Tips til varmeklær?

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3201
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Tips til varmeklær?

Post by Kant1 »

knutk wrote: 02 Dec 2023 11:23 Varmeklær er litt som Heroin...

Man begynner med at man kun skal benytte det en sjelden gang.

Men når man kjenner effekten av det og enkelheten samt slipper å pakke på lag for lag med klær så blir det noe man bruker oftere enn man hadde forventet...
Det KnutK sa :thumleft
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
SteinarPedersen
Posts: 124
Joined: 11 May 2018 14:47
MC: Alt på internett er løgn.
Jeg kjører hele året på en KTM Adventure 1090 - 2018

Re: Tips til varmeklær?

Post by SteinarPedersen »

ashland wrote: 01 Dec 2023 18:24 Varmeklær har jeg ikke brukt, ennå.. Ser helt klart en god fordel om vår/ høst, men foreløpig har superundertøy, fleece og vindtett lag fungert bra for min del

Ang størrelser, har ved ett par ganger handlet av Norsafemc. De er grossist og selger via andre forhandlere. Jeg har fått Graarud til å bestille ett par forskjellige størrelser når jeg er litt usikker. Aldri vært problemer og de sender i retur det som ikke passet og evt bestiller igjen om alt blir feil
Ja, jeg har foreløpig klart meg uten, selv på vinteren i Oslo. Tidligere var det litt mer periodesvis pendling, så jeg tålte -25°C en halvtimes-times tid på sykkelen, men nå blir det nesten to timer hver dag, og jeg gidder ikke pakke meg inn til en ball, det er for mye styr. Det blir sikkert litt mer brukt resten av året, men jeg bruker ikke engang å skru på varmeholkene før det er under 5°C.
knutk wrote: 02 Dec 2023 11:23 Varmeklær er litt som Heroin...

Man begynner med at man kun skal benytte det en sjelden gang.

Men når man kjenner effekten av det og enkelheten samt slipper å pakke på lag for lag med klær så blir det noe man bruker oftere enn man hadde forventet...
Helt klart genialt å slippe alt under! Det er pri 2 for min del. Har tidligere balla meg inn i tykt ullundertøy, og to-tre lag med ull og fleese utenpå. Har holdt meg god og varm, men sekundet jeg har gått inn en dør har jeg svettet ihjel.
pelsen wrote: 01 Dec 2023 18:00 Jeg har ikke peiling på varmeklær, men har prøvd å kjøre med varme i vanlige mc-støvler. Jeg har kjøpt noen noen slike "gjør det selv" holkevarmere fra Kina. De er er nok ment å legges utenpå holken, og funker dårlig når man legger dem under holken. Styret blir jo lunkent under holken, mens fingrene holdes kalde.
Men disse holkevarmerne funker fint hvis man legger dem i støvlene, deilig varme i sålen. :D
Haha, lurt!
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1637
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Tips til varmeklær?

Post by Spiritofwinter »

Nå er ikke jeg den som kjører mye når det er kaldt, men jeg har kjøpt meg samme type varmeplagg/skjorte som Knutk har fra statene. Har brukt den ved et par anledninger og må bare si at når det varme laget ligger kloss inn på kroppen så varmer det godt. Har faktisk den opplevelsen at det blir for varmt så jeg må skru ned og ned til jeg til slutt har tatt av et mellomlag og til slutt skrudd av varmen. Nå snakker vi ikke om kjøring i minusgrader for min del, men nede i 4-5+ og da har det tidvis blitt litt varmt for min kropp.
User avatar
SteinarPedersen
Posts: 124
Joined: 11 May 2018 14:47
MC: Alt på internett er løgn.
Jeg kjører hele året på en KTM Adventure 1090 - 2018

Re: Tips til varmeklær?

Post by SteinarPedersen »

Det er i hvertfall sjukt billig for varmeklær...

Image

Endte med Gerbing. Virker som fornuftige reviews, det er tydelig hva som er inkludert med utstyret (i motsetning til alle andre typer varmeklær), og det var egentlig ikke så mange riktige størrelser av noe annet tilgjengelig heller. Nå får vi se om 11,5K i varmeklær er verdt det, og hvordan jeg skal bli kvitt isen på visiret.

Vurderer faktisk å bare kjøpe en snøskuterhjelm med el-visir, men skjønner ikke helt om disse typisk er godkjent/anbefale for bruk på MC også?
Ellers selger faktisk Thansen hjelm med oppvarmet visir også.. men det virker litt kjipt.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Tips til varmeklær?

Post by Bjerknez »

Jeg tror jeg har nevnt dette før, men jeg har ved flere annledninger faktisk fryst mer med varmevest enn uten.

Riktignok gjelder dette ved vanlige kjølige sommertemperaturer ned mot rundt 10 grader.

Når jeg feks. kjørte gjennom Sverige i fjor via Narvik og Jokkmokk i rundt 5-10 grader tidlig på morgenen så ble jeg på en måte vant til at det var guffent og til slutt så frøys jeg ikke så veldig.

Så fort kjørefølget mitt sa jeg burde ta på meg regndressen som jo er vindtett så ble det varmere, men jeg begynte da faktisk å fryse mer.

Mulig det bare er meg, men det samme skjedde i millitøret. Når jeg var ute i 20 minus og var aktiv, så ble kroppen vant til det. Jeg frøys ikke før jeg kom inn i teltet hvor det var varmt.

Jeg vet ikke om dette gir mening, men min varmedress fra XXL som var en typisk jakt varmevest med to batterier varmet som bare det, men jeg fant ut at jeg faktisk ofte frøys mer med den på.

Mulig det bare er min kropp som er litt spesiell altså... ;-)
knutk
Posts: 2369
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Tips til varmeklær?

Post by knutk »

Bjerknez wrote: 04 Dec 2023 09:47 Jeg tror jeg har nevnt dette før, men jeg har ved flere annledninger faktisk fryst mer med varmevest enn uten.

Riktignok gjelder dette ved vanlige kjølige sommertemperaturer ned mot rundt 10 grader.

Når jeg feks. kjørte gjennom Sverige i fjor via Narvik og Jokkmokk i rundt 5-10 grader tidlig på morgenen så ble jeg på en måte vant til at det var guffent og til slutt så frøys jeg ikke så veldig.

Så fort kjørefølget mitt sa jeg burde ta på meg regndressen som jo er vindtett så ble det varmere, men jeg begynte da faktisk å fryse mer.

Mulig det bare er meg, men det samme skjedde i millitøret. Når jeg var ute i 20 minus og var aktiv, så ble kroppen vant til det. Jeg frøys ikke før jeg kom inn i teltet hvor det var varmt.

Jeg vet ikke om dette gir mening, men min varmedress fra XXL som var en typisk jakt varmevest med to batterier varmet som bare det, men jeg fant ut at jeg faktisk ofte frøys mer med den på.

Mulig det bare er min kropp som er litt spesiell altså... ;-)
Tja...

Enten har du oppdaget hvorfor @Kant1 sier at man skal skygge unna varmevest for en hver pris om man ønsker oppvarmet tøy når man kjører MC,

eller så er det kanskje kroppen din :plystre
User avatar
Ambro
Posts: 457
Joined: 07 Oct 2015 08:57
MC: BMW K1600GT -22
Suzuki DR 650 RSE -94

Re: Tips til varmeklær?

Post by Ambro »

Kroppen trenger ca 20-30 minutter på å justere sin egen varmeproduksjon. Derfor en ofte merker at om en starter å fryse, men bare venter litt, så går det over. Kroppen produserer nok varme selv. Om en supplerer med ekstra varme utenifra, tar det nye 20-30 min for kroppen å justere, i mellomtiden blir det gjerne litt for varmt, kroppen justerer med svette, som raskt fører til at en begynner å fryse igjen, spesielt med klær som ikke lar fuktigheten komme ut som regntøy.

Har selv kjørt en hel vinter før, kun jobb pendling på 20-30 minutter. Brukte ingen form for elektrisk oppvarming, kun den eldste klim dressen min som overdel, en gammel dainese bukse, og ett lag superundertøy. Det eneste jeg rakk å bli kald på til og fra jobb var lillefingeren inni de tjukkeste dainese hanskene en kan oppdrive (hadde ikke varme i styret på den sykkelen). Funka fint ned til -18, og slike korte turer. Skulle jeg kjørt lengre hadde i alle fall varme i styret vært nødvendig, og muligens ett ekstra lag på overkroppen.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Tips til varmeklær?

Post by Bjerknez »

Ambro wrote: 04 Dec 2023 11:20 Kroppen trenger ca 20-30 minutter på å justere sin egen varmeproduksjon. Derfor en ofte merker at om en starter å fryse, men bare venter litt, så går det over. Kroppen produserer nok varme selv. Om en supplerer med ekstra varme utenifra, tar det nye 20-30 min for kroppen å justere, i mellomtiden blir det gjerne litt for varmt, kroppen justerer med svette, som raskt fører til at en begynner å fryse igjen, spesielt med klær som ikke lar fuktigheten komme ut som regntøy.

Har selv kjørt en hel vinter før, kun jobb pendling på 20-30 minutter. Brukte ingen form for elektrisk oppvarming, kun den eldste klim dressen min som overdel, en gammel dainese bukse, og ett lag superundertøy. Det eneste jeg rakk å bli kald på til og fra jobb var lillefingeren inni de tjukkeste dainese hanskene en kan oppdrive (hadde ikke varme i styret på den sykkelen). Funka fint ned til -18, og slike korte turer. Skulle jeg kjørt lengre hadde i alle fall varme i styret vært nødvendig, og muligens ett ekstra lag på overkroppen.
Ja, det er mitt intrykk også. Nå har ikke jeg kjørt i minusgrader vel og merke, men i 5-10 varmegrader har jeg best kontroll uten varmedress. Kjørte vel 60 mil i strekk gjennom Sverige fra Jokkmokk og til Trondheim hvor det var under 10 grader store deler av strekningen. Det var guffent, men jeg frøs ikke. Kroppen ble vant til det, på en måte…
User avatar
SteinarPedersen
Posts: 124
Joined: 11 May 2018 14:47
MC: Alt på internett er løgn.
Jeg kjører hele året på en KTM Adventure 1090 - 2018

Re: Tips til varmeklær?

Post by SteinarPedersen »

Ambro wrote: 04 Dec 2023 11:20 Kroppen trenger ca 20-30 minutter på å justere sin egen varmeproduksjon. Derfor en ofte merker at om en starter å fryse, men bare venter litt, så går det over. Kroppen produserer nok varme selv. Om en supplerer med ekstra varme utenifra, tar det nye 20-30 min for kroppen å justere, i mellomtiden blir det gjerne litt for varmt, kroppen justerer med svette, som raskt fører til at en begynner å fryse igjen, spesielt med klær som ikke lar fuktigheten komme ut som regntøy.

Har selv kjørt en hel vinter før, kun jobb pendling på 20-30 minutter. Brukte ingen form for elektrisk oppvarming, kun den eldste klim dressen min som overdel, en gammel dainese bukse, og ett lag superundertøy. Det eneste jeg rakk å bli kald på til og fra jobb var lillefingeren inni de tjukkeste dainese hanskene en kan oppdrive (hadde ikke varme i styret på den sykkelen). Funka fint ned til -18, og slike korte turer. Skulle jeg kjørt lengre hadde i alle fall varme i styret vært nødvendig, og muligens ett ekstra lag på overkroppen.
Ja, det var omentrent slik jeg hadde det med pendlingen min før. Endte opp med varmeholker den gang, men kjørte bare i ull og en tjukk kjøredress, så selv i -20-25 var det helt ok. De gangene jeg kjørte lengre turer, og var flere timer på sykkelen, ble det betydelig kaldere og jeg var kald resten av dagen. Og det er akkurat det siste jeg vil unngå nå.

Gikk faktisk til bestilling av ekstra stor vindskjerm til KTM-en min nå og, så forhåpentligvis vil det også bidra til at livet blir bittelitt mer komfortabelt inn og ut av Oslo hver dag.
knutk
Posts: 2369
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Tips til varmeklær?

Post by knutk »

Ambro wrote: 04 Dec 2023 11:20 Kroppen trenger ca 20-30 minutter på å justere sin egen varmeproduksjon. Derfor en ofte merker at om en starter å fryse, men bare venter litt, så går det over. Kroppen produserer nok varme selv. Om en supplerer med ekstra varme utenifra, tar det nye 20-30 min for kroppen å justere, i mellomtiden blir det gjerne litt for varmt, kroppen justerer med svette, som raskt fører til at en begynner å fryse igjen, spesielt med klær som ikke lar fuktigheten komme ut som regntøy.

Har selv kjørt en hel vinter før, kun jobb pendling på 20-30 minutter. Brukte ingen form for elektrisk oppvarming, kun den eldste klim dressen min som overdel, en gammel dainese bukse, og ett lag superundertøy. Det eneste jeg rakk å bli kald på til og fra jobb var lillefingeren inni de tjukkeste dainese hanskene en kan oppdrive (hadde ikke varme i styret på den sykkelen). Funka fint ned til -18, og slike korte turer. Skulle jeg kjørt lengre hadde i alle fall varme i styret vært nødvendig, og muligens ett ekstra lag på overkroppen.
Er med på den til en hviss grad, men kroppen har begrensa effekt, og blir det kaldere vil man uansett fryse. Hvor grensen går for hvor kroppen ikke strekker til er individuelt. Men når grensen er nådd må man kle på seg mer, som senker grensen, eller hjelpe kroppen med kunstig varmetilførsel.

Personlig finner jeg det enklere å bare justere varmereguleringen enn å stoppe for å kle på eller kle av ekstra tøy.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Tips til varmeklær?

Post by Bjerknez »

Personlig er jeg ikke så alt for opptatt av at temperaturen til enhver tid skal være perfekt. Det er en del av det å kjøre motorsykkel at man kan assosiere seg litt med "friluftslivet".

Ved å venne seg til litt kulde så takler kroppen dette ganske bra (innenfor rimelighetens grenser). Det er jo ikke noe "farlig" å fryse litt når man stort sett når som helst kan stoppe og få i seg varmen.

Jeg hadde en slik varmedress som tidligere nevnt og den funket veldig bra. Det ble ganske varmt på brystet, magen og ryggen. Jada, det var behagelig. Men den lune varmen jeg fikk fra varmevesten skapte en ganske stor kontrast til kulden utenfor.

Jeg opplevde at den på en måte "lurte" kroppen litt. Dessuten er man jo til enhver tid avhengig av enda ett sett med batterier og opplading av disse etc. Noe som bidrar til at man må dra med seg enda mer på tur.

Når batteriene tok slutt like før Øvre årdal og jeg skulle videre til Lom via Sognefjellet, så var kroppen ellerede vant til den lune varmen. Når den forsvant, så begynte jeg virkelig å fryse. Kontrastene ble for store til at kroppen klarte og venne seg til forskjellen og det endte med at jeg frøs skikkelig hele veien til Lom.

Jeg er ganske overbevist (siden jeg har kjørt den strekningen flere ganger tidligere) om at jeg hadde fryst mindre om jeg hadde kjørt uten varmevest.

Men igjen, jeg snakker ikke om minusgrader her. Det var vel 5-10 grader over sognefjellet.

Min mening er at sommerhalvåret i Norge eller steder med lignende temperaturer er behovet for varmevest ikke tilstede i det hele tatt.

Da må man i såfall sørge for og ha såpass med varme både i bukse og vest samt hansker at man opprettholder en lun varme hele tiden. men igjen, det krever enda mer å drasse på og enda flere batterier å lade eller ledninger å fikle med. Noe som i vertfall for min del fjerner litt av poenget med å være på MC-tur.

Ingenting er bedre enn å ankomme hytta på ettermiddagen litt kald og frossen og sette seg i solen eller forran peisen og ta aseg en pils eller en god kopp kaffe.
knutk
Posts: 2369
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Tips til varmeklær?

Post by knutk »

Bjerknez wrote: 05 Dec 2023 05:32 ------------------

Ingenting er bedre enn å ankomme hytta på ettermiddagen litt kald og frossen og sette seg i solen eller forran peisen og ta seg en pils eller en god kopp kaffe.
Jo, det er bedre ok komme frem varm og god og ta seg en avkjølende kald en :D \:D/

Men nå snakker ikke OP om sommerkjøring, og det er ikke snakk om en ubrukelig batteri-vest...
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Tips til varmeklær?

Post by Bjerknez »

knutk wrote: 05 Dec 2023 10:19
Bjerknez wrote: 05 Dec 2023 05:32 ------------------

Ingenting er bedre enn å ankomme hytta på ettermiddagen litt kald og frossen og sette seg i solen eller forran peisen og ta seg en pils eller en god kopp kaffe.
Jo, det er bedre ok komme frem varm og god og ta seg en avkjølende kald en :D \:D/

Men nå snakker ikke OP om sommerkjøring, og det er ikke snakk om en ubrukelig batteri-vest...
Sant nok :lol:

Uansett, skal man kjøre i mange kuldegrader blir det nok noe helt annet ja. :thumleft
User avatar
Borg
Posts: 1687
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Tips til varmeklær?

Post by Borg »

Bjerknez wrote: 05 Dec 2023 05:32 Personlig er jeg ikke så alt for opptatt av at temperaturen til enhver tid skal være perfekt. Det er en del av det å kjøre motorsykkel at man kan assosiere seg litt med "friluftslivet".

Ved å venne seg til litt kulde så takler kroppen dette ganske bra (innenfor rimelighetens grenser). Det er jo ikke noe "farlig" å fryse litt når man stort sett når som helst kan stoppe og få i seg varmen.

Jeg hadde en slik varmedress som tidligere nevnt og den funket veldig bra. Det ble ganske varmt på brystet, magen og ryggen. Jada, det var behagelig. Men den lune varmen jeg fikk fra varmevesten skapte en ganske stor kontrast til kulden utenfor.

Jeg opplevde at den på en måte "lurte" kroppen litt. Dessuten er man jo til enhver tid avhengig av enda ett sett med batterier og opplading av disse etc. Noe som bidrar til at man må dra med seg enda mer på tur.

Når batteriene tok slutt like før Øvre årdal og jeg skulle videre til Lom via Sognefjellet, så var kroppen ellerede vant til den lune varmen. Når den forsvant, så begynte jeg virkelig å fryse. Kontrastene ble for store til at kroppen klarte og venne seg til forskjellen og det endte med at jeg frøs skikkelig hele veien til Lom.

Jeg er ganske overbevist (siden jeg har kjørt den strekningen flere ganger tidligere) om at jeg hadde fryst mindre om jeg hadde kjørt uten varmevest.

Men igjen, jeg snakker ikke om minusgrader her. Det var vel 5-10 grader over sognefjellet.

Min mening er at sommerhalvåret i Norge eller steder med lignende temperaturer er behovet for varmevest ikke tilstede i det hele tatt.

Da må man i såfall sørge for og ha såpass med varme både i bukse og vest samt hansker at man opprettholder en lun varme hele tiden. men igjen, det krever enda mer å drasse på og enda flere batterier å lade eller ledninger å fikle med. Noe som i vertfall for min del fjerner litt av poenget med å være på MC-tur.

Ingenting er bedre enn å ankomme hytta på ettermiddagen litt kald og frossen og sette seg i solen eller forran peisen og ta aseg en pils eller en god kopp kaffe.
Tror nok alle er enige om at løse batterier ikke er tingen på MC.
Du kjører jo tross alt rundt med et utmerket 12V batteri som det bare er å kople en ledning opp mot.
I min verden, med min varemejakke, har varmen alltid vart helt frem. Genialt på vårparten når vi krysser Haukeli i 2 grader og regn. Har da ingen behov for å føle meg mer i live enn hva jeg allerede er med varemejakka på. Den gir heller et smil på munnen mens jeg kruser over vidda.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Tips til varmeklær?

Post by Bjerknez »

Borg wrote: 05 Dec 2023 10:26
Bjerknez wrote: 05 Dec 2023 05:32 Personlig er jeg ikke så alt for opptatt av at temperaturen til enhver tid skal være perfekt. Det er en del av det å kjøre motorsykkel at man kan assosiere seg litt med "friluftslivet".

Ved å venne seg til litt kulde så takler kroppen dette ganske bra (innenfor rimelighetens grenser). Det er jo ikke noe "farlig" å fryse litt når man stort sett når som helst kan stoppe og få i seg varmen.

Jeg hadde en slik varmedress som tidligere nevnt og den funket veldig bra. Det ble ganske varmt på brystet, magen og ryggen. Jada, det var behagelig. Men den lune varmen jeg fikk fra varmevesten skapte en ganske stor kontrast til kulden utenfor.

Jeg opplevde at den på en måte "lurte" kroppen litt. Dessuten er man jo til enhver tid avhengig av enda ett sett med batterier og opplading av disse etc. Noe som bidrar til at man må dra med seg enda mer på tur.

Når batteriene tok slutt like før Øvre årdal og jeg skulle videre til Lom via Sognefjellet, så var kroppen ellerede vant til den lune varmen. Når den forsvant, så begynte jeg virkelig å fryse. Kontrastene ble for store til at kroppen klarte og venne seg til forskjellen og det endte med at jeg frøs skikkelig hele veien til Lom.

Jeg er ganske overbevist (siden jeg har kjørt den strekningen flere ganger tidligere) om at jeg hadde fryst mindre om jeg hadde kjørt uten varmevest.

Men igjen, jeg snakker ikke om minusgrader her. Det var vel 5-10 grader over sognefjellet.

Min mening er at sommerhalvåret i Norge eller steder med lignende temperaturer er behovet for varmevest ikke tilstede i det hele tatt.

Da må man i såfall sørge for og ha såpass med varme både i bukse og vest samt hansker at man opprettholder en lun varme hele tiden. men igjen, det krever enda mer å drasse på og enda flere batterier å lade eller ledninger å fikle med. Noe som i vertfall for min del fjerner litt av poenget med å være på MC-tur.

Ingenting er bedre enn å ankomme hytta på ettermiddagen litt kald og frossen og sette seg i solen eller forran peisen og ta aseg en pils eller en god kopp kaffe.
Tror nok alle er enige om at løse batterier ikke er tingen på MC.
Du kjører jo tross alt rundt med et utmerket 12V batteri som det bare er å kople en ledning opp mot.
I min verden, med min varemejakke, har varmen alltid vart helt frem. Genialt på vårparten når vi krysser Haukeli i 2 grader og regn. Har da ingen behov for å føle meg mer i live enn hva jeg allerede er med varemejakka på. Den gir heller et smil på munnen mens jeg kruser over vidda.
Vi har alle våre behov og meninger :thumleft
Post Reply