Tekumseh's Blogg

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2075
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh SR500 og den j*vla naboen

Post by Tekumseh »

intruder wrote: 21 Jul 2023 19:54
pelsen wrote: 21 Jul 2023 19:09 Det er vel lyst såpass lenge at du kan dra igang muttertrekkeren ganske sent på kvelden :twisted:
Noen av oss her kan faktisk minne meg om Pondus og Jokke..... :plystre
Haha ;-)
pelsen wrote: 21 Jul 2023 19:09 Det er vel lyst såpass lenge at du kan dra igang muttertrekkeren ganske sent på kvelden :twisted:
Trengte å flytte på bilen, og hadde gleda meg på en likør i kveld, så for å unngå noe kluss med "skal bare," fikk jeg legge om i sted. Kom nysgjerrige hoder opp i vinduet, så det ble nok registrert. Uansett er bilen i orden igjen, og enn så lenge er langarma og 17-koppen med i bilen.

Så når regnværet er over, og hans plen er en god del lengre og jeg skal klippe min lurer jeg på om jeg skal "gå meg bort" og ta en U-sving en 4 - 5 meter foran verandaen hans med min gressklipper på nederste hakket. :twisted:
User avatar
pelsen
Posts: 1120
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Tekumseh SR500 og den j*vla naboen

Post by pelsen »

Tekumseh wrote: 21 Jul 2023 20:50 Trengte å flytte på bilen, og hadde gleda meg på en likør i kveld, så for å unngå noe kluss med "skal bare," fikk jeg legge om i sted. Kom nysgjerrige hoder opp i vinduet, så det ble nok registrert. Uansett er bilen i orden igjen, og enn så lenge er langarma og 17-koppen med i bilen.

Så når regnværet er over, og hans plen er en god del lengre og jeg skal klippe min lurer jeg på om jeg skal "gå meg bort" og ta en U-sving en 4 - 5 meter foran verandaen hans med min gressklipper på nederste hakket. :twisted:
Fint at din aktivitet ble registrert, men om han forstår eller bryr seg om det er vel noe annet.
Nederste hakket på gressklipper er ofte sånn nær jordfreser, det lager ikke fin gressplen. 8)
User avatar
Tekumseh
Posts: 2075
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh SR500 og den j*vla naboen

Post by Tekumseh »

pelsen wrote: 21 Jul 2023 21:16
Tekumseh wrote: 21 Jul 2023 20:50 Trengte å flytte på bilen, og hadde gleda meg på en likør i kveld, så for å unngå noe kluss med "skal bare," fikk jeg legge om i sted. Kom nysgjerrige hoder opp i vinduet, så det ble nok registrert. Uansett er bilen i orden igjen, og enn så lenge er langarma og 17-koppen med i bilen.

Så når regnværet er over, og hans plen er en god del lengre og jeg skal klippe min lurer jeg på om jeg skal "gå meg bort" og ta en U-sving en 4 - 5 meter foran verandaen hans med min gressklipper på nederste hakket. :twisted:
Fint at din aktivitet ble registrert, men om han forstår eller bryr seg om det er vel noe annet.
Nederste hakket på gressklipper er ofte sånn nær jordfreser, det lager ikke fin gressplen. 8)
Haha! :-D Ja, det er akkurat det jordfreserhakket han bruker, men jeg har det hakket jeg også på Stiga''n ;-) :twisted: Neida, det er kanskje greit å ikke synke så lavt, selv om jeg faktisk tror det ikke vil bli hverken lagt merke til eller at det gjør noe.

Jeg er ihvertfall MEGET bestemt på det der gjerdet, selv om 30 meter x 1,5 høyt blir mye plank og mye kapp.
User avatar
pelsen
Posts: 1120
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Tekumseh SR500 og den j*vla naboen

Post by pelsen »

Tekumseh wrote: 21 Jul 2023 21:54 Haha! :-D Ja, det er akkurat det jordfreserhakket han bruker, men jeg har det hakket jeg også på Stiga''n ;-) :twisted: Neida, det er kanskje greit å ikke synke så lavt, selv om jeg faktisk tror det ikke vil bli hverken lagt merke til eller at det gjør noe.

Jeg er ihvertfall MEGET bestemt på det der gjerdet, selv om 30 meter x 1,5 høyt blir mye plank og mye kapp.
Piggtrådgjerde vil vel være et mye mer tydelig skille, og kanskje med litt strøm, sånn 13000V er ikke farlig, tror jeg...bare litt farlig kanskje :smt114
User avatar
Tekumseh
Posts: 2075
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh SR500 og Il Tempo Minimale

Post by Tekumseh »

pelsen wrote: 21 Jul 2023 22:19 Piggtrådgjerde vil vel være et mye mer tydelig skille, og kanskje med litt strøm, sånn 13000V er ikke farlig, tror jeg...bare litt farlig kanskje :smt114
Hehe, "nå er det den lukta igjen, lurer på om naboene griller.." :D


MCTempo.jpg

Har de siste par dagene fått hjem deler og begynt å sette sammen puslespillet som ligger på benken i garasjen. Lageravtrekker spesiallaga for veivlager på denne var gull verdt da jeg var av med lagrene sikkert 8 ganger før shimsinga var rett.

Banka ut messingforinga som ligger mellom rådearma og stempelbolten - fordi jeg skada den litt da jeg dora ut bolten - det var tørt og satt bom fast. Da jeg skulle inn med den nye jeg hadde bestilt - ja så var den til nyere veiv, og var 1 mm for tykk i godset, og uten smørehull.

Gode råd dyre. Ikke i salg noe sted - bare unyttige tips på Facebookgrupper om å bytte veiv (som ikke finnes til akkurat denne motoren.)

En 1/4" forlenger hadde akkurat 11,9 mm utvendig og med litt spraylim kunne foringa tres på. Forlengeren satte jeg så "feil" vei inn i drillen. Så med en knipetang på "avtrekkeren" hadde jeg en egen liten dreiebenk, og kunne file og "sandpapire" ned fra 15 til 14 mm utvendig. Mange stopp og kontrollmål med skyvelær underveis.

Borra på smørehull med 3 mm bor, pussa gradene på hullene og fikk banka den lett inn i veivstaken/råden.
MCbrotsj.jpg

Så var det brotsjinga, for stempelbolten gikk jo ikke inn. Verktøy til sånt er dyrt, og det var helgekveld.
Løsninga ble en boltspistolspiker, masse spraylim, rulla på en 5 x 10 cm rull med 120 sandpapir, satte en gaffateip rundt det hele i ene enden.
Gaffateipsida inn i drillen og veiva i andre hånda. Prøvde bolten hele tia. Tilslutt gikk bolten inn akkurat sånn tregt som den skal og stemplet flytta seg helt kompakt som det skal. Sånn at akkurat tyngdekrafta slipper ned stempelet sakte om man holder veiva rett ut. Herlig!
MCveiv.jpg

Fikk sammen innmaten og fikk sammen blokkhalvdelene i går, etter litt spekulasjoner. Clutch og gearvelger fungerer ihvertfall som det skal. Clutchen med nye lammeller og trykkplate er også på plass. Så da er det andre sida med ladinga som skal få prøve seg i dag.
MCblokk.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9162
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Tekumseh SR500 og Il Tempo Minimale

Post by ojda »

Den som gir seg er en dritt 😝
Må bare si at noen ganger blir jeg litt imponert herinne 🫡
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Tekumseh SR500 og Il Tempo Minimale

Post by inunf »

Bra jobbet! =D>
User avatar
Borg
Posts: 1704
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Tekumseh SR500 og Il Tempo Minimale

Post by Borg »

Hvis den funker som den skal over tid, skal jeg istemme «bra jobba» jeg også :D

Artig lesning@Tekumseh =D>
User avatar
Tekumseh
Posts: 2075
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh SR500 og Il Tempo Minimale

Post by Tekumseh »

ojda wrote: 30 Jul 2023 11:39 Den som gir seg er en dritt 😝
Må bare si at noen ganger blir jeg litt imponert herinne 🫡
Nei, man må ikke gi seg. ;-)

Hadde en lignende episode for å få ut bøssninga i venstre blokkhalvdel et par dager tidligere. Det innebar en svinghjulasvtrekker for Yamaha SR konvertert til glidehammer, en gjengetapp M14 x 1,25 og en knust tennplugg (for å bruke gjengene.) Den kom ut den også.
MCbossing.jpg
Bøssing til clutchaksel

inunf wrote: 30 Jul 2023 15:25Bra jobbet! =D>
Takk for det. Nå har @Borg et godt poeng, den er ikke starta enda, og slettes ikke prøvd over tid.
Borg wrote: 31 Jul 2023 18:26 Hvis den funker som den skal over tid, skal jeg istemme «bra jobba» jeg også :D

Artig lesning@Tekumseh =D>
Haha, ja jeg skal takke for kommentaren om jeg nå får start, og dermed kan prøve den over tid ;-)

Motor.jpg
Motor komplett med 2 dl SAE 80 - 90 GL1 gearolje


Foruten kjedekassen er den nå satt sammen komplett, men har ikke kobla til dimbryteren som også styrer tenninga. Finner ikke helt ut av hva som er hva i bryteren, selv om jeg har både koblingsskjema og stort sett vet hva kablene er. Har sykla en tur på den da, så både clutch og gear og bakbremse fungerer greit.

Samtidig som det ble pussing og maling av grunnmuren rundt huset og en værutsatt vegg mot vest som må skrapes om males før høsten kommer.

Bensintanken må renses nok en gang, og det gamle bensinfilteret byttes ut. Også har jeg bestilt ny pedalarm, da den høyre rette pedalen tar hardt borti eksospotta, som igjen sikkert har gjort at pakkboks og aksel var veldig slitt på den sida. Setter på en bua pedal så den går lengre ut fra sykkelen.

Ny bremsewire, og nye slanger er også på tur, men dekk kjøper jeg lokalt på Thansen. Askim Gummifabrikk la vel ned i 10984, så dekkene må byttes ut ;-)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2075
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh SR500 og Il Tempo Minimale

Post by Tekumseh »

Det ble en kjøretur i dag \:D/

Men har problemer med forgasser eller tenning, dør totalt ut i motbakke, og går varm og stopper etter 10 - 15 min kjøring. 5 minutter nedkjøling så kan man kjøre nye 10 minutter. Må vel ta en totaloverhaling av forgasseren også. Delene i den er ganske slitte, så jeg regner med det er det. Starter lett, så jeg heller mest mot forgasser.

Etter GPS gikk den 48 km/t på flat mark i dag, men går seg helt ned mot 25 km/t i oppoverbakker.

Video fra andre oppstart. Her hadde jeg fått starta den en gang for å se om dimbryteren ble montert rett - at jeg hadde tenning. Gasswiren var ikke justert opp, så den gikk ikke på tomgang av seg selv, og den tåler mer gass når den har blitt varm:



mcfordon.jpg
Alle veteranene på rad og rekke (og, ja jeg holder på å pusse opp grunmuren på huset)

MCtur.jpg
Pitstopp etter å ha gått varm - på ganske nøyaktig samme sted som der SR-motoren havarerte for 2 år siden
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
pelsen
Posts: 1120
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Tekumseh SR500 og Il Tempo Minimale

Post by pelsen »

Det er noe som tyder på at den går for magert, den høres slik ut på videon.
Lite bensin gjør at den går varmt, og samtidig får den tilsvarende lite olje siden det er oljeblandet bensin.
Går den tregt før den stopper når den går varm? Sånn type varmskjæring?
User avatar
Tekumseh
Posts: 2075
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh SR500 og Il Tempo Minimale

Post by Tekumseh »

pelsen wrote: 01 Aug 2023 22:41 Det er noe som tyder på at den går for magert, den høres slik ut på videon.
Lite bensin gjør at den går varmt, og samtidig får den tilsvarende lite olje siden det er oljeblandet bensin.
Går den tregt før den stopper når den går varm? Sånn type varmskjæring?
Nei, den gjør ikke det. Eller den døde opp en bakke, og den drar jo så fryktelig dårlig i motbakke, både kald og varm.

Den begynte å lugge på 1. gear oppover en bakke etter å ha kjørt sakte gjennom sentrum. Da jeg kom opp og satte den i 2. gear døde den. Så sykla jeg ned over plassen på Biltilsynet, og venta en 5 minutters tid, så starta den igjen, på et lite lett tramp.

Men min teori er også for magert. Om nåla er på feil hakk, blandeskrue eller om dysestørrelser er feil - jeg vet ikke. Nåla var grov og stygg da jeg holdt på med gasseren for 4 år siden - den ble smergla med 1200-papir. I sommer har jeg ikke åpna gasseren heller - fokusert kun på blokka. Skal lese meg opp litt - og bytte alt i det kinesiske rep-kit'et jeg kjøpte for et par uker siden.

Ene pedalen slår borti svingarmsmutteren, så jeg skal prøve å ikke bruke den nå før ny pedalarm kommer, så det ikke blir slakke med en gang inni motoren.
ArcticTiger
Posts: 2539
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Tekumseh SR500 og Il Tempo Minimale

Post by ArcticTiger »

Falsk luft mellom gassern og sylindern? Gassern fikk gjerne bøyde ører om man skrudde den til for hardt. Og da tetta det dårlig, så skrudde man enda hardere til😜 Så sjekk om du har plan anleggsflate på gassern, og at pakningen er hel.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2075
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh SR500 og Il Tempo Minimale

Post by Tekumseh »

ArcticTiger wrote: 01 Aug 2023 23:21 Falsk luft mellom gassern og sylindern? Gassern fikk gjerne bøyde ører om man skrudde den til for hardt. Og da tetta det dårlig, så skrudde man enda hardere til😜 Så sjekk om du har plan anleggsflate på gassern, og at pakningen er hel.
Der har du noe også ja. Takk for tipset! Innsugspakninga jeg kjøpte var av hardplast eller noe, så den gikk istykker før jeg fikk den på. Så jeg dro vel til ganske bestemt med gammel-pakninga..
Jonta
Posts: 561
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Tekumseh SR500 og Il Tempo Minimale

Post by Jonta »

Høres ut som om den går magert, ja.
Om forgasser flensen er blitt bøyd av for hard tiltrekkning (helt normalt desverre), ikke prøv å bøye "ørene" tilbake. Da knekker de. Ta heller ei flatfil, og fil flensen plan igjen.
Tiltrekkninga på disse M5 mutterne er neste ingen ting (var det, skru inntil pluss ca. 70 grader?), bakkalitt pakninga er temmelig myk (eller var det asbestpakn.)
Flottørhøyden kan også være feil?
Om den er justerbar anbefaler jeg ca. 12.4 mm fra topp flottør til nålespissen. Om det er den "vanlige 12mm gassern du har.

Uttrekningsmetoden din, av messingforinga i blokka, er jo genial. Går ut i fra at du gjenga opp foringa og skrudde tennpluggen i....
Post Reply