Trening - spør meg - les første post først

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Capa
Posts: 205
Joined: 19 Feb 2008 15:19
MC: Suzuki SMX
- bitte litt trim
- ble stjælt, men på repp. nå.

Re: Trening - spør meg - les første post først

Post by Capa »

Hehe, det skjønte ikke jeg i vertfall.
Lurer bare på hva jeg kan spise før trening, rett etter jeg har stått opp. Eller var det feil? (Linken i første post funker ikke, skjønner du ;-) )
Vet jeg har stilt samma spørsmål 3 ganger nå, det er vel noe med muskelbygning å gjøre?

Takker for hjelp! :D
Hahaha, den var morsom, ikke sant?! xD
Jeg er tidligere "Hahaha"!
stoppitide
Posts: 261
Joined: 12 Nov 2007 22:06
MC: Ducati Monster S2R 800

Re: Trening - spør meg - les første post først

Post by stoppitide »

hahaha wrote:Hehe, det skjønte ikke jeg i vertfall.
Lurer bare på hva jeg kan spise før trening, rett etter jeg har stått opp. Eller var det feil? (Linken i første post funker ikke, skjønner du ;-) )
Vet jeg har stilt samma spørsmål 3 ganger nå, det er vel noe med muskelbygning å gjøre?

Takker for hjelp! :D
Sorry, du kom midt oppi "oppryddingen".
Jeg synes du primært skal holde deg til vanlig kosthold, men gjerne av den sunnere sorten.
Du er fremdeles i vekst og utvikling, så her må det god variasjon og bredde til - både for treningen og kostholdet. Forøvrig er rent fokus på muskelvekst i 16 årsalderen ikke helt ideelt - du trenger mer bredde, kroppsfunksjonalitet og helhetlig styrking av skjelett, sener og støttemuskler/-strukturer før du evt. begynner å "bygge" for alvor. (som du sikkert har skjønt er jeg generelt ikke den store forkjemperen for muskelvekst bare for utseendets skyld, men andre får gjerne holde på med det hvis det er viktig for dem)
Spis det du klarer om morgenen, gjerne f.eks frukt, kornblanding, yoghurt. Du skal helst ikke spise kraftig 1-2 timer før trening, men noe bør du ha etter en natts forbrenning. Du brenner 1 kalori pr time pr kg kroppsvekt når du hviler/sover. I løpet av åtte timer (?) søvn "skylder" du kroppen ca 500 kalorier for å komme på nivå med der du var kvelden før. Går du rett på trening uten frokost og brenner ytterligere kanskje 500 kalorier på det, så begynner underskuddet å ødelegge kvaliteten på økten og kroppens evne til å restituere/vokse etterpå.
Lykke til med arbeidet!
stoppitide
Posts: 261
Joined: 12 Nov 2007 22:06
MC: Ducati Monster S2R 800

Re: Trening - spør meg - les første post først

Post by stoppitide »

Delvis feriestengt t.o.m. 7. august \:D/ Vi snakkes!
Capa
Posts: 205
Joined: 19 Feb 2008 15:19
MC: Suzuki SMX
- bitte litt trim
- ble stjælt, men på repp. nå.

Re: Trening - spør meg - les første post først

Post by Capa »

Skjønner godt hva du mener med "trenger mer bredde". Prøver det også, fokusere på å trene riktig, allsidig og spise riktig da.
Vil ikke trene meg kraftig, men trene til et punkt hvor jeg synes kroppen og styken er etter mitt ønske.
Tusen takk!
Hahaha, den var morsom, ikke sant?! xD
Jeg er tidligere "Hahaha"!
stoppitide
Posts: 261
Joined: 12 Nov 2007 22:06
MC: Ducati Monster S2R 800

Re: Trening - spør i vei (ikke bare om muskelvolum;)

Post by stoppitide »

stoppitide wrote:
Kriz wrote:en ide kan være å snakke om motivasjon siden jeg har mista min og ikke trent på mange månder
Det er du ikke alene om. Ofte er det trening som blir taperen når livet blir litt for fullt - totalbelastningen kan bli for drøy.

Jeg kjenner ikke deg og din situasjon, men antar at du har lyst til å trene og at du liker styrketrening?
Mitt forslag er:
1. Sett en konkret dato for første trening og post den forpliktende her.
2. Første steg er å pakke bagen og dra på trening. Den dagen skal du KUN varme opp - IKKE IKKE IKKE gjøre øvelser i det hele tatt.
3. Dag to på trening inneholder oppvarming pluss ÉN (ja, én) styrkeøvelse.
4. Dag tre --------- " ---------------
(ser du mønsteret?)
5. To treninger med to øvelser
6. To treninger med tre øvelser
Fortsett slik med en "irriterende" langsom progresjon både med tanke på hyppighet og øktens belastning/varighet.
Poenget er å komme i gang på en måte som forhåpentlig er overkommelig med margin. Den terskelen du står foran er større enn man skulle tro og det er viktig at det du skal klare i starten er såpass forsiktig at du gjennomfører MED lyst til å gjøre mer. Dog skal du holde igjen, holde igjen, holde igjen og holde igjen. Det blir det fysisk og psykisk overskudd av ( = treningsglede).

Det aller viktigste steget er punkt 1. Hvilken dato velger du?
Vel Kriz - kommer det en dato? ;-)
neptyr
Posts: 99
Joined: 01 Aug 2008 13:18

Re: Trening - spør meg - les første post først

Post by neptyr »

Forslag til en variert og god treningsmetode der Vekttapt er hovedfokus(og nesten eneste..)
User avatar
Flydude
Posts: 459
Joined: 23 Sep 2005 22:52
MC: Honda CBR 600F

Re: Trening - spør meg - les første post først

Post by Flydude »

Hei!

Har gått idrettslinja på vgs, så har vært borte i noe trenings- og aktivitetslære, men føler likevel at hjelp trengs:
Jeg skal gjennom en 3000m-test om vel 3 uker og må komme inn på under 11:30 (må!). Jeg har alltid slitet med å komme under 12 de tre årene på vgs, men siste tiden sliter jeg faktisk for å komme under 13. (Ja, litt flaut)
Har du noe treningstips. Har de to siste ukene jogget en del 3km, bare for å kjenne litt på det, men også gjort noe intervalltrening. Prøvd noe lavintensitet på sykkel også, fordi jeg ikke har følt for noe annet den dagen.

- Simen :)
Sykkel selges:
CBR 600F4 -99 (Profilbildet)
User avatar
MowZ
Posts: 1275
Joined: 21 Jan 2008 15:44
MC: BMW S1000RR 14'
x:Yamaha YZF-R1 03'
x:Honda CBR 600F4 2000 modell
x:Vespa pk 50 xl
Honda replica 230ccm cross
Pocketbike 50 ccm
Location: Drammen

Re: Trening - spør meg - les første post først

Post by MowZ »

får ta cbr'en så kommer du i mål på 3 :D
BMW S1000RR, Simply the best!
stoppitide
Posts: 261
Joined: 12 Nov 2007 22:06
MC: Ducati Monster S2R 800

Re: Trening - spør meg - les første post først

Post by stoppitide »

neptyr wrote:Forslag til en variert og god treningsmetode der Vekttapt er hovedfokus(og nesten eneste..)
Mye aktivitet, ikke nødvendigvis med høyt trykk, spaserturer osv. Totalforbrenningen blir høyere av det uten at du blir utslitt, noe som er ganske ubehagelig hvis du ikke får spise "nok". Kostholdet blir også viktig. Jeg regner med at du vet litt om hva som er sundt - poenget er å spise jevnt slik at det lille du spiser fordeles utover dagen med få/ingen svarte hull.
stoppitide
Posts: 261
Joined: 12 Nov 2007 22:06
MC: Ducati Monster S2R 800

Re: Trening - spør meg - les første post først

Post by stoppitide »

Flydude wrote:Hei!

Har gått idrettslinja på vgs, så har vært borte i noe trenings- og aktivitetslære, men føler likevel at hjelp trengs:
Jeg skal gjennom en 3000m-test om vel 3 uker og må komme inn på under 11:30 (må!). Jeg har alltid slitet med å komme under 12 de tre årene på vgs, men siste tiden sliter jeg faktisk for å komme under 13. (Ja, litt flaut)
Har du noe treningstips. Har de to siste ukene jogget en del 3km, bare for å kjenne litt på det, men også gjort noe intervalltrening. Prøvd noe lavintensitet på sykkel også, fordi jeg ikke har følt for noe annet den dagen.

- Simen :)
Du har ikke tid til å gjøre grunnarbeidet på nytt. Da blir alternativet å skape en liten formtopp. Forslaget er å trene tungt/mye i én uke. Deretter mye, men lett i uken etter. Til slutt en uke med korte (20-30 min), men intense økter - hovedsaklig korte intervaller. Siste dagen før testen din skal du bare hvile.

Sykling er fint å bruke endel i uke én og to fordi det ikke sliter så mye på leddene. Unngå "testløp" på 3km - det blir du bare utslitt av. Sunn mat og mye søvn vil også bidra godt. Jeg vet ikke hvilket forhold du har til alkohol, men dette bør bli 3 "hvite" uker.

Du kommer til å klare det - å komme fra +/- 13 min til 11.30 kommer til å bli vondt, men det går!

Lykke til - jeg venter spent på å høre resultatet.
Capa
Posts: 205
Joined: 19 Feb 2008 15:19
MC: Suzuki SMX
- bitte litt trim
- ble stjælt, men på repp. nå.

Re: Trening - spør meg - les første post først

Post by Capa »

Mens du var inne på det med løping. Trenger noen motivernde ord selv. :lol:
Jeg trener regelmessig, men får aldri tid, eller rett og slett vil ikke løpe. Jeg legger opp en plan, følger den en uke, så detter jeg av.
Har du noen fine opplegg å komme med? Liksom å trene kondis og hastighet, utholdenhet etc.?
Hahaha, den var morsom, ikke sant?! xD
Jeg er tidligere "Hahaha"!
User avatar
Petterjacobsen
Posts: 939
Joined: 01 May 2007 09:09
MC: 2003 GSXR 750 med div mods.
Location: Gullskogen Vest, Drammen

Re: Trening - spør meg - les første post først

Post by Petterjacobsen »

For å gå ned i vekt ville jeg trent vekter, brenner myyye kalorier når man treners slik! Prøvd å mer eller mindre kun spise grønnsaker, helst grønnsaker som vokser oppover og ikke nedover i bakken. Ikke så mye frukt pga fruktsukkeret.

Tren gjerne til full utmattelse en gang i blant, da bygger man skikkelig muskler :twisted: Så mange reps du klarer med max vekt til du er på felgen.

Spis biff noen ganger i uka! Skikkelig kjøtt, men dropp sausen.

Trenger innsats, men så blir resultatet også bra ;-)
Jeg har brukt mye penger på piker, vin og sang. Resten har jeg sløst bort...
stoppitide
Posts: 261
Joined: 12 Nov 2007 22:06
MC: Ducati Monster S2R 800

Re: Trening - spør meg - les første post først

Post by stoppitide »

hahaha wrote:Mens du var inne på det med løping. Trenger noen motivernde ord selv. :lol:
Jeg trener regelmessig, men får aldri tid, eller rett og slett vil ikke løpe. Jeg legger opp en plan, følger den en uke, så detter jeg av.
Har du noen fine opplegg å komme med? Liksom å trene kondis og hastighet, utholdenhet etc.?
Det kan jo hende at løping ikke er din greie, lizzom? Kanskje har du lagt lista for høyt på dine tidligere forsøk?

Hvis du likevel vil prøve så kan jeg foreslå at du løper korte økter (10-20 min) - vekselvis med middels og høy fart, gjerne korte intervaller. Dersom du starter slik i det små vil det være lettere å gjennomføre og du får gleden av å klare det uten å gape over for mye. Etterhvert (ikke sikkert) kan det være at du får smaken på mere, men det er greit å la det komme naturlig. I mellomtiden/ i tillegg kan du kanskje finne andre treningsformer som gir økt utholdenhet, som
f eks sykling?
stoppitide
Posts: 261
Joined: 12 Nov 2007 22:06
MC: Ducati Monster S2R 800

Re: Trening - spør meg - les første post først

Post by stoppitide »

Petterjacobsen wrote:For å gå ned i vekt ville jeg trent vekter, brenner myyye kalorier når man treners slik! Prøvd å mer eller mindre kun spise grønnsaker, helst grønnsaker som vokser oppover og ikke nedover i bakken. Ikke så mye frukt pga fruktsukkeret.

Tren gjerne til full utmattelse en gang i blant, da bygger man skikkelig muskler :twisted: Så mange reps du klarer med max vekt til du er på felgen.

Spis biff noen ganger i uka! Skikkelig kjøtt, men dropp sausen.

Trenger innsats, men så blir resultatet også bra ;-)
Tja, det står jo les første post, men jeg kan jo alltids kommentere:
Jeg regner med at du svarer på "vekttap-fokus"-spørsmålet. For være direkte så er du nok et stykke utpå jordet med å anbefale styrketrening som forbrennings-fordelaktig i forhold til utholdenhetstrening. Beinhard styrketrening, selv med korte pauser, gir et nivå på maksimum 4-5 METS (1 MET er hvileforbrenning). Rask gange gir det samme, til og med aktiv mc-kjøring gir det samme. Øker man innsatsen til saaaakte jogg, skitur, sykkeltur (søndags-) og liknende vil nivået fort øke til 6-7 METS og mer + at man klarer å holde på mye lengre / oftere. Poenget (ett av dem) med vekttap er å brenne mye uten å kreve for mye av kroppen - altså mye lavintensitet og relativt lite høyintensitet.

Jeg regner med at etterforbrenning dukker opp som argument FOR styrketrening, men det er sterkt overdrevet og for det meste ønsketenkning. Litt er det, men langt fra viktig nok til at styrketrening nærmer seg å være det mest effektive for vekttap.

For all del, all trening er positiv - også styrketrening - man forbrenner jo da også.
Capa
Posts: 205
Joined: 19 Feb 2008 15:19
MC: Suzuki SMX
- bitte litt trim
- ble stjælt, men på repp. nå.

Re: Trening - spør meg - les første post først

Post by Capa »

Noen meninger om protein pulver, karbodydrat pulver og kreatin?
Nå for en som er ung, slik som meg.
Ble vertfall frarådet kreatin på det sterkeste, sa at det trenger man ikke hvis man ikke er en proff idrettsutøver!
Hva sier du, trainer? :)
Hahaha, den var morsom, ikke sant?! xD
Jeg er tidligere "Hahaha"!
Post Reply