjøre det som er problemet.

Du har ikke kapasitet til å trene nok til at det alene bringer deg ned i vekt. Du må gjøre noe med kostholdet for å få til dette.

Min teori om varige endringer i livsstil (kosthold/trening) er kort fortalt: trening gir mestringsfølelse og overskudd til etterhvert å ta små grep om kostholdet også. Slik kan man oppleve en synergieffekt som fører til bedre helse, psykisk overskudd og gjerne reduksjon av fett hvis det er ønskelig. Tenk etter om du er moden for forandring, for det er ingen selvfølge. I alle fall bør disse endringene komme gradvis for å bli integrerte deler av DEG.

I din situasjon vil jeg anbefale aktiviteter som kan gjøres uten for mye bryderi - for all del ikke skippertak. Spise det samme som nå, men jevnlig, og gå en 15 minutters rask tur HVER dag, er første fase. Hvis/når du får til det, så kan du ta et steg til HVIS du har lyst. Dette steget inkluderer en fritt valgt aktivitet i treningstøy og ytteligere fokus på kosthold, denne gangen med en LITEN innskjerping av HVA du spiser. Fortsett med gåturene.

Sett en dato for starten på den første fasen og følg den. Det blir "skummelt" som forandring alltid er, men tar du litt om gangen vil du klare det.
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Re: Trening - spør meg - les første post først

Post by bandit »

OK, takk for tipset. Tror du har rett i at det er smart å begynne litt rolig. Et strengt militærregime på kosthold og trening fra hadde kanskje vært det beste for kroppen, men det ville vært vanskelig å holde på motivasjonen over tid.. [-(

Som du sier er det jo snakk om en livsstilsendring, ikke en tre-dagers"quick fix slankekur". Jeg tenker å begynne med å være litt mer bevisst hva, når, og hvor mye jeg putter i meg. Samtidig vil jeg begynne å trene ca.30 min hver dag (så langt det er mulig hvertfall). Det er hvertfall en begynnelse, så få vi se hvor de bærer.. :)
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
stoppitide
Posts: 261
Joined: 12 Nov 2007 22:06
MC: Ducati Monster S2R 800

Re: Trening - spør meg - les første post først

Post by stoppitide »

Ja, veldig forsiktig i starten - poenget i denne fasen er å faktisk gjøre noe, å "komme i gang" - ikke hvilken kvalitet og kvantitet.
For å være sikrest mulig på at det blir gjort skal planen være så mild at du nesten ikke kan unngå suksess.

Lykke til!
Post Reply