forgasser?

Prat om moped & scooter.
Post Reply
tommyboy111
Posts: 12
Joined: 09 Jul 2008 16:28
MC: Motorhispania furia, har Hebo smallcap luftfilter, Metrakit Thrower effektannelgg, 19mm forgasser.
Location: Tønsberg

forgasser?

Post by tommyboy111 »

går det bra og bruke 21mm forgasser til en moped med powerfilter og effektanlegg? har 70cc på nå men skal ta den av snart.. hadde tenkt til å kjøpe 19mm, men det er utsolgt..
I am a professional
I will cut your testicles
Stuff em in your mouth where them lil shits belong!
Evje
Posts: 355
Joined: 04 Dec 2006 18:10
Location: Kristiansand

Re: forgasser?

Post by Evje »

Ikke noe problem ;) Kjørt med 21mm forgasser selv med original sylinder.
Hei
JonnaV
Posts: 71
Joined: 22 Jun 2007 09:27

Re: forgasser?

Post by JonnaV »

Hvor har du toppeffekten? Hva ligger turtallet på?

Turtallet til toppeffekten og maks dreiemoment er greit å vite for å regne ut riktig størrelse på gasser. Om du har toppeffekten på lavt turtall vil den gå dårligere med stor gasser.

Jeg synes 21mm gasser virker greit.

Formelen er som følger:

Diameteren på gasseren = kvadratet av (0,7 * turtall ved maks effekt * slagvolum i liter)
(0,7 er en konstant som sier noe om hvor effektiv motoren er. 0,7 er omtrent der du ligger med vannavkjølt sylinder. 0,6 for luftavkjølt..)


Så om du har maks effekt på litt over 10000 rpm blir det (i excel) sqrt(0,7*10000*0,07) som gir 22mm i gasserdiameter.

Du bør i hvertfall ikke gå over det. Og går du ned i størrelse vinner du mer på bunndrag enn du taper på toppen..
tommyboy111
Posts: 12
Joined: 09 Jul 2008 16:28
MC: Motorhispania furia, har Hebo smallcap luftfilter, Metrakit Thrower effektannelgg, 19mm forgasser.
Location: Tønsberg

Re: forgasser?

Post by tommyboy111 »

er ikke turtallsteller på min motorhispania furia og speedometer waieren har ryki, bestilte ny, men den passet ikke så har kjørt uten speedometer en stund nå, men har vært oppe i 95 ifølge kompisen min. bare at jeg kjører med altfor liten dyse nå.. fikk nylig effetkannlegg. men mopeden har helt stopp nå, har rensa forgasseren på alle mulige måter og satt på 88 dyse, men skjer ingenting. Jeg fant en 19mm forgasser da, likevel, DellOrto-PHBG 19 DS. Venter bare på posten nå. no tips om vilken dyse det skal være på den? har effektannelgg og 70cc sylinder + hebo smallcap powerfilter.
I am a professional
I will cut your testicles
Stuff em in your mouth where them lil shits belong!
JonnaV
Posts: 71
Joined: 22 Jun 2007 09:27

Re: forgasser?

Post by JonnaV »

Du trenger ikke turteller for å vite hva som er det optimale turtallet..

Du kan måle porte-høydene i forgasseren og lengden på effektanlegget, eller du kan google en dyno utskrift med noe ala det samme oppsettet ditt.

Hvis du er interessert i å gjøre utregningene kan jeg finne formelene for deg.
User avatar
mekkern
Posts: 5149
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: forgasser?

Post by mekkern »

[quote="JonnaV"]Du kan måle porte-høydene i forgasseren og lengden på effektanlegget,quote]

jaha? portehøydene i forgasseren?
og hvordan måler du lengden på effektanlegget?-hele lengden eller hva? :roll:

er ikke alt som kan regnes ut.. noe må prøves også...
portet om en ER100ccm-den fungerte ikke med mindre enn 36mm gasser..med 24mm fantes det ikke effekt fra bunn i det heletatt..

mens andre fungerer best med små gassere..
tommyboy111
Posts: 12
Joined: 09 Jul 2008 16:28
MC: Motorhispania furia, har Hebo smallcap luftfilter, Metrakit Thrower effektannelgg, 19mm forgasser.
Location: Tønsberg

Re: forgasser?

Post by tommyboy111 »

nei går bra, trenger bare noen dyse tips for optimal effekt..
I am a professional
I will cut your testicles
Stuff em in your mouth where them lil shits belong!
JonnaV
Posts: 71
Joined: 22 Jun 2007 09:27

Re: forgasser?

Post by JonnaV »

mekkern wrote:
JonnaV wrote:Du kan måle porte-høydene i forgasseren og lengden på effektanlegget
jaha? portehøydene i forgasseren?
Sorry, jeg forskrev meg litt. Jeg mente selvfølgelig hvor høyt i sylinderen portene sitter.
Det gir en indikasjon på hvilket turtall effekten ligger. Og da vet du også hvor stor gasser du kan ha. Om maks effekt ligger på 5000 rpm på en 125 er det f.eks tvilsomt at du trenger større forgasser enn 20-24mm.
mekkern wrote: og hvordan måler du lengden på effektanlegget?-hele lengden eller hva? :roll:
Det er lengden fra stempelet i sylinderen til begynnelsen på "stingeren", eller slutten på "bulen" på en totakts effektpotte.

Det er en komplisert formel som ser slik ut:
Image

Der:
Lt = lengden i mm
83.3 = konstant
A0 = lydens hastighet i m/s
Q ep = åpningstiden for eksosporten i grader (differansen mellom toppen av eksosporten og bunnen, regnet om til grader)
er ikke alt som kan regnes ut.. noe må prøves også...
portet om en ER100ccm-den fungerte ikke med mindre enn 36mm gasser..med 24mm fantes det ikke effekt fra bunn i det heletatt..
Jo, alt kan regnes ut. Når de designer en ny motor er det slik de gjør det. De driver ikke å bytter og prøver å kjører fram og tilbake til det blir bra, liksom. Tenk deg hvilke utviklingskostnader det hadde blitt for hver nye motor.

For å vise hvor komplekst det er kan du se hele formelen for å designe et ekspansjonskammer her:
http://members.bellatlantic.net/~vze2p5 ... xpcham.htm

Og mer generelt her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Expansion_chamber
User avatar
mekkern
Posts: 5149
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: forgasser?

Post by mekkern »

har designet en del expansjonskammer....da virket de sikkert ikke.... :lol:
Post Reply