"SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.

Post by Borg »

Kjekt vi begynner å få opp miljøet for restaurering her inne. Blir spennende å følge.
240 på nåla :shock: blir saker når denne raser forbi i 160 + :D
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.

Post by Spiritofwinter »

Ser ut som du har å jobbe med, blir et bra prosjekt det der :thumleft Håper du kommer med flere bilder etter hvert :D

Borg wrote: 10 Oct 2022 22:01 Kjekt vi begynner å få opp miljøet for restaurering her inne. Blir spennende å følge.
240 på nåla :shock: blir saker når denne raser forbi i 160 + :D
Du har vel snart klart verksted til eget veteranprosjekt? Snart vinter, har du noe i sikte?
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.

Post by mekkern »

joda bilder kommer nok når det blir skruing-venter på rep bibel..

men litt å diskutere og mene noe om har en jo:
https://www.enginelabs.com/news/synthet ... -debunked/

User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.

Post by pelsen »

Jeg er veldig usikker på hva jeg skal mene om olje, det meste som selges her i landet er sikkert bra nok. Men vi har jo "flat tappet" saken fra Statene. Jeg har fått gnagd ned kammer etter bruk av nyere topp-spec olje på Triumph T120 veisykkel. Jeg vet ikke årsaken, men jeg bruker helst Castrol classic 20W-50 nå. Jeg har litt dårlig oljetrykk for tiden så den tjukkes med ren 50 :-)
Når det gjelder rep bibel så finnes det sikkert mye, men jeg har Workshop Manual (pdf) for de siste T140 fra Meriden. Den dekker nok det meste for motor på Harris.
Og så en :D Harris Performance er jo en velkjent sjappe på sotholmen, disse triumphene ble produsert av broren.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.

Post by mekkern »

når det gjelder slik som "flat tappets" og slikt så er det jo tilsatsene av eksempelvis sink som er redusert de senere år.
Der skal jo "visstnok" classic oljene ha høyere andel av tilsatser for slik bruk-men hvor mye det faktisk er tilsatt strides de om etter analyser.
litt gode klaringer gir jo dårlig trykk med "tynne oljer" og da er jo tykkere olje bedre for å hindre at den blåser ut og gir manglende trykk/mengde der det er kritisk.-For tykk olje gir jo for liten flow og høyere lagertemperaturer i tighte motorer.Hvis man ikke har clutch i samme olja som motoren så er det jo mye muligheter for tilsatser som tåler sinnsykt mye før filmen brytes.

Har denne boka her som jeg tror kan dekke mesteparten av det jeg lurer på-eller tjaaa. vi får se. :lol:
IMG_7945.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.

Post by pelsen »

Det er den samme manualen som jeg har, det er nok den siste fra Triumph før de gikk konkurs.
I min motor var venstre veivlager på minstemålet sist den var ute og oljetrykksmåler ble derfor montert. Det er ca 10 år siden og først i år har oljetrykket sunket til anbefalt minimum. Så her er det plass til tykkere olje, jeg antar at veiva er langt under minstemålet nå.
Tilsatser som bedrer oljefilmen vil være helt ok å bruke, ingen av mine triumpher har motorolje på clutchen.
Det mest fornuftige vil være å slipe veiva, men resten av motoren er såpass bra at jeg ikke har lyst til å åpne den ennå.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.

Post by mekkern »

Siden jeg har en tendens til å samle på meg flere sykler så kan jeg jo ta en oppsummering av nåværende status. :lol:
Suzuki GS450E-1980
IMG_4814.jpg
Hentet i Sverige høsten 2012 for at guttungen skulle ha en A2 sykkel.
33210511990_3ccec628bb_o.jpg
en Honda XL600R-1987
IMG_4797.JPG
kjøpt "pent brukt" og har hatt et par runder i motoren før den ble bra.
DSC00336.JPG
"Gode gamle CBR`n" Honda CBR1000f-1987
denne har stadig gjennomgått små forbedringer-den største var å montere et mini-MX styre i steden for oem Clipon.
DSC00225.JPG
denne har vært med flere ganger til alpene på "bånngass turer" ala Joe-Bar Team.. :plystre :lol:
P1020129.JPG
Og så er det "bastarden" som innehar deler fra alle japanske produsenter, Østerrisk og noe ettermarked.
men utgangspunktet er en Yamaha FZR1000 -1986.går fantastisk bra.
IMG_2938.JPG
Indian FTR1200S Racereplica.2019 dritartig sykkel
IMG_6407.JPG
OG det siste tilskuddet-skikkelig tåplig men artig å ha med på tur i bilen-og kjekk til butikken og faktisk til jobb. :lol:
IMG_8019.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.

Post by Palma »

Steike ta @mekkern jeg må si at jeg likte den siste der. \:D/ Kan være grei på Morttjernsberget når man skal finne mobildekning og ringe hjem :lol: :lol:
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.

Post by mekkern »

Oppgitt rekkevidde på 45km. vekt 48kg.
Kan brukes som sittekrakk siden setehøyden er moderat.
Full LED belysning.
Med Enova støtten kr11500,-ferdig reg. :thumleft

Kan kjøres stående som de "store gutta"
leveres også i "rugged" men ikke i Norge.
http://www.coopopmoto.com/
User avatar
Roargutten
Roargubben
Posts: 526
Joined: 07 Oct 2015 10:36
MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000
Location: Årnes

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.

Post by Roargutten »

Bra samling du har bygget deg opp. Dekker de fleste behov med det utvalget der.
You only live once, but if you do it right, once is enough.
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.

Post by intruder »

Herlig med så mange eldre sykler som du i tillegg holder i skikkelig stand ....håper vi sees til sommeren Vidar mekker :thumleft
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.

Post by Borg »

Har ikke sett og reagert på d tidligere(men ble jo veldig tydelig med før / etter bildene dine)
Hva har du gjort med gaffelen på XL’en og hvorfor?
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.

Post by mekkern »

Eneste endring er en lav forskjerm slik at den mer ligner en 50/60taller.
Mulig det er andre ting som er rundt endrer utseende?slik som sort lakkering av gaffelbena.
-Forskjermen er forresten laget av bakskjermen til en gammel Tempo corvette for å få til å passe radien til et 90/90 21 forhjul :lol:
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.

Post by biker7 »

Bra samling kjøretøy det der, Mekkern :thumleft =D>
"Lite av varje" som svensken ville ha sagt :)
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.

Post by mekkern »

Med disse strømprisene har "mekkis garage" ikke vært unødvendig oppvarmet og prosjekter har ligget litt "på is" men nå har KWprisen roet seg litt og fått startet så smått.
Mye lekkert elektro etter tidligere "fix"
IMG_8234.JPG
IMG_8235.JPG
Testet også noe jeg ikke har gjort før- 0.3mm rustfritt til 1.5mm rustfritt med TIG.
skal teste litt mer tynt til tynt også-se hvor tynt jeg greier å få sånn passe bra.
IMG_8237.JPG
IMG_8239.JPG
IMG_8240.JPG
men da får jeg hanke inn noe tynnere wolfram fra disse:
IMG_8238.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Post Reply