Muligheter for å bli vekter.

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
ErlingSG
Posts: 2424
Joined: 27 Aug 2006 09:48
Location: Bergen

Muligheter for å bli vekter.

Post by ErlingSG »

Heihei, har gått og grunnet på å bli vekter/tyttebærpoliti. Har noen ganske ubetydelige ting på rullebladet, og ser at G4S merkelig nok har absolutt nulltoleranse for dette. Til og med trafikkforeseelser! :shock: (Jaja, untatt forenklede forelegg da..)
Mens Securitas bare krever "tilfredsstillende vandel*". (*I henhold til Lov om Vaktvirksomhet av 1989 med tilhørende forskrift.)
Ifølge lovdata er det da § 7 som gjelder.. Uten at jeg ble så mye klokere av det. :-s
Lov om Vaktvirksomhet wrote:Den som skal tilsettes i foretak som omfattes av loven må ha tilfredsstillende vandel. Kravet til vandel gjelder enhver som utfører arbeid eller tjeneste for foretaket. Den som skal utføre vakttjenester må dessuten være fylt 18 år.
Dette er ikke hele paragrafen, men det eneste som er relevant så vidt jeg kan forstå..

Har sendt mail til Securitas, men tenkte jeg kunne høre her også.

Den kriminelle lavalderen er vel 15, evt. bøter jeg har fått da er på rullebladet? Og utviser de noe skjønn når det gjelder hva som står på rullebladet og når det har skjedd?

-Erling
User avatar
stian
Posts: 290
Joined: 15 Nov 2005 00:54
Location: Trondheim
Contact:

Re: Muligheter for å bli vekter.

Post by stian »

De utviser skjønn hos alle som søker, om du har en trafikk forseelse feks.. bot, osv er det et forenklet forelegg... Og vises ikke på rullebladet..
Det de ser mest på og godtar minst er slossing, fyllekjøring, dop, kjøring uten sertifikat og den slags..

Opplys dem om dette i slutten av søknaden din, om alt du har på rullebladet, du kan også kontakte politiet og høre om det er mulig og få slettet noe av det du har der, er vel mulig etter 2-3 år siden episoden skjedde?
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Muligheter for å bli vekter.

Post by supermons »

Er vel kanskje greit å sjekke om du kan slette det før du tar kontakt med dem?
Pollti

Re: Muligheter for å bli vekter.

Post by Pollti »

Mener å huske at det som står på rullebladet står der i 5 år. Det er ikke mulighet for å få noe fjernet før tiden uansett hvor ubetydelig ting som måtte stå der. Jeg fikk anmerkning på rullebladet for "smugling" av 5 kg kylling og 1 flaske Tia Maria . Svære avhør hos Sheriffen som syntes det var underlig at jeg skoggerlo under hele avhøret :roll: Han fikk svære utstående torskeøyner :shock: da jeg spurte ham om å få boten og bli ferdig med surre avhøret sitt.
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Muligheter for å bli vekter.

Post by Lølle »

Ingenting som forsvinner.
Forskjellen er om du skal ha en forenklet politiattest, utvidet politiattest osv.
Ifm sikkerhetsklarering kommer hele historikken (ikke forenklede forelegg, men bøter)
På en utvidet politiattest kommer bøter frem som er nyere enn x antall år, andre saker kan ta lenger tid. Det er fastsatte regler og det står vel på skjema som brukes.
I en forenklet politiattest er silen mye grovere.
"Rullebladet", som ikke er ett register, men fler, tar vare på det hele. Bøteregisteret og strafferegisteret. I bøteregisteret står ikke forenklede forelegg, men hvis forelegget gis som bot eller pådømmes, kommer det i registeret.
I tillegg har du det løpende registeret som politiet fører til daglig (het strasak - straffesaksregisteret før), der vil det i løpet av kort tid stå at du er pågrepet, vitne i trafikksak osv. Der skal sakene slettes eller overføres til andre registre senest etter 5 år.
...trur eg.
Image
Image
Gixxerman

Re: Muligheter for å bli vekter.

Post by Gixxerman »

Det er bare å søke. Det verste du kan få er et nei. Kommer ikke akkurat hjem på døra og arresterer deg :lol:
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Muligheter for å bli vekter.

Post by Baron von Waffel »

Men egentlig snakker vi om to ting her. Det ene er politiatttest og hva som skal stå på den. Og det er flott at de som skal jobbe som vektere kan få politiattest. Det andre er at vekterselskap kan ha krav til enda mer strøken vandel.

De vil jo da måtte stole på en egenerklæring som supplement til politiattesten. Men for de fleste av oss vil det føles feil å holde tilbake opplysninger som arbeidsgiver sier er relevant. Særlig hvis vi er enig i at disse kravene stilles til andre.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Muligheter for å bli vekter.

Post by RH racing »

hvorfor bli vekter? traske rundt på kjøpesenter å plukke søppel og bøse seg mot småunger? dårlig betalt og senebetennelser i beina... jajaj.. hver sin lyst...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
ErlingSG
Posts: 2424
Joined: 27 Aug 2006 09:48
Location: Bergen

Re: Muligheter for å bli vekter.

Post by ErlingSG »

RH racing wrote:hvorfor bli vekter? traske rundt på kjøpesenter å plukke søppel og bøse seg mot småunger? dårlig betalt og senebetennelser i beina... jajaj.. hver sin lyst...
Ikke sånn vekter. Sånn kjøre rundt i firmabilen og leke politi. Men det blir vel aldri noe av..
Blir vel enten langtransportsjåfør eller børsemaker :P
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: Muligheter for å bli vekter.

Post by FV »

Finnes det faktisk ett yrke som heter børsemaker nå til dags? Er vel like utdatert som en skomaker :roll:
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Re: Muligheter for å bli vekter.

Post by Banditbiker »

Åh nei. Børsemaker finnes fortsatt.
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: Muligheter for å bli vekter.

Post by FV »

Men bruker man børsemakere? Jeg har knapt rørt en hagle, så jeg vet fint lite, men synes dette er ett yrke jeg alt for sjelden hører bli nevnt.
Pollti

Re: Muligheter for å bli vekter.

Post by Pollti »

Det er en børsemaker som har sjappe utenfor Arendal. "Alle" i distriktet her snakker om ham men akkurat hva en børsemaker gjør er litt uklart for meg.
User avatar
mekkern
Posts: 5149
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Muligheter for å bli vekter.

Post by mekkern »

jeg synes det er det greit å være idiot \:D/ ..dette kan du være over alt.. de fleste snakker engasjert om deg-slipper unna med det meste,og ingen forlanger mye av deg ...eneste som ikke er straffbart snart også... 8)
ErlingSG
Posts: 2424
Joined: 27 Aug 2006 09:48
Location: Bergen

Re: Muligheter for å bli vekter.

Post by ErlingSG »

:-s
Post Reply