Rukka jakke glidelås

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
User avatar
Borg
Posts: 1686
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Rukka jakke glidelås

Post by Borg »

Har to jakker fra Rukka. Liker begge godt men lovet meg selv tidligere at «aldri igjen» da glidelåsen er en stor svakhet og ryker på de minst passende tidspunkt.
Den siste jakka ble kjøpt i Tyskland og ble sendt i retur til Louis to ganger og begge ganger tok prosessen 1 1/2 ti 2 måneder(og det hjalp kun en kort tid).

Så, jakkene har ikke vært med på tur i senere tiden.
Har sett etter et passende sted å bytte glidelåsen, men har ikke kommet over noe i nærområdet og har ikke hatt lyst til å bruke flere hundre kroner på det.

Så er det jo gjerne glideren som er problemet med å bli slitt. Forsøkt svak oppvarming, for så å bøye dem litt mer sammen, men har ikke helt fått det til. Så søkte litt rundt og fant ut at alle glidelåser er merket med type bak på glideren. Rukka har mye YKK 5CN
IMG_5060.jpeg
Så nå har jeg bestilt opp noen. Kan da bytte en, og om det funker kan det alltids følge med en i oppakningen.
Spent på hvorvidt det blir bra el ikke.
Noen som har gjort det samme?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1637
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Rukka jakke glidelås

Post by Spiritofwinter »

Som du vet så er det jo flere av oss som ikke hørte på dine erfaringer rundt Rukka og dermed sitter i samme bås. Om du finner en god løsning på å bytte denne glideren og det fungerer bra så vil jeg gjerne vite hvor du har kjøpt de glideren så jeg får kjøpt inn en pakke selv.
ArcticTiger
Posts: 2526
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Rukka jakke glidelås

Post by ArcticTiger »

Jeg har fått bytta glidelåser i skinnbuksa mi hos en skomaker i Tønsberg. Han er i Øvre Langgate, opp til høyre fra Torget, ved siden av gullsmeden. Kosta noen kr, men berga skinnbuksa ei stund til.
Jonta
Posts: 553
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Rukka jakke glidelås

Post by Jonta »

Ykk skal jo være blandt de beste...
Jeg bytta glideren på det gamle teltet mitt, Ykk der også. Det hjalp en god stund.
User avatar
Palma
Posts: 4744
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Rukka jakke glidelås

Post by Palma »

Jeg er mildt sagt overrasket over hvor mange Rukka-glidelåser som ryker, og folk kjøper fortsatt Rukka.. :-k
Årsaken til at de ryker da?
- Er de bare dårlige?
- Dårlig vedlikeholdt?
- Jakka hengt i krympeskapet og ikke passer til det som skal inni?
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Rukka jakke glidelås

Post by pelsen »

Jeg har ikke hatt noe problemer med min Rukka, og den er ca 10 år gammel. At jeg bruker den sjelden er kanskje noe av årsaken. :idea:
Problemer med Dainese har jeg, men det er snakk om jakke som har gått over 100k km. Jeg klemmer forsiktig sammen YKK glideren en gang iblant med en tang, og det forlenger levetiden vesentlig.
Den guffa som følger med noen hjelmer for smøring av visirmekanismen funker supert på glidelåser. Jeg synes dette funker bedre enn stearin.
Jeg trenger et par nye glidere, så en link til en kilde som selger skikkelige greier ønsker jeg også. Det er mye søppel å få kjøpt, f.eks fra Hjemsol.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1637
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Rukka jakke glidelås

Post by Spiritofwinter »

Jeg hadde min jakke inne til reperasjon av glidelås i fjor sommer, da spurte jeg faktisk på butikken hvorfor dette skjer med Rukka.
Hun som stod bak disken var faktisk en av de mer oppegående i den bedriften og hadde faktisk litt informasjon om problemet.

Grunnen til at det skjer er relatert til at glideren er laget i aluminium, det er billig, det ruster ikke og i motsetning til plast så knekker ikke det så lett. Men det er et mykt materiale som etter en del bruk utvider seg og klemmer ikke godt nok på glidelåsen. Kombinerer man det med at enkelte også tidvis gjerne har litt ekstra med ull, flece eller annet på innsiden (eller kroppen har utvidet seg/jakka krympet i løpet av vinteren) så vil det legge litt press på glidelåsen og den åpner seg. Når man sender inn jakken for fiks så hiver de på en ny glider, den vil fungere en periode før man er tilbake til samme problem som før. Kunne muligens laget denne glideren i noe rustfritt stål eller lignende som er mer solid, men det er sikkert dyrere og har muligens andre problemer?

Når det gjelder andre produsenter så solgte den butikken jeg var innom både Klim, BMW og litt annet. Fikk vite at problemet var vel så utbredt blant de andre merkene, spesielt blant de som kjører mye i løpet av en sesong, gjerne type trafikklærere. Men det kan være at de klager litt mindre ute i det offentlige? Det er jo ofte mer eller mindre samme YKK glidelåsen på andre merker som på Rukka. Samtidig så er det mange som kjøper Rukka, det er litt rimeligere enn for eks Klim og etter min erfaring har flere butikker utstilt Rukka men kan bestille inn for eks Klim om man ønsker.

En annen ting som var nevnt var at der de andre har gjerne lagt seg på en type glidelås som fungerer til en viss grad så har Rukka prøvd ut en del forskjellige løsninger siste årene med delvis suksess og delvis ikke for å finne en bedre løsning. Det kan være at siden Rukka har prøvd litt mer forskjellig så har de hatt litt mer problemer? Og muligens at Rukka kjørere klager mer høylytt?

Om alt dette stemmer skal jeg ikke si helt sikkert, dette var informasjon fra butikken jeg handlet og litt synsing fra min side (som selv kjører med Rukka og klager til dere andre her på forumet :redface ). Jeg har selv hatt andre kjøredresser som jeg var mer fornøyd med enn Rukka sin glidelås, men som ikke var tilgjengelig når jeg måtte kjøpe ny for noen år siden. Og da var Rukka det "beste" alternativet.
Jonta
Posts: 553
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Rukka jakke glidelås

Post by Jonta »

pelsen wrote: 19 Mar 2024 11:50 Jeg har ikke hatt noe problemer med min Rukka, og den er ca 10 år gammel. At jeg bruker den sjelden er kanskje noe av årsaken. :idea:
Problemer med Dainese har jeg, men det er snakk om jakke som har gått over 100k km. Jeg klemmer forsiktig sammen YKK glideren en gang iblant med en tang, og det forlenger levetiden vesentlig.
Den guffa som følger med noen hjelmer for smøring av visirmekanismen funker supert på glidelåser. Jeg synes dette funker bedre enn stearin.
Jeg trenger et par nye glidere, så en link til en kilde som selger skikkelige greier ønsker jeg også. Det er mye søppel å få kjøpt, f.eks fra Hjemsol.
Til teltet bestillte jeg fra Helsport.
Det går vel an å bestiller rett fra Rukka, eller Ykk?
User avatar
Borg
Posts: 1686
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Rukka jakke glidelås

Post by Borg »

Jonta wrote: 19 Mar 2024 15:27
pelsen wrote: 19 Mar 2024 11:50 Jeg har ikke hatt noe problemer med min Rukka, og den er ca 10 år gammel. At jeg bruker den sjelden er kanskje noe av årsaken. :idea:
Problemer med Dainese har jeg, men det er snakk om jakke som har gått over 100k km. Jeg klemmer forsiktig sammen YKK glideren en gang iblant med en tang, og det forlenger levetiden vesentlig.
Den guffa som følger med noen hjelmer for smøring av visirmekanismen funker supert på glidelåser. Jeg synes dette funker bedre enn stearin.
Jeg trenger et par nye glidere, så en link til en kilde som selger skikkelige greier ønsker jeg også. Det er mye søppel å få kjøpt, f.eks fra Hjemsol.
Til teltet bestillte jeg fra Helsport.
Det går vel an å bestiller rett fra Rukka, eller Ykk?
Kan ikke stå inne for kvaliteten da jeg ikke har mottatt dem ennå, men.. det er mye å velge mellom. Jeg unnlot de billigeste på nettet da det er viktigere med noe som holder enn om de er 30 kroner billigere.
Clasolson har noen universale som du klemmer på. Kan muligens fungere greit på en «grovkornet» glidelås, men Rukka sin er så «finmasket» at jeg gikk for en norsk sjappe. Så får vi se om det holder.

https://cutandsew.no/produkt/ykk-glider-5cn-svart/

Tror ikke «Rukka-folk» klager mer enn andre. Har en Halvorsen dress som har gått over 100 k. Men glidelåsen funker.
Det er denne løsningen med åpen, finmasket forseglet glidelås som Rukka bruker som er problemet. De fleste andre merker har en noe grovere glidelås, samt en stofflipp som dekker over glidelåsen.
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Rukka jakke glidelås

Post by pelsen »

Borg wrote: 20 Mar 2024 00:04 Kan ikke stå inne for kvaliteten da jeg ikke har mottatt dem ennå, men.. det er mye å velge mellom. Jeg unnlot de billigeste på nettet da det er viktigere med noe som holder enn om de er 30 kroner billigere.
Clasolson har noen universale som du klemmer på. Kan muligens fungere greit på en «grovkornet» glidelås, men Rukka sin er så «finmasket» at jeg gikk for en norsk sjappe. Så får vi se om det holder.

https://cutandsew.no/produkt/ykk-glider-5cn-svart/

Tror ikke «Rukka-folk» klager mer enn andre. Har en Halvorsen dress som har gått over 100 k. Men glidelåsen funker.
Det er denne løsningen med åpen, finmasket forseglet glidelås som Rukka bruker som er problemet. De fleste andre merker har en noe grovere glidelås, samt en stofflipp som dekker over glidelåsen.
Takker, jeg ser de har en systue og da er nok glidelåsreparasjon en del av oppgavene. Antakelig selger de samme type glidere som de selv bruker.
Jeg kjøpte med en pose med glidere i en sending fra Hjemsol, det viste seg å være plastikk-glidere til å klemme på. Direktesendt søppel fra Kina.

Materialet i YKK-gliderne er heller ikke verdens beste, jeg hadde gladelig betalt en hundrelapp ekstra for en glider i titan grade 5.
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Rukka jakke glidelås

Post by mekkern »

pelsen wrote: 20 Mar 2024 15:00
Materialet i YKK-gliderne er heller ikke verdens beste, jeg hadde gladelig betalt en hundrelapp ekstra for en glider i titan grade 5.
[/quote]

Støtter den :thumleft
User avatar
Domino
Posts: 216
Joined: 16 Dec 2020 14:43
MC: 1992 Kawasaki ZX-6
2011 Triumph Tiger 800

Re: Rukka jakke glidelås

Post by Domino »

User avatar
Borg
Posts: 1686
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Rukka jakke glidelås

Post by Borg »

Domino wrote: 21 Mar 2024 09:12 Kan denne være et alternativ? https://www.fjellsport.no/merker/zlideo ... dMQAvD_BwE
Dette er den samme som Clasohlson selger. En «clipon» patent som jeg valgte å holde meg unna. Men om den er noe… tja..
User avatar
Borg
Posts: 1686
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Rukka jakke glidelås

Post by Borg »

Da har jeg gått opp løypa litt. Not only only..

Slik så det ut før jeg startet
IMG_5130.jpeg
Fikk glidelåsen i posten ganske kjapt og satte igang.

Problem 1) stopperen for glidelåsen. Den var ikke lett å få av.
IMG_5132.jpeg
Kom på den lyse ideen å bruke den lille dremil’en og veldig pent å slipe av kanten på stopperen slik at den slapp. Funket som bare det. Før jeg visste ordet av det var den av, MEN :shock:

Den lille sliperen ga jo litt varmegang og disse vantette glidelåsene er det litt gummi i. Altså den smeltet rett å slett fri :redface
Jaja, så blir glidelåsen 2-3 mm kortere da, men d går.

2) Få på ny glider. Ikke så lett men med litt tynn olje (for barbermaskinen tror jeg), gikk det helt fint.
Første forsøk så gikk ikke glidelåsen helt på når glidelåsen skulle føyes sammen. Brukte litt makt å dro opp. Resultatet var begredelig.
Prosjekt glidelås mislykket :redface
IMG_5133.jpeg

Etter litt fundering var det tilbake på nettsiden å finlese. Og sannelig er det to utgaver av samme YKK 5CN glider. Bare den ene heter «vanntett». Ny bestilling.
IMG_1075.jpeg
3) Ny glider, ny test.. Perfect :D .
Så var d bare å klemme på ny glider og good to go
IMG_5163.jpeg
Så med litt læring, det er en forholdsvis enkel sak å bytte glider og dermed få fikset Rukkaen. Så da er det to jakker i huset som får nytt liv :D
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Palma
Posts: 4744
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Rukka jakke glidelås

Post by Palma »

Mange som banner over å ha kjøpt ny jakke nå @Borg , men bra jobba!
Post Reply