Reparasjon etter punktering
Reparasjon etter punktering
Hei!
Tenkte å oppdatere "ting som er kjekt å ha med på sykkelen baggen" med dekkreparasjonskit.
Det å få tettet hullet i dekket er en ting. Og her har jeg funnet et par aktuelle kit som sikkert gjør jobben sin. (BMW har et og Riseberg MC har et)
Men så er det å få fyllt dekket med litt luft sånn at man får kreket seg videre. Alternativene ser ut til å være C2-patroner og en liten 12V-pumpe.
Har lest litt rundt omkring om dette og det er delte meninger verden over.
Ei eg kjenner fra USA ga meg link til en liten pumpe som hun hadde funnet, men ikke testet ennå.
( http://www.amotostuff.com/Merchant2/mer ... de=85-2037 )
Virker kjekk denne her og tar bare litt mer plass enn en 5-6 sånne CO2-patroner om jeg har skjønt ting rett.
Det jeg lurer på her, er om noen av dere har erfaring med CO2-patroner og/eller en slik mini-pumpe.
-FemIce-
Tenkte å oppdatere "ting som er kjekt å ha med på sykkelen baggen" med dekkreparasjonskit.
Det å få tettet hullet i dekket er en ting. Og her har jeg funnet et par aktuelle kit som sikkert gjør jobben sin. (BMW har et og Riseberg MC har et)
Men så er det å få fyllt dekket med litt luft sånn at man får kreket seg videre. Alternativene ser ut til å være C2-patroner og en liten 12V-pumpe.
Har lest litt rundt omkring om dette og det er delte meninger verden over.
Ei eg kjenner fra USA ga meg link til en liten pumpe som hun hadde funnet, men ikke testet ennå.
( http://www.amotostuff.com/Merchant2/mer ... de=85-2037 )
Virker kjekk denne her og tar bare litt mer plass enn en 5-6 sånne CO2-patroner om jeg har skjønt ting rett.
Det jeg lurer på her, er om noen av dere har erfaring med CO2-patroner og/eller en slik mini-pumpe.
-FemIce-
Fatter'n har kjøpt en 12V-sak fra Biltema:
http://www.biltema.no/products/product. ... emId=76452
Har selv lånt den for å sjekke lufttrykk på "mopeden" og den virket helt OK... liten og nett.
http://www.biltema.no/products/product. ... emId=76452
Har selv lånt den for å sjekke lufttrykk på "mopeden" og den virket helt OK... liten og nett.
Denne har jeg fra før Og den er kjempenyttig.Dominator wrote:Fatter'n har kjøpt en 12V-sak fra Biltema:
http://www.biltema.no/products/product. ... emId=76452
Har selv lånt den for å sjekke lufttrykk på "mopeden" og den virket helt OK... liten og nett.
Har den bestandig med på tur med bilen. Har ikke brukt fotpumpe på luftmadrassene på flere år.
Men den er altfor stor til å ha med på mc, så jeg er på jakt etter en som er mye mindre.
Men takk for innspillet uansett.
Irene
- Speedy Gonzales
- Posts: 1715
- Joined: 24 May 2005 14:08
- MC: Z1000 08
- Location: Os
Vil det ikke være enklere med et par bokser med "lappesaker på boks" ? Jeg har alltid med meg en sånn sprayboks med slik guffe. Blir det punktering er det bare å pumpe guffa inn i dekket og starte kjøringa. De boksene klarer å pumpe opp dekket til greit "nødkjøringslufttrykk" også, og så kan man etterfylle luft på nærmeste bensinstasjon. Eventuelt kan man kjøpe en boks som er beregnet på bildekk.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
I alle fall de som liker å leve...FemIce wrote:Det er jo snakk om å bruke plugging som nødreparasjon da. De fleste vil vel bytte dekket sitt etterpå når det er mulig?
Dekket kan ha skader i konstruksjonen som du ikke har mulighet til å se hvis du ikke tar det av og kikker på innsiden. Slike skader kan føre til at dekket eksploderer i fart...
Det har alltid vært "ulovlig" å lappe MC dekk for meg, men dette har jeg aldri sett noe dokumentasjon på. Jeg har ikke noe problem med å forstå det dog. Det skal visstnok være forbudt å lappe alle MC dekk samt bildekk med Z hastighet eller mer. Noen som klarer å grava fram bevis for/mot dette?
Har selv lappet et dekk vha ekstern plugg for å komme meg hjem, men det ble lekk etter noen runder med hardt pådrag. (Pluggen var på tur ut).
Jeg lappet nylig et bildekk, men da tok de det av og plugget med "sopp" fra innsiden, noe som virker en tanke mer sikkert.
Til dere som mener det er ok å kjøre med plugg i MC dekk "da de gjør det på bil"; husk at hvis pluggen løsner vil du miste all luft _fort_ noe jeg ikke burde trenge å forklare følgene av...
Synes det er greit og gjøre som Jalmar, har alltid med lappesaker på sprayboks når jeg er på tur. Funket greit den ene gangen jeg hadde behov for det. Om dette er verdens beste løsning er det nok ikke men som et alternativ til å ha ei overnatting på en fjellovergang på høsten så er det topp. Det andre som er positivt med denne løsningen er at hvis det fortsatt er lekkasje så forsvinner ikke trykket med en gang. Uansett så må en ha alle reparasjoner/nødløsninger i bakhodet siden dekkets spec. er endret.
- Speedy Gonzales
- Posts: 1715
- Joined: 24 May 2005 14:08
- MC: Z1000 08
- Location: Os
Det er jo en reperasjon av dekket men bare tenk deg hva som skjer hvis denne pluggen skulle svikte.. eg ville ihvertfall ikkje ha kjørt lenge med ett dekk som er plugget uansett hva en fagmann eller noen annen sa..Pollti wrote:Vet ikke jeg mener om å kjøre med plugg i dekket jeg Keihin. Jeg har vel bare antatt at dekkverkstedet gjør en fagmessig og trafikksikker reparasjon .
Sikkerhet kommer fremfor ALT mener eg..
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
Jeg syns de boksene Hjalmar nevner er skikkelig fantastisk,bruker å ha en slik med sykkelen og en i campingvogna.å jeg har brukt en slik en gang å du trenger ikke skifte dekk etterpå for deket er like bra.og om den svikter får du en lekasje og ikke et brått utslipp.
Også er du på veien minutter etter pungtering.
Også er du på veien minutter etter pungtering.
SAG