Innkjøring.. oppskrytt?

Prat om lett MC.
Post Reply
User avatar
NeoN
Posts: 865
Joined: 10 May 2005 18:14
Location: Trondheim

Innkjøring.. oppskrytt?

Post by NeoN »

I mange butikker sier de at det er utrolig viktig å kjøre inn helt riktig. Trulso her inne på forumet har ikke vært så nøye med innkjøring, men den går akkurat som den skal! er ikke denne innkjøringa veldig oppskrytt?
Før:
Honda NSR 1998, Svart og rød
Honda NSR 2002, Svart og grå
Husqvarna sm 125 2005, svart og blå
Cagiva Mito 125 2005, svart
Aprilia MX 125 2004, rød
Honda CRF 450 SM 2002, rød
Husqvarna sm 125 2007

nå: BMW 320 E46 M-tech<333
User avatar
HÃ¥vi
Posts: 405
Joined: 26 Apr 2005 08:00
Location: Sandnes

Post by HÃ¥vi »

delene på motoren slites fortere ut hvis du ikke kjører inn.
Image
User avatar
ChristR
Posts: 1381
Joined: 26 Apr 2005 20:41
Location: Fredrikstad
Contact:

Post by ChristR »

Trulso kjører rs og bør angre på at at ikke kjørte inn ordentlig.. Nicasi sylindere er veldig vare.... Belegget blir veldig fort slitt.

Min nicasil sylinder ble skjært etter 40mil når jeg dret i innkjøringa...
2002 Aprilia RS 125 SBK
Snart: Råeste fargekombinasjon ever!! :D

1992 Citrion XM 2.0L
Snart Audi/Vw
TDK
Posts: 1098
Joined: 26 Apr 2005 15:55
Location: Asker

Post by TDK »

ChristR wrote:Trulso kjører rs og bør angre på at at ikke kjørte inn ordentlig.. Nicasi sylindere er veldig vare.... Belegget blir veldig fort slitt.

Min nicasil sylinder ble skjært etter 40mil når jeg dret i innkjøringa...
Jeg får sikkert litt svi for at jeg dro den til 7k et par ganger etter 4-5 mil...

Jeg bruker en innkjøringsoppskrift som sto på rsbikers.com, som er en veldig bra side....
First of all here recommendations of the instruction manual:
* From 0 with 800km never not to exceed 6000tours/min
* Of 800km with 1600km to lead more highly and not to exceed 9000tours/min
* After 1600km the engine can deliver all its power but the 11000tours/min should not once very not be exceeded (limit of the red zone)

As you see it, the rise in mode is not very progressive then we advise you to carry out your grinding as that (it is also as celà which I did my grinding, therefore do not be afraid):
* 0 with 133km not to exceed 6000 tours/min.
* 133 with 266km not to exceed 6500 tours/min.
* 266 with 400km not to exceed 7000 tours/min.
* 400 with 533km not to exceed 7500 tours/min.
* 533 with 1000km not to exceed 8000 tours/min (mode of maximum capacity)
Litt mer dynamisk enn den som står i boka, men det skal vistnok funke veldig bra...
Aprilia RS 125 FP
Uplombert Potte - El. Eksosventil - Uplombert CDI - Uplombert luftfilter
User avatar
Trulso
Posts: 500
Joined: 27 Apr 2005 16:04
Location: Trondheim

Post by Trulso »

1)
nja den er ikke akkurat så dårllig innkjørt.. tok det rolig i starten vertfall de 30-40 første mila.. men kjøre litt med en bak da..
2)
Men Nå skall det sies at mere og mere mener eller har hørt at inn kjøring ikke er så viktig lengere. Siden dagens teknologi lager motorene mer presis enn før, var mye viktigere i gamle dager da motorene "ikke passet" så godt.. ( Ikke og annbefale og gå etter, men litt sanhet er det sikkert i d)
3)
og viss det verste skulle sje, noen tegn og gå etter?
Og hvor mye Kr. blir det og bytte ut dette? (hava trengs og byttes ut)??
TDK
Posts: 1098
Joined: 26 Apr 2005 15:55
Location: Asker

Post by TDK »

Trulso wrote:1)
nja den er ikke akkurat så dårllig innkjørt.. tok det rolig i starten vertfall de 30-40 første mila.. men kjøre litt med en bak da..
2)
Men Nå skall det sies at mere og mere mener eller har hørt at inn kjøring ikke er så viktig lengere. Siden dagens teknologi lager motorene mer presis enn før, var mye viktigere i gamle dager da motorene "ikke passet" så godt.. ( Ikke og annbefale og gå etter, men litt sanhet er det sikkert i d)
3)
og viss det verste skulle sje, noen tegn og gå etter?
Og hvor mye Kr. blir det og bytte ut dette? (hava trengs og byttes ut)??
Rotax motoren i Aprilia er vel ikke akkurat en kvalitetsbombe, så god innkjøring er et must...

Hvis det skulle skje noe, ville det være uoptimal tilpasning mellom stempel/stempelringer og sylinder. Dette gir litt dårligere effekt og dårligere levetid på disse komponentene...

ChristR, ble ikke din sykkel dårlig innkjørt av forrige eier?
Aprilia RS 125 FP
Uplombert Potte - El. Eksosventil - Uplombert CDI - Uplombert luftfilter
User avatar
ChristR
Posts: 1381
Joined: 26 Apr 2005 20:41
Location: Fredrikstad
Contact:

Post by ChristR »

Trulso wrote:2)
Men Nå skall det sies at mere og mere mener eller har hørt at inn kjøring ikke er så viktig lengere. Siden dagens teknologi lager motorene mer presis enn før, var mye viktigere i gamle dager da motorene "ikke passet" så godt.. ( Ikke og annbefale og gå etter, men litt sanhet er det sikkert i d)
Bullshit.. Når det er en motor som har 34hk fulleffekt så er det ganske høy komp på den. Med plombert annlegg er det 11kg. Da sier det seg selv at det e rganske trangt inni der, når du kjører inn dårlig så blir syl for ripete.

Men slapp av... Ny sylinder koster bare 11000kr.. ;)

TDK: Stemmer at sykkelen min ble dårlig innkjørt, men han fyren som kjørte den kjørte ikkenoe bøst uansett, så jeg tror ikke at den sykkelen min visste hvordan det var å være over 9000rpm før den kom hit.. :P
2002 Aprilia RS 125 SBK
Snart: Råeste fargekombinasjon ever!! :D

1992 Citrion XM 2.0L
Snart Audi/Vw
User avatar
Trulso
Posts: 500
Joined: 27 Apr 2005 16:04
Location: Trondheim

Post by Trulso »

nai, det er en faktisk litt sant, ikke at dette gjeller for alle motorer i samme grad muligens..
TDK
Posts: 1098
Joined: 26 Apr 2005 15:55
Location: Asker

Post by TDK »

ChristR wrote:
Trulso wrote:2)
Men Nå skall det sies at mere og mere mener eller har hørt at inn kjøring ikke er så viktig lengere. Siden dagens teknologi lager motorene mer presis enn før, var mye viktigere i gamle dager da motorene "ikke passet" så godt.. ( Ikke og annbefale og gå etter, men litt sanhet er det sikkert i d)
Bullshit.. Når det er en motor som har 34hk fulleffekt så er det ganske høy komp på den. Med plombert annlegg er det 11kg. Da sier det seg selv at det e rganske trangt inni der, når du kjører inn dårlig så blir syl for ripete.

Men slapp av... Ny sylinder koster bare 11000kr.. ;)

TDK: Stemmer at sykkelen min ble dårlig innkjørt, men han fyren som kjørte den kjørte ikkenoe bøst uansett, så jeg tror ikke at den sykkelen min visste hvordan det var å være over 9000rpm før den kom hit.. :P
Hehe, skjønner...

Men du kan da kjøpe en uoriginal sylinder for 4-5 tusen? Modifisert polini 165cc koster jo 4700 hos lymotuning...
Aprilia RS 125 FP
Uplombert Potte - El. Eksosventil - Uplombert CDI - Uplombert luftfilter
User avatar
Trulso
Posts: 500
Joined: 27 Apr 2005 16:04
Location: Trondheim

Post by Trulso »

hmm.. jaja.. vi får sje om den i hele tatt blir dasset før jeg tenker på slikt:P går greit så lenge den holder ett par, tre månder til;)
Post Reply