"SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.

Post by mekkern »

Takk for tipset om ledningene til picup. :thumleft :thumleft
Prøvde motsatt av fargekoding :shock: og nå virker det som det er litt mer liv-men venter på nye plugger før jeg gjør noe seriøst for å starte. :?

Flere ting der ikke fargekoding/kontakt stemmer så burde jo ikke sjokkere egentlig.. #-o
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.

Post by mekkern »

Fredag fikk jeg hjem bobilen fra Trondheim.
Var lenge i tvil om vær/veier siden den ikke har vinterdekk-men det var bar og tørr E6 hele veien -minus et par flekker ved Dovre som ikke bydde på noen problemer.
Det var godt og kaldt og testet litt på is og kulda fikk dekkene til å bite bra,så ingen overraskelser.Men merker at det ikke er personbil på forbruk ja..men ca 1.0liter mila med kaldt 80-90kmh og en del motvind.
Får se litt når det blir vår og sommer og en kjører litt mindre veier med mye 60soner-men er jo mye vekt å flytte på og luftmotstand som en buss.
Nå står den hjemme med pressenning over så snøen som er meldt ei uke fremover blir lettere å få av.
Ikke helt sesong ennå så da har jeg litt tid til litt småfix som å bytte radio til en jeg har med handsfree-det er for dyrt å fikle med mobilen i fart. [-X

Dessuten er hengerprosjektet godt i gang.
Bilder kommer.
User avatar
intruder
Posts: 4270
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: "SKRU IT" -Tyggda får du passe deg så du ikke blir en av disse oldisene som ligis og binders. Mekkis Garage.

Post by intruder »

Ja da får du passe deg så du ikke blir en av disse gamlingene som ligger på midtstripa med bobil og tilhenger...
plutselig får du ei skrape her på forumet fra oss som ikke liker sinker i trafikken ... :smt075 :smt097
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggda får du passe deg så du ikke blir en av disse oldisene som ligis og binders. Mekkis Garage.

Post by mekkern »

intruder wrote: 12 Mar 2023 14:30 Ja da får du passe deg så du ikke blir en av disse gamlingene som ligger på midtstripa med bobil og tilhenger...
plutselig får du ei skrape her på forumet fra oss som ikke liker sinker i trafikken ... :smt075 :smt097
Der er jeg allerede... :lol: 8)
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.

Post by mekkern »

For å kunne sperre trafikken skikkelig på tur så må en jo ha tilhenger etter Pensjonist-thermosen også kalt "Senilix"
Image
så jeg fikk en gammel henger som jeg har "dekonstruert" og så smått begynt å sette sammen-denne skal ha lav lastehøyde, vugge foran med winsj(ved behov)og være helt lukket.
IMG_8415.jpg
Laget ny ramme bak for lav høyde og sveist om støttestag mot aksel.
IMG_8492.jpg
Fronten på hengeren har jeg ikke begynt på ennå-skal stive av bakstussen først før jeg kapper fronten. Har også flyttet akselen 17cm forover for bedre balanse.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.

Post by Palma »

Et spennende prosjekt. Hva sier SVV om slik ombygging? Er det greit bare bremser og lys fungerer?
Ikke dumt med en slik skyss. Det blir flere og flere som velger sykler som ikke egner seg på lange transportetapper, men er desto bedre på det de er laget for.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.

Post by mekkern »

Samme drag aksel bredde og lengde.
Man kan jo lage sin egen henger så lenge aksel og drag er godkjent/ dimensjonert for lasten.
Denne hengeren blir også mer solid og stiv enn som ny.
Litt lavere lasteevne men holder i massevis- havner på ca 500kg lasteevne og det holder til de tyngste syklene mine og en del ekstra utstyr.
Fikk tak i blikkplater på 120x250cm dritbillig , litt tyngre enn glassfiber når man vil ha litt styrke men helt innafor.

Er forresten ikke bremser på den og totalvekt på 745kg.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.

Post by mekkern »

Da er "bakramma" oppe og festet sånn ca..
Justert inn vogga sånn ca og fjernet draget.
Nå skal jeg bygge ny ramme/innfesting for draget-her må jeg bruke festet til draget på nytt, for der er det banket inn et understellsnr.
IMG_8501.JPG
IMG_8502.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.

Post by mekkern »

God påske. :smt004

User avatar
intruder
Posts: 4270
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.

Post by intruder »

God påske mekkern...ogstå på !
Kanskje den hengeren til vinteren kan brukes til å hente Intruderen min så du får sjekkket hva som er feil...
men greia har jo gått ca 115 000 så er vel bra slitt mer enn motoren også ?
Er ikke ute etter gratis hjelp og lureri,men påkost vel 10 000 kan kanskje være innafor ? :-k

:thumleft :D
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.

Post by mekkern »

Hengeren er laget for mc opp til ca230cm lengde. :thumleft

Driver og sjekker litt med E10 bensinen og hvordan den påvirker i forhold til E5 og 98 oktan uten etanol( merket med E5)

Med E10 så blir pluggene hvite nesten uansett.
E10 inneholder mindre energi OG har en Lamda 1 på 14.1 kontra ren bensin på 14.7 så motorer med O2 sensor vil justere den magrere enn den bør og temperaturen vil øke ennå mer enn bare pga mindre brennverdi.

En del personer i USA med erfaring med E10 rapporterer om faktisk økning på forbruk på rundt 10% og noe mindre effekt - litt avhengig av motorstyring og forgasser/ injection.
At den er ennå værre mot plast og gummi og ennå mer hygroskopisk er en annen ting- i tillegg til endret sammensetning for å holde etanolen suspendert.
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.

Post by pelsen »

Bioetanol er bra geier, sånn som Gammel Oppland :thumleft Tilsetning i drivstoff er jo bare grønnvasking.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.

Post by ashland »

Etanol og bensin er noe fæle saker kloroform kommunistene nede i Brussel har kommet med

Med den nye merkingen av bensinpumper her i landet som er på vei, så tipper jeg det er starten på slutten for en "ren" 98 oktan bensin
https://www.bilnorge.no/miljo-og-bil/ny ... in/4045322

Ellers er vi vel alle skjønt enige om å brenne etanolen er rent spritmissbruk [-X
fun is not a straight line
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.

Post by mekkern »

Alle pumper er merket om allerede. Men 98 oktanen som selges her til lands- esso og shell og noen få YX er uten etanol.
E5 må uansett stå på pumpa selv om innholdet er E0.
Oljeselskapene blander nok
ikke inn mer enn de må for set koster mer også.
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.

Post by pelsen »

Jeg fyllte ca 8 liter E10 på Bonnevillen ifjor. På Ed i Sverige, og det ble vel da E5 i tanken siden det var noen liter E0 der fra før. Sykkern gikk som en dass etterpå, magert. Sykkern har original dysing som jeg har verifisert med bredbåndslamda. Konsekvent bruk av 98 oktan er løsningen, jeg fyller dette på bilen selv om den kan gå på lavere oktantall.
Post Reply