"SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.

Post by pelsen »

Fint kråkereir, de blå, røde og gule skjøtene burde vært han/hun bullet connectors istedet. Ser at det er en Lucas RITA boks der, den er skuddsikker når den er koblet riktig. Men den bør stå på gummiføtter, åpne den så ser du hvorfor. Jeg kjøpte RITA tenning til min 62 modell i 1990, den funker fint, og starter på første tråkk :D TIG-sveising- ser at du er flinkere enn meg.
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.

Post by Palma »

Det er litt gøy å rydde litt i el-opplegg hvis man vet hvor man skal :thumleft . Og hver gang jeg ser en TIG-sveis så får jeg lyst på TIG-apparat, selv om jeg ikke har brukt for det :-k
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.

Post by mekkern »

Sveisen er egentlig ikke spesielt bra for jeg har testet litt div strømstyrker og "punktet" for å ikke brenne høl i 0.3mm røret.
Startet med 160 amp og 0 i up og ned slope. 140 amp på den siste strekka.
Skal teste litt mer med en 1.6 mm wolfram og se om jeg får en smalere sveis og teste 0.3 mm mot 0.3 mm
User avatar
Roargutten
Roargubben
Posts: 526
Joined: 07 Oct 2015 10:36
MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000
Location: Årnes

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.

Post by Roargutten »

mekkern wrote: 29 Dec 2022 12:39 Sveisen er egentlig ikke spesielt bra for jeg har testet litt div strømstyrker og "punktet" for å ikke brenne høl i 0.3mm røret.
Startet med 160 amp og 0 i up og ned slope. 140 amp på den siste strekka.
Skal teste litt mer med en 1.6 mm wolfram og se om jeg får en smalere sveis og teste 0.3 mm mot 0.3 mm
Jeg har skjemt meg selv bort med å venne meg til pedal på Tig. Fantastisk å kunne justere seg inn underveis. Og med Alu er det nesten nødvendig siden aluminiumen tar til seg varmen så lett at der må strømmen ned utover i sveisen. Alt, farten opp selvsagt.

Up/down slope kam du bruke for å gi deg noen pauser underveis f.eks. litt lang downslope så kan du slippe knappen og spenningen synker gradvis. Trykker du da inn knappen igjen er du tilbake i sveisestrøm og kan fortsette.

På rustfritt er det lurt å ha litt lang ettergass. Så har du beskyttelse mot oksidering av sveisen til den har blitt kald nok
You only live once, but if you do it right, once is enough.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.

Post by mekkern »

Jeg har strømjustering på "brennerhåndtaket".
Det er ikke nødvendig med å justere ned strømmen på alu egentlig-mange bruker for lav strøm og da sveiser en ikke like raskt som varmen brer seg i materialet.
Sveising er fagyrket mitt gjennom 17 år-sveist alt fra skip papirindustri til atomreaktorer og forsvarsmateriell.
Siden jeg "hoppet av faget" så driver jeg ikke daglig med dette lengere men artig å se grenser for hva en kan fixe med "hobbyutstyr" hjemme.

Det er kommet en trend den senere tiden med hva internett kaller "cold welding" hvilket ikke er hva jeg kaller sveising egentlig men heller punktstreng.
Dette er en dårlig sveis med minimal innbrenning og mulighet for masse stopp-porer.
Men det er mulig å lage "pene sveiser" i tynne materialer og for enkelte ting er jo ikke full styrke nødvendig.
Funksjonen er som regel en timer på apparatet som smeller av en puls på moen millisekunder med høy effekt hver gang en trykker på knappen. dette er da uten noen pulssveis med -frekvens base og toppeffekt.
Et eksempel på greia:


hadde en hatt alt for mye penger så hadde jeg kjøpt en Lasersveis også.


User avatar
Roargutten
Roargubben
Posts: 526
Joined: 07 Oct 2015 10:36
MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000
Location: Årnes

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.

Post by Roargutten »

Jeg er ikke mer dreven en det jeg har erfart selv. Har laget noen tanker til vann og bensin i noen biler samt litt div braketter osv.
20200606_185422.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
You only live once, but if you do it right, once is enough.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.

Post by mekkern »

Skal være fornøyd med det der. :thumleft =D>
Aluminium er ganske forskjellig med legeringene også-men med litt silisium så flyter det fint sammen.
Værste er 99.99 alu og MAG sveising-tråden er myk som sytråd og smelta er som kaldt smør på fersk loff. :smt101
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.

Post by mekkern »

Får se hva jeg finner av "bobil" når sesongen starter, for jeg har planer om retur hit i år.:



Kombinere med litt ferietur og ha med MC.
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.

Post by RuneMC »

Ser bra ut. Dog litt lang transportetappe ( 26t kjøring sier Google maps)

Har du generelt hatt hell med været eller er det type "variabelt" ?
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.

Post by mekkern »

Når en har atlanteren rett inn så kan det være både og-reg /tåke men det er overveiende bra synes jeg når jeg ser på værmeldinger, Men det er jo bra med lange dønninger som reiser seg og gir bra surfeforhold. :thumleft

Et par dager nedover og en runde rundt i syd i etterkant før en subber oppover er planen så langt. 8)
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.

Post by Spiritofwinter »

mekkern wrote: 03 Jan 2023 23:59 Får se hva jeg finner av "bobil" når sesongen starter, for jeg har planer om retur hit i år.:

Kombinere med litt ferietur og ha med MC.
Har den gamle «bobilen» streiket siden du er på jakt etter ny? Den du hadde på bukken var vel greit rigget for tur.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.

Post by mekkern »

Spiritofwinter wrote: 04 Jan 2023 18:57
mekkern wrote: 03 Jan 2023 23:59 Får se hva jeg finner av "bobil" når sesongen starter, for jeg har planer om retur hit i år.:

Kombinere med litt ferietur og ha med MC.
Har den gamle «bobilen» streiket siden du er på jakt etter ny? Den du hadde på bukken var vel greit rigget for tur.
Tjaaa... begynner å bråke litt væl mye i bakakslingen -så ser etter en arvtager som ER bobil og med hengerfeste-for skal bygge om en henger til mc bruk.
dessuten så blir det enklere å ha med madammen på lengre tur med overnattinger når man har litt bedre fasiliteter.(OG litt bedre komfort for meg også) :smt058
Dessuten må jo pengene sirkulere litt så de ikke mugger på konto. :plystre
Hadde forresten PKK på Fiestaen i dag og må fremskynne bytte av bremseskiver-bytter til komplett Brembo rundt hele nå så får jeg se hvordan de ruster i saltsuppa. :lol:
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.

Post by mekkern »

Ja da ble det handling i dag-vi kom litt langt ut på kanten av den "brøyta veien" ned til en pumpestasjon og fikk ene hjulparet i grøfta.
Så mens vi satt på skakka og ventet på hvem hva hvor, så kjedet jeg meg såpass at jeg kjøpte meg en bobil..
En eldre sak men skal være bra teknisk og får den med montert hengerfeste så jeg kan pensjonere "den hvite hvalen" som mc transport.
Skal hente den ved Melhus uti Mars en gang når alt er klart og veiene er greie for første turen.

Fikk forøvrig beskjed etter 2.5 timer at Viking hadde 12 timers ventetid så vi fikk noen kollegaer til å hente oss. :shock:
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.

Post by ashland »

Vinter er nå fantastiske greier. Utrolig hva enn får gjort, som enn ikke får tid til ellers om året :thumleft

Med bobil og henger med mc på så kan det åpne seg mange muligheter. Ikke minst litt komfort om enn trenger en hvil under transporten :)
fun is not a straight line
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.

Post by ole m. »

Gratulerer med bobil! :thumleft Nå blir det vel tur til Biarritz?
Post Reply