parkering på karl johansgate

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
medic1136
Posts: 415
Joined: 26 Apr 2005 19:57
MC: yamaha MT09 SP 2023 model
Location: moss

parkering på karl johansgate

Post by medic1136 »

Dette er en advarsel til dere som pleier å være på K johansgate på onsdager.
Har i dag fått signaler om at det kommer til å bli hyppige kontoller av politi og trafikketaten for å få slutt på fortausparkeringen. Dette kommer også trolig til å innebære at de som står på HC eller på parkeringforbudt også kommer til å bli tatt.
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Post by Dominator »

Med andre ord, hvis du følger trafikkreglene så behøver du ikke være redd for å få bot. :wink:

Nå har jeg ikke parkert med MC på Karl Johan etter at de bygde den om. Er det fortsatt reservert parkering for MC utenfor Grand Hotel? Eller må vi sloss med bilene om plassen?
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Kriz »

lykke til å ta sykkelen min med rattlås :) eller faen, den veier jo bare 120kg :(
User avatar
medic1136
Posts: 415
Joined: 26 Apr 2005 19:57
MC: yamaha MT09 SP 2023 model
Location: moss

Post by medic1136 »

er ikke snakk om fjerning i første omgang, men bøter. det koster som kjent 3000,- å kjøre på fortau og 500 for å parkere der.

Men det er ikke noe problem å fjerne en MC som er låst meg skive lås uten å skade den.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Men de kan vel ikke ta 3500kr for en sykkel som står parkert på fortauet, om de ikke har sett at karen/dama har kjørt på fortauet. Man kan jo ha trillet den opp :? Og om man triller en sykkel med avslått tenning, så blir vel ikke den klassifisert som et kjøretøy. Hvertfall da jeg mista lappen for en del år siden, så måtte jeg få sykkelen hjem igjen dagen etter, og da trillet jeg den som en tråsykkel, på fortauet. Satt meg på den i nedoverbakken da, men begge beina på ene siden :lol:
User avatar
medic1136
Posts: 415
Joined: 26 Apr 2005 19:57
MC: yamaha MT09 SP 2023 model
Location: moss

Post by medic1136 »

Det er helt riktig, man må kjøre for å kunne bli ilagt bot for kjøring på fortauet. ingen forbud mot å trille.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

På slike plasser syntes jeg de burde vise litt skjønn. Akkurat det fortauet der er jo sykt bredt, så en sykkel vil jo aldri i verden være til hinder for en fotgjenger. Kan de ikke heller glede seg over den hyggen vi ønsker oss ved å oppsøke en slik plass. :)
User avatar
medic1136
Posts: 415
Joined: 26 Apr 2005 19:57
MC: yamaha MT09 SP 2023 model
Location: moss

Post by medic1136 »

er helt enig med deg. får bare håpe at politiet tar til vettet i saken.

vet at trafikketaten ikke har lyst til å håndheve der på onsdager. Men blir de pålagt det av politiet så har de ikke noe valg.
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Post by Dominator »

Har dere noengang møtt en parkeringsvakt som viser skjønn? :smt044 :smt012

Dessverre gjelder samme regler for MC som for bil. Ikke lov å parkere på fortau, du må betale p-avgift osv. (unntatt der det er reservert gratis parkering for MC)
User avatar
medic1136
Posts: 415
Joined: 26 Apr 2005 19:57
MC: yamaha MT09 SP 2023 model
Location: moss

Post by medic1136 »

Dominator wrote:Har dere noengang møtt en parkeringsvakt som viser skjønn? :smt044 :smt012
Ja mange ganger. men som jeg sier det er ikke p-vaktens feil at folk feilparkerer. Når man feilparkerer så tar man en kalkulert risiko på lik linje som når man kjører for fort
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Post by Banditbiker »

Gixxerman wrote:Men de kan vel ikke ta 3500kr for en sykkel som står parkert på fortauet, om de ikke har sett at karen/dama har kjørt på fortauet. Man kan jo ha trillet den opp :? Og om man triller en sykkel med avslått tenning, så blir vel ikke den klassifisert som et kjøretøy. Hvertfall da jeg mista lappen for en del år siden, så måtte jeg få sykkelen hjem igjen dagen etter, og da trillet jeg den som en tråsykkel, på fortauet. Satt meg på den i nedoverbakken da, men begge beina på ene siden :lol:
Den er nå fortsatt å regne som et kjøretøy da om du triller den aldri så mye. En motorsykkel er pr definisjon et kjøretøy enten den står stille, trilles eller kjøres.
Noe annet er i hvilke situasjoner du regnes som kjørende. Går du ved siden av og dytter sykkelen, er du neppe å betrakte som kjørende. Sitter oppå den og triller ned en bakke, er du sansynligvis å regne som kjørende.

Det er flere eksempler på folk som faktisk har blitt dømt for promillekjøring med bil uten at motoren har vært i gang, men kun trillet.
I slike rettsavgjørelser har det blitt lagt vekk på om"det farlige ved kjøretøyet er blitt realisert". Et kjøretøy på over 1 tonn som triller har da blitt ansett for å kunne utgjøre en fare når det er satt i bevelgelse, uavhengig av om det drives fram av en motor som er i gang eller ikke.

Jeg har vondt for å tro at man blir bøtelagt for å stå på et fortau uten at politiet selv har sett at man har kjørt sykkelen dit. Derimot er det nok duket for et parkeringsgebyr, men at den sjansen er der vet vi jo alle når vi først parkerer på fortauet.
Jeg tar nå sjansen innimellom likevel jeg da, men vet samtidig hva jeg risikerer. Trenger ikke gå lenger tilbake enn i går.
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Kriz »

Hvordan får man satt en bot på en sykkel a?

forresten er det lov å parkere ved ingangen av mcdonalds, engang jeg gjorde det kom det ei kjerring å blei sur fordi jeg gjorde det, selv om den ikke var i veien
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Post by Banditbiker »

Kriz wrote:Hvordan får man satt en bot på en sykkel a?

forresten er det lov å parkere ved ingangen av mcdonalds, engang jeg gjorde det kom det ei kjerring å blei sur fordi jeg gjorde det, selv om den ikke var i veien
Du får ikke satt bot på en sykkel, parkeringsgebyr derimot kan de nok klare.
Parkeringsgebyr er ikke bot. Selv om kontoen din ikke ser den helt store forskjellen, er det rent juridisk stor forskjell på¨bot og gebyr.
User avatar
FemIce
Posts: 521
Joined: 27 Nov 2005 12:25
MC: Lille-V, 2004 mod
Location: Oslo-området
Contact:

Post by FemIce »

Dere får bli litt lenger på Tyrigrava da :lol:
Da er problemet løst :wink:

-FemFlåser-
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Banditbiker, en går du av en tråsykkel og går over et fotgjengerfelt så regnes man for fotgjenger å være.
Post Reply