Trådløs kommunikasjon mellom sykler og/eller biler?

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
User avatar
Dentist
Posts: 306
Joined: 09 May 2005 10:21
MC: Yamaha FJ 1100 m/1200 motor og gearkasse
Location: Hamar

Trådløs kommunikasjon mellom sykler og/eller biler?

Post by Dentist »

Vi er 4 stk. med sykler som planlegger en tur i sommer.

Iallefall min bedre halvdel og venninnen til en av de andre vil kjøre bil. Det er jo kjekt, siden de kan ha med mye av bagasjen i bil.

Vi har såvidt diskutert om vi skal kjøpe noen form for trådløs kommunikasjon for å ha mellom oss på sykkel og de i bilen.

Har såvidt sett på en løsning hos Elkjøp;

Radioer av denne typen og headsett av denne typen

Noen som har erfaringer med en sånn løsning? Fungerer det tilfredsstillende mellom både sykler og sykkel-bil?

Andre løsninger som ikke koster skjorta som kan anbefales?
coolfantaman
Posts: 118
Joined: 28 Apr 2005 23:54
Location: Egersund

Post by coolfantaman »

Har lest mye om at nesten uansett hvilket system du har, så blir det dårlig når du kommer opp i hastigheter mot 80. Når jeg hadde oppkjøring hørte jeg bare så vidt hva sensor sa. Så ikke kjøp det billigste du finner. Det er også et pluss å ha en bra hjelm med lavt støynivå.
Honda - The Power Of Dreams

Kjører Honda Shadow 125 ccm
User avatar
NoName
Posts: 3684
Joined: 23 Apr 2005 10:54
MC: 07 Buell XB12Scg
09 Buell 1125CR

Post by NoName »

Vet det finnes hjelmer med innebygd blutooth..
Men det er vel ikke akkurat det du var ute etter.. :roll:
humle
Posts: 66
Joined: 14 May 2005 22:36
Location: Toten

Post by humle »

Vi har en som heter Cobra MT 725, og med det headsettet du har bilde av. Det fungerer bra mellom sykler, men ikke med noe særlig avstand mellom, de reklamerer med tre km, men vi har ikke fått det til å virke lenger enn ca 1 km, i tettbygd strøk.
Headsettet var enkelt å montere i hjelmene og knappen på styret er også grei å bruke.
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

http://www.autocom.co.uk/ ... importør: http://www.sps.no/

Selv kjøpte vi 2 par Zodiac håndholdte walkier fra http://www.dittvalg.no , med taleaktivering.. ok, men problemet er at du ikke kan skry lyden på øreproppene spesielt høyt opp, dvs at de er dårlig egnet til snakking i hastigheter rundt 80 og over

Litt til siden, for er ikke mulig mellom sykler: link
humle
Posts: 66
Joined: 14 May 2005 22:36
Location: Toten

Post by humle »

De vi har måtte vi skru lyden ned til nivå 4 (8 er det høyeste) for det ble ALTFOR høyt når lyden kom rett i øret. Men nå skal det sies at vi er sjelden over 80! Vi er så kjedelige atte!!!
Pollti

Post by Pollti »

Jo jo Humle. Men det er jo stor sjanse for at du kommer inntakt fra kjøreturen. Og det er veldig viktig.
User avatar
Dentist
Posts: 306
Joined: 09 May 2005 10:21
MC: Yamaha FJ 1100 m/1200 motor og gearkasse
Location: Hamar

Post by Dentist »

NoName wrote:Vet det finnes hjelmer med innebygd blutooth..
Men det er vel ikke akkurat det du var ute etter.. :roll:

Hmmm... så du får kjøpt hjelm med innebygd Bluetooth? Hvilke hjelmmerke er det isåfall?

Får du kjøpt kun Bluetooth headsett til hjelmer? Isåfall; linker? pris? osv...

Så på Cobra MT725 - du får en valuepack m/2 radioer, 2 oppladbare batterier og ladere til 895,-. Så får du MC headsett til 499,- og evt. en sak for å koble innpå f.eks. en MP3 spiller e.l.
Komplett løsning for både kommunikasjon og musikk til 1639,- kroner.


Ett litt annet spørsmål; hvis jeg monterer enten ett slikt headsett til Cobra radioene eller noe Bluetooth opplegg... vil du høre godt nok selv om du bruker ørepropper? Både tale og musikk?
Kjøre langtur uten ørepropper er ikke noe som frister noe særlig... så kan du få nok volum så du hører greit nok selv med ørepropper? Det er nesten en betingelse hvis jeg skal anskaffe slikt utstyr.
User avatar
NoName
Posts: 3684
Joined: 23 Apr 2005 10:54
MC: 07 Buell XB12Scg
09 Buell 1125CR

Post by NoName »

Det er bare et par dager siden jeg leste om hjelmen, men jeg husker ikke hvor..
Men jeg vet det er flere merker som leverer dette nå.
Også ideelt for de som hører på mp3 når de kjører..
User avatar
Dentist
Posts: 306
Joined: 09 May 2005 10:21
MC: Yamaha FJ 1100 m/1200 motor og gearkasse
Location: Hamar

Post by Dentist »

Litt googling frambragte ikke så mye... men fant en halvhjelm fra Momo og noe fra BMW.

Er det ikke andre enn BMW som har helhjelmer med innebygd Bluetooth?
De koster sikkert en formue... som alt annet BMW.

Jeg skal jo kjøpe meg ny hjelm veldig snart, så hadde jeg fått tak i en med Bluetooth hadde det jo vært genialt.


*EDIT* Aha... fant noen fra Dainese; http://www.dainese.com/eng/collezioni.asp
...øhh er det noen som fører Dainese hjelmer i Norge?

Denne fikk jeg litt lyst på;

Image
User avatar
medic1136
Posts: 415
Joined: 26 Apr 2005 19:57
MC: yamaha MT09 SP 2023 model
Location: moss

Post by medic1136 »

De fleste slike sett er som nevnt over fordårlige i høye hastigheter. Dette kommer ofte av at hjelmer støyer for mye i slike hastigheter. Muligheten til å gjør noe med dette er der.

Det man kan gjøre er å sørge for at hjelmen er tett i underkant (med krave) da går det ann å bruke de fleste interkom sett selv i litt høyere hastigheter. Jeg vil anbefalle deg å kjøpe slikt hos en MC forhandler. Utstyret de selger er beregnet på MC og fungerer derfor ofte best til MC bruk
User avatar
Dentist
Posts: 306
Joined: 09 May 2005 10:21
MC: Yamaha FJ 1100 m/1200 motor og gearkasse
Location: Hamar

Post by Dentist »

De Dainese hjelmene som har Bluetooth virker iallefall interessante... men jeg finner ingen priser eller noe annet her i Norge enda.

Har du 2 slike hjelmer, kan de kommunisere trådløst med hverandre via Bluetooth, mens hovedhjelmen fortsatt kan ta imot Bluetooth fra en mobil e.l.

Har fundert på og bytte ut mobilen min med en Sony Ericsson K750i - og den har innebygd MP3 spiller... så hvis den også kan overføre musikk via Bluetooth til hjelmen, hadde jeg jo hatt en all-in-one løsning! :D
User avatar
Bernt`ern
Posts: 165
Joined: 01 May 2005 23:18
Location: Lørenskog

Re: Trådløs kommunikasjon mellom sykler og/eller biler?

Post by Bernt`ern »

Dentist wrote:Vi er 4 stk. med sykler som planlegger en tur i sommer.

Iallefall min bedre halvdel og venninnen til en av de andre vil kjøre bil. Det er jo kjekt, siden de kan ha med mye av bagasjen i bil.

Vi har såvidt diskutert om vi skal kjøpe noen form for trådløs kommunikasjon for å ha mellom oss på sykkel og de i bilen.

Har såvidt sett på en løsning hos Elkjøp;

Radioer av denne typen og headsett av denne typen

Noen som har erfaringer med en sånn løsning? Fungerer det tilfredsstillende mellom både sykler og sykkel-bil?

Andre løsninger som ikke koster skjorta som kan anbefales?
Jeg har Cobra MT 725 Value Pack fra dittvalg.no - og synes den fungerer helt greit.
Her kan du lese hva jeg skrev om den etter første test: http://www.nmcf.net/viewtopic.php?t=398 ... c&start=15

Vær klar over at kvaliteten på hjelmen - dvs. støynivået inni er avgjørende for hvordan du oppfatter lydkvaliteten. I min Shoei hjelm holder det å ha lydstyrken på 3-4, mens en jeg kjører sammen med som har en langt billigere hjelm må ha lydstyrke 6-7!!

Dentist - du nevner ørepropper, på Oslo Open på Bjerkebanen stod det noen og viste frem ørepropper som var både hørselsvern og høytalere som kunne kobles opp mot det meste. De var selfølgelig ikke billige, ca 2 tusen - de var formstøpte etter ørene til de som skulle bruke de.
Husker desverre ikke hva forhandler het.... :?
Living is Riding....
User avatar
Dentist
Posts: 306
Joined: 09 May 2005 10:21
MC: Yamaha FJ 1100 m/1200 motor og gearkasse
Location: Hamar

Post by Dentist »

Jeg fant ett Bluetooth headsett for hjelmer som virker interessant;

Scala Rider Bluetooth headsett for hjelmer

Prisen er $149 + frakt. Skal lanseres i dag iflg. nettsiden til de. Sendte en mail til expansys sin norske avdeling om de kunne skaffe det + pris.

Jeg skal som sagt ha ny hjelm, og har mest lyst på Caberg Justissimo åpningshjelmen med innebygd solvisir - så den hjelmen + dette headsettet burde være en grei kombinasjon (ikke minst prismessig).

Har ikke funnet noen priser eller noen som fører Dainese hjelmene i Norge enda... men jeg tror vel de koster ganske mye?


Dette løser ikke kommunikasjon mellom sykler i noen særlig grad, men gir iallefall mulighet til å ta imot mobilsamtaler (og evt. høre på radio og MP3 med en mobil som har det).

Vet ikke helt hva jeg skal satse på... mest anvendelig til vanlig bruk er vel ett Bluetooth headsett/hjelm vil jeg vel tro?
Impervium
Posts: 204
Joined: 27 Apr 2005 13:44
Location: Bergen

Post by Impervium »

I dag kjørte meg og kjørelæreren for første gang med "intercom". Jeg kan ikke akkurat kalle dette "intercom" siden han avbestilte dette, og bestilte "radioer", siden vi senere skal på bane, og butikken var jeg med på, dermed fikk jeg 2 timer gratis.

I dag testet vi dette som sagt, og på vei opp en liten tur retning kjøregården et eller annet sted ikke så langt fra Loddefjord i Bergen i dag, kom en annen inn på samme frekvens som oss, som jeg trodde var kjørelæreren.. som sa:
"Er du der?"
Så jeg tenkte.. jaha.. du sitter rett bak meg.. og spør om jeg er her.. kan det hende du tror jeg sitter å dagdrømmer?, så i mangel av mikrofon, (autotalk virker ikke på mikrofonen på disse radioene), brølte jeg bak til læreren, "Ja, jeg er her!".

Kjørelæreren lo litt og sa, "det var ikke jeg, det er noen andre på radioen".

50 meter lenger borte treffer vi på en mc som venter i et kryss rett før puddefjordsbroen, retning Loddefjord, som vinker fint til oss. Jeg tenkte det kanskje kunne være han som prata.. men kjørelæreren sa det ikke kunne være mulig, og han vet vel best.

Vi kom fram, kjørte litt kjegler, gjorde oss ferdig med det, og dro hjem.
Post Reply