Bloggen min! - tatt opp i GS-klubben..
-
- Posts: 789
- Joined: 07 Apr 2008 23:24
- MC: 23' BMW F750GS
20' Honda CB650R
18' Suzuki SV 650
12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600
Re: Bloggen min! - tatt opp i GS-klubben..
Endelig tid, og ikke minst en dag med vær for støp
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Re: Bloggen min! - tatt opp i GS-klubben..
Ser ut som et pent stykke arbeid
- intruder
- Posts: 4556
- Joined: 03 May 2016 15:42
- MC: 1993 Yamaha Virago 750
- Location: Brumunddal
- Contact:
Re: Bloggen min! - tatt opp i GS-klubben..
Et fint stykke arbeid som står i stil med GSen det !
-
- Posts: 789
- Joined: 07 Apr 2008 23:24
- MC: 23' BMW F750GS
20' Honda CB650R
18' Suzuki SV 650
12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600
Re: Bloggen min! - tatt opp i GS-klubben..
Takk for det.
Blir fint når det er ferdig gruset rundt, og litt sånt.
Skal ihvertfall bli deilig å kunne vaske sykkel og bil på fast underlag
Blir fint når det er ferdig gruset rundt, og litt sånt.
Skal ihvertfall bli deilig å kunne vaske sykkel og bil på fast underlag
-
- Posts: 197
- Joined: 25 Aug 2022 13:13
- MC: 1997 Suzuki Bandit 1200
X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS
Re: Bloggen min! - tatt opp i GS-klubben..
Ser bra ut. Jeg har vurdert det samme, men blitt frarådet det på grunn av tele og at plata vil sprekke. Tviler jo litt men..
Blir bra å vaske bil og sykkel på, for ikke å snakke om dekkskift.
Blir bra å vaske bil og sykkel på, for ikke å snakke om dekkskift.
Re: Bloggen min! - tatt opp i GS-klubben..
@JoeHugin en kan jo gjøre som i videoen under - lage 4,5cm dypt por ned i sementen for å gi platene mulighet til å utvide/krympe ift ift temperatur eller sprekke langs linjene om det er bevegelse i grunnen.
https://www.youtube.com/watch?v=SDeBDcFEDXQ (spor kan også freses i etterkant har jeg sett... det er de merkeligste videoer man blir sittende og se på Youtube .. er vel noe i det at "ikke noe er så avslappende som å se andre jobbe" )
https://burnabyblacktop.ca/blog/what-ar ... sidewalks/
https://www.youtube.com/watch?v=SDeBDcFEDXQ (spor kan også freses i etterkant har jeg sett... det er de merkeligste videoer man blir sittende og se på Youtube .. er vel noe i det at "ikke noe er så avslappende som å se andre jobbe" )
https://burnabyblacktop.ca/blog/what-ar ... sidewalks/
- ole m.
- Posts: 1299
- Joined: 09 Nov 2006 18:07
- MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974 - Location: Oslo
Re: Bloggen min! - tatt opp i GS-klubben..
Slett ikke vanskelig, du må bare gjøre det riktig.
Er det telefarlige masser i grunnen, må du legge frostsikring under i form av en XPS. Tykkelse XPS er avhengig av frostmengde på stedet, men 100 mm er normalt nok de fleste steder, og gjerne trykkstyrke 200 MPa (XPS 200). Denne må også trekkes ut på sidene av plata, og litt ekstra ved utvendige hjørner. Over denne, legger du ett lag 0,2 mm plastfolie, før betongplata. Plata bør være min. 120 mm tykk, litt avhengig av hva du skal belaste den med, og grunnens bæreevne. Betong B35 MF45, overdekning armering 50 mm fra overkant. Armering bør være min. nett K335, avhengig av platetykkelse og grunnens bæreevne.
Rissanvisere er normalt ikke nødvendig før du går over 5 - 7 meter, men dette er også avhengig av utforming av plata, forventet temperatur etc. En plate foran porten er normalt så liten, at dette ikke er nødvendig. Vurder om du trenger en form for kantforsterkning, der man kjører inn på/av plata.
Hilsen
sivilingeniør i byggeteknikk
- ole m.
- Posts: 1299
- Joined: 09 Nov 2006 18:07
- MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974 - Location: Oslo
Re: Bloggen min! - tatt opp i GS-klubben..
Jeg ville ikke brukt dette som grunnlag for å lage en betongplate, det er flere feil som gjøres her.RuneMC wrote: ↑27 Aug 2023 23:43 @JoeHugin en kan jo gjøre som i videoen under - lage 4,5cm dypt por ned i sementen for å gi platene mulighet til å utvide/krympe ift ift temperatur eller sprekke langs linjene om det er bevegelse i grunnen.
https://www.youtube.com/watch?v=SDeBDcFEDXQ (spor kan også freses i etterkant har jeg sett... det er de merkeligste videoer man blir sittende og se på Youtube .. er vel noe i det at "ikke noe er så avslappende som å se andre jobbe" )
https://burnabyblacktop.ca/blog/what-ar ... sidewalks/
-
- Posts: 197
- Joined: 25 Aug 2022 13:13
- MC: 1997 Suzuki Bandit 1200
X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS
Re: Bloggen min! - tatt opp i GS-klubben..
Det virker jo ikke uoverkommelig akkurat. Tatt printscreen, takk!ole m. wrote: ↑28 Aug 2023 17:33Slett ikke vanskelig, du må bare gjøre det riktig.
Er det telefarlige masser i grunnen, må du legge frostsikring under i form av en XPS. Tykkelse XPS er avhengig av frostmengde på stedet, men 100 mm er normalt nok de fleste steder, og gjerne trykkstyrke 200 MPa (XPS 200). Denne må også trekkes ut på sidene av plata, og litt ekstra ved utvendige hjørner. Over denne, legger du ett lag 0,2 mm plastfolie, før betongplata. Plata bør være min. 120 mm tykk, litt avhengig av hva du skal belaste den med, og grunnens bæreevne. Betong B35 MF45, overdekning armering 50 mm fra overkant. Armering bør være min. nett K335, avhengig av platetykkelse og grunnens bæreevne.
Rissanvisere er normalt ikke nødvendig før du går over 5 - 7 meter, men dette er også avhengig av utforming av plata, forventet temperatur etc. En plate foran porten er normalt så liten, at dette ikke er nødvendig. Vurder om du trenger en form for kantforsterkning, der man kjører inn på/av plata.
Hilsen
sivilingeniør i byggeteknikk
-
- Posts: 789
- Joined: 07 Apr 2008 23:24
- MC: 23' BMW F750GS
20' Honda CB650R
18' Suzuki SV 650
12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600
Re: Bloggen min! - tatt opp i GS-klubben..
Denne plata er ca 13cm på snitt.
15-16cm ute langs kantene.
Armert med matter, og forsterket med ekstra armeringsjern hjørner og langs kantene.
Har ikke brydd meg meg frostsikring, siden vi her snakker vestnorsk kystklima.
I tillegg ligger tomten på flere meter steimfylling, med svært god drenering.
15-16cm ute langs kantene.
Armert med matter, og forsterket med ekstra armeringsjern hjørner og langs kantene.
Har ikke brydd meg meg frostsikring, siden vi her snakker vestnorsk kystklima.
I tillegg ligger tomten på flere meter steimfylling, med svært god drenering.
-
- Posts: 789
- Joined: 07 Apr 2008 23:24
- MC: 23' BMW F750GS
20' Honda CB650R
18' Suzuki SV 650
12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600
Re: Bloggen min! - tatt opp i GS-klubben..
På tur i nærområdet, i jakten på nok kilometer til en 10.000-service, før sesongslutt
Hvalfangsskute
Litt veikultur
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- Posts: 789
- Joined: 07 Apr 2008 23:24
- MC: 23' BMW F750GS
20' Honda CB650R
18' Suzuki SV 650
12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600
Re: Bloggen min! - tatt opp i GS-klubben..
Fra dagens tur
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- intruder
- Posts: 4556
- Joined: 03 May 2016 15:42
- MC: 1993 Yamaha Virago 750
- Location: Brumunddal
- Contact:
Re: Bloggen min! - tatt opp i GS-klubben..
Mange fine bilder fra turene dine...utrolig hvor mye fint en kan se langs veiene.
Selv driver jeg ikke med fotografering men går jo an å finne bilder fra nett og " lime inn " men må innrømme at slikt er en av mine mange svake sider...
Selv driver jeg ikke med fotografering men går jo an å finne bilder fra nett og " lime inn " men må innrømme at slikt er en av mine mange svake sider...
-
- Posts: 789
- Joined: 07 Apr 2008 23:24
- MC: 23' BMW F750GS
20' Honda CB650R
18' Suzuki SV 650
12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600
Re: Bloggen min! - tatt opp i GS-klubben..
Takk for det.
Bilder blir tatt med mobilen. Er generelt for dårlig på å stoppe, for å ta bilder, når jeg er på tur.
Så et lite tilbakeblikk til det herrens år 2014, da jeg hadde Yamaha FZ-6S ...og tilbake til 2012, da man sneik i ferjekøen i Bruravik
Bilder blir tatt med mobilen. Er generelt for dårlig på å stoppe, for å ta bilder, når jeg er på tur.
Så et lite tilbakeblikk til det herrens år 2014, da jeg hadde Yamaha FZ-6S ...og tilbake til 2012, da man sneik i ferjekøen i Bruravik
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- Posts: 789
- Joined: 07 Apr 2008 23:24
- MC: 23' BMW F750GS
20' Honda CB650R
18' Suzuki SV 650
12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600
Re: Bloggen min! - tatt opp i GS-klubben..
Høsten har begynt å banke på døra. Mc-turene blir færre.
Jeg har tatt opp en hobby fra barneskolen..
Jeg har tatt opp en hobby fra barneskolen..
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.