Den store forskjellen mellom 1-sylindra og 2-sylindra?

Prat om lett MC.
Post Reply
User avatar
dragen
Posts: 9
Joined: 29 Apr 2005 10:26
Location: Egersund

Den store forskjellen mellom 1-sylindra og 2-sylindra?

Post by dragen »

Hva er egentlig den store forskjellen mellom 1-sylindra og 2 sylindra motorer? Vil den gå bedre eller dårligere? Jeg får nemlig snart en Yamaha Ybr som er 4-takts 1-sylindra . Noen som vet noe mer om denne typen motorer?
Yamaha- Touching your hearth
User avatar
ChristR
Posts: 1381
Joined: 26 Apr 2005 20:41
Location: Fredrikstad
Contact:

Post by ChristR »

Mere dreiemoment i 2sylindra.
2002 Aprilia RS 125 SBK
Snart: Råeste fargekombinasjon ever!! :D

1992 Citrion XM 2.0L
Snart Audi/Vw
TDK
Posts: 1098
Joined: 26 Apr 2005 15:55
Location: Asker

Re: Den store forskjellen mellom 1-sylindra og 2-sylindra?

Post by TDK »

dragen wrote:Hva er egentlig den store forskjellen mellom 1-sylindra og 2 sylindra motorer? Vil den gå bedre eller dårligere? Jeg får nemlig snart en Yamaha Ybr som er 4-takts 1-sylindra . Noen som vet noe mer om denne typen motorer?
Det er mer dreiemoment i 2 sylindra motorer, men såvidt jeg har hørt er ensylindra motorer mer turtallsvillige (har bare hørt det).

Den motoren i YBR er ganske slapp, men du får seff hva du betaler for.
Du kan jo ikke regne med en monster motor i en 125cc til 27900....
Aprilia RS 125 FP
Uplombert Potte - El. Eksosventil - Uplombert CDI - Uplombert luftfilter
User avatar
dragen
Posts: 9
Joined: 29 Apr 2005 10:26
Location: Egersund

Re: Den store forskjellen mellom 1-sylindra og 2-sylindra?

Post by dragen »

TDK wrote:
dragen wrote:Hva er egentlig den store forskjellen mellom 1-sylindra og 2 sylindra motorer? Vil den gå bedre eller dårligere? Jeg får nemlig snart en Yamaha Ybr som er 4-takts 1-sylindra . Noen som vet noe mer om denne typen motorer?
Det er mer dreiemoment i 2 sylindra motorer, men såvidt jeg har hørt er ensylindra motorer mer turtallsvillige (har bare hørt det).

Den motoren i YBR er ganske slapp, men du får seff hva du betaler for.
Du kan jo ikke regne med en monster motor i en 125cc til 27900....

Hehe, alt er bedre en moped uansett :P . Skal kanskje slipe kamakslene. Men det er sikkert svindyrt :(
Yamaha- Touching your hearth
User avatar
dragen
Posts: 9
Joined: 29 Apr 2005 10:26
Location: Egersund

Re: Den store forskjellen mellom 1-sylindra og 2-sylindra?

Post by dragen »

TDK wrote:
dragen wrote:Hva er egentlig den store forskjellen mellom 1-sylindra og 2 sylindra motorer? Vil den gå bedre eller dårligere? Jeg får nemlig snart en Yamaha Ybr som er 4-takts 1-sylindra . Noen som vet noe mer om denne typen motorer?
Det er mer dreiemoment i 2 sylindra motorer, men såvidt jeg har hørt er ensylindra motorer mer turtallsvillige (har bare hørt det).

Den motoren i YBR er ganske slapp, men du får seff hva du betaler for.
Du kan jo ikke regne med en monster motor i en 125cc til 27900....

Hva blir da forskjellen på dreiemoment og turtall? Trudde det nesten gikk ut på det samme :?
Yamaha- Touching your hearth
User avatar
ChristR
Posts: 1381
Joined: 26 Apr 2005 20:41
Location: Fredrikstad
Contact:

Re: Den store forskjellen mellom 1-sylindra og 2-sylindra?

Post by ChristR »

dragen wrote:
TDK wrote:
dragen wrote:Hva er egentlig den store forskjellen mellom 1-sylindra og 2 sylindra motorer? Vil den gå bedre eller dårligere? Jeg får nemlig snart en Yamaha Ybr som er 4-takts 1-sylindra . Noen som vet noe mer om denne typen motorer?
Det er mer dreiemoment i 2 sylindra motorer, men såvidt jeg har hørt er ensylindra motorer mer turtallsvillige (har bare hørt det).

Den motoren i YBR er ganske slapp, men du får seff hva du betaler for.
Du kan jo ikke regne med en monster motor i en 125cc til 27900....

Hva blir da forskjellen på dreiemoment og turtall? Trudde det nesten gikk ut på det samme :?
Tutall er hvor mange runder motoren går per minutt.

Dreiemoment er hvor mye kraft motoren gir, altså hvor mye den kan trekke. Det er en definisjon på det, men den husker jeg ikke.
2002 Aprilia RS 125 SBK
Snart: Råeste fargekombinasjon ever!! :D

1992 Citrion XM 2.0L
Snart Audi/Vw
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Re: Den store forskjellen mellom 1-sylindra og 2-sylindra?

Post by ATWindsor »

dragen wrote:
TDK wrote:
dragen wrote:Hva er egentlig den store forskjellen mellom 1-sylindra og 2 sylindra motorer? Vil den gå bedre eller dårligere? Jeg får nemlig snart en Yamaha Ybr som er 4-takts 1-sylindra . Noen som vet noe mer om denne typen motorer?
Det er mer dreiemoment i 2 sylindra motorer, men såvidt jeg har hørt er ensylindra motorer mer turtallsvillige (har bare hørt det).

Den motoren i YBR er ganske slapp, men du får seff hva du betaler for.
Du kan jo ikke regne med en monster motor i en 125cc til 27900....

Hva blir da forskjellen på dreiemoment og turtall? Trudde det nesten gikk ut på det samme :?
Dreiemoment er "dreiekraften" i en motor, mens turtallet er hastighet til denne omdreiningen. Kombinasjonen av disse to gir deg effekten som bestemmer hvor bra kjøretøyet går. Vha girsystemet kan du "veksle" dreiemoment mot turtall og motsatt, så om du vil dra opp en tung bakke, så kan hjulet gå sakte rundt, mot at dreimomentet på dekket er høyt, slik at man kreftene hjulet virker med er store. I motsetning til hva mange tror har ikek dreimomentet alene (dreiemomentet ut ifra motoren, som er det som oppgies), noe å si for hvor bra "drag" ett kjøretøy har, du kan oppnå det samme med høyt turtall, (som du kan overføre til høyt dreimoment på hjulet). Mao, du kan se på dreimoment og turtall som to sier i en firkant, mens arealet er effektn, jo høyere areal, jo bedre går sykkkelen. Hvis en av sidene er kjempelange, så kan arealet også være høyt, men det er ikke sikkert.

AtW
Post Reply