Tekumseh's Blogg

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh SR500 og Il Tempo Minimale

Post by Tekumseh »

Jonta wrote: 02 Aug 2023 15:08 Høres ut som om den går magert, ja.
Om forgasser flensen er blitt bøyd av for hard tiltrekkning (helt normalt desverre), ikke prøv å bøye "ørene" tilbake. Da knekker de. Ta heller ei flatfil, og fil flensen plan igjen.
Tiltrekkninga på disse M5 mutterne er neste ingen ting (var det, skru inntil pluss ca. 70 grader?), bakkalitt pakninga er temmelig myk (eller var det asbestpakn.)
Flottørhøyden kan også være feil?
Om den er justerbar anbefaler jeg ca. 12.4 mm fra topp flottør til nålespissen. Om det er den "vanlige 12mm gassern du har.

Uttrekningsmetoden din, av messingforinga i blokka, er jo genial. Går ut i fra at du gjenga opp foringa og skrudde tennpluggen i....
Ja, dumme meg tenkte jeg skulle få den ut med bare gjengetappen, og kjøpte en så sjelden tapp at bolt ikke var å oppdrive. Men heldigvis hadde tennpluggen samme gjenger, så jeg knuste den og satte den i svinghjulsavdrageren / custom glidehammeren ja, og fikk dradd ut. Litt lite ergonomisk glidehammer på størrelse med en halvliters ølboks, men det funka.

Flottøren er fast i denne gasseren etter hva jeg kan se. Bing 1/12/71.

Nå har jeg bytta alle deler i forgasseren inkl pakninger. Blåst rent og brukt forgasserrens.

Jeg har målt anleggsflaten, den var bittelitt skjev, men la 240-papir på borden og gnugga gasseren frem og tilbake til alt ble flatt = blankt. Gjentok med 1200-papir. Gammel innsugspakning dog.

Satte ei kule i drillen, og "hona" bort den lille flensen som ble i innsughullet, brukte en rullings av 1200-papir litt etterpå.

Rent med trykkluft på boks og forgasserrens

Satte nynåla i hakk 3 ovenfra istedet for 2 som skal gi den mer suppe (nåla lengre opp)

Monterte og kjørte en tur, akkurat samme syndrom, om ikke bittelitt tammere (psykologisk kanskje?).

Nå renser jeg eksos. Får veldig mye dritt ut av potta, har brukt snart en halvlitersboks CRC bremserens. Får ikke plukka potta fra hverandre, så jeg må bruke tungvindtmetoden... Jaggu er potta strupa godt, er ikke stor åpning der i demperen.

Når potta er på igjen, skal jeg prøve startgass rundt innsuget når den går på tomgang. Glemte det i sted. Måtte jo også justere clutch oppi alt etter jomfruturen i går og nye lammeller osv. Og mista en del til et deksel, det blir spasertur og leting i veikanten i kveld.

Funker ikke startgass på innsuget og at potta er mer åpen, blir det et Cometsett til vinteren, 60 ccm og 17 mm istedet for 12 mm gasser.
User avatar
Roargutten
Roargubben
Posts: 533
Joined: 07 Oct 2015 10:36
MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000
Location: Årnes

Re: Tekumseh SR500 og Il Tempo Minimale

Post by Roargutten »

Sjekka at bensinkrana ikke er tett?
Kjent sak at pottene gror igjen på disse så lurt å få renset den.

Jeg hadde 60mm agge cylinder, zundappotte og mikunigasser på en tempo jeg hadde for en stund siden, den gjorde 90kmh på gps 🙈 da hadde jeg også byttet veiv osv. Ikke mye originalt igjen på den.

Moro å se at noen fremdeles tar vare på disse
You only live once, but if you do it right, once is enough.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh SR500 og Il Tempo Minimale

Post by Tekumseh »

Roargutten wrote: 02 Aug 2023 17:05 Sjekka at bensinkrana ikke er tett?
Kjent sak at pottene gror igjen på disse så lurt å få renset den.

Jeg hadde 60mm agge cylinder, zundappotte og mikunigasser på en tempo jeg hadde for en stund siden, den gjorde 90kmh på gps 🙈 da hadde jeg også byttet veiv osv. Ikke mye originalt igjen på den.

Moro å se at noen fremdeles tar vare på disse
Haha, da var det turtall, til tross for sikkert høy dreving ;-) Morsomt! :-)

Bensinkrana er nettopp overhalt, bytta pakning for et par-tre dager siden. Tappa tom tanken i dag, og lot da alt renne gjennom krana og bensinfilter.

Holder på med en reel potterens nå, og har fått ut en sand-aktig masse. Hadde i tennveske og tente på og fikk opp tempen. Så tømte jeg en sprayboks med Luna Citrus cleaner, og putta inn en våtserviett i hver ende, så nå får vi se i morgen hvor mye mer vi får ut. Og om jeg får noe mer moment i gammel'n.

Så hjelper ikke det, så får det bli en trimsats ved senere anleding. Ser mopedrenovering.se har et kit for luftkjølte gammel-Sachs på 50 ccm. Men fra 38 til 41 mm stempel, 17 mm forgasser og åpnere eksosanlegg.

Kjørte SR'en til butikken en tur i kveld, og fy flate det kjentes ut som rakett i forhold :shock:
ArcticTiger
Posts: 2526
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Tekumseh SR500 og Il Tempo Minimale

Post by ArcticTiger »

Vi brukte å brenne ut alt sot og grakse i pottene med en propanbrenner. Varma opp til det tok fyr i gugga, og fortsatte å varme til det bare var aske igjen å tømme ut. Krommet blei blått, men who cares [-X Og du må rense svanehalsen og, og sjekke exosporten i syllindern. Jeg har opplevd at den var nesten helt full av avleiringer, kun et ørlite hull der exosen kunne slippe ut.
Jonta
Posts: 553
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Tekumseh SR500 og Il Tempo Minimale

Post by Jonta »

ArcticTiger wrote: 02 Aug 2023 23:34 Vi brukte å brenne ut alt sot og grakse i pottene med en propanbrenner. Varma opp til det tok fyr i gugga, og fortsatte å varme til det bare var aske igjen å tømme ut. Krommet blei blått, men who cares [-X
Det samme gjorde vi, men med bensin ikke propan. Mener å huske at et 10mm armeringsjern ar fint til å stake opp hullene på plata midt inne i potta.

Tecumseh: Slikt billig kinatrimsett ville jeg styrt unna. Det har mye ulyder, går bra, men du mister mye bunndrag.
Får du ikke åpna potta? Det er ei M6 mutter i enden som du får taki med ei 10 mm pipe (ev langpipe)
User avatar
intruder
Posts: 4291
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Tekumseh SR500 og Il Tempo Minimale

Post by intruder »

Selv jeg,den mest uvitende kløna hva angår mekanisk følelse brukte da å skru opp denna muttra for å få ut lyddemper`n...
forferdelig leven og dro innmari dårlig men du verden så tøffe vi var ...... :smt032
User avatar
Roargutten
Roargubben
Posts: 533
Joined: 07 Oct 2015 10:36
MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000
Location: Årnes

Re: Tekumseh SR500 og Il Tempo Minimale

Post by Roargutten »

Tekumseh wrote: 02 Aug 2023 22:36
Roargutten wrote: 02 Aug 2023 17:05 Sjekka at bensinkrana ikke er tett?
Kjent sak at pottene gror igjen på disse så lurt å få renset den.

Jeg hadde 60mm agge cylinder, zundappotte og mikunigasser på en tempo jeg hadde for en stund siden, den gjorde 90kmh på gps 🙈 da hadde jeg også byttet veiv osv. Ikke mye originalt igjen på den.

Moro å se at noen fremdeles tar vare på disse
Haha, da var det turtall, til tross for sikkert høy dreving ;-) Morsomt! :-)

Bensinkrana er nettopp overhalt, bytta pakning for et par-tre dager siden. Tappa tom tanken i dag, og lot da alt renne gjennom krana og bensinfilter.

Holder på med en reel potterens nå, og har fått ut en sand-aktig masse. Hadde i tennveske og tente på og fikk opp tempen. Så tømte jeg en sprayboks med Luna Citrus cleaner, og putta inn en våtserviett i hver ende, så nå får vi se i morgen hvor mye mer vi får ut. Og om jeg får noe mer moment i gammel'n.

Så hjelper ikke det, så får det bli en trimsats ved senere anleding. Ser mopedrenovering.se har et kit for luftkjølte gammel-Sachs på 50 ccm. Men fra 38 til 41 mm stempel, 17 mm forgasser og åpnere eksosanlegg.

Kjørte SR'en til butikken en tur i kveld, og fy flate det kjentes ut som rakett i forhold :shock:
Var 14 drev fremme, byttet senere til 13 drev for litt mere kraft og ofret toppfarten litt i stedet. Er jo ikke akkurat ramme og bremser for slik fart uansett 🤣

Veteranmopeden har vel også en del til disse.
You only live once, but if you do it right, once is enough.
User avatar
Roargutten
Roargubben
Posts: 533
Joined: 07 Oct 2015 10:36
MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000
Location: Årnes

Re: Tekumseh SR500 og Il Tempo Minimale

Post by Roargutten »

received_548305329076729.jpeg
Et bilde av undertegnede på nevnte rakett her.
En 380 med 4 girs viftekjølt motor. Skulle vel være 7.5 hk med det motor ble utstyrt med.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
You only live once, but if you do it right, once is enough.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh SR500 og Il Tempo Minimale

Post by Tekumseh »

ArcticTiger wrote: 02 Aug 2023 23:34 Vi brukte å brenne ut alt sot og grakse i pottene med en propanbrenner. Varma opp til det tok fyr i gugga, og fortsatte å varme til det bare var aske igjen å tømme ut. Krommet blei blått, men who cares [-X Og du må rense svanehalsen og, og sjekke exosporten i syllindern. Jeg har opplevd at den var nesten helt full av avleiringer, kun et ørlite hull der exosen kunne slippe ut.
Potta er helblå fra før.. :-) Skal se over sylinderen, men mener jeg gjorde den helt ren før montering.
Jonta wrote: 02 Aug 2023 23:58
ArcticTiger wrote: 02 Aug 2023 23:34 Vi brukte å brenne ut alt sot og grakse i pottene med en propanbrenner. Varma opp til det tok fyr i gugga, og fortsatte å varme til det bare var aske igjen å tømme ut. Krommet blei blått, men who cares [-X
Det samme gjorde vi, men med bensin ikke propan. Mener å huske at et 10mm armeringsjern ar fint til å stake opp hullene på plata midt inne i potta.

Tecumseh: Slikt billig kinatrimsett ville jeg styrt unna. Det har mye ulyder, går bra, men du mister mye bunndrag.
Får du ikke åpna potta? Det er ei M6 mutter i enden som du får taki med ei 10 mm pipe (ev langpipe)
Har tatt av sigartuten bak, men får ikke ut innmaten. Den er feste med 4 tapper som kommer ut gjennom plata og er "klinka.
BILDE KOMMER
Men det rikker seg ikke. Svanehalsen sitter også bom fast, jeg holdt på å vri skuldra ut av ledd, men fikk den fortsatt ikke av. Ei heller med relativt harde slag med øks (traff med skaftet like innafør bladet selvsagt) sånn like før bulk-styrke.

Bolten som holder sigartuten bakerst på plass har ramla inn noen ganger, da kommer det gugge ut av hullet, og når jeg får ut den igjen er gjengene full i svartgugge. Spent nå etter 12 timer med rens innvendig.

Ja, hører litt begge deler om disse trimsettene. Men tiden vil vise :-)
intruder wrote: 03 Aug 2023 09:24 Selv jeg,den mest uvitende kløna hva angår mekanisk følelse brukte da å skru opp denna muttra for å få ut lyddemper`n...
forferdelig leven og dro innmari dårlig men du verden så tøffe vi var ...... :smt032
Det er mer enn den skruen på denne, og det rikker seg ikke dessverre. Kan tenke meg lyden ja ;-)
Roargutten wrote: 03 Aug 2023 10:17 Var 14 drev fremme, byttet senere til 13 drev for litt mere kraft og ofret toppfarten litt i stedet. Er jo ikke akkurat ramme og bremser for slik fart uansett 🤣

Veteranmopeden har vel også en del til disse.
Roargutten wrote: 03 Aug 2023 10:20
received_548305329076729.jpeg
Et bilde av undertegnede på nevnte rakett her.
En 380 med 4 girs viftekjølt motor. Skulle vel være 7.5 hk med det motor ble utstyrt med.
Stilig! Full Tempo-mundur! :-) Haha, fantastisk også med den tuten så man får puste i høye hastigheter ;-)

Kan tenke meg det vingler godt i så høy hastighet ja. Husker jeg for 12-15 kg siden hadde 65 km/t ned en lang bakke og det var smånervøst på styret fortsatt, ikke at den bet seg fast som en MC gjør ;-)

Fikk 12-drev i dag jeg, har 11 fra før. Men så lenge den ikke drar skal 11 få stå på.

Veteranmopeden, Kjell Berg, Tempoklubben, Norscand.no og mopedrenovering.se er vel de beste tollfrie alternativene.
Så har man også mopeddelar.se, cykelcraft.se, ettansmopeder.se og mange fler på svensk side, da med toll selvsagt.

Har brukt mopedrenovering.se på alle motordeler og universaldeler, så nå blir det kjell berg eller veteranmopeden på de smådelene som er mer Tempo-unike.
User avatar
intruder
Posts: 4291
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Tekumseh SR500 og Il Tempo Minimale

Post by intruder »

Roargutten wrote: 03 Aug 2023 10:20 received_548305329076729.jpeg

Et bilde av undertegnede på nevnte rakett her.
En 380 med 4 girs viftekjølt motor. Skulle vel være 7.5 hk med det motor ble utstyrt med.
:thumleft
Herlig bilde av Roargutten og moppeden....klesmessig ligner du mye på Benny i Strawberrys julekalender !
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh SR500 og Il Tempo Minimale

Post by Tekumseh »

Da er diagnose stilt og delvis utbedret.
Falskluft.

Limte den nye innsugspakninga som sprakk, filte den flat med sandpapir-på-bord-trikset og satte den dit. Ingen reaksjon på startgass, men super Tec7 med herdespray forvitres kanskje av bensin. Bestilles ny ved neste korsvei uansett.

Nesten tett potte.

Det var demperen som hadde forkulla seg bom fast, og da jeg tok i, vred jeg skjev "tuten." Men noen bank med plasthammeren så kom den. Så du hadde rett @intruder det var ganske enkelt :-) Fikk flidd ut det verste.
mctempo1.jpg
Trodde jeg skulle ta opp de 4 hakene, men det hjalp jo ikke, den satt fast i rundt.

mctempo2.jpg
De delene jeg fikk av i går, men i dag fikk jeg delt opp mer.


Så nå hadde jeg kanskje 30 km/t der jeg hadde 25 sist. Så det blir bedre og bedre.

Kanskje har en middelalders fyr glemt at han er 15 kg tyngre enn da har omsider tok billappen som 20-åring i 1999, og fått falske minner om at den gikk så godt. Den 3-trinnsen med viftemotor var jo kjent for å gå bra, fattern snakker fortsatt om sin gamle, og forbikjøringer av andre oppover traktorvei med to på. Denne er jo en helt annen moped..
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Tekumseh SR500 og Il Tempo Minimale

Post by Bjerknez »

Kjøpte denne i 2017 for 7.000 kroner. Teknisk helt strøken. Alt funket. Men solgte den året etter. Fant ut at moped i dagens trafikk ikke er helt trygt. Det gikk rett og slett alt for sagte.
75B4C808-4662-4FB0-9CF4-D96164B7C108.jpeg
Solgte den året etter som sagt for 12.000 kroner. 8)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh SR500 og Il Tempo Minimale

Post by Tekumseh »

Bjerknez wrote: 03 Aug 2023 16:39 Kjøpte denne i 2017 for 7.000 kroner. Teknisk helt strøken. Alt funket. Men solgte den året etter. Fant ut at moped i dagens trafikk ikke er helt trygt. Det gikk rett og slett alt for sagte.
...
Solgte den året etter som sagt for 12.000 kroner. 8)
Den var fin da! :-) En sen 70-taller?
Ja det er litt småskummelt, men her på landet er det mopedbiler, scootrer, firehjulinger og traktorer, så man blir faktisk tatt mer hensyn til enn jeg trodde.
Hadde ikke orka, om ikke dette var mopeden jeg hadde i ungdommen. Føler at jeg ikke kan selge den ;-)

MEN jeg fikk stopp igjen etter ei lita mils kjøretur. Og sykla 1 km tilbake mens jeg venta på den skulle kjøle seg ned (puh!). Så gikk det hjem igjen i rykk og napp. SR'en var jo akkurat sånn med den uoriginale kina-forgasseren. Men nå er alt i forgasseren bytta, foruten stempelet. Mulig jeg må prøve å bytte det også da, det hadde ikke 100% samme lengde, men det skader vel ikke å prøve.

Har ikke prøvd å stille tilbake nåla til trinn 2 ovenfra, men det tilsier magrere blanding ifølge den gamle håndboka, dvs tips for å spare drivstoff (!)
Tør man gå på trinn 4 - nederst da evt?

Håper nå virkelig at jeg fylte rett bensin også, selv om det ikke skal ha kjempemye å si. Fylte ført 95 på bilen, og mener bestemt jeg fylte 98 på kanna. Så har jeg delsyntet 2-taktsolje som jeg skal bruke opp før jeg skaffer mineral. Det skal heller ikke ha noe å si.

Litt sota plugg. Tidligere sto det i en B7HS, nå står det i en B6HS. Men det skal vel heller ikke gjøre at man kjører varmt, det har vel bare med varme i sylinderflammen å gjøre.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Tekumseh SR500 og Il Tempo Minimale

Post by Bjerknez »

Tekumseh wrote: 03 Aug 2023 17:12
Bjerknez wrote: 03 Aug 2023 16:39 Kjøpte denne i 2017 for 7.000 kroner. Teknisk helt strøken. Alt funket. Men solgte den året etter. Fant ut at moped i dagens trafikk ikke er helt trygt. Det gikk rett og slett alt for sagte.
...
Solgte den året etter som sagt for 12.000 kroner. 8)
Den var fin da! :-) En sen 70-taller?
Ja det er litt småskummelt, men her på landet er det mopedbiler, scootrer, firehjulinger og traktorer, så man blir faktisk tatt mer hensyn til enn jeg trodde.
Hadde ikke orka, om ikke dette var mopeden jeg hadde i ungdommen. Føler at jeg ikke kan selge den ;-)

MEN jeg fikk stopp igjen etter ei lita mils kjøretur. Og sykla 1 km tilbake mens jeg venta på den skulle kjøle seg ned (puh!). Så gikk det hjem igjen i rykk og napp. SR'en var jo akkurat sånn med den uoriginale kina-forgasseren. Men nå er alt i forgasseren bytta, foruten stempelet. Mulig jeg må prøve å bytte det også da, det hadde ikke 100% samme lengde, men det skader vel ikke å prøve.

Har ikke prøvd å stille tilbake nåla til trinn 2 ovenfra, men det tilsier magrere blanding ifølge den gamle håndboka, dvs tips for å spare drivstoff (!)
Tør man gå på trinn 4 - nederst da evt?

Håper nå virkelig at jeg fylte rett bensin også, selv om det ikke skal ha kjempemye å si. Fylte ført 95 på bilen, og mener bestemt jeg fylte 98 på kanna. Så har jeg delsyntet 2-taktsolje som jeg skal bruke opp før jeg skaffer mineral. Det skal heller ikke ha noe å si.

Litt sota plugg. Tidligere sto det i en B7HS, nå står det i en B6HS. Men det skal vel heller ikke gjøre at man kjører varmt, det har vel bare med varme i sylinderflammen å gjøre.
Det var en 1971 modell tror jeg. Var vist i følge en kjenner en spesiell modell som kom kun det året. Derfor fikk jeg en del for den. Han jeg kjøpte den av viste dette selvsagt (en god venn) og vi ble enige om at jeg bare kunne selge den. Han fikk tilbud om å kjøpe den tilbake for 7000 men ba meg bare selge den :)
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh SR500 og Il Tempo Minimale

Post by Tekumseh »

Bjerknez wrote: 03 Aug 2023 17:16
Tekumseh wrote: 03 Aug 2023 17:12
Bjerknez wrote: 03 Aug 2023 16:39 Kjøpte denne i 2017 for 7.000 kroner. Teknisk helt strøken. Alt funket. Men solgte den året etter. Fant ut at moped i dagens trafikk ikke er helt trygt. Det gikk rett og slett alt for sagte.
...
Solgte den året etter som sagt for 12.000 kroner. 8)
Den var fin da! :-) En sen 70-taller?
Ja det er litt småskummelt, men her på landet er det mopedbiler, scootrer, firehjulinger og traktorer, så man blir faktisk tatt mer hensyn til enn jeg trodde.
Hadde ikke orka, om ikke dette var mopeden jeg hadde i ungdommen. Føler at jeg ikke kan selge den ;-)
...
Det var en 1971 modell tror jeg. Var vist i følge en kjenner en spesiell modell som kom kun det året. Derfor fikk jeg en del for den. Han jeg kjøpte den av viste dette selvsagt (en god venn) og vi ble enige om at jeg bare kunne selge den. Han fikk tilbud om å kjøpe den tilbake for 7000 men ba meg bare selge den :)
Aha, en Safir 400 muligens, i farge aquamarine eller noe sånt ;-)
Post Reply