Kjøpt mc, funnet feil og mangler,

Prat om tung MC.
ZimSlim
Posts: 77
Joined: 20 Jun 2006 21:48
Location: OSLO

Kjøpt mc, funnet feil og mangler,

Post by ZimSlim »

Hei så en cbr 900rr på nette på Torsdag hos speed motorsenter, reserverte den, dro ned på lørdag og kjøpte den. Var noen små feil, ikke noe servicehefte, noe riper her og der men likte den og kjøpte den 1999mod cbr 900rr 28000km. 69.000kr ferdig reg.
Kom hjem, det satt på slike carbon deksler på siden (ettermontert) likte dem ikke, fjernet disse, fant da en bulk, noen som har peil? farlig?
Heve kjøpet? Pengereduskjon?

fine siden http://www.zimslim.com/fine_siden.JPG
stygge siden http://www.zimslim.com/bulk_siden.JPG
fin http://www.zimslim.com/fin_001.JPG
bulk http://www.zimslim.com/bulk_001.JPG
User avatar
Cheron
Posts: 587
Joined: 08 Sep 2007 16:54
MC: Yamaha Thunderace 1000R 2000 modell
Location: Høyjord - Vestfold

Re: Kjøpt mc, funnet feil og mangler,

Post by Cheron »

Bulk på ramma det der??? Ser sånn ut... Kanskje ta en telefon ned dit å høre? Så på samme sykkel forrige uke da jeg var innom Speed og handla deler. Så veldig fin ut der den stod....
ZimSlim
Posts: 77
Joined: 20 Jun 2006 21:48
Location: OSLO

Re: Kjøpt mc, funnet feil og mangler,

Post by ZimSlim »

mm liker ikke den bulken der, kommer til å irritere meg over den hele tiden, lyst å bare heve kjøpet.
User avatar
Cheron
Posts: 587
Joined: 08 Sep 2007 16:54
MC: Yamaha Thunderace 1000R 2000 modell
Location: Høyjord - Vestfold

Re: Kjøpt mc, funnet feil og mangler,

Post by Cheron »

Kjenner følelsen... Siden den var skjult i butikken så ta med deg sykkelen ned til dem og hev kjøpet. Du har 30 dagers angerfrist tenker jeg siden dette er butikk. Eller? Noen som kan detta??
ZimSlim
Posts: 77
Joined: 20 Jun 2006 21:48
Location: OSLO

Re: Kjøpt mc, funnet feil og mangler,

Post by ZimSlim »

dekker dem kostnader og alt?
omreg?
bensin utgifter?
leie av henger?
User avatar
Cheron
Posts: 587
Joined: 08 Sep 2007 16:54
MC: Yamaha Thunderace 1000R 2000 modell
Location: Høyjord - Vestfold

Re: Kjøpt mc, funnet feil og mangler,

Post by Cheron »

Neppe frakt/kostnader... Men heve sykkelen kan kanskje gå siden dette er skjult mangler? Jeg så ikke noe bulk under dekslet. Sjekket ikke under dekslet heller for å ha sagt det.
ZimSlim
Posts: 77
Joined: 20 Jun 2006 21:48
Location: OSLO

Re: Kjøpt mc, funnet feil og mangler,

Post by ZimSlim »

aner ikke, har ikke så mye peil, veit ikke om ramma er ok, veit at den er stygg og midt i glansbildet, og veit ikke hva som har skjedd med mcn siden den er der. føler meg lurt!!!
User avatar
Cheron
Posts: 587
Joined: 08 Sep 2007 16:54
MC: Yamaha Thunderace 1000R 2000 modell
Location: Høyjord - Vestfold

Re: Kjøpt mc, funnet feil og mangler,

Post by Cheron »

Kan hende de ikke visst om dem selv en gang. Om de ikke har tittet under dekslet. Husker ikke om sykkelen skulle selges for kunde eller om det var innbyttesykkel. Spurte du?
ZimSlim
Posts: 77
Joined: 20 Jun 2006 21:48
Location: OSLO

Re: Kjøpt mc, funnet feil og mangler,

Post by ZimSlim »

innbytte sykkel, dem viste ikke om det, måtte varme det opp og ta det av, var ikke pent lagt på, var heller ikke pent, så lim rester nederst osv, faen ass, trodde liksom at alt man kjøpte i butikk var bedre enn å handle privat
User avatar
Cheron
Posts: 587
Joined: 08 Sep 2007 16:54
MC: Yamaha Thunderace 1000R 2000 modell
Location: Høyjord - Vestfold

Re: Kjøpt mc, funnet feil og mangler,

Post by Cheron »

Akkurat.. Da har forrige eier vært heldig da kanskje... Men men, ta en telefon ned dit i morgen du. Du får ikke gjort noe mer i kveld en å irritere deg. :)
ZimSlim
Posts: 77
Joined: 20 Jun 2006 21:48
Location: OSLO

Re: Kjøpt mc, funnet feil og mangler,

Post by ZimSlim »

send mail og bilder, føler jeg har driti meg ut, har ikke noe historikk på den, ser nå på finn, strøkne 900rr en eiers og greier til 70k.
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Kjøpt mc, funnet feil og mangler,

Post by maelling »

ZimSlim wrote:mm liker ikke den bulken der, kommer til å irritere meg over den hele tiden, lyst å bare heve kjøpet.
Når man kjøper en brukt gjenstand som dette, har du en undersøkelsesplikt(se etter bulker\mangler), samtidig som speed motorsenter har en opplysningsplikt(fortelle om mangler de burde vite noe om). Din plikt til å undersøke som forbruker er mindre enn butikkens plikt til å opplyse. Hvorvidt dette er en mangel som gir grunnlag for heving av kjøpet uklart(spørs om mangelen er vesentlig), men du får i allefall ta en telefon og opplyse dem om det du fant og si at om at du ikke finner deg i en slik bulk, og ikke ville kjøpt sykkelen om du fant ut dette allerede før du kjøpte den. Videre får du si at du ønsker å heve kjøpet. Får håpe butikken er velvillig og kommer deg i møte. Prisavslag burde du i allefall ha krav på, slik at du får et passende prisavslag lik mangelens betydning for deg(i allefall finne frem til en passende pris sett opp mot tilsvarende modeller på markedet, minus skade). Lykke til :)
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
ZimSlim
Posts: 77
Joined: 20 Jun 2006 21:48
Location: OSLO

Re: Kjøpt mc, funnet feil og mangler,

Post by ZimSlim »

tHaWuLf wrote:
ZimSlim wrote:mm liker ikke den bulken der, kommer til å irritere meg over den hele tiden, lyst å bare heve kjøpet.
Når man kjøper en brukt gjenstand som dette, har du en undersøkelsesplikt(se etter bulker\mangler), samtidig som speed motorsenter har en opplysningsplikt(fortelle om mangler de burde vite noe om). Din plikt til å undersøke som forbruker er mindre enn butikkens plikt til å opplyse. Hvorvidt dette er en mangel som gir grunnlag for heving av kjøpet uklart(spørs om mangelen er vesentlig), men du får i allefall ta en telefon og opplyse dem om det du fant og si at om at du ikke finner deg i en slik bulk, og ikke ville kjøpt sykkelen om du fant ut dette allerede før du kjøpte den. Videre får du si at du ønsker å heve kjøpet. Får håpe butikken er velvillig og kommer deg i møte. Prisavslag burde du i allefall ha krav på, slik at du får et passende prisavslag lik mangelens betydning for deg(i allefall finne frem til en passende pris sett opp mot tilsvarende modeller på markedet, minus skade). Lykke til :)
bulken var skjult bak et carbon deksel, dette satt på når den blei levert inn til butikken av tidligere eier, måtte varme det opp for å få det av.
ZimSlim
Posts: 77
Joined: 20 Jun 2006 21:48
Location: OSLO

Re: Kjøpt mc, funnet feil og mangler,

Post by ZimSlim »

mye pris reduskjon bør man ha på slikt?
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: Kjøpt mc, funnet feil og mangler,

Post by FV »

Jeg mener da at en bulk i rammen umulig kan være bra. Dette viser jo at sykkelen har vært i bakken tidligere, og bør få en grundig sjekk. Om du har svakheter i rammen, og den evt er skjev, så er det stor fare for å få wobble, å om du får en wobble i høy hastighet er du ille ute.
Post Reply