Tekumseh's Blogg

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Tekumseh's Rosablogg

Post by mekkern »

Hadde problemer i mopedtiden da SVV forlangte "støyskjermet plugghette" som var disse dritthettene,vi tok av blikket men det likte de ikke.
Senere har vi plugger med støydemping så dette er helt unødvendig og i tillegg sitter det en motstander i hetta som skal være støydempende- dobbel og trippeldemping så er det ikke mye igjen til gnisten.
Det holder lenge med R pluggeller motstand i plugghetta.
Og skikkelig gummitetning selvfølgelig.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh's Rosablogg

Post by Tekumseh »

mekkern wrote: 05 Jun 2023 08:33 Men den blikkdritten på plugghetta er nesten garantert feil i regn.
Kjøp en NGK plugghette uten den skiten så kan du kjøre i en monsun..
Har aldri hatt problemer i regn (bortsett fra bremseeffekt), men med en millimeter bred sprekk over hele coilen som ligger åpent under tanken var jeg redd for komplikasjoner på langtur i regn. Derfor bytta jeg coil.

Bjerknez wrote: 05 Jun 2023 10:36 Hvorfor feiler egentlig denne i regn?
Ingenting, men som sagt sprekka i coilen var et potensielt problem i regn.

Bikeridr wrote: 05 Jun 2023 11:58
Bjerknez wrote: 05 Jun 2023 10:36
mekkern wrote: 05 Jun 2023 08:33 Men den blikkdritten på plugghetta er nesten garantert feil i regn.
Kjøp en NGK plugghette uten den skiten så kan du kjøre i en monsun..
Hvorfor feiler egentlig denne i regn?
Metall leder strøm. Det samme gjør regnvann som har blitt forurenset av å ha silt nedover sykkelen og skitne klær. Kombinert med rundt regna 20.000V på plugglwdninga, så blir det lysegrønn overledning istedet for gnist på pluggen 🙃
OK, så nå kanskje jeg har oppdaga at jeg har et nytt potensielt problem i regn.. ;-)

mekkern wrote: 05 Jun 2023 13:04 Hadde problemer i mopedtiden da SVV forlangte "støyskjermet plugghette" som var disse dritthettene,vi tok av blikket men det likte de ikke.
Senere har vi plugger med støydemping så dette er helt unødvendig og i tillegg sitter det en motstander i hetta som skal være støydempende- dobbel og trippeldemping så er det ikke mye igjen til gnisten.
Det holder lenge med R pluggeller motstand i plugghetta.
Og skikkelig gummitetning selvfølgelig.
Bruker Irrudium eller lurium eller hva det heter, 7BP-et-eller annet, og tror jeg kjøpte uten R - resistans- etter du anbefalte det.

Uansett kjentes det godt å ha en hel coil.

Fikk lima på en bit av sete-fairinga som knakk av i vinter. Lånte med TEC7 superlim med activatorspray fra jobb - det er supelim i klasse for seg.
Cowl.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
intruder
Posts: 4292
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Tekumseh's Rosablogg

Post by intruder »

Hva tenker du om bensinen ? :-k ....gamle kjøretøyer
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh's Rosablogg

Post by Tekumseh »

intruder wrote: 06 Jun 2023 10:23 Hva tenker du om bensinen ? :-k ....gamle kjøretøyer
Jeg har fylt 98-oktan siden jeg fikk tak i sykkelen pga dens alder. Fylte også det da jeg kjørte Harley, da var det vel også bly i 98-Super som den hette om jeg ikke husker feil. Om 98-oktan pr i dag er spritfri, vil den mye trolig på sikt få 5 %. Men det er også bedre enn 10 % som i dagens 95.

Jeg tror at bensin som skal lagres i lengre tid (flere uker) på en kanne, på en tank / vinterlagring osv, ikke bør inneholde sprit, da den lettere kondenserer og blir dårlig. Ellers er det mye sannsynlig bare å tut og kjør så lenge man ikke får tenningsbank eller lignende.

Når det gjelder pakninger, bensinslanger... Jeg overhala jo forgasseren, og kan ikke umiddelbart se for meg at noe der ikke skal tåle sprit. Jeg brukte jo forgasserrens og den var så sterk at jeg ikke hadde hælt å blande den i kaffen for å si det sånn ;-) Men dette er vel over tid igjen, så mulig det kan gjøre skade.

Mitt regnestykke er sånn: I fjor kjørte jeg kun 200 mil pga trønderværet var elendig og jeg var opptatt med husprosjekt hele sommeren/høsten. Sykkelen bruker sikkert 0,4 men vi runder av til en halvliter. Det utgjør 100 l bensin. 98-oktan kosta gjennomsnittlig 1,50 mer enn 95-oktan. Da brukte jeg 100 x 1,50 = 150 kr mer i bensin i fjor ved å bruke en bedre bensin.
Sammenligna med service, slitedeler, forsikring, ny MC-jakke osv, er det småpenger.

Om jeg dobler kjørelengden i år - til 4000 km - noe som er mer sannsynlig, koster det meg 300,- kr ekstra i bensin fordelt på hele sesongen.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh øvelseskjøring og prosjekt Tempo

Post by Tekumseh »

Endelig kom sommeren til Trøndelag også.

Var og øvelseskjørte med en kollega i går. Han har nettopp kjøpt en nydelig svart 17-modell MT-07, og skal ta lappen i ganske nær fremtid. Var i kjøregården, og litt på småveier rundt byen.
MCIlovels.jpg
I dag ble det hjemmedag, men begynte som smått på prosjekt Il Tempo Minimale (50 ccm 1958 Tempo Lett Swing modell 200). Tempoen jeg har hatt stående i noen år, som igjen sto på min far fra da vi skaffet den i 1996, og til han skrev den over på meg på 40-årsdagen min for 4 år siden. Bra var det at han har hatt den på seg, ellers hadde den garantert blitt solgt i mellomtiden.
MCIlTempo.jpg
Det er sagt at kjedet i forbindelse med pedalene inni blokka er utslitt, og jeg har vært usikker på stempel, ringer og sylinder pga den begynte å dra dårligere andre året jeg brukte den.

Stempel og sylinder så ganske grei ut, så jeg forstår ikke hvorfor den stoppa / gikk varm etter ett kvarters kjøring den dagen jeg kjørte den i 2019. Etter den kjølna av starta den igjen og jeg kom meg hjem - har ikke kjørt den etterpå. Kan være noe med gasseren da, men pluggen så da ganske Ok ut den også... Jaja, skal få klyvd den nå, så får vi ihvertfall sett tilstanden på det inni først.

Og ja, nytt sete er på vei fra Tempoklubben.no! Det farga jeansen grå bak allerede i i 1996, så jeg kjørte med Rema-pose rundt det.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
intruder
Posts: 4292
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Tekumseh øvelseskjøring og prosjekt Tempo

Post by intruder »

Lykke til både med kollegaen og Tempoen,misunner deg ikke sommerværet heller.
Selv grusveiene har nok vært for tørre og støvete nå,har sett og hørt lite til MC-folket der.
Men sau og kviger begynner å komme så en må coolen om en skal ta en tur [-X

Håper det blir tur sørover på deg så det kan bli kafferast og prat ! :plystre

Mens kona og jeg satt utenfor Kinarestauranten i Moelv i går kjørte en kar forbi på en fin Corvette med flagg bakpå...han bomgira skikkelig men tok seg fint inn :smt051
User avatar
Borg
Posts: 1687
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Tekumseh øvelseskjøring og prosjekt Tempo

Post by Borg »

Det der ser jo ut som et kjekt prosjekt @Tekumseh
Hel og shabby, samt ikke noe elektronikk som kan forvirre.
Blir kjekt å se på progresjonen :)
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh øvelseskjøring og prosjekt Tempo

Post by Tekumseh »

Borg wrote: 19 Jun 2023 19:04 Det der ser jo ut som et kjekt prosjekt @Tekumseh
Hel og shabby, samt ikke noe elektronikk som kan forvirre.
Blir kjekt å se på progresjonen :)
Joda, et spennende prosjekt. Bestiller ikke deler før motoren er klyvd og jeg ser hva som må byttes ut. Har tenkt å skrape bort orange-malinga, også får vi se om den skal få være ripete og rustete "original" blå og grå, eller om jeg etterhvert gjør den pen. Første mål er å få den på veien.
intruder wrote: 19 Jun 2023 10:16 Lykke til både med kollegaen og Tempoen,misunner deg ikke sommerværet heller.
Selv grusveiene har nok vært for tørre og støvete nå,har sett og hørt lite til MC-folket der.
Men sau og kviger begynner å komme så en må coolen om en skal ta en tur [-X

Håper det blir tur sørover på deg så det kan bli kafferast og prat ! :plystre

Mens kona og jeg satt utenfor Kinarestauranten i Moelv i går kjørte en kar forbi på en fin Corvette med flagg bakpå...han bomgira skikkelig men tok seg fint inn :smt051
Hei Intruder. Har som sagt hatt 30 grader et par dager nå, mens dere fikk omslag og regn = Sitte inne og høre på Rotmo ;-)
Bomgearing gjorde jeg også i ettermiddag, da jeg skulle rive SR'en bortover grusveien der vi hadde grilling/sommeravslutnign med jobben. Jaja, det ble høyt turtall og ingen støvsky...

Håper på en tur sørover, men det avhenger litt på fruen, og litt på været, og litt om de i Lillehammer er hjemme. Det er ingen comfort-tourer, så det kan bli spennende.

Kollegaen tok lappen i dag, og møtte opp sliten og smilende på grilling. Så vi tok følge hjem.

Ellers har kvelden gått med i garasjen. En mutter var links, og var skada fra før, så det ble fein-saga på den. Gikk pent for seg uten å skade akslingen.
MCfein.jpg
Oljen inni var som en brun sirup, og noen steder som et koks-belegg, så at clutchen har slura er ikke så rart.
MCpågang.jpg
Nytt sete kom i posten, men skal visstnok være livsfarlig å montere. Tar det etter hvert tror jeg.
MCsete.jpg
Jeg liker ikke rot, men sånn blir det noen uker...
MCsortiment.jpg
Rengjøring av kjedekasse første gang siden 1971:
MCkjedekasse.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh SR500 og prosjekt IL Tempo Minimale

Post by Tekumseh »

Da er det en viss risiko for at prosjekt Tempo blir lagt på is noen dager.

Setet har en passform og en montering som tilsvarer en motsatt fødsel, dvs at ungen skal inn igjen.
Videoen på Tempoklubben sin side viser en annen type seteskjellett, og det ser mye enklere ut. Mitt sete kan bare deles i to - bøylen bak og resten
https://www.tempoklubben.no/produkt/gum ... til-moped/

Resultatet ble hull i setet, en stor rift i ene åpningen, og mye trolig et brista ribbein (det kjenner jeg om en-til-to dager)... og fortsatt ikke et nytt sete. Setet kommer nok ikke til å holde med den flenga, så det er bare å bestille et uroginalt ferdig-sete med en gang.
mcsete2.jpg
mcsete3.jpg
mcsete4.jpg
mcsete5.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh SR500 og prosjekt IL Tempo Minimale

Post by Tekumseh »

Ribbeinet ble ikke så ille som jeg frykta, selv om jeg kjenner det. Fikk tatt ut clutchlamellene på Sachs-motoren i går, og så at de var heldekt av forstena gammelolje. Så nye lameller der vil nok gjøre underverker med clutchen. Går for nytt komplett sete, en litt smalere replica av et Puch-sete, av merke BTK eller hva det nå hette.

Herlig tur på 15 mil i 30 plussgrader i ettermiddag/kveld. Bittelitt grusvei, masse spennende smal og dårlig asfalt og noe motorvei. SR'en går som ei kule.
Skarnsundet.jpg
MCMe.jpg
Den svarte Biltwellhjelmen er mye trangere enn den røde jeg hadde, til tross for samme størrelse og noenlunde samme modell. Fikk vondt i hodet og tennene i overmunnen passa ikke med de nede før en time etter jeg fikk av hjelmen :-D Her må det masseres isopor...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh SR500 og prosjekt IL Tempo Minimale

Post by Tekumseh »

Som skrevet tidligere, bestilt noen deler for å kunne fortsette prosjektet.
Ribbeinet jeg brista har vært snilt, men det kjennes fortsatt. Gummisetet er hengt opp på veggen i garasjen og skal få henge der til spott og spe.
Nytt komplett sete, svinghjulsavtrekker, speil, pakningssett, primærkjede, en mutter jeg fikk sage av med feinsag m.m.

Når jeg har mottatt og fått brukt svinghjulavtrekkeren, vil jeg komme inn i materien og se tilstanden. Synes det er akkurat litt for mye slark i veiva, men håper i det lengste å få slippe å gjøre noe med den.

Clutchen er borte siden sist, og der var lamellene helt ferdige, så de må byttes ut. Ellers virker utrolig nok de 65 år gamle små clutchfjærene å fortsatt gjøre jobben.

Har forresten meldt meg inn i Tempoklubben, så jeg får tilgang til verkstedshåndbøker, delekataloger, motorfisches, fargekoder osv. :-)
IMG_20230704_201649.jpg
Mye bruk for flatjern ;-)

IMG_20230704_201809.jpg
IMG_20230704_201626.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Tekumseh on 09 Jul 2023 09:41, edited 1 time in total.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh SR500 og prosjekt IL Tempo Minimale

Post by Tekumseh »

Da kom det pakke i posten \:D/ :
MCmopeddeler.jpg

Setet passa perfekt.. etter en runde med fila så klemma rundt setestolpen gikk på.
MCsetet2.jpg
MCSetet.jpg
Og svinghjulavtrekkeren fungerte, og har andre gjenger andre veien, som passer på clutchkurven.
MCsvinghjul.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh SR500 og prosjekt IL Tempo Minimale

Post by Tekumseh »

Fikk omsider klyvd motoren her på fredag kveld, og brukte deler av dagen i går på å gjøre rent og skrape forstena olje = samme substans som tannsten. Bitteliten slark i veiva, så jeg er usikker på om jeg skal bruke den, eller om jeg skal sette himmel og jord i bevegelse for å få bytta rådelager og dermed balansert opp. Ny veiv er håpløst å finne til akkurat denne motoren.
MCKLYV.jpg

Klissa ikke med oljefingrer på mobilen og tok bilder underveis, men har lagt alle shims der de hører til, likevel litt spennende når den skal monteres iom shims er individuelt på hver enkelt motor..

MCVEIV.jpg
MCtenning.jpg
Håper å få stifttenninga til å fungere rett igjen -- har ingen erfaring med sånt...


Ellers ble det en fin 3-milstur med Yamahaen på ettermiddagen i går - derav 1,5 mil med tørr grusvei = mest bakbrems. Må kjøre litt også, ikke bare skru. Tok ingen bilder, da jeg rett og slett glemte det.

Har nå fått testa speedometret opp mot GPS, og det viser var det 2 km/t feil ved 80, og toppfart på strekke på 700 meter med litt motvind var 127 km/t. Da sto nåla på like over 130 - akkurat som min første endunker - Savage - leverte. Uansett trygt å vite at speedometeret er korrekt i alle hastigheter.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh SR500 og prosjekt IL Tempo Minimale

Post by Tekumseh »

Da er det sendt inn enda en bestilling på deler til Il Tempo Minimale, så nå blir det nye motorlager, clutch-lager, nye pedaler, årnlig speil (det som kom sist havna på DBS-Kombien - passa dårlig ved siden av håndgearet) clutchlameller, et par messingforinger, en bremsedel og et repkit til forgasseren.
Og glemte selvsagt den segerringen som hadde gått istykker. Men det går vel greit å få skaffe den håper jeg.

Holder fortsatt på å skrape av gammel maling, så mopeden blir mer og mer blå, og mer og mer shabby "i lakken."

I morgen går regnværet over til sol igjen, så da må jeg bare få lufta Yamahaen en lengre tur.
User avatar
intruder
Posts: 4292
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Tekumseh SR500 og prosjekt IL Tempo Minimale

Post by intruder »

Og blir det noen MC-tur sørover eller ? :-k :shock:
Post Reply