Jeg oppdaga luftlekkasje på horisontal sylinder. Når jeg sprayer startgass i overgangen innsugsflens og topp, øker turtallet.
Demonterte innsug, og så at det var litt irr på toppen/anlegg mot innsug.
I mangel
av skikkelig forskjerm på denne (og de fleste andre moderne sykkler), spruter det både vann, grus og asfalt, som blir liggende på blokka. ikke rart det oppstår irr som spiser seg innover...
Litt flaks at jeg fikk løsna umbracoskruene, som hadde irra fast.
Jeg bruke pakningssement i tillegg til den istøpte o-ringen på innsugs flensen. Men jeg har en følse at den ikkeherdende ikke går så godt sammen med gummi. Kanskje bedre å bruke den herdende silikonpakningen?
Jeg forsøkte å stille co, da jeg oppdaga lekkasjen.
På horisontal måtte jeg stille lufteskruen helt inn, samt øke innstillingen på ECU fra 16 til ca 30, for å komme i nærheten av 1.8 %. Da sjønte jeg at et måtte være en lekkasje...
Burde selførgelig ha sjekka slikt først. Men dette er første gang jeg feilsøker på en motor med injection. Så man blir litt forvirra av allt det digitale (ehh).
Det hjalp ikke noe, så det må befinne seg en "usynlig" sprekk i innsuget, gummi som har løsne fra metallet pga irr, eller noe slikt...
Så da ble det å bestille nye innsug fra løvaas. Turte ikke spørre om prisen, men jeg håpa på ca max 600 pr stk. Så sjokket kom selførgelig da jeg henta de; ca 1450/stk. Kanskje ikke så rart, nå som kronekursen ligger et sted mellom monpolpenger og mongolske togrog.
(Og hvis noen tror det vil hjelpe å stemme Høyre neste gang, tar de helt feil.)
Monterte med pakn cement (var kanskje unødvendig) i går, locktite på boltene, 5 Nm, på med trottlene, oppstart, stoppa etterhvert med et poff i vertikal innsug. men det viste seg at co sofware var stillt på 0 (null). 16 var utgangspunktet.
Nå står den på 22. og co måler ca. 2.6% (er det litt høyt?) og går veldig fint.
Jeg måtte skru lufteskruen neste inn på horisontal og ca 1 omdr ut på vertikal, for å få co lik på begge. Det er lett å måle de individuellt på denne, da den har to seperate anlegg, ikke noe krossover eller katalysator.
Da gjenstår det å sjekke synkroniseringa igjen. Slik jeg har forstått det kan det være en lite forskjell her, til fordel for co likhet ?
Måtte bytte toppdekselpakning på horisontal, og jeg hadde trolig brukt feil pakn cement. eJeg hadde brukt en ikke herdende som fungerer best med papir pakn og slikt? Monterte med en herdende silikonpakning. Også på de små feltene under kam "holderne". Bytta også endelokkene på venstre side på den toppen.
Det lakk også kjølevæske fra de korte slangene mellom manifold og radiator. (jeg hadde en mistanke til at disse var dårlige, og burde ha bytta før
) Rensa for irr på slange stussene og monterte de nye trange, fine...
Radiatoren var ikke så varm, under testen, på høyre side, i går. Så ikke kom her å si at jeg må tappe kjølevæske og demontere denne for fem
x
te gang, fordi den er tett, eller at termostaten er gåen