VFR kjøp

Prat om tung MC.
Post Reply
Cartman

VFR kjøp

Post by Cartman »

Er på jakt etter en vfr... men usikker på hvor jeg skal legge lista.
Hørt at det er mer ulyd ifra motoren på 2002 modellen og oppover sammenlignet med 2001 modellen og nedover..

noen tanker innspill om hva / hvorfor og slikt?

Alle tips mottas med takk.
-- Honda VFR (04) --
Dominator
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1

Re: VFR kjøp

Post by Dominator »

Hva? Svikter du Kawasaki? :shock:
Rimol
MC: Honda CBR 1000RR Fireblade

Post by Rimol »

dette er foræderi på høyt nivå :evil:
Honda CBR 1000RR Fireblade
-Ermax undertray
-Ermax vindskjerm
-Datatool gir idikator
-CLS Kjede smørersystem
Cueball
MC: Honda VFR 800 VTEC

Post by Cueball »

Tror ikke jeg vil si at ulyder beskriver 2002 --> modellene.
En vesentlig forskjell er dog at de gikk bort fra direktrdrevne kamaksler til en motor med registerkjede. Mulig dette gir en viss lyd, uten at jeg kan si jeg har hørt lyd fra dette på min. Kjenner ikke til at dette er et problem på disse modellene.
På 2002--> er det også en litt spesiall feature (som kalles VTEC, selv om det ikke er noe av samme teknik som er på VTEC på Honda bilmotorer) hvor motoren går med 2 ventiler pr sylinder opp til ca 7000 rpm for å gi en "snill" motorkarakteristikk med allright moment selv på lave turtall. på ca 7000rpm tas to ventiler til med i dansen, noe som gir motoren en mer sportslig karakteristikk på høyere turtall. (denne overgangen mellom 2 og 4 ventilers drift gjør også noe vesentlig medlydbildet, samtidig som det gir et effektsprang som det er delte meninger om)
-02 Honda VFR 800
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Syntes det faktisk var moro da jeg leide en slik en :) Kan jo ikke unngå at barnet i seg våkner litt akkurat der =D>
Cartman

Post by Cartman »

Dominator: ja.. :-k jeg gjør vel i grunnen det. ZZR`en er solgt, om ikke så langt (så kan fortsatt kjøres dersom jeg vil)..
Men jeg skifter ikke av dårlig erfaring. Har vært utrolig fornøyd med sykkelen, men har ikke råd å gå opp til en 1400, og vil ha litt mer bunndrag.

Rimol: man må prøve noe nytt også :)

Cueball: er akkurat dette med registerkjede jeg har hørt.. men er usikker på hvor mye lyd vi egentlig snakker om. Og i og med at du ikke har lagt merke til noe, kan det ikke være spesielt mye ulyd.
Takker for bra og utfyllende innspill

Gixxerman: jeg er ikke spesielt redd for at jeg ikke skal trives på denne sykkelen nei :)
-- Honda VFR (04) --
StenR

Post by StenR »

I 02 gikk de over fra kamdrev til registerkjede. I utgangspunktet skal det ikke være mer ulyd i disse modellene. Snarere tvert i mot, siden du ikke har hvininga fra kamdrevene (som jeg synes er en kul lyd). Men på alle hondas modeller med kamkjede, så sliter de med kamkjedestrammerne. De ryker titt og ofte, og mange bytter de ut med manuelle strammere. VTECen fra 02-06 har også en litt brå overgang i motorkarakteristikken rundt 7000, da alle ventilene aktiveres. Dette skal være bedre på i alle fall 07, muligens også på 06. Men det med motoren er sikkert smak og behag. Et uomtvistelig faktum er at ventilservicen på VTEC er et sant H. Men hvis du ikke skrur selv, så blir jo det lommebokas problem.

For øvrig er jo 02-> VFR en nyere og sikkert på mange måter bedre sykkel enn 98-02. Nyere er jo ofte bedre. Største forandringen tror jeg er bremsene. VTECen er jo dessuten veldig pen! 98-02 er ikke beheftet med andre feil enn dårlig regulator på de tidligere modellene (98-99, muligens 00) og styrelager som sier tidlig takk og hei (man bytter til koniske og problemet er borte).
tjo

Post by tjo »

Cartman wrote:... jeg skifter ikke av dårlig erfaring. Har vært utrolig fornøyd med sykkelen, men har ikke råd å gå opp til en 1400, og vil ha litt mer bunndrag.
Jeg vil tro at du får LITT mer bunndrag også...
Hadde en CBR 600 og trodde jeg ønska meg en VFR bl.a. pga mer bunndrag - men det gjorde jeg ikke...
(Det skal sies at CBR'n var dreva om og hadde litt mer i bånn en originalt.)
Atle ZX9R
MC: 97-mod Kawasaki ZX9R
86-mod Honda CBX 750 FII
(defekt motor, ny står klar )

Post by Atle ZX9R »

Cartman wrote:.... Har vært utrolig fornøyd med sykkelen, men har ikke råd å gå opp til en 1400, og vil ha litt mer bunndrag.
Tja... Behøver ikkje gå opp til ZZR1400, den kom jo først som 1200, men kva med ein av dei siste av ZX9R da? Trur det er ein undervurdert sykkel pga at Yamaha og Suzuki gjekk opp til 1000ccm.
Sammenlikna med ZX-10, GSXR og R1 er vel ZX9R meir som sportsturer med nok krefter for dei fleste.
Min ZX9R Ferdig oppussa! Ny lakk, hugger, kåpeglas m.m.
Har også lagt den inn i Worklog kom gjerne med innspill og kommentarer.
Medlem i Storpurlelaje MC - Hornindal
Cartman

Post by Cartman »

StenR: takker for informasjon! Betryggende informasjon også sådann ;)
Jeg regner med å plassere ett effektanlegg rimelig kjapt på, så usikker hvor mye støy en egentlig vil høre anyway. Men ønsker å få alle fakta på bordet før jeg legger ut pengene. Er enig med deg at skillet der gjør mye for sykkelen sin del.. likte den eldre modellen også (01 og nedover), men har forelsket meg i look`en på den nyere..
Kamkjedestrammer ja.. hadde litt lyder ifra den på kawa`en også.. mm, bør kanskje sjekke opp/vurdere å gå over til manuell da.
Hadde effektanlegg på kawa`en også, og hentet ut anslått ca 10% mer effekt.. pluss enn rimelig høy start på "den røde".. men var helt i bunn og når jeg hadde kompiser på jeg følte det ikke strakk til. Spent på følelsen på en 800 (nå skal det nevnes at jeg har kjørt europa rundt med zzr`en (600), og hadde ikke noe problemer med det)..

Tjo: krysser fingrene :)
(om det nå blir vfr da)

Atle: ja.. er selvsagt flere valg på veien. Føler zx9r har litt for aggresiv kjørestilling for meg.. blir primært en tur sykkel, da må jeg kunne ha fruen bakpå uten å slite med rygg og håndledd.. men tips til sykkel mottas med STOR takk!
-- Honda VFR (04) --
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Handleprosess:

Steg1: Lukk øya.

Steg2: Åpne lommeboka.

Steg3: Lukk øra før kjerringa voldtar deg verbalt.

Løyp og kjøyp :)
Cartman

Post by Cartman »

ja, nærmer seg "stygg-fort" sesongen nå..
bra dersom du har sykkel
skummelt dersom den ikke er klar

:D
-- Honda VFR (04) --
Post Reply