2 taktere & oljetank.

Prat om mellomtung MC
Pollti

2 taktere & oljetank.

Post by Pollti »

Har kjøpt en lett sliten 1sylindret 2 takter med separat oljetank. Det kan virke som om motoren får alt for mye olje. Det drypper olje ut av eksosrøret så hele bakparten på sykkelen blir oljeprikkete. Hvordan kontolleres at motoren får korrekt mengde olje?
En ting må nevnes-choken står fast i åpen stilling så det kan jo selvfølgelig bedre seg når det er fikset litt senere i dag håper jeg. Men allikevel så kunne det vært ok å sjekke det. Det er en Aprilia -en sånn Dakar modellsak.
Pollti

Post by Pollti »

Ingen som vet ? Etter å ha fulgt slanger har jeg i all min visdom kommet til at det er vakumstyrt. Det er et par duppeditter i systemet som jeg tror kan være ventiler av noe slag ? Disse er lagt i parafin og skal undersøkes nærmere.
User avatar
ChristR
Posts: 1381
Joined: 26 Apr 2005 20:41
Location: Fredrikstad
Contact:

Post by ChristR »

Sjekk at oljepumpa er riktigt innstilt. Kan hende den før altformye olje på lavt turtall. Da får den også for lite olje på høyt turtall.
2002 Aprilia RS 125 SBK
Snart: Råeste fargekombinasjon ever!! :D

1992 Citrion XM 2.0L
Snart Audi/Vw
Pollti

Post by Pollti »

Har ikke funnet noe pumpe enda. Er noe vanvittig med spaghetti under dekslene og har fremdeles ikke helt funnet ut hvordan de demonteres
uten å ødlegge noe.
Stikksag er ikke vurdert enda da jeg hadde tenkt å bruke de etterpå 8)
MC-fantom
Posts: 106
Joined: 06 May 2005 13:02
Location: Bodø

Post by MC-fantom »

Disse Italienerne er noe for seg selv. De er ikke enklest å ha med å gjøre, men det kan synes som det er for mye olebruk. Jeg kjenner ikke denne sykkelen, men normalt er det en oljepumpe som kan justeres. Sjekk først hvor mye olje den skal ha. Det er bedre med litt for mye enn litt for lite. Husk også at du må bruke olje for injektion.
Hva er best? FJR 1300 så klart
User avatar
ChristR
Posts: 1381
Joined: 26 Apr 2005 20:41
Location: Fredrikstad
Contact:

Post by ChristR »

MC-fantom wrote:Disse Italienerne er noe for seg selv.
Motoren er tysk eller japansk. ;P
Last edited by ChristR on 29 Jun 2005 22:53, edited 1 time in total.
2002 Aprilia RS 125 SBK
Snart: Råeste fargekombinasjon ever!! :D

1992 Citrion XM 2.0L
Snart Audi/Vw
Pollti

Post by Pollti »

Er Aprilias 2 takt motorer japanske :shock: ???
User avatar
ChristR
Posts: 1381
Joined: 26 Apr 2005 20:41
Location: Fredrikstad
Contact:

Post by ChristR »

Pollti wrote:Er Aprilias 2 takt motorer japanske :shock: ???
Er ikke 100% sikker, men det er enten en Rotax 257 motor (tysk) eller en suzuki motor.
2002 Aprilia RS 125 SBK
Snart: Råeste fargekombinasjon ever!! :D

1992 Citrion XM 2.0L
Snart Audi/Vw
Pollti

Post by Pollti »

Hmmmm. Interessant. Da får jeg høre med Suzuki pusheren.
Pollti

Post by Pollti »

Suzuki pusheren vil ikke vedkjenne seg at det er Suzuki motor,men det tror jeg er bare fordi resten er Aprilia. Det var en kar hos Honda pusheren som stilte på pumpa jeg ikke fant så nå går det an å kjøre uten å bli svart.
TDK
Posts: 1098
Joined: 26 Apr 2005 15:55
Location: Asker

Post by TDK »

Hvorfor ikke gå til aprilia pusheren som bør vedkjenne seg sykkelen?
Aprilia RS 125 FP
Uplombert Potte - El. Eksosventil - Uplombert CDI - Uplombert luftfilter
User avatar
SS-R
Posts: 102
Joined: 17 Jul 2005 22:34
Location: Trondheim

Post by SS-R »

Et godt råd ang gamle vanskelige olje pumper på to taktere. sperr av slangen fra tanken og fyll olje blanding i bensinen. da er du ivertfall sikker på at motoren får riktig smøring. Tar forbehold på motorer som har mer avangsert smøring en ren innsprøytning.

SS-R
Pollti

Post by Pollti »

ChristR wrote:
MC-fantom wrote:Disse Italienerne er noe for seg selv.
Motoren er tysk eller japansk. ;P

Siden denne saken endte sitt liv som banan så er en Aprilia Pegaso blitt innkjøpt. Og angående Aprilia motorer så har jeg funnet ut at fra og med 50 ccm til og med 250 ccm så brukes Rotax motorer. Alt over 250 ccm det er Suzuki motorer.
Men Suzuki skru-gnomen nekter all kjennskap fremdeles så kanskje innpakkinga er litt anderledes :D
User avatar
ChristR
Posts: 1381
Joined: 26 Apr 2005 20:41
Location: Fredrikstad
Contact:

Post by ChristR »

Ikke alt over 250. Rsv Mille har rotax motor.
2002 Aprilia RS 125 SBK
Snart: Råeste fargekombinasjon ever!! :D

1992 Citrion XM 2.0L
Snart Audi/Vw
TDK
Posts: 1098
Joined: 26 Apr 2005 15:55
Location: Asker

Post by TDK »

ChristR wrote:Ikke alt over 250. Rsv Mille har rotax motor.
Trodde da endel av de større hadde egenutvilkede V-motorer jeg...
Aprilia RS 125 FP
Uplombert Potte - El. Eksosventil - Uplombert CDI - Uplombert luftfilter
Post Reply