Impervium

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Post Reply
Impervium
Posts: 204
Joined: 27 Apr 2005 13:44
Location: Bergen

Impervium

Post by Impervium »

Hei. Jeg er Impervium.
Jeg er en gutt fra Bergen på 20 år. Føler meg litt gammel for tiden.. vet ikke hvorfor.
Jeg har vokst opp i Fana, men flyttet en god del gjennom en "turbulent" barndom, så jeg sier jeg har vokst opp i Fana, siden jeg har vært der lengst sammenhengende.
Noen sier også at Fana er et "sossestrøk", jeg skjønte aldri betydningen av dette før jeg flyttet til Åsane.

Åsane, i Bergen, må være et av dem stedene med mest kriminalitet i hele Norge. For ikke å gå inn på nærmere detaljer, så har jeg sett det meste her. Omstendighetene har inspirert meg til å bli politi, og min store motivasjon er å delta i å gjøre om disse omstendighetene til det bedre.
Jeg håper bare Politihøgskolen slipper meg inn, når den tid kommer.

Jeg jobber for tiden med MC-lappen.. eller som noen vil si: "mellomtunglappen". Jeg orker ikke vente et år, utålmodig som jeg er, på "tunglappen".
Å kjøre Motorsykkel var visst ikke så enkelt som jeg hadde trodd, siden jeg for tiden sliter med "garasje øvelsen". Denne er ikke lett.

Når jeg ikke er på kjøreskolen, er jeg gjerne hjemme og spiller piano, fikser pc'en til folk, er med venner, eller mekker i den grad jeg kan på sykkelen, ettersom jeg er mer mekanisk anlagt i teori enn i praksis.

I dag skal jeg ut å kjøre med kjørelæreren, som sendte meg en sms i går, om jeg kunne kjøre i dag istedenfor i morgen, siden han da skal ta en oppkjøring med en elev på bil. Klokken er nå ca 6:30 om morgenen, og jeg kan høre at det regner ute.. Det betyr vel at jeg må greie å skvise meg inn i noe jeg kaller "kondom drakten" på kjøretimene i dag.

"Kondom drakten" er en plastikk dress jeg tydeligvis skal ha utenpå kjøredressen, som tydeligvis nærmest er mindre enn meg i utgangspunktet, men som da på en eller annen fin måte greier å komme på meg sånn akkurat, og som jeg sa litt spøkende til kjørelæreren:
"Nå trenger jeg bare lene meg fremover for å reise meg opp", fordi drakten er så stram. Gleder meg ikke til å få den på igjen.. men bedre å være tørr og frisk.

Får komme tilbake med mer senere :)
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Hva betyr det nicket ditt ? :)
Impervium
Posts: 204
Joined: 27 Apr 2005 13:44
Location: Bergen

Post by Impervium »

Gixxerman wrote:Hva betyr det nicket ditt ? :)
Impervium fant jeg opp som en blanding av 2 engelske ord.
Imperium og Impervious. Impervious står såvidt jeg kan huske for "ugjennomtrengelig". Imperium sier seg vel selv. :)
Impervium
Posts: 204
Joined: 27 Apr 2005 13:44
Location: Bergen

Post by Impervium »

På kjøringen i dag så jeg statens vegvesen og politiet. Dem utførte teknisk kontroll på samme sted som jeg var å kjørte, så jeg kunne ikke gjøre noe annet enn å kjøre kjegler :cry:
Impervium
Posts: 204
Joined: 27 Apr 2005 13:44
Location: Bergen

Post by Impervium »

I dag, 29.6.2005, er sikkert den heldigste, men likevel uheldigste dagen i året mitt.
Dagen startet fint. Opp klokken 9 og noen klær som hang til tørk inn i tørketrommelen så dem ble tørr og god og varm. Ute, sol og fint vær. Alt klart til å ta bussen til Åsane senter som går klokken 10.25.
Jeg har et par ærend i banken og postkontoret, før jeg treffer på en kamerat av min onkel, som skulle kjøre meg til fyllingsdalen.

I fyllingsdalen ligger statens vegvesen. Dette er en dag jeg hadde ventet lenge på. Det hadde lenge stått "klarert for teori" på vegvesenets sider, når jeg sjekket statusen på søknaden min.
Jeg var derimot redd for å ikke stå på denne prøven, siden dette ville gjøre mulighetene for å få lappen før jeg begynner på skolen igjen, heller små.
Så, med friskt mot, gikk jeg inn på statens vegvesen. Masse folk, og jeg fant fort ut hvor jeg skulle gå.

Da det var min tur ved skranken bestilte jeg teoriprøven, etter litt mer venting, fikk jeg satt meg inn og begynnt.
Søren så nærvøs jeg var.. 40 spørsmål.. 171 alternativ...

Jeg gikk sakte og sikkert gjennom alle spørsmålene, og svarte grundig, for så å ta en sjekk etterpå, at "alt var riktig."
Etter 24 minutter, trykka jeg "avslutt prøve".
Så kom det:
"Gratulerer, du har bestått".

WOHOOOOOOOOOOOOO jeg var helt i himmelen. eneste som gjorde at jeg ikke skrek ut i glede var at rommet var fullt, utenfor satt masse uniformerte vegvesen folk, og rommet var kameraovervåket fra 4 vinkler.

Så kjørte jeg hjemover, men måtte snart ut igjen. Gå ned til kjøreskolen...
Dette var greit nok. Der lå nye kjøreklær skolen hadde kjøpt og venta på meg.
Ting ble bare bedre og bedre. Slapp endelig å sitte i samme drakt som 4000 andre hadde elns av årgangs-svette 88' elns.

Da jeg kom ned i kjøregården etter en tur gjennom sentrum, skulle jeg ta litt kjegler. Dette gikk greit. Så kom bremseturen, dette gikk også greit. Så ville læreren at jeg skulle ta noen kjegler til, før vi turte.
Da jeg var ferdig med dette, kom nedturen: Jeg hadde feilberegnet "ankomsten" til der med kjørelæreren, og velta selv om jeg egentlig ikke kjørte noe særlig.
Jeg greide visstnok å holde igjen sykkelen 20 cm over bakken, noe læreren ikke så. Dette var veldig tungt når jeg satt oppå.. Men jeg visste heller ikke at jeg bare kunne sluppet den, siden det var veltebøyler på den.

Læreren ser på meg og smiler, og sier "gratulerer. Du er den første som har "vært nedpå" med sykkelen".
DA VAR JEG FLAU! :oops:

På vei hjem gjorde jeg enda en "brøler".. hadde for stor fart og begynte å gire ned, så girene klikka sinnsykt.

Nå sitter jeg her og er flau :oops: :roll:
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

Fort gjort, derfor vi har kjøretimer... ingen kan være verdensmestre uten masse trening :D ingen grunn til å være flau, du husker og har lært dette nå ;)
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Mye bedre å få en sånn opplevelse tidlig i oppkjøringa, og det er ingen grunn til å være flau. Sånt skjer med oss alle. Du har gjort en god jobb i dag, stått på teoriprøven, og fått trent på å kjøre MC. Det å miste sykkelen er helt OK, som andre har sagt på forumet før. Det er to typer MC-førere, de som har velta, og de som venter på å velte.
OG du fikk trent på å rette opp sykkelen under kontrolerte forhold :!: :)
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Winalot
Posts: 1777
Joined: 23 Apr 2005 19:31
Location: Stavanger

Post by Winalot »

Dette minner meg igrunn om en kar som øvde seg i kjøregården rett før jeg skulle ha oppkjøring, jeg og sensor satt og slappet litt av og ventet på at han skulle gjøre seg ferdig. Gjett om han gikk i bakken med gnistrer og styr og stell, og eneste sensor sa til meg: "du ble vel ikke skremt av at han tryna vel?" og jeg: "ehhh, neida" og løy som det bare tøt ut av meg :roll:

så mottoet er: Reis deg opp og ta lærdom av feilene du gjør :wink:
Image
Impervium
Posts: 204
Joined: 27 Apr 2005 13:44
Location: Bergen

Post by Impervium »

Hehe. Takk alle sammen.. Men jeg ble bare spesiellt flau da læreren sa gratulerer, etc.. til meg. Men jeg liker kjørelæreren min.. Han tar alt med godt mot. Utrolig hyggelig fyr, jeg kunne tross alt fått et r***høl.

Jeg ble ialfall skikkelig flau. Men jeg slapp heller ikke sykkelen helt ned da.. tror jeg.. for f.. den var tung å holde igjen..
Jeg la for stor sving, og merka sykkelen bare tippa.. Alternativet var å gi gass for å rette opp, men der satt en annen kjørelærer som skulle til å kjøre med en elev frampå, på en annen sykkel..

Husker vi kom bortover Bryggen i Bergen, langs "fisketorget", der er enveiskjøring, en må altså ta til høyre. Og hvem stoppa jeg rett på siden? (det var kø forresten), joda.. der satt onkel på siden av meg i stooor uniformert bil.
Så prikker kjørelæreren meg på skulderen siden det var rødt lys og vi sto i ro og sier: "du.. se til venstre.. nå må du passe på å kjøre fint så du ikke blir tatt" så lo vi.

Kjørelæreren min sier jeg spenner kroppen når jeg kommer inn i masse trafikk. Dette kan godt stemme, fordi jeg får mer å forholde meg til. Jeg tenker liksom at en ikke skal gå utifra at dem rundt meg vet noe som helst om å kjøre.. liksom "worst-case-scenario" miljø..hva-som-helst-kan-skje.. liksom.
Når det er lite trafikk og lite å forholde meg til, er jeg mer avslappet sier kjørelæreren.

På tirsdag klokken 9, skal jeg ned å kjøre enda en dobbelt time med kjørelæreren.
Det er siste dobbelt timen før vi skal ut på "Eikås" (hvor det nå enn er.. huskelapp til meg selv.. Finn ut hvor "Eikås" er)..Tror muttern sa det var i Fana bydel et sted.

Eikås skal vi øve på unnamanøver og slikt. 3 timer praksis og 1 time teori. Det er såklart obligatorisk.
Når dette er over, skal jeg ta sikte på landevei.

Oppkjøringen er bestilt, og den er den 21. juli, på statens vegvesen i fyllingsdalen. Det skal bli... interessant.

Jeg må forresten også skrive, at jeg er ovverasket over hvor strenge sikkerhetstiltak dem har på statens vegvesen for å unngå juksing:
4 kamera, et fra hvert hjørne i rommet, som vakter fra statens vegvesen nesten konstant ser på. Dem i resepsjonen kan se rett inn i prøverommet. Selv om det er ganske så trangt, greier også enkelte statens vegvesen ansatte å "olje" seg inn på prøverommet for å sjekke etter juks under prøvene..

Hvis noen vil vite hva jeg fikk feil på.. (jeg hadde ærlig talt ikke øvd mye.. men det burde jeg.. *skammeseg*)..teoriprøven, så gi beskjed så kan jeg liste opp her. :roll:
User avatar
TheDuke2
Posts: 642
Joined: 02 May 2005 15:14
Location: Raufoss

Post by TheDuke2 »

Selv etter at du har fått det rosa flaket så kommer du til å gjøre feil :)
Jeg fikk lappen forrige Torsdag og jeg gjør fortsatt noen feil girvalg o.s.v ,eneste som hjelper er å kjøre mye sykkel og det får man bare gjort etter man får lappen. :)
Jeg trynet som F*** på banekjøringen. Vi fikk lov å kjøre litt fritt på banen og trene på aktivt sporvalg. Jeg kom da i godt driv ,ca 60km/t i en sving. Jeg vet ikke hva som kom over meg men jeg slapp gassen helt og dermed gjorde motorbremsen resten. Sykkelen fikk sleng og før jeg visste om det lå jeg og sykkelen på bakken ,jeg like hel men sykkelen med brukket bremsehendel.
Så feil begås og det er greit så lenge man klarer og lære av dem :)
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Fikk du highsider da. :smt051
User avatar
TheDuke2
Posts: 642
Joined: 02 May 2005 15:14
Location: Raufoss

Post by TheDuke2 »

Nei ,fikk ingen airtime ut av det , sykkelen bare skle ut og havnet på siden ,fikk noen skuremerker på enden av den ene holken og på passasjerfothvileren :) Fikk også ett skrubbsår på kneet og ei litt vond skulder ,men det gikk over fort.
Impervium
Posts: 204
Joined: 27 Apr 2005 13:44
Location: Bergen

Post by Impervium »

TheDuke2 wrote:Nei ,fikk ingen airtime ut av det , sykkelen bare skle ut og havnet på siden ,fikk noen skuremerker på enden av den ene holken og på passasjerfothvileren :) Fikk også ett skrubbsår på kneet og ei litt vond skulder ,men det gikk over fort.
Auda.. men heldigvis står en på banekurset om lag uansett. Noen som vil se resultatene fra prøven min? (Dem var _ikke_ bra.. hovedsaken er at jeg sto..)
EDIT: her kommer et bilde av sykkelen..sågar før dette skjedde.. Men det var egentlig ikke et skikkelig velt heller, siden jeg holdt den igjen, traff den aldri bakken helt... (tror jeg..) :roll:
Image
Impervium
Posts: 204
Joined: 27 Apr 2005 13:44
Location: Bergen

Post by Impervium »

Legger like godt inn svarene på Teoriprøven min.. Ikke så gode.. men likevel:

Resultat av teoriprøve
____________________________________________________________

Navn:
Fødselsnummer:
Klasse: A
Resultat: Bestått
Tid benyttet: 24 min
Dato: 29.06.2005
Antall tillatte feil: 25
Antall feil på denne prøven: 24
----01 Førerens ansvar og plikter: 2
----02 Oppfattelse og kjøreforutsetninger: 2
----03 Kjøretøyteknisk og verneutstyr: 1
----04 Forbud, påbud, oppl, vegmerking: 3
----05 Vikeplikt mv: 5
----06 Fareskilt: 0
----07 Plassering, signal og tegn: 2
----08 Passering med fartsreduksjon: 0
----09 Veg med høyere hastighet: 2
----10 Framkommelighet, kjøreteknikk: 0
----11 Freforhold og kjøring i mørke: 0
----12 Stans, parkering, vending: 1
----13 Risiko, uhell, ulykker: 6

Trafikkstasjon: 391 - Bergen Trafikkstasjon
Gyldig i 3 år, jf. Forskrift om trafikkopplæring etter førerprøve mm. § 29-5
Impervium
Posts: 204
Joined: 27 Apr 2005 13:44
Location: Bergen

Post by Impervium »

I dag, 5.7.2005, er jeg skuffet over kjøringen min..
Jeg skulle ut å kjøre i dag klokken 11:15.
Fint vær, sol, og varmt. Ganske varmt med full kjøredress, men det kunne vært mye værre.
Selv om ikke alt er relevant over hvorfor jeg er skuffet, så kan jeg fortelle fra begynnelsen:

Læreren setter seg bakpå sykkelen, og jeg setter giren i 1., med lange blikk etter meg fra noen som hadde pause fra et kurs dem tok inne på trafikkskolen. (som sto utenfor å røykte.. etc).

Jeg tok det litt med ro, fordi læreren skulle få på seg hanskene før jeg kom ut av utkjørselen, hvor jeg måtte ta til høyre.
For en gangs skyld beveget jeg blikket nok til å se fotgjengeren slik at jeg var forberedt på å stoppe med en gang jeg var kommet inn på veien (fotgjengerfelt rett utenfor utkjørselen siden fortauet stopper der.)

Læreren minnte meg på fotgjengeren, men jeg var da glad jeg så han.
Gjennom rundkjøringer, forbi gullgruven, og motorveien retning Bergen,
gjennom fløyfjellstunellen, over puddefjordsbroen, motorveien retning askøy, jeg kjørte så feil et sted, og havna opp på en bussholdeplass (jeg så skiltet, men jeg missforstod.. flaut.. fikk gjennomgå for den.) så etter langt om lenge lå vi på en smal vei ute på Askøy et sted.

Læreren sier til meg "kjør inn til venstre her" (et kryss med parkeringsplass rett innenfor).
Så når jeg er på vei inn, sier kjørelæreren: "ta usving her".
"Faen.. hva er det karen sier" tenkte jeg, og fikk småpanikk fordi det så ut som det var for liten plass.
Så jeg stoppa, trilla litt bakover, og kjørte ut igjen, litt oppover bakken igjen, og inn til venstre der læreren bodde.
En smal vei, som bare ble smalere og smalere, og til slutt en grusvei.

Etter en stund kjørte vi utover igjen, retning kjøregården.
Vi kom til kjøregården etter en stund, og det gikk så og si smertefritt, bortsett fra en rundkjøring jeg tror jeg bomma litt på.

Da vi kom dit, sto det ikke bare masse sykler der, men også masse biler.
Masse sykler + masse biler = masse folk.

Her er det kjipe jeg synes læreren burde forstå:
Ialfall JEG får prestasjonsangst når jeg må kjøre presisjon foran 20-30 folk som står og ser på meg, samt biler parkert flere steder innpå området, som da også begrenser hvor en kan kjøre.
Jeg kjørte "garasjen" for fort, og kjeglene der... irriterer jeg meg, fordi jeg gir gass, så kommer ikke gassen når den skal.. den kommer i et rykk liksom.. jeg gir gass, så går det 1/2 sekund, SÅ kommer reaksjonen.. er umulig å beregne slik.. Ialfall er det ikke sunt å bli vant til å beregne slik.

Så da vi kom tilbake til kjøreskolen, som også gikk ganske smertefritt, (jeg må forresten nevne at jeg ble livredd når jeg kom inn i en tunell uten lys tidligere.. fordi jeg ikke så noe som helst untatt hvite lykter som kom imot meg.. så jeg senka farten.. det likte ikke læreren.. av en eller annen grunn ville han jeg skulle se på lyktene, og sikte på dem. Problemer var jo da også at det ikke heller kom noen bak den ene bilen som kom imot, og åpningen på tunellen var heller ikke i sikte..

Det å sikte på motkjørende biler virker "høl i hue", siden en skal "se der en kjører"..)

Da jeg kom tilbake til kjøreskolen, trodde jeg jo såklart at jeg skulle få lov å ta banekurset.. slik kjørelæreren hadde sagt jeg skulle..
Men neida, nå må jeg ned å ta 2 timer til på torsdag.

Hadde jeg ikke visst bedre, skulle jeg trodd læreren bare ville ha penger av meg, for nesten hver gang jeg er på kjøregården, bruker han 99% av tiden til å prate i mobiltelefon eller med andre.
Post Reply