Hvorfor fjerne blinklys?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Hvorfor fjerne blinklys?

Post by Baron von Waffel »

Ser at det av og til dukker opp problemstillingen om man kan fjerne blinklysene. For min del skjønner jeg ikke hvorfor det er ønskelig. Blinklysene er der for å kommunisere med de andre trafikantene. Det er til alles sikkerhet, også min egen, at mine medtrafikanter vet hva jeg skal.

Jeg er klar over at det finnes mange varianter av utforming av blinklys. Men det er en annen diskusjon enn fjerning.

(For øvrig kan det virke som en del bilførere har fått fjernet bryteren til blinklyset. Det er ikke noe bedre.)
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Hvorfor fjerne blinklys?

Post by mekkern »

Jeg for min del synes det er best med blinklys og begge henda på styret, enn å fekte med fks.høyre arm når jeg skal svinge til høyre..Da kan jeg både gasse og bremse..mens jeg fortsatt gir tegn. \:D/

Engang i tiden da det nesten ikke var trafikk og hastigheten lå på det halve funket det sikkert bra med å vifte med armene...men ser at det ikke passer på en sykkel fra 1919 med blinklys da...men der er det heller ikke krav.
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Re: Hvorfor fjerne blinklys?

Post by Dominator »

Jeg har blinklysene mine integrert i kåpa... så jeg trenger ikke lure på om jeg skal fjerne dem eller ikke. :-#
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Hvorfor fjerne blinklys?

Post by Baron von Waffel »

Integrerte blinklys er noe jeg virkelig har sans for. Enten i kåpe, speil eller annet. Men å vifte med armer og bein som svingsignal [-(
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
Keihin
Posts: 827
Joined: 11 Aug 2005 23:19
Location: Lier
Contact:

Re: Hvorfor fjerne blinklys?

Post by Keihin »

Svaret på spørsmålet er jo enkelt: Man liker ikke utseendet på de, og bruker de ikke uansett. Kan ikke tenke meg andre grunner.

Derimot så tør jeg påstå at en MC sjelden har særlig bruk for blinklys... Jeg lærte allerede av min kjørelærer på bil at man skal kjøre tydelig og plassere seg slik at andre skjønner hvor du skal. Teoretisk sett kommer du langt i bil også uten blink, hvis bare alle kunne kjørt "som folk".

Regner med det ikke bare er jeg som sjelden/aldri har nytte av blinklys på andre biler, spesielt i/rundt byer? Over halvparten av bilistene her i Oslo f.eks. bruker jo aldri blinklys, men likevel ser jeg godt hvor de har tenkt seg. De fleste som bruker blinklys bruker det også så feil/sent, at jeg har skjønt hvor de skal før det blinker første gang.

Med MC har man 10 ganger større mulighet til å vise hvor man skal vha plassering, og det burde ikke være tvil når man stiller seg opp i kryss etc. hvor vedkommende har tenkt seg hvis plasseringen er riktig. Selvfølgelig kan man også understreke dette vha arm eller fot hvis nødvendig.

Moralen er: Bedre å kjøre tydelig uten blinklys enn å ikke bruke de eller bruke de feil... Hvor mange ganger har vi ikke sett MCer med blinklys på i 5 mil?
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
tjo
Posts: 70
Joined: 27 Aug 2007 23:17

Re: Hvorfor fjerne blinklys?

Post by tjo »

Keihin wrote:Svaret på spørsmålet er jo enkelt: Man liker ikke utseendet på de, og bruker de ikke uansett. Kan ikke tenke meg andre grunner.

Derimot så tør jeg påstå at en MC sjelden har særlig bruk for blinklys... Jeg lærte allerede av min kjørelærer på bil at man skal kjøre tydelig og plassere seg slik at andre skjønner hvor du skal. Teoretisk sett kommer du langt i bil også uten blink, hvis bare alle kunne kjørt "som folk".

Regner med det ikke bare er jeg som sjelden/aldri har nytte av blinklys på andre biler, spesielt i/rundt byer? Over halvparten av bilistene her i Oslo f.eks. bruker jo aldri blinklys, men likevel ser jeg godt hvor de har tenkt seg. De fleste som bruker blinklys bruker det også så feil/sent, at jeg har skjønt hvor de skal før det blinker første gang.

Med MC har man 10 ganger større mulighet til å vise hvor man skal vha plassering, og det burde ikke være tvil når man stiller seg opp i kryss etc. hvor vedkommende har tenkt seg hvis plasseringen er riktig. Selvfølgelig kan man også understreke dette vha arm eller fot hvis nødvendig.

Moralen er: Bedre å kjøre tydelig uten blinklys enn å ikke bruke de eller bruke de feil... Hvor mange ganger har vi ikke sett MCer med blinklys på i 5 mil?
:-k

Jeg kan ikke tenke meg noe mer irriterende å stå og vente på klar bane f.eks. i veikryss - og at det kommer et kjøretøy (samme om det er bil, MC eller hva) som jeg må vente på fordi jeg har vikeplikt - for så å oppdage at tullingen skal ta av og jeg kunne kjørt ut HVIS HAN HADDE BRUKT BLINKLYS!!! :evil:
Dette vil jeg tro er spesielt aktuelt i/rundt byer...

Det hjelper mye med plassering ja - men blinklys i tillegg er ikke skadelig...
User avatar
Ulvinnen
Posts: 4874
Joined: 01 May 2007 21:16
MC: Harley Davidson Sportster 883 Custom 2009 modell

2008: 10000 km
2009: 7000 km
2010: 6000 km
2011: 3900 km
Location: Akershus

Re: Hvorfor fjerne blinklys?

Post by Ulvinnen »

Keihin wrote: Regner med det ikke bare er jeg som sjelden/aldri har nytte av blinklys på andre biler, spesielt i/rundt byer? Over halvparten av bilistene her i Oslo f.eks. bruker jo aldri blinklys, men likevel ser jeg godt hvor de har tenkt seg.
Er du synsk, du da? :-k

Jeg ser ikke at bilister jeg står og venter på i kryss har tenkt å svinge av når de ikke blinker. Og det irriterer meg voldsomt i tett trafikk at jeg blir stående og vente helt unødvendig fordi de ikke kan gi tegn.

På samme måte er det veldig greit å få et forvarsel om at en bil skal senke farten ved at han bruker blinklyset først når han skal svinge av, eller å få vite at noen vil foreta et feltskifte før de hiver seg forann en.

Jeg fatter ikke hvordan du kan si at det er unødvendig.

Og for en mc-kjører, som uansett er mer sårbar i trafikken enn en bilist, så skjønner jeg ikke at han frivillig velger bort muligheten til å bli mer synlig ved hjelp av blinklys.
User avatar
Keihin
Posts: 827
Joined: 11 Aug 2005 23:19
Location: Lier
Contact:

Re: Hvorfor fjerne blinklys?

Post by Keihin »

Jeg skjønte jo disse kom, og jeg ba vel egentlig om det :) Les innlegget mitt enda en gang, så ser dere at jeg ikke sier det er 100% unødvendig. Dere drar begge frem det klareste tilfellet hvor man trenger blinklys, og hvor man typisk ikke blir forstått ut fra plassering alene.

Jeg sier heller ikke at biler bør kjøre uten blinklys fordi jeg er synsk, men at de brukes så dårlig i trafikken i dag, at det er sjelden jeg har nytte av det. Når det en sjelden gang blir brukt, så er det uansett oftest etter at jeg har skjønt hvor de skal. Jeg kjører daglig E18, og det er helt latterlig hvor mange "slalomkjørere" det er der som provoserer fram stress og kjedekollisjoner for alle andre. Samme med rundkjøringer hvor kanskje 1 av 5 klarer å blinke til høyre så man kan skjønne at det er klart.

Ja, jeg kjører uten blinklys på MC, men tør påstå at jeg sjelden/aldri er uklar i trafikken. I bil derimot blinker jeg mer enn påkrevd av vegtrafikkloven sålenge jeg har noen i nærheten.

Jeg hadde jublet hvis Onkel hadde hatt mer fokus på lysbruk generelt...
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
User avatar
f2dog
Posts: 211
Joined: 12 Feb 2007 17:21
MC: B-king.... 08
Drz400 SM 08
Gixxer 1000 09
Location: Os

Re: Hvorfor fjerne blinklys?

Post by f2dog »

Selv om jeg har kjørt R-sykler i snart en mannsalder,er det 2 ting som jeg alltid skal ha i orden :
Blinklys (Fordi de gule fine blinkene gjør meg mer synlig når jeg feks skal forbi en bil...) :twisted:
Speil - det er kjekt å vite hva som skjer bak meg i trafikken. :-k
Som ulvinnen skriver ,vi har ikke mye å stille opp med i trafikken, og jeg foretrekker å ha best mulig odds på min side.

Men... jeg bruker ikke lysegul vest (Et sted går grensen for meg også) :?
----------------------------------------------------

B-King 08(He-He!)
Drz 470 psyko (he-he)
Gixxer 1000 k9
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Re: Hvorfor fjerne blinklys?

Post by Banditbiker »

Om du er flink til å bruke armene og peke hvor du har tenkt deg, så skal det jo i praksis gjøre samme nytten. Det er vel derfor det ikke er påbudt med retningssignallys.
For meg virker det upraktisk å skulle slippe styret og dermed gass, brems og klutsj alt etter som for å gjøre andre oppmerksom på hvor jeg har tenkt meg. Mister litt kontroll da. Man plikter jo faktisk å gi tegn, på den ene eller den andre måten. Jeg tror man overdriver sin egen posisjon ved å tro at man kun gjennom plassering greier å få buristene til å forstå hvor man har tenkt å kjøre eller ikke kjøre.
User avatar
Keihin
Posts: 827
Joined: 11 Aug 2005 23:19
Location: Lier
Contact:

Re: Hvorfor fjerne blinklys?

Post by Keihin »

f2dog wrote:Selv om jeg har kjørt R-sykler i snart en mannsalder,er det 2 ting som jeg alltid skal ha i orden :
Blinklys (Fordi de gule fine blinkene gjør meg mer synlig når jeg feks skal forbi en bil...) :twisted:
På min sykkel har jeg en knapp det står "Pass" på, som jeg har erfart fungerer langt bedre til formålet. ;)
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Re: Hvorfor fjerne blinklys?

Post by Banditbiker »

Den knappen er kul :)
'Kombiner den med rulla som det står JGFIAA (jeg gir faen i alle andre) på, så blir det helt perfekt.
Husker ikke sist jeg så en på Mc (ikke tråsykkel heller) som med henda markerte hvor han hadde tenkt seg, men jeg husker godt sist jeg så en MC som ikke hadde retningssignallys montert.

Vi er så til de grader utsatte i trafikken som vi er, ikke bare på grunn av vår egen adferd, men i langt større grad av mangel for forståelse og respekt fra de som er rundt oss i sine bur med hjul. Er det da fornuftig av oss å gjøre oss enda mere sårbare?
User avatar
Keihin
Posts: 827
Joined: 11 Aug 2005 23:19
Location: Lier
Contact:

Re: Hvorfor fjerne blinklys?

Post by Keihin »

Banditbiker wrote:Den knappen er kul :)
'Kombiner den med rulla som det står JGFIAA (jeg gir faen i alle andre) på, så blir det helt perfekt.
Ja, er den ikke? Min rulle står det dessverre bare "fort, fortere, dritfort" på, da den ikke gir stort mer lyd, men mer fart... =D> (Sorry, kunne ikke dy meg).
Husker ikke sist jeg så en på Mc (ikke tråsykkel heller) som med henda markerte hvor han hadde tenkt seg, men jeg husker godt sist jeg så en MC som ikke hadde retningssignallys montert.

Vi er så til de grader utsatte i trafikken som vi er, ikke bare på grunn av vår egen adferd, men i langt større grad av mangel for forståelse og respekt fra de som er rundt oss i sine bur med hjul. Er det da fornuftig av oss å gjøre oss enda mere sårbare?
Hva du har sett er en annen sak, men hva tror du mest på: Et blinklys eller en arm? Hva med den dagen du glemmer blinklyset og en burist velger å kjøre ut foran deg fordi "du skulle jo til høyre"? Blinklyset er ikke nødvendigvis poenget her, da man på MC har så mange måter å gjøre seg forstått på.
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
Gixxerman

Re: Hvorfor fjerne blinklys?

Post by Gixxerman »

Har ikke hatt blinklys på mange år. Jeg kjører deretter, og har ingen problemer med det, ettersom jeg har lært meg å kjøre slik. Sikkert uvandt for enkelte, men for meg går det helt knirkefritt.
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Re: Hvorfor fjerne blinklys?

Post by Jalmar »

Gixxerman wrote:Har ikke hatt blinklys på mange år. Jeg kjører deretter, og har ingen problemer med det, ettersom jeg har lært meg å kjøre slik. Sikkert uvandt for enkelte, men for meg går det helt knirkefritt.
Ja, det er jo klart! DU vet jo hvor du skal... :lol:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Post Reply