Hva skal jeg velge ???

Prat om mellomtung MC
toppkraft
Posts: 39
Joined: 20 Sep 2006 13:47
Location: Drammen

Hva skal jeg velge ???

Post by toppkraft »

Hallo. Har på hånden to stk 600cc. Den ene sykkelen er en 96 mod som er kjørt 29 tusen km, alle servicer er holdt i serviceheftet, og sykkelen er meget pen.
Sykkel nr to er samme sykkelen men en 98 mod, men den er kjørt 7 tusen km, og er lite brukt. Den er også meget pen, men det har ikke vert noe service på den. Den nåverende eieren trodde det var byttet olje på den når han kjøpte den for 100 mil siden.
Håper på noe raske svar, da jeg må bestemme meg i morgen.

Hva skal jeg velge, nr 1 eller nr 2 ??
Tore^NSR
Posts: 1467
Joined: 17 May 2005 21:19

Post by Tore^NSR »

Hadde jo hjulpet litt hvis du sa hvilken model det er snakk om, og bilder hadde heller ikke vært så dumt.
toppkraft
Posts: 39
Joined: 20 Sep 2006 13:47
Location: Drammen

Post by toppkraft »

Det er Honda VT 600. Bilder har jeg ikke av syklene.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Post by tshansen »

Uten tvil den 98 modellen. Du får mer igjen for sykkelen når du selger den igjen.

hvis det er tilfelle at den bare er gått 7 tusen som i 7.000 km så er jo det ingen ting.

Det skulle kanskje vært skifta olje på den ved 5 eller 6 tusen.

Mvh
-Shaft-
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
inunf
Posts: 4919
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Post by inunf »

7000 km på 9 år? Høres skummelt lite ut. Manglende service er heller ikke bra. Men det kan jo også være et røverkjøp...

VT 600=custom? Da skal det ikke ha så mye å si...
toppkraft
Posts: 39
Joined: 20 Sep 2006 13:47
Location: Drammen

Post by toppkraft »

Ok, tror jeg drar å forhåndsbetaler på 98 moddelen i morgen. Merkelig nok skal de ha omtrent samme prisen begge to, 40 tusen.
Skriver svar tilbake etter jeg har sjekket den grundig i morgen, det blir spenende..
toppkraft
Posts: 39
Joined: 20 Sep 2006 13:47
Location: Drammen

Post by toppkraft »

Sykkelen er kjøpt. Det var en 95 mod Honda vt 600 og en 98 mod Suzuki savage jeg så på. Han som informerte meg om disse sykklene trodde begge var Honda. Hondan var solgt 10 min før jeg kom. Den var en pen og grei sykkel som og hadde kjørt snart 30 tusen.
Kjørte så i mange timer til jeg kom til Suzukien savagen. Den var uttrolig strøken, helt fantastisk fin, så helt ut som ny. Hadde stått lagret i garasje i snart 4 år. Dette for damen som skulle bruke den hadde gitt opp førerkortet. Sykkelen hadde gått 595 mil !!, bak dekket var nytt, men fordekket må byttes i løpet av sommeren. Sykkelen skal nå rett på service, jeg fikk også noen uker garanti ved kjøpet. Det fulgte også med noe ekstra utstyr hun hadde kjøpt. Sykkelen var utrolig pen, og jeg håper jeg har gjort ett godt kjøp.
Det som må gjøre er bytting av bak dekk, og mulig nytt batteri, pluss servicen. Er det noen son forresten vet hvor jeg kan få tak i Instruksjonsbok,da dette ikke lå i sykkelen. Fikk forresten prutet ca 2 tusen på prisen. Ringer å bestiller service time NÅ.
inunf
Posts: 4919
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Post by inunf »

Etter 4 år i garasje må du ha TO nye dekk. Ellers høres det bra ut. Bare pass på at du bytter alle væsker; bremseveske, girolje, gaffelolje og motorolje. Grattis med sykkel!
User avatar
Romy
Posts: 256
Joined: 31 Oct 2006 20:46
MC: Suzuki SV650s 1999. Rød som bare det!
Location: Drammen

Post by Romy »

Gratulerer :D
Min største synd hittil i livet var min Scooter som kom da jeg ble 16, en Peugot Vivacity, 05 modell! :(
Tilgi meg!
toppkraft
Posts: 39
Joined: 20 Sep 2006 13:47
Location: Drammen

Post by toppkraft »

Var på Suzuki i dag angående bestilling av service. Der sa de at det var ikke nødvendig med noen stor servise før 1200 mil.
Han sa jeg skulle bytte motoroil, filter og plugg, deretter smøre vaiere og oveføringer og sjekke løse skruer. Tut og kjør etter dette sa han, disse syklene trenger lite service i forhold til andre.
Kjøpte olje, filter og plugg, og hentet de nye skiltene med det Norske flagget på i dag.
Sykkelen kommer jeg til å behandle like pent som alt det andre jeg har.
Trenger noen forresten en rød og sort 2006 mod Peugeot Blaster som kun er kjørt 20 mil! så har jeg en her for salg. Det står bilde av den på autodb.no under Buskerud.
inunf
Posts: 4919
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Post by inunf »

I og med at bremsevæske har en levetid på to år så ville jeg ha byttet den også.
toppkraft
Posts: 39
Joined: 20 Sep 2006 13:47
Location: Drammen

Post by toppkraft »

Vet noen hvor oljefilteret sitter på savagen, er det under den store runde lokket på venstre siden av motoren?
toppkraft
Posts: 39
Joined: 20 Sep 2006 13:47
Location: Drammen

Post by toppkraft »

Er det noen som vet hvilken effektpott som er lovlig til savagen, og hvem som fører dette? Håper det går greit med litt spørsmål om Savagen.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Post by tshansen »

Selv har jeg null peiling på Savage. Men det er jo ett par stykk her på forumet som har litt styring på denne sykkelen.

Gi det litt tid, eller start en annen tråd med Savage som overskrift såpass de finner hva du spør om :)

Mvh
-Shaft-
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
toppkraft
Posts: 39
Joined: 20 Sep 2006 13:47
Location: Drammen

Post by toppkraft »

Har nå hatt Savagen noen dager, og den går som en klokke.
Trodde det var noe galt med den detter jeg kjøte den, da det kom en klirrende skrenglende lyd ved ett bestemt turtall. Trodde faktisk det var noe galt med stempelringen. Det viste seg bare at skruen til Speedometeret uner tanken var løs. Etter at Savagen har stått 4 år på en Låve, har jeg nå byttet olje, oljefilter, plugger, luftfilter, olje i gaffler, og skal bytte bremseveske og klosser i morgen. Lagde bagasje bærer til den i dag, skal bruke den på handletur til Sverige, gratis gjennom Oslofjord tunnelen og alle bommene til sverige. Utrolig sterk denne lille Savagen, den drar seg opp på 4 og 5 gir der man skulle tro det ikke var mulig. Hadde en VN 1500 Kawazaki i 1997, og det er faktisk ikke mye forskjellen på dreiemomentet og bunndraget. Kawazakien merket jeg selvfølgelig ikke at det satt to på, men det gjør jeg selvfølgelig med Savagen.
Post Reply