inteligente MC førere?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

inteligente MC førere?

Post by mekkern »

Hvordan ligger vi MC førere an tro...

ikke medlem av Mensa selv :lol: men.....mulig andre? :-k

se der ja... glemte linken..
http://www.illustrertvitenskap.com/htm/ ... index.html
Last edited by mekkern on 22 Feb 2008 22:21, edited 1 time in total.
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: inteligente MC førere?

Post by Lølle »

Jeg føler meg ihvertfall teit når Mekkern er i gang med mekkingen sin... "åja... sånn ville jeg gjort det også" :evil:
Image
Image
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: inteligente MC førere?

Post by Baron von Waffel »

Du kan regne med at de som har tatt IQ-tester scorer godt over 100. De som er usikre på hvor de vil havne tror ikke på sånne tester.

Og hvis man leser innleggene fra enkelte brukere som er mer opptatt av fart enn fornuft så regner jeg med at det er noen her som trekker ned.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: inteligente MC førere?

Post by mekkern »

kunnskap er noe vi kan tilegne oss-fornuft kan være å benytte kunnskapen.... :-k

slike tester er jo mest for morro skyld....forteller ikke noe om sosial funksjonsevne heller...hva det enn kan være.. :-
Kosh
Posts: 368
Joined: 26 Apr 2005 19:04

Re: inteligente MC førere?

Post by Kosh »

Den blir jo aldri ferdig jo! Orket ikke mer uti hukommelsestesten.
V4 fun
stoppitide
Posts: 261
Joined: 12 Nov 2007 22:06
MC: Ducati Monster S2R 800

Re: inteligente MC førere?

Post by stoppitide »

127 kl tre på nattestid - dog ikke full. Det snurrer ok i toppen fremdeles \:D/
ErlingSG
Posts: 2424
Joined: 27 Aug 2006 09:48
Location: Bergen

Re: inteligente MC førere?

Post by ErlingSG »

124! Bedre en 94% av befolkningen. Fornøyd med det! :)
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: inteligente MC førere?

Post by Baron von Waffel »

Eneste sikre måten å finne ut IQen din er jo å melde deg på en test hos Mensa. Men de testene går på kveldstid. Og etter en dag på jobb skal det vel godt gjøres å yte maksimalt. I hvert fall er det min unnskyldning for at jeg scoret dårligere enn jeg gjør på tester på nett. (Fikk bare 122.)
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
ErlingSG
Posts: 2424
Joined: 27 Aug 2006 09:48
Location: Bergen

Re: inteligente MC førere?

Post by ErlingSG »

Baron von Waffel wrote:Eneste sikre måten å finne ut IQen din er jo å melde deg på en test hos Mensa. Men de testene går på kveldstid. Og etter en dag på jobb skal det vel godt gjøres å yte maksimalt. I hvert fall er det min unnskyldning for at jeg scoret dårligere enn jeg gjør på tester på nett. (Fikk bare 122.)
Bare?
Alt over 120 er ekstremt bra. Rett og slett :-
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: inteligente MC førere?

Post by Baron von Waffel »

Poenget er vel heller at jeg følte jeg ikke klarte å yte maks.

Ellers så kan man ta testen flere ganger. Og det er samme sett man tar hver gang. Og i den grad hukommelse også sier noe om IQ så skal det gå bedre på 2. forsøk. Men jeg tar ikke noe nytt forsøk. Jeg vet hva jeg i hvert fall kan klare, og det får holde.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: inteligente MC førere?

Post by Lølle »

Baron von Waffel wrote:Eneste sikre måten å finne ut IQen din er jo å melde deg på en test hos Mensa. ]
Det er jeg skeptisk til. De er glad i sin egen test (skal tro hvorfor?), men som du sier, å ta slike tester om kvelden er jo dumt hvis det er meningen å måle riktig. Hvis alle tar samme test hos dem får vi et mål for hvor godt den enkelte gjør det på akkurat denne testen. Skal du klare mattestykker, må du ofte ha brukt typen matte senere år, ellers skal det litt til å huske. Gir det et mål for intelligens?
Disse testene er dessuten svært påvirket av læring. Du kan feks ta masse tester som du kan kjøpe i bøker osv. Er du vant til å ta slike tester, vil du se løsninger lettere enn andre. Et eksempel: Hva mangler i rekken: M-T-?-T-F-L-S
Forbokstaven i ukedagene, ikke sant? Da tar du lettere tilsvarende: J-F-?-A-M
Samme gjelder figurer med farger, du trenes i å se at en farge er representert i hver rekke, rad og diagonalt. Samme for former og symboler.
Image
Image
User avatar
Flydude
Posts: 459
Joined: 23 Sep 2005 22:52
MC: Honda CBR 600F

Re: inteligente MC førere?

Post by Flydude »

Er nok noe i det du sier der Lølle. Men det du nevner om mattestykker er vel ganske så feil, for mattestykker man får i forbinnelse med slike prøver skal ikke teste ut vanlig skolematte, men hva du selv klarer å tenke ut og se. Generell forståelse og oppfattelse av problemet er det sentrale, ikke om du klarer å regne ut 465*897 i hodet.
Selvfølgelig er det i bakgrunnen at man kan blant annet + og -, * og / og slike helt grunnleggende ting, men det skal vel strengt tatt godt gjøres å feile pga manglende kunnskaper der.

Hvis du har vært borte i Abel-konkurransen, så er det noe av det samme. Her legges det til grunn noe mattekunnskaper, men hovedsakelig tester det ut hva du selv klarer å se med sammenhenger og fremstille egne formler og slikt. Hvis du har vært borte i det er det ikke nøyaktig det samme, men noe av det.

Allikevel er det vel alltid slik at ikke alle er fornøyde med IQ-tester som settes. Enten det er foreninger, blader, nettsider, TV eller hva. Det finnes vel ikke noe slikt som en perfekt IQ-test. Grunnen til at Mensa sin er så allmenn godkjent er kanskje at de som har utarbeidet den er av de smarteste, og ingen "tør" gå mot Mensa.
Sykkel selges:
CBR 600F4 -99 (Profilbildet)
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: inteligente MC førere?

Post by Baron von Waffel »

Grunnen til at Mensas test er uangripelig er at den gir IQ etter vurdering fra selvstendig psykolog. Det at den er uangripelig er fordi den er gjennomført med psykolog, ikke at det er Mensa som holder den.

I min fortid i trygdeetaten / NAV så jeg av og til IQ-testresultater i psykologerklæringer. De lå i en annen ende av skalaen enn de fleste trives i. De var likevel like uangripelige.

Det resultatet du får av en psykolog etter en IQ-test forteller hva din aktuelle IQ var på testtidspunktet.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: inteligente MC førere?

Post by Lølle »

Og du anser den som uangripelig?
Litt av en psykolog i så fall ;-)
Ikke misforstå, du kan skille de veldig smarte fra de veldig dumme med en slik test, men jeg mener de i stor grad er lærbare slik at du som en gjennomsnittlig intelligent vil score som over gjennomsnitt. Sånn er det å være legmann, jeg kan ha en fullstendig uvitenskapelig mening og leve i min lille verden med den :-)
Image
Image
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: inteligente MC førere?

Post by mekkern »

slike tester er en indikasjon på om du har visse evner..hvor bra en skårer har mye med HVA en har lært...dette tar utgangspunkt i allmenkunskap og en viss logikk...men det er mange enormt intelligente mennesker som skårer dårlig pga at de har spesialisert seg på noen få områder gjennom hele livet...enkelte har blitt så snevre at de ikke lenger fungerer normalt med andre mennesker heller..vet om en som regner raskere i hodet enn dere greier å taste på en kalkulator...kvadratrot-annengradsligninger og hyperbler og hele pakka...men han greier ikke å knyte et tau eller kjøre en bil....en annen har hele delelagerkataloger med nummer i hodet-greide ikke lenger vanlig sosial omgang med mennesker og har havnet som fyllevrak... :(
putter en for mye inni i forhold til det det er plass til så må noe kastes... :roll:

bedre å kunne litt om mye-enn mye om litt... :lol:
Post Reply