Ducati 999 Rep.

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
User avatar
pelsen
Posts: 1120
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Ducati 999 Rep.

Post by pelsen »

Det er fint at den virker :thumleft
Det ser ut til å være mye som er forskjellig fra min KTM, som har Keihin ECU.
Min måler ikke CO, den har bare simple lambda sonder som bare måler veldig nært støkiometrisk. Jeg har bredbånd AFR måler, men har bare brukt den til å dyse forgassere på de andre syklene 8)
Tomgang og lufteskruer har den heller ikke, det har bare mine forgassere. Tomgang er definert i ECU på KTMen.
Med programmeringstilgang i ECU er det veldig viktig å ta backup ofte. Jeg har vært nødt til å legge inn backup i TVR'en min etter å ha kålet for mye. :redface
Jonta
Posts: 556
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Ducati 999 Rep.

Post by Jonta »

Takk for svar Pelsen!

Du har simple lambda sonder som bare måler veldig nært støkiometrisk, støkiometrisk?
Og hva er bredbånd AFR måler?

Jeg har ikke lambdasonder, så jeg må stikke inn målerutstyr i potta bak, for å sjekke, og så stille opp eller ned i data programmet, ev. stille på lufteskruene.
På løvaas mente de at jeg godt kunne stille opp til 3-4% (spørs hvor lav tomgangen blir da :shock:, jeg har jo ikke noe mulighet for å stille på tomgangen uten å demontere hele :plystre sykkelen igjen) Tomgangsskruen er forøvrig lik den på forgassere.

Men, etter jeg monterte to trange db killere bak i påtta, gikk tomgangen litt ned, og sikkert co litt opp også. Og hk noe redusert, tipper jeg. En slik lyddemper-kopp med 18 stk. 6mm. huller i, i hvert rør. ingen huller i endeplata. Disse kan selvførgelig justeres ved å borre fler, eller større hull. Men jeg vil ikke ha en bråkete sykkel, og db grensen på Rudskogen er nå satt ned til 100db.

I dag bestillte jeg skilt til sykkelen.
Så nå gjenstår bare å montere tank, sete kåpe og slikt, og så demontere tanken igjen, fordi ledningene under lå feil...
Samt forlenge forskjermen som vanlig. Men denne skjermen er så kort, at å forlenge den bare med en rett plastbit, vil føre til at forlengeren vil ligge nesten vannerett bakover.
Så jeg får forsøke å få tak i en ødelagt plastskjerm, som jeg kan bruke istede.

Nå er det ny væske på kløtsj og bremsebeholdere, og en større kløtsj slavesylinder fra Kbike (gir lettere kløtsjhendel)
User avatar
pelsen
Posts: 1120
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Ducati 999 Rep.

Post by pelsen »

Støkiometrisk er sånn akkurat fullstendig forbrenning.Vanlige lambdasonder måler der, over eller under.
Bredbånd AFR er en Air-Fuel-Ratio måler som kan måle hele registeret fra veldig fett til supermagert. Jeg har tunet noen forgassere med denne, og har en permanent installert i TVRen, som gir input til motorstyringen.
Sånne lydgreier for banekjøring er noe pes, men hvis du stapper igjen pottene og den virker litt dårligere enn vanlig har det ingenting å si for din opplevelse av banekjøringen.
Jonta
Posts: 556
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Ducati 999 Rep.

Post by Jonta »

pelsen wrote: 25 Apr 2024 23:32 Støkiometrisk er sånn akkurat fullstendig forbrenning.Vanlige lambdasonder måler der, over eller under.
Bredbånd AFR er en Air-Fuel-Ratio måler som kan måle hele registeret fra veldig fett til supermagert. Jeg har tunet noen forgassere med denne, og har en permanent installert i TVRen, som gir input til motorstyringen.
Sånne lydgreier for banekjøring er noe pes, men hvis du stapper igjen pottene og den virker litt dårligere enn vanlig har det ingenting å si for din opplevelse av banekjøringen.
Input til motorstyringa her er sensorer for utetemp, motortemp, lufttrykk, trottelposisjon (hvor mye gasspådrag) og motor rotasjon. Så tomgangs co blir vel en slags grunninstilling.
Beveger gasshåndtaket seg raskt (pådrag) gir den ekstra fuel, slik en akselerasjonspumpe på en vanlig forgasser (en cv forgasser gjør vel samme nytta). Og slår man av gassen ved relativt høyt turtall, gis det veldig magert fuel, for å spare bensin og miljø.

Og det siste: Du mener at denne motoren har så mye krefter, at om jeg har tetta pottene slik at jeg mister 10% kraft, vil jeg knapt merke det :D Joda, mulig det.
uansett har jeg tenkt å beholde dise innmatene. Det er tross allt raka rør, men med mye dempematerrialet rundt rørene i bakpotta.
Men jeg mistenker at jeg bør bore et par hull till :-s Vi får se.
Akkurat nå, etter en lang vinter med mye skruing og forhåpninger, er jeg så barnslig ivrig etter å få skrudd sammen de siste bitene. At det er vanskelig å konsentere meg om andre ting. Jeg mener, husarbeid er vanskelig nok å gå løs på, selv om man kjeder seg :shock:
Last edited by Jonta on 02 May 2024 23:14, edited 1 time in total.
Jonta
Posts: 556
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Ducati 999 Rep.

Post by Jonta »

Da var første prøvetur opp skogsveien her, unnagjort. Motoren gikk veldig bra. Når jeg kom tilbake lot jeg den gå på tomgang for å sjekke for lekkasjer, samt se om viftene starter når de skal.
Etter noen minutter begynnte det å ryke fra eksosøret midt under motoren. Årsaken var oljelekkasje. Og det så ut som om den kom fra skjøten midt under :shock:
Så jeg så for meg ut med motori og demontering, høres ut som et helt vinterprosjekt.
Etter å ha sovet ut krisa gjorde jeg skikkelig reint, og stramma alle boltene jeg kom til (11Nm)
Plan B var å forsegle skjøten med tokomponent.
Så tok jeg samme turen, og lot den gå litt på tomgang da jeg kom tilbake. Fortsatt dråper ned på eksosrøret. men det lukta rart, og jeg kunne se hvor det kom fra. Bremsevæskebeholderen til bakbremsen. Den er montert få cm i fra utblåsninga til vertikal/bakre sylinder.
IMG_6778.JPG
Den var så varm at jeg brandt meg på den
IMG_6780.JPG
. Burde det ikke vært et varmeskjold her?
I dag demonterte jeg, og så at det var smelta hull på baksiden av beholderen. Det var alltså ikke bare varme/trykk som fikk beholderen til å lekke.
Nå har jeg limt beholderen
IMG_6784.JPG
, og laget varmeskjold
IMG_6787.JPG
.
IMG_6792.JPG
Så istede for å deppe over "vinterprosjektet", har jeg heller bestillt enda en banedag med Desmodromene 16 Mai. Forsikring har jeg ordna i dag, i morgen henter jeg de nye skiltene :D

i ettertid er jeg jo klar over at den nye motorolja er rød. De dråpene under var lyse brune, og det lukta rart...
Jaja :plystre
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Jonta
Posts: 556
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Ducati 999 Rep.

Post by Jonta »

Nytt problem.
Db killerne har løsna, så de skrangler nå så mye at sykkelen vlle gått stillere uten :?
Må prøve å få kilt de fast på en måte. Jeg syntes de satt ganske bra når jeg monterte. kanskje en kombo med eksospasta er løsningen.
Noen som har brukt noe slikt?
Er Biltema pasta grei?
Post Reply